Бюджет по нови правила
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бюджет по нови правила

В новия закон остават възможностите за ръчно управление на бюджета, при което министърът на финансите може да намали финансирането за едни разпоредители, за да даде повече на други

Бюджет по нови правила

Проектът за закон за публичните финанси е опит за повече прозрачност на разходите

Стефан Антонов
5905 прочитания

В новия закон остават възможностите за ръчно управление на бюджета, при което министърът на финансите може да намали финансирането за едни разпоредители, за да даде повече на други

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Нов закон за публичните финанси ще замени сега действащия Закон за устройство на държавния бюджет. Капитал Daily разполага с проектодокумента, който е почти завършен и предстои да се публикува за обществено обсъждане.

Ранно сигнализиране

Документът ще задължава министъра на финансите да сигнализира при данни за неизпълнение на приходите и незабавно орязване на разходите, а дори и за актуализация при по-сериозно неизпълнение. В сега действащия устройствен закон подобни изисквания не са заложени. Липсата им позволи на тройната коалиция да управлява сякаш през 2009 година няма криза.

Плюс на новия закон са и изискванията за ефективно управление на публичните финанси и провеждането на програмно бюджетиране. Залагат се критерии и за по-висока публичност, особено в моменти на криза. Изпълнението на тези разпоредби обаче не се гарантира, тъй като не са посочени критерии за ефективност. Дори и в момента пък министерствата симулират програмно бюджетиране, като поставят етикет "Политика" или "Програма" на отделните си разходи, без да сочат цели и критерии за успешното им постигане. Това е и основната причина в България публичните финанси да се водят на принципа "покриване на разходите", а подобряването на обществените услуги и намаляването на бюрокрацията си остават пожелания вече две десетилетия.

Предвижда се новият акт да има статут на специален закон по отношение на публичните финанси и поради това неговите разпоредби ще са над тези на други специални закони в частта, касаеща бюджетни отношения.

Дефицит под контрол

Правилата в закона съответстват на подписания през декември европейски фискален пакт, но остават и местните ограничения, които финансовият министър Симеон Дянков прокара миналата година с поправки в сега действащия устройствен закон.

Това става с въвеждането на две отделни понятия за бюджет. Консолидираната фискална програма ще обхваща всички бюджети в публичния сектор – републиканския, на Народното събрание и съдебната власт, здравната каса, осигурителната система, държавните медии, висшите училища и общините. Сектор "Държавно управление" пък ще включва само онези приходи и разходи, които се класифицират като държавни по методиката на Европейската комисия. Основната разлика е, че европейското разбиране за бюджетно отчитане изключва от сметките постъпленията по еврофондовете, защото те не са ресурс, който държавата изземва от националната икономика и не го преразпределя в нейните граници.

По националната методология, т.е. по консолидираната фискална програма, управляващите и занапред ще имат лимит на бюджетния дефицит в размер на 2% от брутния вътрешен продукт.

В същото време за сектор "Държавно управление", който се следи от Брюксел, се оставя възможност дефицитът да стигне 3% от БВП. Въвежда се и правило бюджетният дефицит да не надхвърля 1% от БВП в структурно отношение, което се изисква от фискалния пакт, към който България се присъедини.

Поставя се лимит и за максимално допустимите разходи по консолидираната фискална програма на 40% от БВП. Максималният  размер на държавния дълг е 60% спрямо БВП (в момента българският държавен дълг се равнява на 16% от БВП).

Ръчно управление

В новия закон остават възможностите за ръчно управление на бюджета, при което министърът на финансите може да намали финансирането за едни разпоредители, за да даде повече на други, стига салдото да не се промени. Тази възможност щъсествува и в сегашния устройствен закон, като допълнително правилата се уточняват  от преходните и заключителните разпоредби на закона за бюджета за всяка отделна година. Вратичката служи като буфер, при който министърът може да намали финансирането на едно ведомство, което има достатъчно собствени приходи, за да увеличи издръжката на друго, чиито собствени приходи не се изпълняват или е възникнал извънреден разход.

Възможността обаче е причина и за критики, включително и от Сметната палата, която одитира изпълнението на държавния бюджет за всяка отделна година. С "ръчното управление" финансовият министър на теория може да ощети една община, в която кметът и мнозинството в общинския съвет са опозиционно настроени, или да подкрепи друга, в която управляват съпартийци.

Какво липсва

Занапред методологията за изпълнение и отчитане на бюджета ще остане както и досега - на касова основа (реално похарчено), а преизчисляването му на начислена основа (поето като ангажимент плащане) ще се оповестява поне веднъж годишно при изпращане на конвергентната програма на България за съгласуване в Европейската комисия.

Това означава, че и в бъдеще ще се разчита Министерството на финансите да ограничава бюджетния дефицит в допустимите граници и според критериите на Брюксел. Резултати, изчислени по методиката на ЕК, обаче ще се оповестяват само веднъж годишно - при изпращане на конвергентната програма на България в Брюксел, което се случва всеки април.

Когато през 2009 година правителството овладя дефицита на касова основа, се оказа, че на начислена основа (по нея се представят резултатите в Брюксел) има дефицит от 4.7% спрямо БВП. Голямата разлика се дължеше на забавени плащания, тъй като в България отлагането на едно плащане означава, че разход не е направен. За ЕК обаче възникването на задължение е равносилно на направен разход и правителството не можа да премълчи този факт при годишния си отчет до Брюксел.

Според експерт в Министерството на финансите, работил по законопроекта и отговарящ за бюджетните процедури, отчитане на бюджета на начислена основа не може да се води всеки месец. Според него обаче са въведени достатъчно вътрешни правила, които забраняват поемането на финансови ангажименти от ведомствата, без да имат финансово обезпечение, и така се гарантира, че дори и да не се публикува текущото изпълнение, вече има система за ограничаване на разходите дори и на начислена основа. Сегашният устройствен закон също забранява поемането на задължения, с които изпълнението на бюджета може да се влоши. На ниво централно правителство дори има и информационна система, която да следи за договорите и ангажиментите, поемани от министерствата.

Целта  на ГЕРБ е законът да бъде приет тази есен и да влезе в сила от началото на следващата година. Това означава, че бюджет 2013 ще се изготви по правилата на сега действащия закон, а ще се изпълнява по предписанията на новия. Според експерти, работили по проекта, това няма да създаде затруднения, защото новият закон не противоречи на сегашния, а го допълва.

Отношения с общините

Законът ще регулира и отношенията с общините, като позволява на правителството да кредитира местните власти при финансови трудности. Заложени са лимити за ангажирането на правителството в проблемите на общините, за да се предпази държавата от извънредни дефицити заради слаба дисциплина или срив в общинските приходи. При временен недостиг на средства от държавния бюджет може да им се отпускат безлихвени заеми. Условието при тези финансирания е да се върнат до края на бюджетната година. Такъв заем не може да надхвърля размера на собствените приходи на конкретната община, събрани в месеца преди отпускането на средствата.

Нов закон за публичните финанси ще замени сега действащия Закон за устройство на държавния бюджет. Капитал Daily разполага с проектодокумента, който е почти завършен и предстои да се публикува за обществено обсъждане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    forumer avatar :-|
    forumer

    Хубава статия. С положителни и отрицателни страни. Както се вижда, проблемите ще са пак в контрол, отчетност и изпълнение. Но ще се хвали с този закон години наред и ще отчита дейност

  • 3
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Стари, нови - трябват приходи!

  • 4
    izabell avatar :-|
    izabell

    Дянков започна смело "работа на парче",както се изразява.Опасяваме се че няма да се забележат Тенденциите.

  • 5
    vladimirkarolev avatar :-P
    Vladimir Karolev

    Мандатът свърши, какви ти нови правила :-) Да вдигат пенсиите предизборно и да си стоят мирно, каквото направиха - направиха.

  • 6
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    Даа.....Добра фирма ще стане от тази държава.

  • 7
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Цитат:"Документът ще задължава министъра на финансите да сигнализира при данни за неизпълнение на приходите и незабавно орязване на разходите, а дори и за актуализация при по-сериозно неизпълнение. В сега действащия устройствен закон подобни изисквания не са заложени. Липсата им позволи на тройната коалиция да управлява сякаш през 2009 година няма криза."

    Това няма нужда от коментар.

  • 8
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Цитат:"С "ръчното управление" финансовият министър на теория може да ощети една община, в която кметът и мнозинството в общинския съвет са опозиционно настроени, или да подкрепи друга, в която управляват съпартийци."

    Такава мисъл идва първо в главите на хора които са я прилагали.

    Всички много добре знаят, че всички действия на министъра на финансите подлежат на ПАРЛАМЕНТАРЕН КОНТРОЛ. За това този плач е СМЕШЕН.

  • 9
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Цитат:"Заложени са лимити за ангажирането на правителството в проблемите на общините, за да се предпази държавата от извънредни дефицити заради слаба дисциплина или срив в общинските приходи."

    Правилно!

    Трябва да има някаква застраховка срещу малоумията на кметове и общински съвети като този на Кюстендил, които взимат ЦЕЛЕВИ заем за 6 500 000 евро и не го харчат по предназначение както са длъжни по закон, а връщат с част от парите друг кредит овърдрафт в размер на 2 000 000 лв взет по-рано .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK