е-защо?
Образователното министерство търси кой да достави онлайн платформа за обучение, но вместо похвали засега събира критики
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Александър сяда на компютъра, влиза в училищната система и проверява домашните си за следващия ден. Започва с литература, където в екип със свои съученици трябва да разсъждава над героите от гръцката митология в поредицата романи за Пърси Джаксън. Александър включва видеокамерата и вече обсъжда въпросите с останалите. След като приключват със задачата, системата автоматично изпраща съобщение до учителя на Александър. Той преглежда домашните и дава обратна връзка на учениците в общия чат на класа. Майката на Александър влиза в родителския модул на системата, за да проследи прогреса на сина си и да си насрочи консултация с учителя му по английски.
Този сценарий засега е измислен, но може съвсем скоро да стане реалност. В началото на юли Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) пусна обществена поръчка за доставка, внедряване и поддръжка на платформа за електронно обучение в средните училища. Тя трябва да предлага всички функционалности, необходими за ефективно онлайн обучение - управление на курсове и общности, електронен дневник, модул за сътрудничество и видеоконферентна връзка. Поръчката е на стойност шест милиона лева, които идват от Европейския социален фонд и оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Идеята на министерството е похвална и трябваше отдавна да се случи. Електронното обучение може да бъде успешно допълнение към учебния процес, да ангажира учениците и да събуди интереса им към материала.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
11 коментара
принципно и сега може да се провежда електронно обучение, без специални платформи итн. материали могат да се разпращат и да се обработват съвместно в реално време напр. по дропбокс, гугъл докс/драйв, или просто шернати директории на някой училищен мини-сървър за 100€, а конференции и чатове - в скайп, гугъл ток, фейсбук итн... само желание да има...
Първо, нецелесъобразност на обявената процедура при наличието на open source софтуер като MOODLE, на който е базиран и сега действащия Национален образователен портал. В нея постоянно и преднамерено се набляга на доставянето (закупуването) на лицензионен софтуер като че ли основната цел на поръчката е непременно да се усвоят някакви средства. Простото сравнение правено от редица образователни институции, в случая ще се позова на анализа, направен от Университета на Северна Каролина и Чарлът, показва, че годишната поддръжка на платформа, базирана на MOODLE в сравнение с поддръжката на платформа, базирана на лицензионен софтуер, собственост на търговска компания (умишлено не споменавам името на компанията) оскъпява поддръжката поне двойно. И за да не бъда голословен ето линк към анализа: ent&task=view&id=62&Itemid=9
http://lmseval.uncc.edu//index.php?option=com_cont
Второ, поставянето на електронното обрзование и българското училище в монополна зависимост от една търговска компания, в чиято полза МОМН явно ще планира в бюджета си ежегодна такса, както разбираме от думите на министерския служител.
Трето, в отговорите на чиновника прозира очевидното неосъзнаване от страна на министерството на собствената му роля и изживяването му като „бащица“ на родното образование. Неговата задача е не да ни храни от един общ, централизиран казан, а да окаже ясни правила и регламент за електронното образование, така че всяко училище да може самостоятелно и без безпокойство, че може да бъде санционирано, да определи нуждите си и начина, по който да ги реши.
До коментар [#2] от "tzvetanski":
Напълно съм съгласен с тезата, че този търг е от типа "тук има едни пари, дайте да ги усвоим". По принцип в това, да се усвояват пари от Еврофондовете, няма нищо лошо, защото предназначението на тези пари е такова - да се усвояват.
Обаче не и когато това се прави нецелесъобразно и с тенденция да се постави образователната ни система в монополна зависимост (без значение дали компанията е чужда или българска).
Искам да коментирам две от несполучливите сравнения, които министерският чиновник прави, в опита си да замаже изключително точните и на място въпроси, поставени от журналистката. Директорът от МОН доста набляга на "нова софтуерна архитектура", "по-сериозна мощност и функционалности", "по-големи възможности", сякаш не знае, че MOODLE притежава всичко това.
Всъщност г-н Кузов косвено признава, че търгът е предопределен, след като казва, че българските училища, които до този момент работят (успешно при това) с MOODLE , нямало да имат проблем да мигрират на новата платформа - все едно "нещо като да си сменят аналоговия телевизор с цифров, с 3D, смарт функции и достъп до интернет". Коя е тази нова платформа, на какъв нов софтуер ще е базирана - на Blackboard или някой майкрософтски?
То е все едно е да смените една добра кутия за телевизор, с друга вероятно също добра кутия, но и двете кутии са празни. Това в никакъв случай не е качествена промяна.
Второто, което признава г-н Кузов, е, че МОМН няма капацитета да поддържа създадения и базиран върху MOODLE Национален образователен портал. И затова казва: "Всъщност именно с тази система ние ще го подобрим и обогатим, а не може да стане с просто закърпване, защото тук вече имаме нужда и от качествено нова софтуерна архитектура, с много по-сериозна мощност, потенциал и функционалности - все пак ако на Трабант сложим двигател от Ферари, той няма да стане Ферари".
А всъщност г-н Кузов казва, че МОНМ ще задължи всички училища да си купуват скъпи коли, при положение, че биха могли да изберат по-евтини, които да вършат същата работа, със същите функционалности като скъпите.
Има поне два варианта след отговорите на директора на дирекция ИКТ в МОМН.
Или не знае как реално са сравними MOODLE с този друг, неназован още, но избран скъп софтуер - и тогава не е на мястото си.
Или знае, но манипулира обществото и подвежда началниците си и в този случай пак не е на мястото си.
Доста формална позиция на чиновника от министерството - ни лук ял, ни лук мерисал. Старае се да излъчи обективност и компетентнтост, но не може да прикрие нито провала си като идеолог на Националния образователен портал, нито неприязънта си към Open source софтуера.
До коментар [#1] от "shang":
огии и това е то. няма всяка държава да си решава сама за себе си как да прахоса едни пари по една програма?!?
много ясно...
има поне 10 системи с отворен код, както и 10 комерсиални, които могат да се използват веднага за нуждите на почти всички училища и университети.
и както сам спомена, дори с google.docs, zoho, или разни cloud приложения за съхраняване на файлове, или комуникационни приложения.
но някое министерство или агенция просто трябва да профука няколко милиона евро спрямо някоя подбрана фирма...
но Европейската Комисия е виновна за това, че се прахосват парите на данъкоплатците по такъв безобразен начин. да се съберат 5-6 евро-експерта в образованието, да избистрят стратегия за образованието в ЕС (образованието трябва да е насочено повече към креативност и решаване на проблеми и разбиране на това как работят нещата, а не към зазубряне на факти). след което да излязат с препоръки от 1 до 3 методологии/системи/технол
Условията по поръчката въвеждат монополизация на услугата, премахват конкуренцията и нарушават основни принципи на пазарната икономика. Дано някой от заинтересуваните страни по тази поръчка сезира компенентните органи - КЗК и пр. навреме. Аман от чиновническа власт!
Най-малкото възниква въпроса за общата цена на придобиване за проект от подобен мащаб, включително инфраструктура, мигриране на съществуващото и създаване на ново адекватно и атрактивно учебно съдържание, включително видеоуроци, без което цялото мероприятие сякаш няма особен смисъл. И каква увереност от страна на чиновника за мерцедеса, като че вече се е качил на него...
поредния случай в който хора очевидно не знаещи за какво става въпрос обсъждат материя която им е непозната с цел да се усвоят пари
Възмутен съм от наглостта на чиновника Орлин Кузов, който не се притеснява да лъже, да манипулира и дори да насажда страх.
aits_da_zavurtim_edni_pari/)
В предните коментари на статията бяха ясно посочени някои от основните проблеми на тази обществена поръчка. Мен обаче особено ме притесняват средствата, чрез които г-н Кузов се опитва да манипулира и неговите мотиви да го прави.
В отговор на въпроса дали училищата, които успешно работят с онлайн платформи за обучение ще бъдат принудени да реорганизират учебния процес на новата платформа, Кузов отвръща, че „за тях няма да има особена разлика, просто в един момент ще получат многократно по-големи възможности - нещо като да си сменят аналоговия телевизор с цифров, с 3D, смарт функции и достъп до интернет“. ТОВА Е АБСОЛЮТНА ЛЪЖА!
Сравнението е нелепо, защото всъщност всяка базирана върху MOODLE платформа притежава всички изискани в тръжното задание функционалности, но никой не се е постарал да ги включи. Това означава, че г-н Кузов ни е купил 3D телевизор, но не е направил и най-малко усилие да ни даде 3D очилата, да ни включи смарт функциите и достъпа до интернет.
В същото време в същите отговори, които бяха изпратени съвсем умишлено след редакционното приключване на броя, г-н Кузов твърди, че нямало как да се работи с отворен код, защото вече всички били свикнали с лизензираните софтуери, за които всъщност всички ние плащаме. Орлин Кузов дори се опитва да насади страх, казвайки „според Вас колко ученици ползват Linux в къщи и как ще реагират ако от утре обявим, че минаваме изцяло на отворен код, нали всичко просто ще спре?“
И тук идва следващите въпроси: кой ни постави в тази зависимост и кога най-сетне тя ще бъде прекратена?
Докога ще ни плашите, че нищо няма да работи, ако не платим на някоя корпорация?
С отговорите на последните два въпроса Орлин Кузов признава тоталния провал на Националния образователен портал (НОП). Сравнявайки Портала с „Трабант“, Кузов без капка свян признава, че създаденият от него и неговата дирекция инструмент е всъщност неработещ и не е отговорил на нуждите на учителите. Той признава, че е разходил пари на данъкоплатеца за нещо, което е било смятано за „Трабант“ (т.е. нещо старо, зле работещо и извън времето си), но пък е отхвърлена дейност, защото както Трабантът, така и Ферарито целят просто да ни закарат от една точка до друга. Проблемът не е във функционалностите, нито в това по кое време е бил създаден НОП. Проблемът е, че никой не го е поддържал, никой не е обучил учителите как да го използват и никой не е посмял дори да се опита да го превърне във възможна за работа електронна платформа за обучение. Т.е. МОНМ и най-вече дирекция „ИКТ“, олицетворявана от директора Орлин Кузов, се опитват да направят две неща:
1. Да монополизират електронното образование;
2. Да дадат монопола на частна фирма.
Тук идва следващият въпрос: защо МОНМ не иска да понесе отговорността за поддръжката на една подобна платформа? Или пък по-скоро не може? В първия случай вероятно не иска, защото трябва да даде „едни пари“ на „едни хора“, а в замяна някой и друг чиновник да си вземе „своето“. В другия случай пък няма капацитета да се справи с една задача, която, по наше скромно мнение, би трябвало да е по възможностите на Държавата. Следователно и в двата случая г-н Орлин Кузов, който не един и два пъти си е навличал гнева на българското учителство с неадекватните си реакции, не е на правилното място. Той е в това министерство от поне 10 години и явно участието му в раздаването на „едни пари“ не е от вчера. (за справка вж. http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2010/10/31/984966_d
Аргументът му, че причината за провала на НОП е в „хроничната липса на инвестиции“, е не просто несъстоятелен, ами категорично неверен. Функционалностите, които притежава базирания върху MOODLE НОП, създаден от самия Кузов, отговарят на всички изисквания, посочени в заданието. Просто трябва някой да направи едно малко усилие.
Явно г-н Кузов умишлено се опитва да заблуди обществото, като поне за нас неговата цел е ясна и тя е лична.
Не разбирам много от детайлите, но тези цифри: 15 милиона оборот, два проекта с по 100 хиляди потребителя, ми изглеждат абсурдно завишени. Кузов, който ми беше съвършено непознат като име допреди един час, говори за някакви цифрови телевизори и "Ферари"-та: по-добре е да говори за танкове или металургични комбинати. Като човек, който работи в образованието (пък макар и без MOODLE засега), имам няколко притеснения, далеч не само от професионална гледна точка:
- първо: ако става дума за инвестиция от около 4 милиона долара, защо изискването трябва да е от 15 милиона (3 х 5) оборот? Защо капацитетът на евентуалния изпълнител да надвишава трикратно, че и повече, предвидените държавни субсидии?
- второ: защо при условие, че училищата в страната търсят повече самостоятелност - и за да могат да се конкурират помежду си, и защото демографската и социалната картина не ги поставят в еднакви условия и трябва да се спасяват поединично, - МОНМ налага с подобен тоталитарен административен натиск общо решение за всички? Получава се следният дисбаланс, който до няколко години ще съсипе целия проект, за който сега тръбят фанфари:
а/ бедните училища няма да успеят да поддържат проекта и ще трябва да отпаднат от него;
б/ след като бедните училища (а предполагам, повечето училища ще се окажат бедни, за да си заплащат подобно удоволствие, в момента в който срокът на целевата субсидия изтече) се откажат, необходимото условие за един милион потребителя (което И В МОМЕНТА не отговаря на демографските реалности) ще провали проекта дори и за онези учебни заведения, които поради по-добро общинско субсидиране или поради учебни такси (визирам частните училища) била могли и желали да поддържат системата.
- трето: огромните цифри не само че изолират евентуални български участници, но подсказват, че тайнственият фаворизиран кандидат цели пазар ПО-ГОЛЯМ от българския; т.е. загнездва се у мен едно съмнение, че ще правим общ проект с Румъния, което принципно не е зле, но ми мирише на много удавени в Дунава, усвоени пари, нулеви резултати и прехвърляне на топката с години от единия на другия бряг.
- четвърто, което сумира предните три: освен че мирише на предопределен търг и изливане на евро-парите в приятелски джобове, мирише и на ЕДНОКРАТНОСТ. Парите ще се изконсумират веднага, а дори да се създаде подобна огромна платформа, тя ще оцелее в гаранционния срок от три години и след три години всички училища, учители, ученици и родители, които ВЕЧЕ ЩЕ СА СВИКНАЛИ да работят с MOODLE, ще увиснат.
Така че от чисто практическа гледна точка като много вероятен потребител на една или друга учебна платформа, аз бих предложил следното:
- възможно най-голяма свобода на училищата сами да определят формата и обема на работата, извършвана чрез електронна платформа; аз самият бих предпочел електронната платформа да остане само помощен и определено второстепенен фактор в общуването учител-ученици-родители.
- възможно най-евтин вариант: за сметка на заплатите на учителите, поддръжката на сградния фонд или извънкласните мероприятия ли трябва да стане одирането на училищата в полза на платформата?
- възможно най-приспособим вариант, за да се улесни неговата актуализация след трите години субсидия; т.е. когато поръчката се изконсумира, да е технически най-лесно всяко училище да се спаси поединично, като избере само дали и как да продължи поддържането на системата.
КАТЕГОРИЧНО СЪМ ПРОТИВ възможността, която се надушва от информацията, МОНМ и неговият таен частен партньор да заробят ЦЯЛАТА образователна система както например кабеларките заробват клиентите си: ще ви направим 50 процента отстъпка за една година, ако ни останете абонати за две; МОНМ ще поддържа системата без пари за три години, ако още кой знае колко години училищата останат ДЛЪЖНИ да ползват точно тази електронна платформа, но да си я ПЛАЩАТ САМИ.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.