ГЕРБ гласува: Рекламите по магистралите остават, скоростта се вдига
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ГЕРБ гласува: Рекламите по магистралите остават, скоростта се вдига

ГЕРБ гласува: Рекламите по магистралите остават, скоростта се вдига

Засега със 140 км в час ще се пътува само по "Люлин" и новите участъци от "Тракия"

Радостина Маркова
5002 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Рекламните билбордове край магистралите да останат, а допустимата скорост да се вдигне от сегашните 130 км/час на 140 км/час. Тези промени в Закона за пътищата приеха на второ четене депутатите след повече от четири часа дебат в парламента. Въпреки яростните критики на опозицията текстовете за по-високата позволена скорост бяха приети с гласовете на 83-ма от общо 93-ма депутати в залата.

Народните представители гласуваха и въвеждането на понятието "скоростен път" като по-евтина алтернатива на магистралите. Гласуваното ограничение на скоростта по новия вид шосета е 120 км/час при максимално допустими 90 км/час извън населените места.

(Без)опасни промени

Билбордовете край пътищата остават, но ще се разполагат по нови правила, гласува мнозинството от ГЕРБ. Новият режим ще бъде описан в наредба на Министерския съвет, която трябва да бъде приета до 6 месеца след влизането на сила на поправките в закона. Следва нов 6-месечен срок, в който рекламните съоръжения да бъдат приведени в съответствие с правилата. В противен случай ще бъдат премахнати. Договорите за вече съществуващите билбордове ще важат 5 години след промените. Сега са безсрочни. За новите рекламни пана договорите ще са 10-годишни.

Вотът в полза на рекламните съоръженията край магистралите дойде след изненадващи промени между първо и второ четене на Закона за пътищата. Първоначалните текстове, внесени от Министерския съвет, предвиждаха пълно премахване на билбордовете край магистрали и скоростни пътища, тъй като разсейват шофьорите. Впоследствие това отпадна, а опозицията обвини ГЕРБ в лобизъм.

"Отмяната на забраната ми изглежда като корупционно мероприятие", коментира Захари Георгиев от Коалиция за България. Павел Шопов от "Атака" допълни, че със запазването на билбордовете по магистралите ГЕРБ си осигурява евтина реклама за изборите.

Депутатите от управляващата партия също не бяха единни и част от тях подкрепиха забраната за билбордовете край магистрали и скоростни пътища. "Всеки може да си представи какво може да се случи – увеличаваме скоростта и не премахваме рекламните съоръжения", коментира Светослав Тончев от ГЕРБ.

Газ до дупка

Мнозинството обаче прие и втората шумно критикувана промяна в закона – увеличаването на скоростта по магистралите до 140 км/час. Председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров поясни, че по-високото ограничение реално ще важи само за новите и рехабилитираните участъци от магистралите, където това е технически възможно. Като пример той даде магистрала "Люлин", новите участъци от "Тракия" между Стара Загора и Карнобат, както и евентуално трасето между Пловдив и Стара Загора. Със 140 км/час ще се движат колите по магистралите "Марица" и "Струма".

"На останалите магистрални участъци скоростта ще бъде ограничена с пътни знаци, както се прави и в момента. Например при максимално допустима скорост от 130 км/час на опасните места и сега има ограничения за 70-80 км/час", посочи Лазаров.

Според депутата от БСП Румен Такоров обаче, при положение че промените в Закона за пътищата влизат в сила 3 дни след обнародването им, няма техническа възможност магистралите да бъдат оборудвани с пътни знаци, ограничаващи скоростта на 130 км/час. Това означава, че и по старите участъци шофьорите ще летят със 140 км/час.

"Всичко е една голяма реклама. Целта е да се каже, че по новите магистрали на Бойко Борисов може да се кара по нови правила, не като по останалите от Татово време", коментира Павел Шопов от "Атака". Ремзи Осман от ДПС също обвини ГЕРБ, че гласува новото ограничение единствено за да задоволи страстта към високите скорости на премиера.

На скорост

Една от важните промени в Закона за пътищата беше и въвеждането на понятието за т.нар. скоростни пътища като по-икономична версия на магистралите. Според дефиницията това са шосета с поне две ленти във всяка посока, но без аварийна лента. Вместо нея ще има площадки за принудително спиране и краткотраен отдих. Влизането и излизането на скоростните шосета, както и пресичането им с улици, други пътища, жп и трамвайни линии ще е само безконфликтно, на различни нива. Ограничението на скоростта по тях ще е 120 км/час. От пътната агенция обясниха, че целта на въвеждането на този тип пътища е икономия на средства, като строителството им е с до 30% по-евтино от това на магистралите.

Като скоростно шосе ще бъде изградена и част от магистрала "Хемус" между Велико Търново и Шумен. Лазар Лазаров обясни, че това е допустимо, тъй като този участък е по-слабо натоварен. Основният трафик от Русе и Дунав мост и в момента се насочва през Велико Търново към София, а оттам към Гърция и Турция. В скоростен път е преработена и отсечката София - Калотина.

Рекламните билбордове край магистралите да останат, а допустимата скорост да се вдигне от сегашните 130 км/час на 140 км/час. Тези промени в Закона за пътищата приеха на второ четене депутатите след повече от четири часа дебат в парламента. Въпреки яростните критики на опозицията текстовете за по-високата позволена скорост бяха приети с гласовете на 83-ма от общо 93-ма депутати в залата.

Народните представители гласуваха и въвеждането на понятието "скоростен път" като по-евтина алтернатива на магистралите. Гласуваното ограничение на скоростта по новия вид шосета е 120 км/час при максимално допустими 90 км/час извън населените места.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    felix avatar :-(
    Felix

    Тия реклами трябва да бъдат махнати независимо от това каква е разрешената скорост.

    Няма ли някой да пусне слух из българо-индийците, че билбордовете вървят на добри цени в бизнеса със старото желязо?...

  • 2
    tarator9 avatar :-|
    tarator9

    В България и колите и пътищата са по-добри. Тук в САЩ рядко има пътища с максимално разрешена скорост 120 км/ч. Дори се чудя защо само 140? По-добре направо направете максималната скорост 500 км/ч.

  • 3
    rkirov avatar :-P
    rkirov

    До коментар [#1] от "Felix":Не разбираш , ГЕРБ вдига скоростта за да не могат да се четат билбордовете .Така с един куршум два заека - хем ще намалеят ПТП-тата ,по невнимание , хем ще пълнят хазната от наеми :)))).
    Ей не го разбирате Вие премиера :)))

  • 4
    idrazil avatar :-|
    dinko

    Много граждани и сега си пътуват със 140 км дори по първокласни пътища (не магистрали) така че промяна на практика няма.

  • 5
    kirkor avatar :-|
    kirkor

    По Радой Ралин: Качете се на тротоарте, да минат с джипове "другарите"!

  • 6
    john_law avatar :-P
    john_law

    До коментар [#2] от "|":

    Там в САЩ, ако искате можете и пешеходни зони може да ги направите магистралите. В Германия практически няма ограничения за скоростта по магистралите. А - и докато си живееш в САЩ, избягвай да даваш мнение как да живеем тук. На теб никой не ти дава наклон, как да живееш в САЩ, нали ?

  • 7
    john_law avatar :-(
    john_law

    До коментар [#5] от "kirkor":

    Хехехе, само че ситуацията е: слезте от тротоара, да мине отговорният другар с "Жипката" без да те сгази...."16-годишно момиче пострада на автобусна спирка в столицата, след като спортен Понтиак кабрио се качи на тротоара" После в статията обясняват, как родната "милиция" отказва да даде повече информация за случая (дали е пил, например, шофьора), а пък на находчивият юнак дошли разни тъмни субекти с "Жипки" да му помагат ;)

  • 8
    teller avatar :-|
    teller

    Яко трепане ще падне по тъй наречените магистрали.Мутри и идиоти в България колкото искаш. Жалко че ще загиват и невинни хора. И за какво се прави всичко това? Лекетата от ГЕРБ в парламента са готови на всичко , за да изпълняват безумните прищевки на Борисов.

  • 9
    wc1 avatar :-|
    WC1

    ниската средна скорост е проблем, а не максималната.

  • 10
    chievo avatar :-|
    Chievo

    В момента пътищата-убийци са двулентовите пътища. На магистралите катастрофи стават сравнително рядко, защото са оградени и практически не може да стане челен сблъсък.

    Но с новото изобретение - скоростен път - ще имаме нов фаворит за позицията "най-смъртоносен път".

    1. Няма да са оградени. Дедо Пене пак ще си пресича с добитъка покрай хвърчащите с 120-130 км/ч коли.
    2. Заобикалянето на джипове на спрели да се облекчат представители на шебеко-подобния биологичен вид ще се превърне в трилър. Нали не мислите, че те ще карат до специалните места за отбиване? Допикава му се - спира. Доказателства по нашите пътища - бол.
    3. Ограничението на скоростта по подобни пътища трябва да е по-ниско, примерно 100-110 км/ч. При ограничение 120, повечето коли ще карат със 130, което си е магистрална скорост.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK