Скоростният път от Русе завива през Търговище

Капитал Daily

Скоростният път от Русе завива през Търговище

Турската страна предлага алтернативни маршрути, които пресичат границата на изток от Свиленград

Радостина Маркова
17728 прочитания

Капитал Daily

© Капитал Daily


Яснота откъде ще мине пътят ще има наесен

Алтернативни трасета на скоростния път Русе – Свиленград е предложила турската страна при поредните преговори около проекта, съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. При единия пътят е по-обиколен от първоначалния вариант през Велико Търново и вместо през Прохода на републиката пресича Стара планина през Върбишкия проход. За сметка на това минава през райони със смесено население като Търговище и част от селата между Бургас и Карнобат южно от Стара планина.

Развитието на проекта е било обсъдено на втората от поредица тристранни срещи между България, Катар и Турция, този път на ниво министри.  На първата, която се проведе през май във Варна, премиерите на трите страни обсъдиха инфраструктурни и енергийни проекти, които може да бъдат реализирани с финансиране от катарска страна. По предварителни оценки пътят Русе – Свиленград трябва да струва 1.5-2 млрд. лв.

Трасета, трасета

Според Лиляна Павлова след политическите договорки през май сегашната среща за проекта "Русе-Свиленград" вече има работен характер. Акцентът е бил създаване на компания, която да започне предпроектни проучвания за пътя. Обсъждани са и различни алтернативи на първоначалното трасе, две от които предложени от турската страна (виж картата).

Лиляна Павлова посочи варианти, при които пътят пресича Стара планина през Върбишкия проход, през прохода Шипка или върви през Варна и Бургас.

От пътната агенция уточниха, че първата идея е шосето да мине през Търговище, да пресече Стара планина през Ришкия или Върбишкия проход и след това да продължи на юг между Карнобат и Бургас. При този вариант пътят пресича границата на изток от Свиленград, където е и връзката с магистралата към Истанбул. Най-странното обаче е, че не ползва пропускателните пунктове при Малко Търново и Лесово, а предвижда изграждане на нов между тях. Оттам нататък от турска страна ще трябва да бъде направен 83-километров път до магистралата към Истанбул. Съответно и името Русе-Свиленград вече става само условно.

Втората алтернатива предвижда след Разград и Шумен скоростният път да продължи към Варна и Бургас на юг, като така решава и въпроса с финансирането на магистрала Черно море. То бе поставено под въпрос заради липсата на трафик. След Бургас трасето продължава към граничния пункт при Малко Търново.

Председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров уточни, че яснота откъде ще мине пътят от Русе към турската граница ще има наесен. Обсъждането на алтернативни маршрути е задължителна част от предпроектните проучвания. Кой от тях ще бъде избран обаче ще зависи от икономическата изгода на базата на сметки за ползите и разходите от всяко трасе.

Тъй като шосето ще е платено, ако на места припокрива съществуващи участъци от пътната мрежа, инвеститорите ще трябва да осигурят алтернативно преминаване. Плащането ще е чрез ТОЛ такса, като Лиляна Павлова уточни, че тя вероятно няма да се събира на пунктове, а ще е GPS базирана.

Договорките

Очаква се през октомври да бъде регистрирана проектната компания за скоростното шосе Русе - Свиленград. В нея ще участват и трите страни в преговорите – България, Катар и Турция, но все още не е ясно какви дялове ще получи всяка от тях. "За момента ангажиментите на нашата страна са свързани с отчуждаването, одобряването на парцеларните планове и разрешенията за строеж", посочи Павлова. Ангажименти по финансирането на проекта обаче България не е поемала. Какво ще е участието на Турция също все още не е много ясно.

От министерството на регионалното развитие обясниха, че по-близката задача са предпроектните проучвания около скоростното шосе. За тази цел до 15 юли ще бъде създаден надзорен комитет с по двама представители от всяка държава. Неговата задача ще е до 20 септември да разработи правила за работа на бъдещата проектна компания и бизнес план за дейността й.

Връзва ли се сметката

Поредната среща около скоростното шосе Русе – Свиленград стана повод за нови критики към проекта. Депутати от опозицията окачествиха алтернативните трасета като "безумни", а целият замисъл за скоростното шосе – като "политическо говорене, от което няма да има реална полза". Бившият зам.-министър на регионалното развитие и депутат от левицата Димчо Михалевски дори постави под въпрос интереса към финансиране на проекта, като при сегашния трафик между Русе и Свиленград изчисли доходността на 3-4% годишно. "Възвращаемостта от подобна инвестиция отива на 27-30 години. Не виждам кой ще инвестира 1 млрд. евро в това трасе при толкова дълъг срок на откупуване", коментира Михалевски.

Яснота откъде ще мине пътят ще има наесен

Алтернативни трасета на скоростния път Русе – Свиленград е предложила турската страна при поредните преговори около проекта, съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. При единия пътят е по-обиколен от първоначалния вариант през Велико Търново и вместо през Прохода на републиката пресича Стара планина през Върбишкия проход. За сметка на това минава през райони със смесено население като Търговище и част от селата между Бургас и Карнобат южно от Стара планина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


59 коментара
  • 1
    n8299 avatar :-|
    n8299

    Вие Българи какво очаквахте ????????

  • 2
    45iv avatar :-P
    45iv

    Пак добре 4е не са отбили трасето през Кържали.

  • 3
    dorn avatar :-|
    dorn

    "Не виждам кой ще инвестира 1 млрд. евро в това трасе при толкова дълъг срок на откупуване", коментира Михалевски"
    Как може такъв дъмпинг ?
    Ние от тройната и най- вече от БСП работим максимално с четири годишни срокове за откупуване и правенето на пачка ( колкото е мандата )

  • 4
    finland avatar :-|
    Finland

    Търновград е по-важен!

  • 5
    igr81 avatar :-P
    antropos

    До коментар [#2] от "45iv":А-а, няма гаранция!:-)

  • 6
    a... avatar :-|
    Россприматрезил

    Промяната цели тоя път да минава през районите с по-голяма концентрация на турско население. Кой както иска да го разбира, но за мен е притеснително.

  • 7
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP

    Този път не мине ли през Шипка или Хаимбоаз, не виждам какъв локален трафик ще привлече. А само с транзитен трафик е абсурд да се изплати инвестицията. Колкото и бързо да обработват тировете по ГКПП на турската граница, повече от 1000 тира на денонощие на посока едва ли ще могат да минат. Простата икономическа логика изисква трасето да мине във вътрешността на страната по такъв начин, че да поеме максимално вътрешния български трафик. Ще видите, че стигне ли се до момента да се строи тази магистрала, Ще останат двата най-разумни варианта - Хаимбоаз и Шипка.

  • 8
    dorn avatar :-|
    dorn

    И двата алтернативни маршрута предложени от турците (през Търговише или Варна) са по полезни и за България. Нашето предложение се покрива с еврокоридор 9 и затова не е удачно там да се прави платен път когато има възможности за европейско финансиране. Другото е че докато в средната част на Стара планина имаме сравнително добри алтернативи за пресичане то в източната са в плачевно състояние .Освен това пътят по старото трасе има опасност ще поеме евентуалния трафик от Турция и Гърция към Средна Европа ( и увисване на Дунав мост 2 ) а новите трасета ще бъдат изгодни за трафика от Турция но не и за този от Гърция който евентуално ще ползва новия мост на Дунав !

  • 9
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP

    [quote#8:"do"]Освен това пътят по старото трасе има опасност ще поеме евентуалния трафик от Турция и Гърция към Средна Европа ( и увисване на Дунав мост 2 ) а новите трасета ще бъдат изгодни за трафика от Турция но не и за този от Гърция който евентуално ще ползва новия мост на Дунав ![/quote]

    Проблемът при Дунав мост 2 е липсата на инфраструктура от двете му страни. От наша страна е нужно да се изгради скоростния път Ботевград - Видин и магистрала Струма. И при най-голям оптимизъм не виждам това как ще стане до 2020 година. В същото време румънците едва ли ще пипнат нещо на тяхна територия, тъй като си имат съвсем други приоритети. Трасето през Видин ще стане привлекателно за тировете, когато България и Румъния влязат в Шенген и така чакането по границите ще отпадне. Това е смисълът да се заобиколи Сърбия. Само че докато ние и ръмънците се наумуваме, Сърбия ще влезе в ЕС и накрая да не се окаже, че коридор 4 ще залезе още преди да сме го разработили.

  • 10
    jugozombi avatar :-|

    До коментар [#9] от "TPOTOAP":

    Приоритетите на Румъния подлежат на преосмисляне, конкретните планове също, през последната година румънските правителства показват интерес към модернизацията на пътищата между Калафат и Букурещ и Калафат и Тимишоара. Сърбия пък при тенденцията за възход на национализма и упадък на европеизма едва ли ще стане член на ЕС към 2020 година, вече изглежда по-вероятно това да се случи към средата на следващото десетилетие. Поради това не споделям позицията ти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход