С повече връзки и по-малко пари

Конкурсът за външната реклама в София започва (почти) отначало

Въпреки че наредбата за рекламата в София забранява да има билбордове в идеалния център на града, някои са измислили начин да я заобиколят с т.нар. строително пано, каквото се води оградата на строежа на Ларгото<br>
Въпреки че наредбата за рекламата в София забранява да има билбордове в идеалния център на града, някои са измислили начин да я заобиколят с т.нар. строително пано, каквото се води оградата на строежа на Ларгото<br>    ©  Надежда Чипева
Въпреки че наредбата за рекламата в София забранява да има билбордове в идеалния център на града, някои са измислили начин да я заобиколят с т.нар. строително пано, каквото се води оградата на строежа на Ларгото<br>
Въпреки че наредбата за рекламата в София забранява да има билбордове в идеалния център на града, някои са измислили начин да я заобиколят с т.нар. строително пано, каквото се води оградата на строежа на Ларгото<br>    ©  Надежда Чипева

Три пъти повече пари от наеми за Столичната община, ред на пазара, излизане на сектора от сивата зона, регламентирани отношения с "Московска" 33. Това трябваше да се случи след края на конкурса за външна реклама в столицата. Но най-вероятно още дълго нещата ще останат такива, каквито са сега.

Пазарът на реклама на практика в София е на тъмно. Договорите на всички фирми с общината отдавна са изтекли. Приходите от наеми са около 2 млн. лв. годишно и се събират единствено заради добрата воля на някои от ползвателите на билбордовете, които са сключили допълнителни споразумения с администрацията. Конкурсът за големите рекламни обекти (с 12 кв.м площ), които се разполагат върху публична общинска собственост, уж беше приключил преди десетина дни, а протоколът с класирането - пратен в кабинета на кмета Йорданка Фандъкова. В сряда обаче тя отказа да го подпише, а го върна за преразглеждане на комисията, което отлага решението в неопределеното бъдеще. Всъщност Фандъкова нямаше полезен ход. Дори да беше подписала протокола с класирането, то най-вероятно щеше да бъде обжалвано пред Комисията за защита на конкуренцията от загубили и отстранени участници в конкурса.

Резултатите

По думите на председателя на Столичния общински съвет и шеф на конкурсната комисия Елен Герджиков отпреди десетина дни е "хубаво, че шест-седем фирми си разпределят пакетите от десетте лота (в които са групирани рекламните елементи -  бел. ред.)". Въпреки че няма официална информация за резултатите, участници в конкурса разказаха, че на практика фирми, близки до съпругата на съсобственика на вестниците "24 часа" и "Труд" Любомир Павлов Диляна Грозданова и на председателя на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) Красимир Гергов печелят почти 70% от пазара на външна реклама в частта за билбордовете. Гергов даже взима лек превес - компании, които могат да бъдат свързани с него, са получили четири от десетте лота, три има за Грозданова (въпреки, че навсякъде, където участва цените й са равни или по-високи от тези на Гергов), два за консорциума ДЗЗД "Епамедия" - Идеа КОММ аутдор груп" и един за "София аутдор".

Герджиков съобщи за отстраняването на четири фирми и обединения. Без да споменава имена, той каза, че две от фирмите са подписали декларации с невярно съдържание, че нямат задължения към общината, а останалите не са доказали нужния петгодишен опит. "Чух, че документите ни може би са анулирани, и то след като се е видяло, че предлагаме най-високите цени", потвърди бизнесменът Красен Кралев, управител на консорциума "Блу стар аутдор", в който влиза и фирма "Кривицки и сие". Именно заради нея се твърди, че обединението е отстранено, тъй като общината настоява, че компанията има неизплатени задължения. Името й фигурира и в отговор на Йорданка Фандъкова на питане на съветника от БСП Георги Кадиев за несъбраните наеми досега от реклама. Според справката от март т.г. срещу "Кривицки и сие" има заведено дело за дължими 35.6 хил. лв. От компанията обаче твърдят, че делото е прекратено от Софийския районен съд поради липса на нарушение. Документите са предадени на юристите на общината няколко часа преди Фандъкова да върне протокола с класирането в конкурса за преразглеждане. "Ако решението на комисията за отстраняването ни е на това основание, ще обжалваме пред КЗК", категоричен беше Кралев преди решението на кмета.    

Димитър Самодумов, управител на "Мегаборд България", част от консорциум БУМ, също си беше запазил правото да не одобри крайното класиране. Неофициалната информация е, че и неговото участие е анулирано, но заради липса на петгодишен опит. "Не знаем дали сме отстранени или не, нямаме официално съобщение. Консорциум БУМ отговаря на всички условия на конкурса и ако бъде отстранен по каквато и да била причина - например неприсъствие в България през 2006 г., ще обжалва решението пред КЗК", каза той за "Капитал". Опитът на фирмата-майка - австрийската "Мегаборд", 100% собственик на българския клон е над 15 години и е компания от Европейския съюз. Останалите двама участници, за които има съмнения, че са отпаднали, са "Аргент-Ремеди" и "Радея". От "Аргент" отказаха да коментират, преди да получат официален протокол, "Радея" не бяха открити.

(Не)спазването на правилата    

Претенциите на столичната администрация да въведе ред във външната реклама, да се намали броят на билбордовете и да се направи открит и коректен конкурс се сблъскват със сериозни съмнения за обратното. Особено след решението на кмета от тази седмица. Косвено признание за нарушение на правилата в процедурата направи и Елен Герджиков, като съобщи, че четирите компании и консорциуми са отстранени "при повторно преглеждане на документацията". Според условията на самата община първо участниците се преценяват по допустимост (отваря се т.нар. плик 1) и след това се отварят ценовите предложения в плик 2. В случая веднъж комисията не намира нарушения в документацията на кандидатите, допуска ги, вижда офертите им с цените за наем и след това пак се връща на първата стъпка. "Два месеца се чудеха какво да направят, защото установиха, че нашите предложения са с три до пет пъти по-добри от конкуренцията. Трябваше да нагласят нещата, в противен случай Любомир Павлов никога нямаше да вземе неговите лотове", твърди Кралев.

Факт е, че документацията от плик 1 е била преразглеждана от Евгени Радев, дългогодишен началник-сектор "Реклама" в общината, сега главен експерт в дирекция "Икономика и търговска дейност". Радев е на "Московска" 33 още от времето на кмета Стефан Софиянски. Той е включен в състава на комисията едва след изборите през октомври 2011 г. В крайна сметка обаче е подписал окончателния протокол от конкурса с особено мнение и, както се видя, по този начин даде възможност на Фандъкова да върне процедурата в началото. "Не бих могъл да коментирам нищо", каза Радев за "Капитал". Другият парафирал с особено мнение е представителят на БСП, общинският съветник Панайот Бончев. Сред аргументите им фигурирала и констатация, че една и съща фирма е получила различни оценки за опита, който има в отделните пакети, за които кандидатства. Правилата на конкурса отдават най-голяма тежест на наема, който фирмите предлагат да плащат. Точките, които могат да получат, са до 50, до 30 точки се дават за професионален опит, до 15 точки - за история и пазарно присъствие и т.н. Отстранените "Блу стар" и БУМ наистина предлагат най-високи наеми - съответно в три и в два от пакетите. За пакет Б1 например са отстранени трима от петте участника, един от които дава най-висока цена - консорциум БУМ, така на практика в състезанието остава обединението "Грийн сити медия", свързвано с Диляна Грозданова. Разликата между най-високата цена и неговата е двойна. Ако се изчислят офертите само по показател "максимална цена", излиза, че общината би получила 9.6 млн. лв. годишно приходи само от билбордовете вместо сегашните около 2 млн. лв. от цялата външна реклама.

От друга страна, фирмите хитруват на дребно. Условията на конкурса позволяват на едно юридическо лице да кандидатства най-много за три лота, но не забранява фирми на свързани лица, т.е. на практика с различни компании може да се участва за всички позиции. Неофициални източници пък свързаха Красен Кралев с депутата от ДПС Делян Пеевски. Пред "Капитал" управителят на консорциум "Блу стар аутдор" категорично отрече това. 

Връзки между фирмите участници могат да се открият и през Диляна Грозданова, както и през Красимир Гергов. От фирмата на Гергов отказаха да съобщят пред "Капитал" с кои компании и в кои консорциуми той и свързани лица участват в конкурса, като отклониха въпросите за след приключването му. "Каквито и да са резултатите трябва да бъдат обявени публично. Време е в тази дейност да има правила, да се узакони", коментира Грозданова пред "Капитал".        

А сега накъде

Решението на Фандъкова да върне конкурса на етап "оценяване" не е съвсем коректно, тъй като забележките на двамата членове, подписали с особено мнение, са свързани не само с различните точки, които са дадени за опит на една и съща фирма, но и с аргументите за отстраняването на някои от кандидатите. T.e., ако кметът се съобразява със забележките на комисията, тя би трябвало да върне конкурса от самото начало.

От "Блу стар" например се надяват решението на Фандъкова да ги върне отново в конкурса. Според други участници обаче това би било абсурдно. Съществува и възможността конкурсът да бъде отменен и изцяло, като подобно решение предлага общинският съветник от БСП Георги Кадиев. Неговата идея обаче е до провеждането на нова процедура да бъдат отстранени всички рекламни елементи на общински терени, което ще ускори подреждането на сектора. Главният архитект Петър Диков пък предлага да бъде отменена само частта за малките елементи т.нар. ракети, документите за която още не са отваряни. Там интригата ще е още по-голяма, защото се твърди, че един от кандидатите държи почти 100% от пазара. Панайот Бончев настоява обаче офертите за ракетите (по-малките рекламни пана) да се отворят до средата на юни. За приключване и на тази процедура се обяви и Дялан Грозданова.

В предложението на Кадиев има логика, тъй като сегашните ползватели на съоръженията нямат интерес да отстъпят от позициите си след конкурс. От отговор на Фандъкова на питане на общинския съветник от март става ясно, че фирми, свързани с Красимир Гергов, стопанисват около 400 от общо близо 1000 рекламни елементи (билбордове и ракети) в София. Около 130 имат компании на Диляна Грозданова. След изтичането на договорите за наем на всички през 2010 г. общината би трябвало отдавна да ги е демонтирала. Според изчисления в бранша бордовете са с около 30% повече заради практиката да се клонират - фирмите искат и получават разрешение да преместят елемента на друго място, но реално просто създават втори, без да демонтират първия. В гилдията отдавна се говори, че Гергов има и друг интерес да запази приличен процент от пазара - договор с чуждестранен партньор, в който това е записано като изискване. В противен случай загубите му се изчислявали в млн. евро. На директния въпрос на "Капитал" дали това е вярно, отговорът чрез пресаташето му гласи: "Бих искала да ви помоля по отношение на участието или собствеността да се придържате към официално потвърдена от мен информация, а не към недоказани твърдения на неофициални източници, които създават погрешна представа и тенденциозно отношение."

Каквото и да е решението на комисията оттук насетне, недоволни ще има от всички лагери, които ще търсят начин за провал на процедурата. Вече се чуват варианти като този за евентуално обвързване на отдаването на концесия на спирките с малките рекламни елементи. "Този конкурс вече не е фокус за мен", коментира разочарован участник в него, несвързан с нито един от големите играчи. Според него в бранша вече се знае, че пазарът за външна реклама е "обърнат" - не клиентът се съобразява с цените на фирмите, които предлагат бордове, а обратното клиентът се налага. Печалбите са сведени до минимум и не е ясно дори как тези, които получат няколко лота в София, ще могат да реализират всички бордове. Той акцентира върху друг факт - от година, откакто конкурсът е започнал, по изчисления на гилдията в общинските сметки са блокирани близо 25 млн. лв. като депозити и гаранции. При лихва около 6% това правело близо 1.5 млн. лв.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    patchev avatar :-|
    HXP

    В самият център, билбордове на чалгаджийници.....еми не става така....

  • 2
    dragoslava avatar :-?
    Dragoslava

    С малко пари не се прави добра реклама.

  • 3
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Бих искала да ви помоля по отношение на участието или собствеността да се придържате към официално потвърдена от мен информация, а не към недоказани твърдения на неофициални източници, които създават погрешна представа и тенденциозно отношение." Естествено е журналистите да не вярват на официалната информация. Нали 10г. г-н Гергов отричаше да има нещо общо със собствената си телевизия. След като г-жа Фадъкова връща конкурса в "стойка партер", какви ще бъдат санкциите за отговорните общински бюрократи? Колкото по отношение констатацията за обръщане на пазара, какво по-хубаво от това - нали клиентът винаги има право! Лошото е, е след тези еквилибристики конкуренциятана този пазар ще се свие - сещайтеде, кой е облагодетестван от това?

  • 4
    blacklabel avatar :-|
    BlackLabel

    Статията е прилично написана. Забавно ми е как прелитат тезите от една в друга. Работя в този бранш. Като работник - работа ще си намеря независимо кой ще спечели. Като гражданин да Ви кажа мнението на човек запознат с материята. Най-важното е конкурса да приключи, общината губи пари в момента. Стартовата цена на пакетите която е заложена е с ръст 60% от моментната. Дори това е шоково вдигане на цените за крайния клиент - Рекламодателя, като наистина както е описано в последния абзац от статията, откакто я има кризата - Той определя цената (която често дори не е пазарна). Максималните цени предложени от някой от кандидатите, надвишаващи в пъти началната, са невъзможни и нереални, това е като от утре да Ви вдигнат тока с 300% :) Конкурса беше удължен на 10 години именно поради причината, че инвестицията е неизплатима в 5 годишен срок и при начална цена на пакетите. С максимално предложените цени - в пералня за пари, аз работа нямам. Интерес от провалянето на конкурса имат тези които не искат да излезе наяве, че едва 25-35% от рекламните елементи в столицата се разиграват в конкурса. Регулацията и демонтирането на незаконните рек. елементи след конкурса ги плаши. Това и беше причината да ги накара да участват в конкурса с нереални цени, за да могат след това да го провалят :) Популизма е лесно да бъде яхнат. Всъщност за един билборд от 1кв. метър площ върху която ще е разположен елемента при минимална конкурсна цена - Общината ще прибира месечен наем колкото тристаен апартамент.

  • 5
    themilkman avatar :-|
    krassi bochev

    Жалко за пазара ...
    лесно се разбива , трудно се гради !
    Дали ще стигнат 10 години , за да се върне доверието към външната реклама като медия ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход