Още 84 км и България ще има цяла магистрала

От вчера в експлоатация е отсечката на "Тракия", която свързва Стара Загора и Нова Загора

Официалния старт на пътния участък дадоха президентът Росен Плевнелиев, премиерът Бойко Борисов, еврокомисарят по регионалната политика Йоханес Хаан, министър Лиляна Павлова и председателят на съвета на директорите на фирмата изпълнител Николай Михайлов
Официалния старт на пътния участък дадоха президентът Росен Плевнелиев, премиерът Бойко Борисов, еврокомисарят по регионалната политика Йоханес Хаан, министър Лиляна Павлова и председателят на съвета на директорите на фирмата изпълнител Николай Михайлов    ©  Сашка Панайотова
Официалния старт на пътния участък дадоха президентът Росен Плевнелиев, премиерът Бойко Борисов, еврокомисарят по регионалната политика Йоханес Хаан, министър Лиляна Павлова и председателят на съвета на директорите на фирмата изпълнител Николай Михайлов
Официалния старт на пътния участък дадоха президентът Росен Плевнелиев, премиерът Бойко Борисов, еврокомисарят по регионалната политика Йоханес Хаан, министър Лиляна Павлова и председателят на съвета на директорите на фирмата изпълнител Николай Михайлов    ©  Сашка Панайотова

Първите 32 км от общо 116, които са нужни, за да може да се осъществи мечтата на правителството на Бойко Борисов за поне една изцяло завършена магистрала, вече са факт. След две седмици към тях ще се прибавят и следващите близо 36 км, а след месец и парче от оставащите 48 км. Но изцяло по аутобан от София до морето ще може да се стига през следваща година въпреки плановете на премиера в началото на този юли да пререже лентата на всички нови участъци от "Тракия".

Според плана

В действителност на уречената дата бе открит само участъкът от Стара Загора до Нова Загора. От неделя т.нар. лот 2 на магистрала "Тракия" вече е в експлоатация. Участъкът беше построен за 2 години и 20 дни, а стойността му е 137.86 млн. лв. Вторият лот на магистралата има разрешително за ползване, което е било издадено 5 дни преди вчерашното официално откриване, обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Изпълнител на строително-монтажните работи е обединение "Магистрала Трейс" ДЗЗД с водещ партньор "Трейс груп холд". Строителният надзор е осъществен от "Пътинвестинженеринг". Строежът на обекта започна на 9 юни 2010 г. Направени са 700 хил. кубически метра изкопни работи. Монтирани са 105 хил.м предпазни огради. Построени са общо 20 мостови съоръжения.

"Отсечката на смъртта" остава в историята с откриването на лот 2 на магистрала "Тракия", каза президентът Росен Плевнелиев.

Печалбата на "Трейс груп холд" от свършената работа по обекта ще бъде по-малка от предвидените предварително 7-10%, съобщи главният изпълнителен директор на холдинга инж. Цветан Цонев. Това се дължи на поскъпването на горивата и битума. При всички случаи обаче излизаме на печалба, допълни той. През цялото време говорихме, че парите са достатъчно за нас и това действително е така.

Оставащите отсечки

До 12 дни ще бъде готов и третият лот на магистрала "Тракия", съобщи премиерът Борисов, като уточни, че вече е направил инспекция на трасето от Нова Загора до Ямбол. По думите му можело е двете отсечки да бъдат пуснати едновременно.

За част от участъка от Нова Загора до Ямбол, изпълняван от гръцката компания Actor, обаче се наложи преасфалтиране. Причината бе проблем с качеството на полагания асфалт върху 15 километра участък от трасето. След проверка на Агенция "Пътна инфраструктура" гръцкият изпълнител трябваше да подсили настилката и на пътния възел при Нова Загора.

Най-проблемен обаче се оказа третият строен участък на "Тракия"– между Ямбол и Карнобат. Там проблемите с преовлажнените почви забавиха и оскъпиха сериозно строителството - през пролетта държавата отпусна 25 млн. лв. за справяне с проблема. От компанията изпълнител "Холдинг Пътища" посочиха, че придошлите води на река Тунджа след поройните дъждове през пролетта са отнесли и мост над реката, което допълнително бави строителството. Мостът трябва да бъде възстановен до месец-два, а строителството да приключи до края на годината или най-късно до началото на 2013 г.

Предистория

Магистрала "Тракия" е първата автомагистрала в България. Решението за нейното изграждане е взето още през 1964 г. Тя е трябвало да бъде част от т.нар. магистрален пръстен, който включва още магистралите "Хемус" и "Черно море" (вече скоростен път).

Строителството на магистралата започва през 1973 г. След средата на 90-те години обаче временно замря до 2000 година, когато бе одобрен заемът от 100 млн. евро от Европейската инвестиционна банка за изграждането на участъците между Оризово и Стара Загора и Карнобат и Бургас (виж картата).

Под въпрос обаче остана отсечката Стара Загора – Карнобат, за чието изграждане впоследствие бяха правени няколко опита.

Първият датира от 2005 г., когато правителството на НДСВ и Симеон Сакскобургготски реши да доизгради участъците на концесия. Решено бе да бъде създадена смесена компания от три португалски фирми ("Лена Енгенхариа и конструкош", "МСФ - Мониз да Майа, Серра и Фортунато Емпрейтейрош С.С." и "Сомаг Консешос и Сервисуш С.А.") заедно с двете държавни дружества "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали". Те трябваше да завършат отсечката от "Тракия" между Стара Загора и Карнобат заедно със северната дъга на софийския околовръстен път и пътя София – Калотина. Обещаната инвестиция бе 720 млн. евро. В замяна обединението получи право да събира такси за ползването на магистралата за 35-годишен период, считано от 2008 г.

Договорът с португалските дружества бе скандален поради факта, че бяха избрани без търг. Държавата пое и допълнителни рискове, свързани с компенсации при слаб трафик, и финансови рискове при фалит на компаниите. В крайна сметка след редица критики към непрозрачната процедура концесионният договор бе прекратен през май 2008 г.

Няколко месеца по-късно правителството на тройната коалиция направи втори опит за довършване на "Тракия". Този път – чрез тръжна процедура. И той обаче се провали заради дискриминационни условия в документацията, които препятстваха участието на чужди компании в търговете.

Едва година по-късно, по времето на Росен Плевнелиев като регионален министър, бяха подготвени нови тръжни условия. В крайна сметка през 2010 г. бяха подписани договорите с изпълнители за довършване на трите лота от магистралата между Стара Загора и Карнобат.