С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
33 8 юни 2012, 14:22, 18189 прочитания

Сбогом, Ленин

НДК прави първите си плахи стъпки в пазарната икономика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От къде са приходите

Основните постъпления на НДК идват от наеми. Главното приходно перо идва от административната сграда (т.нар. ПРОНО), следвана от търговските и офис площи в централната постройка и "малкото НДК", а на трето място са постъпленията от наем на зали и площи за прояви.

В административната сграда около 80% от офисите в момента са заети. "Договорите бяха ревизирани и коригирани, където това се налагаше. Беше изготвен и анализ, който ни задава минимални цени за квадратен метър за всички видове площи, под които не можем да падаме", обяснява и изпълнителният директор на дружеството Тодор Влайков. Офис сградата обаче е също така амортизирана и има нужда от обновяване. Освен това приходите от нея почти са достигнали тавана си – те могат да нарастват само до 100% заетост, както и с помощта на ръст на цените на пазара, какъвто в момента няма.
Засега ръководството отхвърля сценария, в който продава административната сграда и влага средствата в обновяване на самото НДК, за да го направи по-привлекателно за прояви. "Приходите от сградата са твърде голям процент, за да се лишим от тях", казва Ивайло Георгиев.


За последните месеци НДК загуби няколко по-малки наематели в основната сграда и "малкото НДК". С други пък като базара "Пасажа" се раздели доброволно. "Спряхме и изложенията тип "гащи и чорапи", които не съответстват на един дворец на културата. Премахнахме и външната реклама. Това ни лишава от допълнителни приходи, но има една граница за имиджа, която не е добре да се преминава", обясни Георгиев.

Запълването на празните търговски площи е възможност за известен ръст на тези приходи, но не и твърде значителен. Още повече че това няма да е лесно. Например заради затегната икономика и липсата на свободни инвестиционни средства са пропаднали преговорите с голяма търговска верига за откриване на обект на мястото на бившия базар "Пасажа".

Така остава възможността по-голям ръст на приходите да се търси от събития като конгреси, изложения, културни и други прояви, които реално са далече от тавана си.



Спорни предимства

НДК има бъдеще като конгресен и изложбен център, смята ръководството. "Конгресите се организират много бавно и трудно – с години напред. Ще мине време, но засега върви добре – вече спечелихме домакинството на две много големи събития през 2014 и 2015 г.", казва Тодор Влайков.

Оптимизмът обаче трябва да е много умерен. За да бъде конкурентен в региона, НДК има нужда от обновяване и инвестиции. Но дори и да оставим настрана този факт, по-големият проблем е, че България никога не е била силна конгресна дестинация – в региона лидери са държави като Полша, Чехия, Унгария и дори Кипър. Не работи в полза на НДК и фактът, че заради кризата в последните години конгресните прояви в световен мащаб рязко намаляха.

Не е толкова безспорно и първенството му като изложбен център. Той няма дадености да бъде такъв – вътрешното пространство донякъде обслужва добре малките и непретенциозни щандове на скромни, локални прояви, но в никакъв случай няма простора, нужен за едно голямо модерно изложение, в което щандовете се изграждат като цели сгради. Фоайетата на НДК пък нямат дадености да обслужват и нуждите на големия човешки поток, който привличат изложенията – тоалетни на удобни места, заведения за бързо хранене, кафетерии и т.н.

Най-голямото му предимство пък – идеалната локация, губи известна тежест, след като метрото вече стига до по-модерно изградения изложбен Интер експо център. Но тези аргументи звучат и малко като извинение - от една страна, заради комунистическата гигантомания пространствата в НДК са наистина внушителни и всеки кадърен архитект би ги усвоил блестящо, ако иска да направи нещо модерно, от друга, само този, който не е ходил в сервизните помещения на двореца, не се е чувствал самотен и изгубен в гигантските тоалетни. От трета страна, с откриването на метроспирката под НДК той отново ще е еднакво удобен за всички квартали в София.

С малки културни стъпки

Логично фокусът пада върху по-ефективното управление и по проекти, които средносрочно да превърнат НДК в културен център. Мениджърите работят по тригодишен бизнес план, който ще е готов през септември. Той предвижда оптимизация на режийните разходи, анализ на заетостта на залите и другите площи, както и план за профилиране при отдаването им под наем. Разработват се и проекти за нов туристически център, музейна експозиция, нов сайт, ново осветление, както и пресцентър, билетен център и т.н. (виж карето). Започнало е и обновяване на красивата амфитеатрална зала 2, подходяща за сценични постановки и бутикови концерти. В програмата ще останат успешните фестивални формати от предходните години като Салон на изкуствата, "Киномания", Коледен музикален фестивал и др.

Със сигурност ще бъде от полза и ако общината вложи усилия и средства за своя дял – неин е площадът пред НДК заедно с може би най-дразнещия елемент на София – полуразрушеният паметник "1300 години България".

В края на филма "Сбогом, Ленин" все пак действителността влиза в живота на източногерманката, така е и със съдбата на НДК - налага се да излезе от амнезията и да срещне с капитализма, колкото и трудно да е това.

Какво ново

Новият билетен център вече се изгражда в противоположния на сегашния край на централната сграда - срещу паркинга. В него ще се продават билети не само за събитията в НДК, но и за всички събития на промотърските компании. Вече са сключени договорите с тях. Инвестицията в размер на 100 хил. лв. е от бюджета на НДК.

Фасадата на НДК ще бъде осветена с падащо LED осветление - като допълнение към съществуващото осветление. За него ще се търси сътрудничество с частни компании.

НДК ще има нов интернет сайт със система за онлайн продажба на билети и свързаности, които да го направят културен портал.

Зала 9 ще бъде превърната в професионален пресцентър, който ще се отдава под наем.

Обмисля се изграждането на информационен туристически център като съвместен проект с министерството на икономиката, Столичната община, сдружението на общините и компаниите от туристическия бранш.

Част от плановете на ръководството са НДК да се превърне и в своеобразен филиал на Музея на социалистическото изкуство. Предвижда се експонатите, които не са намерили място в новия музей, да бъдат изложени тук. Отделно ще бъде направена и собствена експозиция за историята на НДК, таргетирана към учениците, заедно с обиколка из "потайностите" на комплекса.

В момента се разчистват нефункциониращите помещения на енергийния център. Старите неработещи вече генератори и друго оборудване ще бъдат разпродадени, а помещенията ще се отдават под наем за снимки.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БСП и ДПС обявиха управлението за опасно, ГЕРБ: Стига истерии БСП и ДПС обявиха управлението за опасно, ГЕРБ: Стига истерии

Докато в парламента вървяха дебатите по вота на недоверие, премиерът разговаряше с футболните фенове на "Левски"

24 яну 2020, 861 прочитания

Адвокатите сочат като най-сериозен проблем отношението на институциите Адвокатите сочат като най-сериозен проблем отношението на институциите

Анкета сред членовете на столичната адвокатура показва, че електронната комуникация със съда е най-желаното подобрение

24 яну 2020, 575 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Кой всъщност вдига цената на тока

Зелената енергия все още не е основната причина за поскъпването

Още от Капитал
Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10