Филип Отие: Бюджетната дисциплина не е достатъчна, България трябва и да расте
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Филип Отие: Бюджетната дисциплина не е достатъчна, България трябва и да расте

Филип Отие: Бюджетната дисциплина не е достатъчна, България трябва и да расте

Посланикът на Франция в България пред "Капитал"

Светломира Гюрова
6616 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Тези дни се очаква новият мониторингов доклад на ЕК, който ще обхване целия период от въвеждането на механизма за проверка. Според вас има ли с какво да се похвали България за изминалите пет години в областта на борбата с корупцията и реформата на съдебната власт?

Всяка година оповестяването на доклада е повод за съспенс, на който и Хичкок би могъл да завиди. Тази година е дори повече, защото ще има равносметка на петте години от влизането на България в ЕС. Със сигурност ще има червени точки, но и слабости, които ще бъдат отбелязани. В сравнение с миналата година все пак има развитие, например започването на работата на специализирания съд за борба срещу организираната престъпност, приемането на закона за конфискация на незаконно придобито имущество, а скоро и на закона за съдебната власт.

За тези пет години България направи значителни неща в сферата на законодателството. Сега приоритетът е спешното прилагане на всички тези закони. И основното е прозрачността при избора на магистрати. Досега това е слабост и през следващите месеци ще тестваме ефективността на приетите закони при избора на новите членове на Висшия съдебен съвет (ВСС) и на комисията за установяване на незаконно придобитото имущество. Изключително важно е процесът на избор на магистрати да бъде напълно прозрачен и да има публично изслушване на кандидатите. Защото така има по-голям шанс тези, които не са достатъчно подготвени и подходящи, да се въздържат да участват. Ключов момент ще бъде и решението кой да бъде следващият главен прокурор. Важно е процедурата по неговото номиниране и избиране да бъде ръководена от новия състав на ВСС, чиито членове да могат да гарантират, че са взели адекватно решение.

За пряк и прозрачен избор на магистратите настоява и Брюксел. Мислите ли, че има шанс тази практика да бъде въведена навреме за избора на новия ВСС през есента?

Да. Струва ми се абсолютно постижимо и е в интерес на България. Знаете, че ЕК препоръча избора на членовете на новия ВСС от съдебната квота да се случи пряко с гласовете на всички магистрати, а не от делегати, излъчени от съсловието (принципът да бъде "един магистрат - един глас"). Засега разбирам със съжаление, че това няма да може да се случи до есента, но се надявам да стане възможно най-скоро.

По-общо казано, основното предизвикателство за България в момента е догонването, постигането на средния стандарт на живот в ЕС. За това е нужен устойчив икономически растеж, който може да дойде при две условия. Първото е да има политика на макроикономическа и финансова стабилност. В България това е факт. Второто е изравняването с европейските стандарти по отношение на правовата държава, нормалното функциониране на съдебната система, борбата срещу корупцията и организираната престъпност.

От пет години в докладите на ЕК се повтаря едно и също, а нещата в България не се променят. Как мислите, какво пречи?

Основното е да се върви напред, да се удвоят усилията и да има решимост за промени.

Според вас дефектите на съдебната система отразяват ли се негативно и на бизнес средата? Чували ли сте такива отзиви от френски компании в България?

Вероятно да. Не съм чувал конкретни оплаквания, но със сигурност френските компании и другите чужди фирми в  България са много чувствителни към тази правна непредсказуемост. Българската съдебна система има сериозни затруднения да взима решения, да постановява категорично, да санкционира, да издава присъди. По обективни и субективни причини това тежи на бизнес климата. За един външен наблюдател са фрапиращи песимизмът и фатализмът на българите. Малко повече прозрачност би помогнала за това. Дори и да е въпрос на субективно усещане, непредсказуемостта кара инвеститорите да бъдат по-резервирани.

Макроикономическата рамка в България е стабилна. Но микроикономическите условия вероятно ще се подобрят в деня, в който България изпълни всички свои ангажименти по механизма за сътрудничество и проверка и той постигне своите цели.

Споменахте закона за конфискацията. Имате ли някакви съмнения, че той нарушава основни човешки права, каквито коментари имаше?

Не. Разбирам тези опасения, но не ги споделям, защото ми се струва, че са взети необходимите предпазни мерки. А и не трябва да се забравя, че подобен закон е изключително важен, за да се води ефективна борба срещу организираната престъпност. Трябва механизъм, който да позволи да се мине към конфискация, без да се чака наказателна присъда - нещо, което в България отнема много време и невинаги се стига дотам.

Франция е една от държавите, които имат резерви за влизането на България и Румъния в Шенген. Можем ли през есента да очакваме раздвижване?

През септември на срещата на вътрешните министри на ЕС разговорите ще тръгнат от предложената схема за влизане в Шенген на два етапа - първо отваряне на въздушните и морски граници и след това на сухопътните. Ако докладите на ЕК за България и Румъния са положителни, постигането на споразумение за членството ще бъде по-лесно. Но понякога си задавам въпроса дали България и Румъния са добре информирани и оценяват правилно до какво ще доведе присъединяването към Шенген. Това не е магическа формула, която би решила всички проблеми. Членството е предизвикателство. Аз бях на българско-турската граница на Капитан Андреево и видях, че всички технически изисквания са приложени, но да не забравяме, че днес миграционният натиск там е доста умерен. Той е най-вече на гръцко-турската граница, откъдето минават 80% от нелегалните имигранти в ЕС. В деня, в който България стане член на Шенген и външна граница на ЕС, тя ще стане много по-атрактивна. И този поток ще отклони поне отчасти към границата между България и Турция, но също и към тази между България и Гърция, която тогава ще стане вътрешна за Шенген. 

Най-голямата гордост на българското правителство е, че успя да запази финансовата стабилност. Но сега и тук го има този дебат, който се води в ЕС - бюджетен контрол срещу икономически растеж. Как би могла България да расте по-бързо?

Гордостта е съвсем основателна. Политиката за бюджетна дисциплина е добра, но не е достатъчна, защото България има проблем с развитието. Страната регистрира растеж, който миналата година е по-висок от този във Франция например. Но ако някоя държава в ЕС има истинска нужда от растеж, това е точно България, защото е най-бедната и трябва да наваксва. Това имам предвид под проблем с развитието.

Постигането на устойчив икономически растеж предполага една работеща държава, която е в състояние да поеме и изпълнява изцяло функциите си на арбитър, добро правосъдие и инфраструктурата. Всичко това струва пари, нищо от изреденото дотук не идва безплатно. Наскоро например бях в Свещари, исках да видя тракийската гробница. За да стигна дотам, пътувах по кошмарни пътища. За България би било полезно да е в състояние да финансира ремонта на пътищата си. А за да може една страна да харчи за това, което й е нужно, понякога трябват и по-високи данъци. Трябва да престанем да диаболизираме данъците. Да, прекалено многото данъци могат да убият една икономика. Но прекалено малкото водят до фалит. Имате на юг съседи, които се сблъскаха с този проблем.

Много хора в българското правителство не биха се съгласили с вас, вицепремиерът Дянков дори искаше да вкара в конституцията спирачка за вдигане на данъците.

Това си е решение на България и е част от суверенитета. Но е илюзорно да се смята, че една страна може да продължи да бъде конкурентоспособна единствено с ниски данъци. Конкурентоспособността зависи много повече от доброто образование, квалифицираната работна ръка, качеството на инфраструктурата. Сега виждаме, че България не е особено атрактивна за чужди инвеститори и това е доказателство, че ниските данъци не са достатъчни.

Казвате, че е въпрос на суверенитет, но в ЕС се говори за хармонизиране на данъци и Франция е една от страните, които подкрепят това.

Тази тема тепърва ще се обсъжда. Но е важно да се разбере, че хармонизиране не означава уеднаквяване. Идеята е да се противодейства на риска от завъртане на спирала, водеща към все по-малко данъчно облагане. Това би попречило на всички страни да имат баланс във финансите. Защото, ако оставим данъчната конкуренцията да се развива свободно, днес някой ще каже "аз слагам ставка от 20%", утре друг ще я свали на 19%, вдругиден трети ще я направи 18%, в крайна сметка ще стане нула за всички и бюджетите тотално ще излязат от равновесие. Това е надпревара, в която всички губят. Целта на данъчното хармонизиране е да я предотврати. Същевременно то е част от стратегията за излизане от кризата в еврозоната, защото това може да се случи само с повече Европа, а не с по-малко. Което означава повече интеграция, хармонизиране, премахване на националните пазари и задълбочаването на единния.

Как според вас ще изглежда ЕС след кризата, ако успее да я преодолее?

Сигурно е, че Европа ще се промени. Това не е криза на публичните дългове, те са само симптом, но не и причината. Това е криза на управлението на еврозоната. И изходът от нея е поправяне на дефектите при създаването на еврото, нови институции и по-голяма интеграция. Бюджетната дисциплина е изключително важна, но не е достатъчна за контролиране на вътрешните дисбаланси, които вкарват еврозоната в дефлационен капан. Заедно с нея има нужда от известен брой институции, които да могат да управляват тези дисбаланси. На последната среща на върха на ЕС имаше голям напредък по създаването на банков и икономически съюз. По-силна и интегрирана Европа означава две неща - повече дисциплина и по-голяма солидарност. Не може да има едното без другото. След излизането от кризата Европа ще бъде по-обединена и ще има повече яснота за посоката, в която отива.

Профил

Филип Отие е посланик на Франция в България от края на 2010 г. Преди това е бил директор по бюджетните и финансови въпроси във френското Министерство на външните работи. От 2000 до 2004 г. е бил втори по ранг дипломат в посолството във Вашингтон. Работил е и във френското представителство в Сеул. Завършил е елитната Национална школа по администрация и Висше търговско училище.

Тези дни се очаква новият мониторингов доклад на ЕК, който ще обхване целия период от въвеждането на механизма за проверка. Според вас има ли с какво да се похвали България за изминалите пет години в областта на борбата с корупцията и реформата на съдебната власт?

Всяка година оповестяването на доклада е повод за съспенс, на който и Хичкок би могъл да завиди. Тази година е дори повече, защото ще има равносметка на петте години от влизането на България в ЕС. Със сигурност ще има червени точки, но и слабости, които ще бъдат отбелязани. В сравнение с миналата година все пак има развитие, например започването на работата на специализирания съд за борба срещу организираната престъпност, приемането на закона за конфискация на незаконно придобито имущество, а скоро и на закона за съдебната власт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    Мерсим мосю не щем съвети то рода "малкото данъци водели до фалит", малкото данъци грабят по-малко от хората, а ви оставяме да си сърбате чорбата с дълга и разглезените от ВАШИТЕ политици, французи - а ние с ниските данъци ще чакаме френските бизнесмени да инвестират тук ! А Франция е пример как НЕ трябва да се задлъжнява !

  • 2
    wildbalkan avatar :-|
    wildbalkan

    ако се огледаш още с пристигането разбираш че си в...друго измерение,тъмно,мрачно,стрсиращо място е кочината,като филм по Стивън Кинг,ако разбира се имаш база за сравнение,ако си живееш там и си свикнал с кочината,с калта,ок,всичко е ок,само пари нямало,но ако си поживееш на бяло място,а и си достатъчно интелигентен и всичките пари на света няма да те задържат на място като кочината :)

  • 3
    primus avatar :-P
    primus

    До коментар [#2] от "wildbalkan":
    Приятелю много си зле да знаеш. Писна ми от такива като теб които виждат само негативните неща. Не си мисли че ти си единственият богопомазан който е бил или живял някога по широкия свят. Силата е в нас и ние можем да променим бъдещето. Например аз не се оплаквам и си направих бизнес, регистрирах си фирма в Германия и произвеждам в България и продавам всичко на тройни цени, това води до нови инвестиции и прочие. Ако всеки направи нещо с акъла си и осигури работа на 100 няма да имаме проблем нито с доходите нито с безработицата. Истината обаче е че не всички можем или искаме, така че няма как и да име по равно, но като цяло предпречиемста съчетана с малко мозък върши чудесна работа.
    Приятна вечер от мен!

  • 4
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#1] от "niceprson":

    Ниският ДОД и най-вече корпоративен данък са отдавна трън в очите на франчулята - само да припомня, че когато отпускаха спасителният транш на Ирландия Саркози настоя да си вдигнат корпоративния данък, за да стане равен с този във Франция, но Меркел не даде. Така че не му се връзвайте - французите си гонят интереса, но той е твърде различен от нашият.

  • 5
    lubomirgavrilov avatar :-|
    Любо

    До коментар [#1] от "niceprson":
    Какво да ти кажа... Като поучаваш французите, знаеш ли се че във Франция средната почасова надница в индустрията е 35 евро, а в България 3-4 евро. Или не си информиран или си пълен идиот. Но и в двата случая е зле.

  • 6
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    Против данъчната хармонизация съм. Швейцария има ниски данъци и има пари за всичко. Трябва да направим законите си по-качествени, да се направи реформа в съдебната, здравната и образователната системи, да се строи инфраструктура, борба с корупцията, намаляване на държавния сектор(особено администрацията). България не расте защото кабинета на мутрата е пълен с неадекватни лапачи, вредни паразити. Трябва да дадеш, за да вземеш, но те това не са го чували.

  • 7
    dol avatar :-|
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ

    Като цяло- правдиво наблюдение.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "ЗА Революция":

    Това е точно данъчната конкуренция. Да намериш начин, да водиш държавата максимално ефективно. Споменатият вариант, как данъците ще бъдат свалени баш до 0,- няма да се случи, така както и никоя фирма не е тръгнала продава срещу 0 лева стоката си.

  • 9
    kilmer avatar :-|
    kilmer

    българската съдебна система, образование и здравеопазване са причините за да сме най-бедните в ЕС. Факт е обаче, че за разлика от повечето други държави в ЕС БГ не дължи никому нищо и това ще се изплати в идните години!

    Франция, както и останалите държави от западна Европа трябеа да спрът с комплекса за превъзходство защото са се провалили тотално и фалират една след друга!!! Така, че уроци от Франция не щем!!!

  • 10
    cap_shakespeare avatar :-|
    Captain Shakespeare

    Интересно какво ще препоръча за самата Франция, която ще има според мен доста големи финансови и политически проблеми.
    Верно е, че на България и е необходим икономически разтеж, но той не става с заклинания, а с много инвестиции и завземане на част от пазара /обикновено чужд/.А с тези излияния на "национално-патриотичние сили", не виждам кой голям инвеститор ще рискува да си загуби капиталите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK