С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 28 юни 2012, 19:53, 10979 прочитания

Втори цигарен лобизъм

Депутатът Венцислав Върбанов отложи за есента акцизния подарък за "Булгартабак"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


За две седмици две лобистки законодателни промени в полза на една компания явно са много. Затова втората остава за наесен. Тогава ще се разглежда предложението на независимия депутат Венцислав Върбанов за промени в Закона за акцизите, които биха подкрепили хитовите марки на "Булгартабак" спрямо тези на вносителите. За два дни бившият земеделски министър първо внесе искането си в тази посока, а после го оттегли, обяснявайки, че пак ще го лансира, но през есента. С една дума, то предвижда структурата на акциза върху цигарите да бъде променена така, че колкото по-скъпи са те, толкова по-голяма да е ставката върху тях.  

Нова седмица - нова идея


Само преди седмица цигареният бранш беше взривен от поправка в Закона за тютюна и тютюневите изделия. Тогава по предложение на депутатите от ГЕРБ Емил Димитров и от ДПС Камен Костадинов беше приета забрана на производството и продажбата на гилзи за цигари. Като се има предвид, че самоделни цигари се пушат основно от по-неплатежоспособните клиенти, корекцията е в полза именно на "Булгарбатак". В бранша веднага се заговори и че втората цел е най-големият производител на гилзи "Юрий Гагарин" да бъде отслабен и купен от собствениците на холдинга (официално руската VTB, но на практика КТБ, Делян Пеевски и притежателите на "Винпром Пещера"). Промененият закон междувременно вчера беше пуснат и от президента Росен Плевнелиев.

Тази седмица новата идея беше ласката за българския производител да дойде по данъчна линия, като се принудят чуждестранните й конкуренти да продават с 40% по-скъпо своите луксозни марки цигари. Става въпрос за предложение за промяна в Закона за акцизите, който е на второ четене в бюджетна комисия на Народното събрание. Внесеният във вторник текст предвиждаше от 1 октомври да бъде преразпределена структурата на акцизните ставки на цигарите (виж карето) така, че процентът, който компанията плаща от цената на една кутия, да се увеличи от 23% на 56%, а облагането на цигарите на бройка независимо от цената да намалее от 101 лв. на 25 лв. на 1000 къса. В четвъртък следобед обаче, 15 минути преди гласуването, депутатът Върбанов оттегли временно предложението си. Ефект може би е имал и категоричният отпор на предложението от страна на вносителите на цигари, които имаха нарочна среща по проблема с председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова.

Marlboro? Осем лева!



На срещата със Стоянова са присъствали представители на четири международни концерна: Philip Morris, British American Tobacco, Imperial Tobacco и Japan Tobacco International. Те са заявили, че в този си вид поправката е откровено лобистка, насочена е пряко срещу бизнеса им и от нея ще се възползва "Булгартабак". Две от фирмите в асоциацията на производителите - "Булгартабак" и "Карелия", не са присъствали. От българския холдинг обяснили на колегите си, че не са запознати с предложението и не са правили пресмятания как евентуалната нова структура на акциза ще се отрази на продуктите им. Според изчисленията на вносителите промяната се отразява най-благоприятно на цигарите с цена между 4.30 и 4.60 лв. - диапазон, в който се вместват най-продаваните марки на "Булгартабак". "Виктори" например струва 4.60. Поправката помага и на топ брандовете на "Кингс табако", които са по-евтини от 4.30 лв. Те могат да поевтинеят с 10 стотинки на кутия.
Ударът е върху всички цигари с цена над 4.70 лв. за кутия в момента (луксозните марки). Като пример кутия цигари, която сега се продава за 5 лв., би трябвало да се продава за 7.50 лв. (виж таблицата), а по-скъпите цигари - около 6 лв., ще достигнат 8.40 лв.

Принципно всички компании имат марки в ниския ценови сегмент, но от тях те печелят по-малко и естественият стремеж на фирмите е да налагат най-високия клас. "Явно "Булгартабак" не се интересуват дали ще печелят, тъй като отново са в процес на продажба. Затова за бъдещите купувачи е важен пазарният дял и сегашните собственици ще се опитат да го увеличат, като привлекат най-неплатежоспособните клиенти", коментира представител на чуждестранна цигарена компания. През последните месеци слуховете в бранша са, че за "Булгартабак" отново се търси купувач, като дори са наети консултанти за това.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Демократична България" с план за обновяване на трамвайните трасета в София "Демократична България" с план за обновяване на трамвайните трасета в София

Другите предложения на групата са за модерна тролейбусна мрежа и използване на стари превозни средства като атракция

21 яну 2020, 25 прочитания

Планът за управление на парк "Странджа" е на ръба на провала Планът за управление на парк "Странджа" е на ръба на провала

Българска фондация "Биоразнообразие" след 20 години усилия за актуализация обмисля да се откаже от работата по него

21 яну 2020, 174 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Брюксел: България не напредва със структурните реформи

Препоръките на еврокомисията за икономиката на България са почти същите като миналата година

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10