С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 13 юли 2012, 12:58, 7382 прочитания

е-защо?

Образователното министерство търси кой да достави онлайн платформа за обучение, но вместо похвали засега събира критики

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
И какво от това

Критериите за участниците са важен детайл от целия процес, но истински големите въпроси са други. И те засягат визията и целите на идеята за електронно обучение. Доставката на платформа е всъщност най-дребната задача. Още повече че МОМН вече веднъж похарчи средства за изграждането на Националния образователен портал, който трябваше да изпълнява подобни цели, но в крайна сметка не проработи. По-същественото е какво учителите и учениците ще правят с бъдещата платформа, с какво съдържание ще се пълни и с какви методи ще се преподава. А това нито става ясно от обявлението за поръчката, нито е било обсъждано, преди тя да се появи.

"Всяка платформа за електронно обучение трябва на първо място да бъде обвързана с нов подход на преподаване", смята учителят по история Емил Джасим, който е и част от екипа на Центъра за образователни инициативи. Според него, когато този нов подход липсва, единственото, което се променя, е инструментът - нещо като да замениш черната дъска и тебешира с бялата дъска и маркера. "Най-важното условие да започне успешната работа с електронна платформа е учителите да бъдат добре подготвени за функционалностите на подобен софтуер и за смисъла този софтуер да се използва", допълва Емил Джасим.


Досега обаче образователното министерство не дава знак, че тези въпроси са на преден план. Електронните платформи за обучение всъщност дори не са записани като средство за преподаване в класната стая в гласувания вече на първо четене нов Закон за предучилищното и училищното образование. Осъвременяването на методите на преподаването и на материала също се губят сред безсмислени спорове от типа дали ГЕРБ и Бойко Борисов трябва да присъстват в учебника по история. За момента изискванията за бъдещата платформа за електронно обучение се свеждат само до технически характеристики на софтуера. Това измества фокуса от истинския дебат за повишаването на качеството на образованието. И създава усещането, че всичко се случва просто защото някъде е имало едни пари, които е трябвало да се изхарчат.

Орлин Кузов, директор на дирекция ИКТ в МОМН: Новият тип образование вече не е само в училище

Какви са целите на проекта за доставка, внедряване и поддръжка на платформа за електронно обучение в средните училища в България? Какви резултати трябва да бъдат постигнати с него?

Модернизацията на образованието неизбежно минава през процес на внедряване на технологии – светът се развива и за да сме конкурентни, особено внимание следва да обърнем на новостите в образованието и обучителния процес, защото те са в основата на персоналното развитие и на растежа на националната икономика.

Целите на внедряването на подобна платформа не са една и две – от една страна искаме да дадем на учителите, родителите и учениците мощно средство за организиране и възприемане на електронно съдържание по един лек и удобен начин, а от друга - да увеличим многократно възможността за общуване между учители и ученици, да насърчим работата по съвместни проекти, да въведем интерактивни подходи и други иновационни образователни практики. Знаете, че в момента расте едно изцяло цифрово поколение младежи и тази платформа е една сериозна стъпка в посока на това да започнем да говорим на техния език. Има и една ключова неизбежност да направим подобна стъпка - това е необходимостта от самоподготовка на учениците в къщи, защото новият тип образование вече не е само в училище, то е повсеместно и навсякъде и за да влезем в тон с идеята за обучение през целия живот, то и съответните технологии трябва да са ни достъпни.

Защо в поръчката е поставено изискването кандидатите задължително да представят разработена вече платформа, която е инсталирана и работеща в не по-малко от два проекта, всеки от които с минимум сто училища и сто хиляди потребители и да имат общ оборот от дейност, сходна с предмета на поръчката, минимум 15 милиона лева за последните три години?

Признавам, че този въпрос малко ме изненадва. Преди всичко говорим за платформа, която ще се ползва от близо милион души, огромната част от които деца, някои от тях в съвсем крехка възраст. Като министерство, отговорно за този ресор, за нас, е абсолютно задължително това да е апробиран и тестван продукт, особено в училищата. Тъй като всякакъв проблем с функционалност, технически недостатък или възможност за неправомерна намеса на трети страни в този продукт, би се явило като рисков фактор не само за нормалното протичане на учебния процес, но и в по-фрапантни ситуации, касаещи психичното здраве и нормалния живот на учениците. Считаме, че дори сме били пределно минималистични в изискванията си: поне 2 проекта, броя обслужени ученици (в нашия случай ще са поне 700 000, искаме да е имало едва 100 000), но в крайна сметка, ние също сме чувствителни на тема дискриминация и не сме целили да отстраним някого. Колкото до оборота той е под разрешения от закона праг, а и нашата логика е, че когато някой е имал подобен оборот от продуктите си, тези продукти са си заслужавали цената, иначе никой не би я платил, защото все пак по света има достатъчен брой сериозни платформи за е-обучение и това е конкурентен пазар.

Ще трябва ли всички училища в България да работят с тази платформа за електронно обучение или се предвижда възможност за избор от страна на училището?

Ние в МОМН поначало не обичаме думата "трябва" и извън чисто законовите рамки сме изключително внимателни в изказа и либерални в очакванията си. Знаете, че насила можеш да накараш някой да пълзи, но не и да полети, а ние определено смятаме, че въвеждане на една подобна иновация е мерило за растеж на цялата образователна система. Ако едно нещо е полезно, удобно и стойностно за учителите и учениците, те ще го възприемат и ще се чувстват привилегировани и щастливи да го ползват, ако не е добро, то просто няма да се наложи.

В България вече има училища, които успешно работят с онлайн платформи за обучение. Ще бъдат ли те принудени да реорганизират учебния процес на новата платформа?

Предполагаме, че за тях няма да има особена разлика, просто в един момент ще получат многократно по-големи възможности - нещо като да си сменят аналоговия телевизор с цифров, с 3D, смарт функции и достъп до интернет - в този смисъл не очакваме и особени проблеми в тази посока.

В поръчката има условие за предоставяне на лицензи за безсрочно ползване на софтуеър. Съществуват обаче програми с отворен код, които не оскъпяват процеса с допълнително закупуване на лицензи. Защо бъдещата платформа не се използва такива?

Първо - ние сме прегледали доста съществуващи системи, а и не забравяйте, че дори в момента основната част на националния образователен портал все още залага на Moodle, който е безплатен. Второ - причината да се целим по-високо е най-вече в нуждата да има сериозен разработчик и отговорност за безпроблемната работа на това, което се ползва, яснота кой ще реагира и ще отстрани проблем, ако такъв се появи, чия ще е вината, ако системата не сработи. Не забравяйте, че образованието е тема, която под някаква форма касае всяко едно домакинство в страната - не искаме да оставяме нищо на случайността, когато става дума за нашите деца, още повече че платформата от даден момент ще трябва да даде възможност за реално препитване, оценяване на домашни, поставяне на оценки и прочее, като разбира се междувременно ще се погрижим и успоредно да реагираме с нужните промени в нормативната база. Трето - темата с отворения код е доста широка и трудно можем да я изчерпаме сега, но по същите причини примерно все още ползваме MS Windows в образователната система - аз лично също съм привърженик на идеята за отворения код, но според Вас колко ученици ползват Linux в къщи и как ще реагират ако от утре обявим, че минаваме изцяло на отворен код, нали всичко просто ще спре?... Освен това в крайна сметка ние не купуваме лицензи, а купуваме функционалност - естествено, че ако се появи безплатно решение с всички необходими ни функции, ще го ползваме, но такова няма. Подобни стъпки не стават за ден, а в случая безплатен и отворен са съвсем различни категории.

Кой ще поддържа платформата след изтичането на срока от 39 месеца? Какви средства ще се използват за поддръжката й след изтичането на проекта - от делегираните бюджети на училищата или от централния бюджет?

Политика на МОМН, поне за последните десет години, е централизирано да финансира подобни системи именно поради нуждата от съвместимост - ние централизирано закупуваме софтуер за училищата, централизирано разработваме информационните системи, подпомагащи администрирането на учебния процес, логично е и централизирано да финансираме платформа за електронно обучение. Освен това, каквито и средства да изисква поддръжката на платформата след изтичане на трите години, те ще са символични на фона на ползата от подобна система, в крайна сметка ние няма да заплащаме за доразработване на някакви радикално нови неща, а за ъпдейт на съществуващи функционалности, както актуализираме останалите си системи. Дори да не дадем никакви пари, системата няма да спре да работи, защото ще имаме безсрочен лиценз, просто самите училища логично ще поискат най-актуалните функции.

Как на практика ще се осъществява работата с платформата по време на обучението в средните училища?

Същността на работа с тази платформа ще е възможността за самоподготовка, поставянето на учебни материали, наличието на интерактивност, възможностите за съвместна работа, видеоконференции, виртуална класна стая... Дори в момента над 90% от учениците нямат компютър пред себе си като са в училище, просто защото инвестиционните ни възможности не позволяват това. От друга страна, почти 100% от учениците и учителите имат компютри в къщи и именно това ще използваме за да засилим връзката между тях и да пренесем една съществена част от обучението в дигиталното пространство, където повечето от децата се чувстват в свои води - ако трябва да изразя конкретните си очаквания, след въвеждането на подобна система очаквам да намалее примерно ползването на Facebook за сметка на различни модули от платформата, просто защото ще са нещо ново, полезно и интересно и очакваме да се възприемат добре и моментът за това е подходящ.

В проектозакона за училищното и предучилищното образование електронните платформи не са записани като инструмент за обучение. Как в такъв случай ще се използва новата платформа?

Думата "софтуер" също не е спомената в проектозакона. Това дали според Вас означава че софтуер не трябва да се използва в обучението? В крайна сметка за нас ролята на един закон е да урежда обществени отношения, а не да описва очевидни дадености или явления, които вече в ежедневието сме възприели като нарицателни, каквото е примерно навлизането на технологиите.

Кой ще обучава учителите на работа с платформата и как ще се измерва ефективността на това обучение?

В рамките на поръчката, която стартираме, има обучение на сериозен брой учители, които на практика впоследствие ще обучат останалите. Освен това има изискване за наличие на видеоуроци по всяка една ключова функционалност, така че не очакваме проблеми, най-малкото защото нашите учители вече са достатъчно цифрово грамотни и на над 50% от тях и в момента им се налага да качват в различните ни портали сканирани изображения, да въвеждат и работят с метаданни и др.; над 90 000 души са получили базова компютърна грамотност, а над 20 000 са завършили успешно курс по електронни социални умения. Така че - не, не очакваме проблеми, а ефективността ще е ясна по ползваемостта на платформата, която е лесно измерима и има всякакви критерии за количествена оценка.

Защо изграденият вече Национален образователен портал не се подобри и администрира така, че да служи като платформа за електронно обучение в средните училища?

Всъщност именно с тази система ние ще го подобрим и обогатим, а не може да стане с просто закърпване, защото тук вече имаме нужда и от качествено нова софтуерна архитектура, с много по-сериозна мощност, потенциал и функционалности - все пак ако на Трабант сложим двигател от Ферари, той няма да стане Ферари - много по-вероятно е двигателят да излети и да остави опаковката на старта...

Какви са причините Националният образователен портал в момента да не изпълнява напълно функциите си?

За времето си той е изпълнил достатъчно добре функциите си и дори и в момента на него има хиляди електронни учебни материали, които интензивно се ползват. Естествено има какво да се желае по отношение на обща функционалност, поддръжка и т.н., но там основната причина е хроничната липса на инвестиции и както виждате сега, имайки възможност да направим една решителна крачка към подобряването му, ние я правим и резултатът е новата платформа.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца

Под съоръжения в страната са открити не само сметища и струпани гуми, но и овчарник

23 авг 2019, 223 прочитания

Чума отвъд прасетата Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

23 авг 2019, 262 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Агенцията по заетостта отчете най-ниската безработица от началото на годината

Показателят спада за трети пореден месец и през юни вече е 10.8%

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица