Закъсняло бързане за булевард "Витоша"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Закъсняло бързане за булевард "Витоша"

Според първоначалния проект за превръщането на бул. "Витоша" в пешеходна зона бяха предвидени две кръгови кръстовища в отсечката между бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Солунска". Сега те отпадат.

Закъсняло бързане за булевард "Витоша"

Общината ще опита да ремонтира пешеходната отсечка до есента и вероятно без търг ще похарчи 3 млн. лв.

12259 прочитания

Според първоначалния проект за превръщането на бул. "Витоша" в пешеходна зона бяха предвидени две кръгови кръстовища в отсечката между бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Солунска". Сега те отпадат.

© арх. Тодор Булев


Булевард "Витоша" се променя. Същото се случва и с плановете на общината за неговото бъдеще. Макар че от години се знае, че метрото ще е готово през септември, оказва се, че три месеца преди срока общината няма яснота кога и какво прави. Най-общо ще опита да ремонтира целия булевард до есента, не знае дали заради бързането ще използва прозрачна тръжна процедура, ще похарчи около 3 млн. лева и някои по-едри идеи за отсечката от бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Солунска" постепенно отпадат.

Първият проект

Превръщането на столичния бул. "Витоша" в истинска пешеходна зона с покрити навеси, зелени пасажи, зони за разходки и събития, с пейки, беседки и фонтани е отдавна обещаван проект. Реалното движение по него започна в началото на годината, когато беше завършен и архитектурният проект за част от пространството, който обхваща участъка от бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Солунска" и който е с обща площ около 12 хил. кв.м.

В края на миналата седмица проектът за преобразяването на "Витоша" вече реално се раздвижи. Със свое решение Столичният общински съвет одобри разработения от общинското предприятие "Софпроект - ОГП" и архитектурно бюро "Булархарт" архитектурен план и даде съгласието си кметът на София Йорданка Фандъкова да направи нужната организация на движението в района около булеварда, необходима за реализацията на проекта.

От предвиденото първоначално решение обаче към днешна дата са отпаднали част от елементите. Такива са обществените тоалетни и проектираният подземен паркинг. Според главния архитект на София това е направено по настояване на живеещите в района и на собствениците на търговски обекти там. На пешеходния участък не се предвижда да има велоалея.

Трите отсечки

Първоначалният план за булеварда предвиждаше в следващите месеци успоредно със завършването на втория метродиаметър изпълнителят на лъча турската компания "Доуш иншаат ве тиджарет" да извърши ремонта на част от централната софийска търговска улица от бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Неофит Рилски". За отсечката до ул. "Солунска" трябваше да бъде обявен конкурс за избор на изпълнител, а за третата част от булеварда, която стига до Съдебната палата, предстоеше задание за проектиране.

Вчера обаче кметът на София обяви, че Столичната община ще направи консултации с Агенцията за обществени поръчки дали е възможно реконструкцията на оставащите две части да бъде възложена сега, за да не се работи само по тази част, която е договорена с изпълнителя на метрото. "Ако имаме възможност, е безсмислено да правим само едната част, по-добре общината да добави необходимите средства, за да може да се прави всичко нацяло", казва Фандъкова, цитирана от агенция "Фокус". Според нея предварителната оценка сочи, че отсечката извън тази, за която ангажимент има компанията "Доуш иншаат ве тиджарет", е за около 3 млн. лв., каквито няма предвидени в бюджета на София за 2012 г. Ако целта на общината обаче е булевардът да бъде реконструиран наведнъж, единственият вариант това да се случи е той да бъде възложен с пряко договаряне. Според разпоредбите на Закона за обществените поръчки това може да стане само при спешни ремонти, за какъвто в случая е ясно, че не става дума.

От общината не успяха да отговорят в рамките на деня на въпросите на "Капитал Daily" за какво точно ще бъдат използвани въпросните три милиона и защо чак сега се мисли за реконструкция на отсечките. Въпроси, които са важни както за имащите бизнес в региона, така и за гражданите, които освен за разходка ще платят и разхода по обновлението.

Булевард "Витоша" се променя. Същото се случва и с плановете на общината за неговото бъдеще. Макар че от години се знае, че метрото ще е готово през септември, оказва се, че три месеца преди срока общината няма яснота кога и какво прави. Най-общо ще опита да ремонтира целия булевард до есента, не знае дали заради бързането ще използва прозрачна тръжна процедура, ще похарчи около 3 млн. лева и някои по-едри идеи за отсечката от бул. "Патриарх Евтимий" до ул. "Солунска" постепенно отпадат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

49 коментара
  • ju.li

    Все едно строят зоопарк и понеже не разбират животните ще го направят както си искат!

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Koнкурс за проект, конкурс за изпълнител, изпълнение: по най-оптимистичните очаквания тази плюнка работата ще приключи 2016 г.. При лош късмет - обжалвания и караници между архитектите, може да го откине като нищо до 2020. Типичен пример - разрушаването на паметника Седмокрил. Вече се надяват на по-силно земетресение, да рухне по естествен начин. Иначе и за кьоравия е ясно, че тези ръждясали винкели не подлежат на никакво дострояване или ремонт. Но въпреки това - нека си седи, нека си грози така, важното е с архитектите да си имаме приказката....В крайна сметка, да не е само една чернобилската гледка в София. Има си ИПК Родина, има си Феята, 2 корпуса на медицинска, 1 недостроена сграда на "Алабин" до музея на милицията, 1 на Шипченски проход след Универсиада...

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Да видим, дали при ремонта ще се сетят да приберат покривните улуци в тръби под земята. Сега се изливат на тротоара, както се отводняват и повечето покриви в центъра на София.

  • 4
    ebans avatar :-?
    Ivan Todorov

    Само най-интересното ще е дали Доуш ще сложат турските продукти(от който вече Бургас пропищя, а и южния парк не всичко е ОК) или ще постъпят по-разумно и ще изберат качество каквото ще е на Ларгото?
    Въпрос на избор въпреки че ГБС не са ми любимци поне избраха качеството.

  • 5
    dberov avatar :-|
    d.berov

    аз пък съм много любопитен защо в плановете за тази нова пешеходна Витошка , няма велоалея по нея??? Как точно предлага общината да се придвижваме с велосипеди от НДК към ЦУМ и Централна гара? Булгаристанска работа, във всичко големи европейски градове пешеходните зони и велоалеите вървят ръка за ръка, а тук..

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "Ivan Todorov":

    А теб кефят ли те българските бетонени капаци за шахти? ...

  • 7
    ebans avatar :-(
    Ivan Todorov

    До коментар [#6] от "cinik":
    Не става въпрос за капаците а за паветата.
    Държави като Холандия, Великобритания и Германия и редица др. са застлани със клинкерни павета който са на по 50-60 та дори и над 100 години.
    Да видим с какво ще застелим центъра на града си, отново с турски или с доказани качеството си павета (пример: Южен парк)!!!
    Иначе какво лошо има в българските продукти?

  • 8
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    [quote#5:"d.berov"]във всичко големи европейски градове пешеходните зони и велоалеите вървят ръка за ръка[/quote]

    И в кой по-точно европейски град главната пешеходна улица има разчертани/обособени велоалеи?

  • 9
    dberov avatar :-|
    d.berov

    До коментар [#8] от "Варненски": Амстердам, Хамбург, Берлин, Барселона, Копенхаген.. за тези се сещам по спомени на място, без да питам чичо гугъл, ако го питам, сигурно ще се окаже че само Скопие и София нямат..

  • 10
    torbesh avatar :-|
    Торбеш

    защо няма архитектурен конкурс, ами уреждат с проектиране някакви тяхни хора?
    докога някакви некадърници ще вилнеят над столицата?
    софиянци защо го позволяват?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK