Близо 90% от нeредностите с еврофондове са по обществени поръчки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Близо 90% от нeредностите с еврофондове са по обществени поръчки

По обществените поръчки има най-много сигнали за нарушения, отчитат от българския партньор на ОЛАФ

Близо 90% от нeредностите с еврофондове са по обществени поръчки

Българският партньор на ОЛАФ – дирекция АФКОС, вече ще може да прави административни разследвания от 1 юли

4680 прочитания

По обществените поръчки има най-много сигнали за нарушения, отчитат от българския партньор на ОЛАФ

© Красимир Юскеселиев


892 545

лв. е стойността на европейския проект на дирекция АФКОС, който цели да се подобри координацията с административните структури в страната, както и с ОЛАФ. Финансирането е по Оперативна програма "Техническа помощ". Основната част от дейностите са свързани с провеждане на работни срещи и събития. Освен това ще бъдат закупени 10 компютъра, 3 принтера, 1 мултифункционален копирен център и 3 броя щендери за унищожаване на документи.

Близо 90% от нарушенията, свързани с финансовите интереси на Европейския съюз, които се проучват, са във връзка с обществени поръчки. Това съобщи днес вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов.

По думите му в тази област трябва да бъдат направени подобрения, за да може нарушенията да бъдат ограничени в бъдеще. Борбата с нарушенията се извършва от Дирекция "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на ЕС" (АФКОС), която е българският партньор на ОЛАФ.

Според доклада на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) над 60% от проверените от обществени поръчки през 2011 г. са били проблемни. В същото време в 358 случая Законът за обществените поръчки просто е бил заобиколен, което също е нарушение. 

От доклада на АФКОС за дейността на дирекцията през миналата година става ясно, че са докладвани нарушения по всички програми с европейско финансиране с изключение на оперативните програми "Техническа помощ" и "Конкурентоспособност". Най-много нередности има по програма "Регионално развитие" – 28, като финансовото им изражение е близо 3.8 млн. евро. Във финансово отношение най-значителни са по програма ИСПА, по която са докладвани 16 случая за 34.7 млн. евро.

От 1 юли дирекция АФКОС вече ще може да прави административни разследвания. Това става възможно благодарение на приетата от парламента поправка в Закона за МВР, заяви Цветанов. Административните разследвания на АФКОС ще бъдат извършвани от 25 експерти, коментира директорът й Соня Клисарска. Към момента дирекцията се занимава само с регистрирането на сигналите за нередности свързани с финансовите интереси на ЕС, като ги изпраща за проверка на компетентните държавни органи. Тя осъществява и информационно-аналитична дейност.

Запис на заповед вместо банкова гаранция

Авансовите плащания да се обезпечават със запис на заповед, а не с банкова гаранция – това е идеята, която се очаква скоро да бъде приложена за проектите по Оперативна програма "Конкурентоспособност". Това заяви министърът по управление на средствата от Европейския съюз Томислав Дончев, който присъства на конференция, посветена на националните приоритети и опита на Полша при използването на средствата от Общността. По думите му това ще улесни бенефициентите, които имат затруднения с намирането на оборотно финансиране до получаването на крайните плащания по проектите им.

Планове и обещания

Томислав Дончев заяви, че в най-добрия случай в началото на следващата година трябва да бъде приет "закон за еврофондовете", който трябва да обхване цялата нормативна база – постановления, регламенти и т.н., свързани с усвояването на средствата от ЕС. Това ще гарантира максимална яснота, устойчивост и прозрачност, казва Дончев.

През 2013 г. България трябва да е подписала договор за партньорство с Европейската комисия, да е готова с текстовете на новите оперативни програми и да е "прекарала" през системата толкова средства, колкото за периода от 2007 до средата на 2012 г. Това са целите, поставени пред администрацията по отношение на европейското финансиране, допълни Дончев.

Полският опит

Полските експерти казват, че също са на начална фаза по отношение на програмирането за следващия период. Към момента принципните им идеи са да увеличат децентрализацията в управлението, но и да подобрят координацията между отделните звена, да комбинират европейското финансиране с повече средства от националния бюджет и да наемат повече служители с опит и добра квалификация, за да не допускат грешките и забавянето на процесите, които са имали досега. Оказва се, че Полша, също както и България, има проблеми със забавянето на оценките или плащанията на субсидиите. Обикновено това се наблюдава при големи, мащабни проекти, отчитат Марек Михалски, директор на Департамента за подпомагане на инфраструктурни проекти.

През сегашния програмен период Полша има достъп до 67.9 млрд. евро, които са достъпни чрез 5 оперативни програми – за иновации, инфраструктура, човешки ресурси, техническа помощ и развитие на Източна Полша, както и 16 регионални програми. Към края на април са договорени 74.4% или 49.2 млрд. евро, а са реално разплатени 27.8 млрд. евро. Като процентно съотношение на договорените и на реално разплатените средства на практика България също е постигнала подобни резултати, макар че общата сума, до която страната има достъп е в пъти по-малка - около 7 млн. евро.
892 545

лв. е стойността на европейския проект на дирекция АФКОС, който цели да се подобри координацията с административните структури в страната, както и с ОЛАФ. Финансирането е по Оперативна програма "Техническа помощ". Основната част от дейностите са свързани с провеждане на работни срещи и събития. Освен това ще бъдат закупени 10 компютъра, 3 принтера, 1 мултифункционален копирен център и 3 броя щендери за унищожаване на документи.

Близо 90% от нарушенията, свързани с финансовите интереси на Европейския съюз, които се проучват, са във връзка с обществени поръчки. Това съобщи днес вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    rat avatar :-|
    rat

    Така ще е, като държавната администрация не е обучена да вижда кражбите и далаверите.

  • 2
    falkoneti avatar :-|
    falkoneti

    До коментар [#1] от "rat":

    Нарушенията са откити все пак от държавни органи. Никои други обществени поръчки не се проверяват така, както тези свързани с пари на ЕС...

  • 3
    rat avatar :-|
    rat

    До коментар [#2] от "falkoneti":

    Постоянно участвам в обществени поръчки, всичко е нагласено. Никой от общината не разбира от ценообразуване, цени и строителство /понеже се занимавам със строителство/ Никой не следи дали цените, които се предлагат не са надути, разходни норми и т.н.

  • 4
    ogo avatar :-|
    ogo

    На мен пък един кмет ми заяви в очите следното даваш 150 000 лв. и печелиш поръчката (350 000 лв.)
    Какво повече да коментираме.

  • 5
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    До коментар [#4] от "ogo":

    Ми кажи кой е :)

  • 6
    dragoslava avatar :-?
    Dragoslava

    Създават се и фирми с тази цел, а после преустановяват дейността си и отговорност от никого никаква.

  • 7
    mak avatar :-|
    mak

    Пример за подготвена ОП. Става въпрос за избор на Менижър за саниране на сградите по райони.Лично служителите на дирекцията в МРРБ и Директорът ме уверяваха по телефона че тази ОП няма да стартира, и то тогава, когато тя беше публикувана, но аз се правех че незнам. Смисълът беше че колективът, които са включили че следва да има Мениж. фирма, следва да се събира от вън, поради това че са вкючили измислени длъжности които няма в Менижърските фирми. Тоест за да привлечеш тези специалисти следва да си имал време да ги откриеш. Това разбира се са направили тези, които предварително са знаели за тяхното включванев тръжните изисквания.Фирмата която представлявам за последните 5 г. е управлявала обекти за над 650 м.лв. реализирани такива.От тях нито един не е държавен, или общински.Менежирането взеха тези, които предварително знаеха условията и се подготвиха, за малкото време което имахме останалите, това беше невъзможно.Така е с повечето поръчки.

  • 8
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    И все пак да не забравяме, че обществените поръчки с нарушения или рискови за финансиране, са предимно общински. Много малка част са за нуждите на държавната администрация. Също много малка част са и за държавните предприятия. Въпросът е как ще накараме кметовете и общинските служители да не се облагодетелстват? Защото, ако проследяват поръчките заради частта им евро-субсидиране, мен много повече ме интересува да не стават злоупотреби с общинските бюджети. Всички дупки в бюджета на общината впоследствие се превръщат в мизерия за местната общност и се връщат върху нас във вид несветещо улично осветление, дупки по улиците, мръсотия, нефинсирани детски градини и училища.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK