Сериозно разминаване между законовата база и реалното й прилагане показа изследване на "Прозрачност без граници" за капацитета и ролята на полицията, прокуратурата, съда, ДАНС, БОРКОР и комисиите за конфискация на имущество и конфликт на интереси, създадени с цел борба с корупцията.
Най-сериозна е колизията при МВР и прокуратурата. По отношение на антикорупционните агенции разминаването не е толкова голямо, тъй като законите по отношение на тях не осигуряват достатъчно независимост и прозрачност.
Самоцелното създаване на нови институции, замисляни като антикорупционни агенции, невинаги е най-удачното решение за справянето с корупцията, а българската практика е доказателство за това, гласи един от важните изводи в анализа.
Формализъм и безнаказаност
Все още има много какво да се желае, особено по отношение превенцията и противодействието на организираната престъпност и корупцията, най-вече по високите етажи на властта, пише в доклада. Не са постигнати значими резултати и в борбата с конвеницоналната престъпност.
Не се полагат усилия за повишаване нивото на разследващите полицаи, за да се избегнат съществените процесуални нарушения, които често водят до избягване на наказателна отговорност.
Все още няма механизъм за търсене на персонална отговорност в случаите на некачествено водено разследване. Съществуващото положение способства за създаване на усещане за безнаказаност и склонност към произвол у органите на досъдебното производство.
Обърнато е внимание, че участието на прокуратурата в гражданското и административното производство е чисто формално. Прокурорите не обясняват публично действията си и не се стремят да повишават авторитета на професията.
Препоръките на "Прозрачност без граници" са, че са необходими повече прозрачност при използването на специални разузнавателни средства от МВР и контрол върху процеса, както и че трябва окончателно да се прекратят практиките за получаване на дарения.
Сбъркана представа за административна реформа
Представата в България за административна реформа е погрешна, констатира изследването. Тук тя се разбира само като съкращаване на персонал. В действителност трябва да се опростят административните механизми, да се редуцира броят на институциите и да се опростят процедурите. Така ще се избегнат възможностите за произвол. Това обаче не се случва.
Според "Прозрачност без граници" проектът БОРКОР, който едва от 1 юли заработи, не е генерирал политики за борба с корупцията. ДАНС няма такива компетенции, а комисиите показват дефекти в дейността си и не успяват да повлияят на нивото на подкупите в страната.
Сериозно разминаване между законовата база и реалното й прилагане показа изследване на "Прозрачност без граници" за капацитета и ролята на полицията, прокуратурата, съда, ДАНС, БОРКОР и комисиите за конфискация на имущество и конфликт на интереси, създадени с цел борба с корупцията.
Най-сериозна е колизията при МВР и прокуратурата. По отношение на антикорупционните агенции разминаването не е толкова голямо, тъй като законите по отношение на тях не осигуряват достатъчно независимост и прозрачност.
4 коментара
Не е самоцелно! Нали там назначават милиционери, със големи заплати! Да си тъчат и угояват дебелите милиционерски задници, и да гласуват после за ГЕРБ!
Публикувано през m.capital.bg
Не е самоцелно,разбира се,нали трябва черна дупка,в която да потъват сигналите за корупция.
Никак не е самоцелно. Това е основната роля на държавната власт, да създава условия за корупция, не да ги премахва. Кой ще иска да остане във властта ако си представим, че няма корупция?
Прозрачност, ама друг път.