Всеки срещу всеки
Законопроект на икономическото министерство може да вкара в съдебни спорове всяка компания
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Всяка фирма ще може да съди всяка, и то на база на абсолютно неясен текст за "несправедливи търговски условия" в договорите. Под риск ще са по 10% от приходите на компаниите, защото това е размерът на глобата за широкото нарушение. А това ще доведе до влошаване на бизнес средата и бягство на инвеститори.
Хаосът ще се роди, ако бъде приет предложеният проект за промени в Закона за защита на конкуренцията, който е изработен от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ). Идеята на ведомството на Делян Добрев е да регулира отношенията между доставчиците и търговските вериги. По първи оценки на юристи и фирми новите текстове за "значителна пазарна сила" са прекалено общи и на практика засягат всяка сделка в страната.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
37 коментара
Това отдавна се чакаше. Хубаво е че логичните решения които предлагаме пробиват до по-умните хора в ГЕРБ.
"Веригите пък от своя страна твърдят, че въвеждането подобно законодателство би попречило на свободната конкуренция и ще бъде в ущърб на крайните потребители."
Що за наглост!
И при тея изедници работят българи ...
Скептик съм, че това ще създаде по-конкурентна среда на пазара, в полза на потребителите. Притеснява ме, че има вероятност тази идея да се сведе до инструмент за попълване на бюджета от поредните глоби и санкции(подобно на санкциите от ТВ игри , които плащат собствениците на пивоварни и фирма за безалкохолни напитки).
Усещам че ще има доста санкционирани
Охо
Те пребориха монополите и сега ще борят "значителната пазарна мощ"
Само да попитам - след констатацията, че Лукойл е монопол какво последва? Не трябва ли да разцепят компанията на няколко части и да ги продадат през борсата? Май такива неща в БГ няма предвидени, а би трябвало монополите да се разрушават ако трябва дори и принудително - с национализация и повторна приватизация след разделяне на монополната компания на няколко.
Иначе според мен веригите и сега могат да ги санкционират за нелоялни търговски практики - като например изкопчването на промоционални цени за тях на практика е нелоялна практика спрямо малките търговски субекти. Те просто нямат шанс да получат подобни отстъпки и така се слага бариера за навлизане на пазара - типична деформация при олигопол(няколко големи компании на един пазар). Като при ологопола картела е точно в това - големите получават много по-добри условия за сметка на малките търговци. Оправията е малките търговци да се сдружават, но в БГ нямаме достатъчно акъл за това.
"...Така на практика, ако например комисията прецени, че въведена от търговска верига такса към доставчик може да увреди конкуренцията, то тя ще може да задължи търговеца да прекрати събирането й временно още преди да се докаже, че представлява нарушение."
— Добре, няма да събираме такса, но ...се оказа, че нямаме място в склада. :)
Някои още не са разбрали, че големите вериги, не са просто големи магазини във всеки град (под общо име), а са изчезналия отдел Пласмент, на производителите. Ако таксите са толкова непосилни, защо не си отворят собствена мрежа от фирмени магазини в градовете? И цените ще диктуват, и качеството, и пълен контрол върху плащанията... Май някой ни спестява част от картинката.
От друга страна, "комисия определя гъвкава методика"... ми звучи неприятно познато. Струва ми се, че ще се "огъва" според силните на деня, а не в правилната посока.
[quote#8:"gost22"] Ако таксите са толкова непосилни, защо не си отворят собствена мрежа от фирмени магазини в градовете? И цените ще диктуват, и качеството[/quote]
Да, а транспотните фирми да отворят заводи за камиони или кафенетата да си насеят плантации...
Отговорът е много прост и очевиден - има огромна разлика в мащаба, цената на финансиране и вида на дейността. Търговията колкото и странно да се струва на някои въобще не е прост бизнес, а с компания с ноухау и огромни финансови възможности, която може да си позволи да подържа обекти на загуба дълго време, едва ли има смисъл да се правят сравнения...
Първото и най-важно нещо, което обаче никой не се наема да направи е сегментиране на пазара: разделянето му на традиционен и модерен (вериги), вторият от своя страна на дискаунтери, супермаркети и хипермаркети; след това поставянето на всяка верига в съответния сегмент и изчисляване на пазарния дял, който тя държи в него. И чак тогава прилагане на понятията "пазарен лидер", "господстващо положение" и "монополист". Защото в такъв случай Метро веднага ще получи едно от тях в сегмента хипермаркет, Лидл - при дискаунтерите, а Кауфланд и Била при супермаркетите, с всички последствия (стриктен контрол върху дъмпинговите промоционални цени, убиващи и конкуренция, и доставчици, мониторинг на входните такси и т.н.). Знаете ли в момента как се изчислява пазарен дял при несегментиран пазар? Ами броят се всички магазини в страната ( и вериги, и гаражчета), след което се изчислява дял на база брой и квадратура. Така излиза, че най-силната верига в момента - Кауфланд, с реален пазарен дял в страната от около 8% по метода на оборот спрямо обща големина на пазара, има под 1% дял ....сега си представете как при сегментиран пазар същата верига има 30% дял в сегмента си......звучи различно, нали?
А между другото в закона за защита на конкуренцията има достатъчно регулации при случаи на "господстващо положение" или "монополист"...ние обаче отново се опитваме да открием топлата вода.......
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.