Омбудсманът атакува GSM операторите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Омбудсманът атакува GSM операторите

Омбудсманът атакува GSM операторите

Телекомите не предупреждавали клиентите, че друг ще събира дълговете им

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
9978 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Множество жалби от граждани срещу методите за събиране на вземания от мобилните оператори накараха националния омбудсман Константин Пенчев да атакува GSM компаниите по този повод. Пенчев е изпратил писма до трите дружества от сектора, в които им препоръчва първо да се опитват сами да уредят сметките си с клиентите, а след това да прибягват до услугите на специализирани фирми. Той настоява и абонатите да бъдат уведомявани от оператора си за всеки предприет ход в процеса на събиране на парите.

От какво се оплаква един длъжник

Хората се оплакват, че доставчиците на мобилна услуга не уведомяват своите потребители за съществуващи задължения и направо прехвърлят вземанията към външни фирми. Голяма част от недоволните твърдят също, че се търсят дългове, натрупани преди три до осем години. В препоръките си, изпратени до "Мобилтел", БТК и "Глобул", омбудсманът им припомня, че първо трябва да се опитат да преговарят със задлъжнелите си абонати, както е по действащото законодателство, а не да натоварват с тази задача директно други фирми. Според писмото "такива компании, които държат на търговското си име и престиж, не трябва да се отнасят по този некоректен начин към абонатите си".

"От жалбите до омбудсмана е видно, че не смятате за необходимо да водите преговори с длъжниците си и сами да се опитате да решите спора. Вместо това вземането се предявява за събиране от външни фирми, които чрез собствени методи и похвати събират вземанията ви", пише Пенчев в препоръките си. 

От кабинета му съобщиха за "Капитал Daily", че от началото на годината са постъпили около 30 жалби по този проблем. Повече от половината от сигналите са срещу "Глобул" - 17 на брой. През последните седмици обаче постъпват такива оплаквания основно от БТК. Именно в нейния случай гражданите най-много се оплакват, че им се търсят задължения с много задна дата, допълниха от кабинета на омбудсмана. 

"Гражданите, особено тези, които смятат финансовите си взаимоотношения с мобилния оператор за уредени, основателно изказват възмущението си, че едва ли не трябва да пазят всяка касова бележка за платена сума, за да докажат правотата си, ако евентуално им се наложи", пише до телекомите Пенчев.

Защо не се плащат сметките

Становището на омбудсмана има характера само на препоръка и може да доведе до реални санкции или въвеждане на нови правила за мобилните оператори само ако той сезира за проблема съд или регулатор - което за момента не се е случило. И трите компании на пазара отказаха да коментират писмото на Константин Пенчев, тъй като до редакционното приключване на броя те не го бяха получили.

Всеизвестно е обаче, че и трите оператора работят със специализирани фирми за събиране на вземания. "Глобул" преди няколко месеца дори сключи договор с SG Group за цесия на голяма част от просрочените сметки, но в момента работи и с други компании. БТК също е клиент на SG Group, като пълномощното на телекома е прикачено на интернет страницата на събирача на дългове. Освен с него "Виваком" има договор за този тип обслужване и с "Фронтекс". "Мобилтел" също ползва услугите на няколко фирми от този тип.

И от трите оператора обаче припомниха, че нямат практика директно да прехвърлят несъбрани сметки на колекторски фирми. Процедурата всъщност е приблизително еднаква и при трите компании. Те първо изпращат напомнящи кратки съобщения на неизрядните си клиенти, после, ако фактурата не бъде платена, прекратяват изходящите повиквания на съответния клиент, следва обаждане от автомат, писмо с покана за погасяване на сметката и едва ако и това не доведе до резултат, се прибягва до услугите на специализирано дружество.

Ако даден клиент не плати сметката си и бъде отрязан от мрежата, той не може със собственото си ЕГН да купи друга SIM карта и да стане абонат на същия оператор. Може обаче да ползва нова карта, взета от роднина или приятел, който формално става клиент. Няма проблем длъжник на един оператор да го напусне и да отиде при друг, без да се е издължил на първия.

Най-често задълженията, за които става въпрос, са сравнително малки - под 100 лв. Масово те се трупат заради промоциите, при които хората получават телефон на изплащане, ако се присъединят към мрежата на един оператор с договор за година или две. Те вземат телефона, подписват договора, ползват SIM картата само месец, изхвърлят я и забравят за договора, но апаратът остава техен. Така в опитите си да субсидират бъдещо потребление операторите често изпадат в клопка.

Множество жалби от граждани срещу методите за събиране на вземания от мобилните оператори накараха националния омбудсман Константин Пенчев да атакува GSM компаниите по този повод. Пенчев е изпратил писма до трите дружества от сектора, в които им препоръчва първо да се опитват сами да уредят сметките си с клиентите, а след това да прибягват до услугите на специализирани фирми. Той настоява и абонатите да бъдат уведомявани от оператора си за всеки предприет ход в процеса на събиране на парите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    niki_m avatar :-|
    николай

    Че това касае не само телекомите...

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Браво на г-н Пенчев. Отговорен както винаги!

  • 3
    itoskov avatar :-|
    Woland

    Пълна глупост, жалък популизъм от този иначе интелигентен човек. Откъде-накъде ще се указва на някоя компания как да си управлява вземанията?

  • 4
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "гражданите най-много се оплакват, че им се търсят задължения с много задна дата, допълниха от кабинета на омбудсмана."...
    "Те вземат телефона, подписват договора, ползват SIM картата само месец, изхвърлят я и забравят за договора"
    Изводът който се налага е, че клиентите смятат че има давност за задълженията(доколкото спомням имаше такава практика с Топлофикация) и като се подпишат под договор, това не се брои.
    Много здрав инстинкт за самосъхранение! : )))))

  • 5
    marinella.ivova avatar :-|
    marinella.ivova


    До коментар [#4] от "2.5":

    Периодичните плащания имат давност и тя е 3(три) години.

  • 6
    itoskov avatar :-|
    Woland

    До коментар [#5] от "marinella.ivova":

    Което не означава, че не дължат парите.

  • 7
    lz22 avatar :-|
    lz2

    [quote#6:"itoskov"]Което не означава, че не дължат парите. [/quote]

    Наистина не означава,но операторите не могат да ползват правна защита,за принудително събиране.Давностния срок,НЕ Е ОБЛАГОДЕТЕЛСТВАНЕ НА ДЛЪЖНИКА,А САНКЦИОНИРАНЕ НА КРЕДИТОРА,ЗА БЕЗОТГОВОРНО ОТНОШЕНИЕ КЪМ ВЗЕМАНИЯТА СИ!Така,че длъжниците са в правото си,да протестират за търсене на задължения с истекъл давностен крок!

  • 8
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Много хора се паникьосват, когато получат призовка за доброволно изпълнение или когато съдия-изпълнител почука на врата им. Често това са действия предизвикани от банки-кредитори, фирми за бързи кредити или от лизингови фирми.

    Има няколко ефективни начина да се защитите срещу съдебното изпълнение (запор на заплата или продажба на имот и др.):

    1. Повечето от делата са заведени по т.нар. заповедно производство. Тук е първият начин да се защитите от банката или друг кредитор. След като ви бъде връчен връчена призовката за доброволно изпъление, заедно със заповедта за изпълнение, първото нещо, което трябва да направите е да възразите срещу заповедта. Това става с попълване на приложения формуляр за възражение и подаването му към съда, който ви е осъдил. Не е нужно да се мотивирате. Пишете просто “Възразявам срещу заповедта за изпълнение”. Оттук нататък, кредиторът, за да си събере вземането трябва да заведе обикновен иск и да води обикновено дело, което е повече разноски и време за него. Много банки/фирми се отказват или не забелязват дори, че са изпуснали срока за завеждане на дело.

    2. Ако сте пропуснали горният срок, трябва да се защитавате в рамките на изпълнителното производство. Има много варианти за защита и намаляване на напрежението, което кредиторът се опитва да изгради. В този случай, трябва да наeмете опитен адвокат, който познава тънкостите на съдебното изъпънение и може да ви спечели, както време, така и да ви спести много разходи. Имайте предвид, че частните съдебни изпълнители не са ви приятели. Не приемайте съветите им за чиста монета. Те имат изгода, от това да съберат парите, защото получават процент от събраната сума. Така, че не всичко което ви съветват е най-доброто за вас. Наемете адвокат, който има опит и познава процедурите. В не малко случаи нашата адвокатска кантора във Варна дори успява да прекрати производството и длъжникът не плаща нищо на кредитора, поради изтекли срокове и т.н.

  • 9
    itoskov avatar :-|
    Woland

    До коментар [#7] от "lz2":

    Не съм го и отрекъл. Това, че кредиторът е спал, е негов проблем и трябва да си понесе отговорността.

    Но такъв е и моментът с длъжника- не стига, че законодателството ни е писано изключително в угода на длъжниците, ами сега и г-н омбудсман иска, ако може и кредиторът изобщо да не полага усилия по търсенето на дължимото си, като наеме за целта специализирана компания. Еми, как да имаме икономика, като всеки иска да ползва и да не плаща....

  • 10
    mihov_alexander avatar :-P
    йоан александър

    Докато има хора, които взимат телефони на изплащане без да си плащат вноските ще има и надписани сметки, само че на мен не ми харесва да плащам телефона на някой друг :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK