Кметът на София върна за преразглеждане конкурса за външна реклама

Йорданка Фандъкова настоява комисията да постигне консенсус

Този билборд се намира в идеалния център на столицата, на бул. "Васил Левски" близо до паметника на Апостола, въпреки че наредбата за реклама забранява това<br />
Този билборд се намира в идеалния център на столицата, на бул. "Васил Левски" близо до паметника на Апостола, въпреки че наредбата за реклама забранява това<br />    ©  Надежда Чипева
Този билборд се намира в идеалния център на столицата, на бул. "Васил Левски" близо до паметника на Апостола, въпреки че наредбата за реклама забранява това<br />
Този билборд се намира в идеалния център на столицата, на бул. "Васил Левски" близо до паметника на Апостола, въпреки че наредбата за реклама забранява това<br />    ©  Надежда Чипева

Кметът на София Йорданка Фандъкова отказа да подпише протокола с класирането от конкурса за външна реклама в частта за големите елементи т.нар. билбордове. В сряда тя върна на комисията резултатите с настояване да постигне консенсус. Двама от членовете й - общинският съветник от БСП Панайот Бончев и Евгени Радев, който отговаря за рекламата в Столична община, са подписали документа с особено мнение.

"Изцяло в ръцете на кмета е да прецени дали да издаде заповед или да прецени, че особените мнения имат тежест", коментира миналия четвъртък председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков, който оглавява и конкурсната комисия. "Кметът може да върне протокола", услужливо напомни той. Герджиков каза още, че четирима участници са отстранени "след повторно перазглеждане на документацията", но отказа да съобщи имената им. Двама от тях не отговаряли на условието за пет годишен опит, а другите - декларирали, че нямат задължения към общината, а всъщност имали. По неофициална информация тази странна процедура на анулиране на участниците по средата на конкурса е в основата на двете особени мнения. Бончев и Радев отказаха коментар пред "Капитал".

Комисията най-вероятно ще преразгледа отново цялата документация, което отлага решението незнайно кога във времето. Конкурсът започна преди година, а все още изобщо не са отваряни офертите по втората му част  - за наемите на малките рекламни елементи т.нар. ракети. Главният архитект Петър Диков вече поиска частично прекратяване на процедурата, защото през 2014 г. София има намерение да кандидатства за евросредства за ремонт и обновление на центъра и "ракетите" ще пречат.

Общинският съветник от БСП Георги Кадиев пък настояваше за пълно прекратяване на конкурса и отстраняване на всички рекламни елементи върху публична общинска собственост до провеждането на нов. Проблемът е, че от 2010 г. фирмите, които стопанисват билбордовете нямат договори с общината, а плащат на доброволни начала малки суми и след двустранни споразумения. Докато не се отстранят елементите обаче компаниите, които ги държат, нямат интерес от провеждането на конкурс.

Общината получава около 2 млн. лв. годишно от наеми на рекламни обекти.