Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 12 юни 2012, 19:45, 4830 прочитания

ГЕРБ гласува: Рекламите по магистралите остават, скоростта се вдига

Засега със 140 км в час ще се пътува само по "Люлин" и новите участъци от "Тракия"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Рекламните билбордове край магистралите да останат, а допустимата скорост да се вдигне от сегашните 130 км/час на 140 км/час. Тези промени в Закона за пътищата приеха на второ четене депутатите след повече от четири часа дебат в парламента. Въпреки яростните критики на опозицията текстовете за по-високата позволена скорост бяха приети с гласовете на 83-ма от общо 93-ма депутати в залата.

Народните представители гласуваха и въвеждането на понятието "скоростен път" като по-евтина алтернатива на магистралите. Гласуваното ограничение на скоростта по новия вид шосета е 120 км/час при максимално допустими 90 км/час извън населените места.


(Без)опасни промени

Билбордовете край пътищата остават, но ще се разполагат по нови правила, гласува мнозинството от ГЕРБ. Новият режим ще бъде описан в наредба на Министерския съвет, която трябва да бъде приета до 6 месеца след влизането на сила на поправките в закона. Следва нов 6-месечен срок, в който рекламните съоръжения да бъдат приведени в съответствие с правилата. В противен случай ще бъдат премахнати. Договорите за вече съществуващите билбордове ще важат 5 години след промените. Сега са безсрочни. За новите рекламни пана договорите ще са 10-годишни.

Вотът в полза на рекламните съоръженията край магистралите дойде след изненадващи промени между първо и второ четене на Закона за пътищата. Първоначалните текстове, внесени от Министерския съвет, предвиждаха пълно премахване на билбордовете край магистрали и скоростни пътища, тъй като разсейват шофьорите. Впоследствие това отпадна, а опозицията обвини ГЕРБ в лобизъм.



"Отмяната на забраната ми изглежда като корупционно мероприятие", коментира Захари Георгиев от Коалиция за България. Павел Шопов от "Атака" допълни, че със запазването на билбордовете по магистралите ГЕРБ си осигурява евтина реклама за изборите.

Депутатите от управляващата партия също не бяха единни и част от тях подкрепиха забраната за билбордовете край магистрали и скоростни пътища. "Всеки може да си представи какво може да се случи – увеличаваме скоростта и не премахваме рекламните съоръжения", коментира Светослав Тончев от ГЕРБ.

Газ до дупка

Мнозинството обаче прие и втората шумно критикувана промяна в закона – увеличаването на скоростта по магистралите до 140 км/час. Председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров поясни, че по-високото ограничение реално ще важи само за новите и рехабилитираните участъци от магистралите, където това е технически възможно. Като пример той даде магистрала "Люлин", новите участъци от "Тракия" между Стара Загора и Карнобат, както и евентуално трасето между Пловдив и Стара Загора. Със 140 км/час ще се движат колите по магистралите "Марица" и "Струма".

"На останалите магистрални участъци скоростта ще бъде ограничена с пътни знаци, както се прави и в момента. Например при максимално допустима скорост от 130 км/час на опасните места и сега има ограничения за 70-80 км/час", посочи Лазаров.

Според депутата от БСП Румен Такоров обаче, при положение че промените в Закона за пътищата влизат в сила 3 дни след обнародването им, няма техническа възможност магистралите да бъдат оборудвани с пътни знаци, ограничаващи скоростта на 130 км/час. Това означава, че и по старите участъци шофьорите ще летят със 140 км/час.

"Всичко е една голяма реклама. Целта е да се каже, че по новите магистрали на Бойко Борисов може да се кара по нови правила, не като по останалите от Татово време", коментира Павел Шопов от "Атака". Ремзи Осман от ДПС също обвини ГЕРБ, че гласува новото ограничение единствено за да задоволи страстта към високите скорости на премиера.

На скорост

Една от важните промени в Закона за пътищата беше и въвеждането на понятието за т.нар. скоростни пътища като по-икономична версия на магистралите. Според дефиницията това са шосета с поне две ленти във всяка посока, но без аварийна лента. Вместо нея ще има площадки за принудително спиране и краткотраен отдих. Влизането и излизането на скоростните шосета, както и пресичането им с улици, други пътища, жп и трамвайни линии ще е само безконфликтно, на различни нива. Ограничението на скоростта по тях ще е 120 км/час. От пътната агенция обясниха, че целта на въвеждането на този тип пътища е икономия на средства, като строителството им е с до 30% по-евтино от това на магистралите.

Като скоростно шосе ще бъде изградена и част от магистрала "Хемус" между Велико Търново и Шумен. Лазар Лазаров обясни, че това е допустимо, тъй като този участък е по-слабо натоварен. Основният трафик от Русе и Дунав мост и в момента се насочва през Велико Търново към София, а оттам към Гърция и Турция. В скоростен път е преработена и отсечката София - Калотина.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ 4 Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ

Цената на тока няма да бъде намалена, за да може централата да получи въпросните средства

29 мар 2020, 1771 прочитания

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 4 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

Последната дискусия по постановлението ще бъде в понеделник, преди приемането му от правителството

28 мар 2020, 15313 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Йордан Лечков получи втора условна присъда

Ямболският съд го осъди повторно за престъпление по служба

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10