Новият брой: Накъде след вота
Close

Омбудсманът атакува GSM операторите

Телекомите не предупреждавали клиентите, че друг ще събира дълговете им

   ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Множество жалби от граждани срещу методите за събиране на вземания от мобилните оператори накараха националния омбудсман Константин Пенчев да атакува GSM компаниите по този повод. Пенчев е изпратил писма до трите дружества от сектора, в които им препоръчва първо да се опитват сами да уредят сметките си с клиентите, а след това да прибягват до услугите на специализирани фирми. Той настоява и абонатите да бъдат уведомявани от оператора си за всеки предприет ход в процеса на събиране на парите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    niki_m avatar :-|
    николай
    • - 3
    • + 20

    Че това касае не само телекомите...

    Нередност?
  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 7
    • + 25

    Браво на г-н Пенчев. Отговорен както винаги!

    Нередност?
  • 3
    itoskov avatar :-|
    Woland
    • - 25
    • + 5

    Пълна глупост, жалък популизъм от този иначе интелигентен човек. Откъде-накъде ще се указва на някоя компания как да си управлява вземанията?

    Нередност?
  • 4
    2.5 avatar :-P
    2.5
    • - 7
    • + 12

    "гражданите най-много се оплакват, че им се търсят задължения с много задна дата, допълниха от кабинета на омбудсмана."...
    "Те вземат телефона, подписват договора, ползват SIM картата само месец, изхвърлят я и забравят за договора"
    Изводът който се налага е, че клиентите смятат че има давност за задълженията(доколкото спомням имаше такава практика с Топлофикация) и като се подпишат под договор, това не се брои.
    Много здрав инстинкт за самосъхранение! : )))))

    Нередност?
  • 5
    marinella.ivova avatar :-|
    marinella.ivova
    • - 2
    • + 25


    До коментар [#4] от "2.5":

    Периодичните плащания имат давност и тя е 3(три) години.

    Нередност?
  • 6
    itoskov avatar :-|
    Woland
    • - 4
    • + 9

    До коментар [#5] от "marinella.ivova":

    Което не означава, че не дължат парите.

    Нередност?
  • 7
    lz22 avatar :-|
    lz2
    • - 2
    • + 9

    [quote#6:"itoskov"]Което не означава, че не дължат парите. [/quote]

    Наистина не означава,но операторите не могат да ползват правна защита,за принудително събиране.Давностния срок,НЕ Е ОБЛАГОДЕТЕЛСТВАНЕ НА ДЛЪЖНИКА,А САНКЦИОНИРАНЕ НА КРЕДИТОРА,ЗА БЕЗОТГОВОРНО ОТНОШЕНИЕ КЪМ ВЗЕМАНИЯТА СИ!Така,че длъжниците са в правото си,да протестират за търсене на задължения с истекъл давностен крок!

    Нередност?
  • 8
    ariman_info avatar :-|
    Ariman
    • + 24

    Много хора се паникьосват, когато получат призовка за доброволно изпълнение или когато съдия-изпълнител почука на врата им. Често това са действия предизвикани от банки-кредитори, фирми за бързи кредити или от лизингови фирми.

    Има няколко ефективни начина да се защитите срещу съдебното изпълнение (запор на заплата или продажба на имот и др.):

    1. Повечето от делата са заведени по т.нар. заповедно производство. Тук е първият начин да се защитите от банката или друг кредитор. След като ви бъде връчен връчена призовката за доброволно изпъление, заедно със заповедта за изпълнение, първото нещо, което трябва да направите е да възразите срещу заповедта. Това става с попълване на приложения формуляр за възражение и подаването му към съда, който ви е осъдил. Не е нужно да се мотивирате. Пишете просто “Възразявам срещу заповедта за изпълнение”. Оттук нататък, кредиторът, за да си събере вземането трябва да заведе обикновен иск и да води обикновено дело, което е повече разноски и време за него. Много банки/фирми се отказват или не забелязват дори, че са изпуснали срока за завеждане на дело.

    2. Ако сте пропуснали горният срок, трябва да се защитавате в рамките на изпълнителното производство. Има много варианти за защита и намаляване на напрежението, което кредиторът се опитва да изгради. В този случай, трябва да наeмете опитен адвокат, който познава тънкостите на съдебното изъпънение и може да ви спечели, както време, така и да ви спести много разходи. Имайте предвид, че частните съдебни изпълнители не са ви приятели. Не приемайте съветите им за чиста монета. Те имат изгода, от това да съберат парите, защото получават процент от събраната сума. Така, че не всичко което ви съветват е най-доброто за вас. Наемете адвокат, който има опит и познава процедурите. В не малко случаи нашата адвокатска кантора във Варна дори успява да прекрати производството и длъжникът не плаща нищо на кредитора, поради изтекли срокове и т.н.

    Нередност?
  • 9
    itoskov avatar :-|
    Woland
    • + 6

    До коментар [#7] от "lz2":

    Не съм го и отрекъл. Това, че кредиторът е спал, е негов проблем и трябва да си понесе отговорността.

    Но такъв е и моментът с длъжника- не стига, че законодателството ни е писано изключително в угода на длъжниците, ами сега и г-н омбудсман иска, ако може и кредиторът изобщо да не полага усилия по търсенето на дължимото си, като наеме за целта специализирана компания. Еми, как да имаме икономика, като всеки иска да ползва и да не плаща....

    Нередност?
  • 10
    mihov_alexander avatar :-P
    йоан александър
    • - 3
    • + 7

    Докато има хора, които взимат телефони на изплащане без да си плащат вноските ще има и надписани сметки, само че на мен не ми харесва да плащам телефона на някой друг :)

    Нередност?
Нов коментар