Икономика на жегата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Икономика на жегата

Икономика на жегата

Рекордните температури през последните седмици създават проблеми на компаниите. Печелившите от летния сезон обаче са повече

9634 прочитания

© Капитал Daily


Екстремната горещина носи своите ефекти и за бизнеса. Те не са толкова дълбоки, колкото през тежката и продължителна зима, но и потреблението, и производителността замират в пиковите следобедни периоди. Спиране на камионите на превозвачите или прекратяване на работата на открито в горещите часове на деня са най-големите трудности, с които те се сблъскват.

За доста сектори обаче като земеделие, строителство и туризъм именно лятото е активният сезон, дори и да е по-горещо от обичайното (виж каретата долу). "Освен това туризмът генерира допълнителна активност и за дейности, които не са пряко свързани с него, но се водят като туристически услуги", каза Десислава Николова от Института за пазарна икономика. Такива са продажбите в бензиностанциите и търговията с туристически принадлежности като лодки, палатки и т.н. Вечният победител пък остава фармацевтичният сектор - и в студ, и в жега екстремните климатични условия винаги повишават търсенето на лекарства.

Колкото повече, толкова повече

Сезонът е успешен и за производителите на продукти като сладолед, бира и безалкохолни напитки, но това е традиционно за тези "летни" стоки. Нещо повече, консумацията им е толкова по-голяма, колкото по-висока е температурата. В нишата на безалкохолните напитки обаче главният двигател е водата, която според специалисти става особено търсена над 34-35 градуса. В същото време според Георги Стоев от анализаторската компания Industry Watch секторът на безалкохолните напитки като цяло, макар и традиционно силен през лятото, бележи спад от 5-6% спрямо равнището си отпреди година. "Това е изненадващо, защото този сектор се счита за слабо зависим от икономическия цикъл, но там активността е под пика от 2008 г. и продължава да не се възстановява", обясни той. Трудно може да се оцени и ефектът на рекордните температури върху продажбите на бира, тъй като това лято играе друг важен фактор за тях - Европейското първенство по футбол. Заради предстоящите олимпийски игри търсенето може да се очаква да остане силно, дори и времето да се разхлади.

Прохладно

Контрастни са резултатите от анкетата на "Капитал Daily" по отношение на продажбите на климатична техника и потреблението на електроенергия. Най-големите вериги в страната отчитат по-голямо търсене на климатици, отколкото през миналата година. Те дори признават, че това им създава проблем с монтажа, който често не може да стане веднага, а отнема няколко дни. В същото време потреблението на електроенергия не показва някаква сериозна промяна. Оптимистичното обяснение за това може да е, че хората купуват по-високоенергиен клас техника, която е по-икономична и има по-нисък разход на електричество. По-вероятната причина обаче е, че това се дължи на малкия дял на инсталациите за охлаждане в общото потребление - под 5%. Така дори за климатици да е изразходвана повече електроенергия, тя пак ще има много минимално влияние върху общата консумация.

Противоречиви са и температурните ефекти за индустрията и търговията - там, където се работи на открито или в неохладени помещения, производителността или продажбите вероятно спадат. Но активността зависи главно от поръчките и търсенето. А при тях градусите най-често имат миниатюрно значение.

Храни

Сладоледен бум и захарен спад

Докато за производителите на сладкарски изделия лятото е традиционно слаб сезон, за колегите им от сладоледената индустрия това е най-силният период на годината. "Продажбите на сладки продукти лятно време спадат с около 30%, а поръчките от складове и обекти на открито, които нямат специални условия за съхранение, намаляват дори със 70-80%", каза Евтим Маринов, собственик на фирмата "Мая - 5". За да избегнат драстичното свиване, компаниите разчитат най-вече на доставки за големите вериги, където има климатизация и клиентите са по-склонни да пазаруват. Именно благодарение на такива договори от "Мая - 5" отчитат общо около 30% по-ниски продажби в момента, което по думите на Маринов е в рамките на очакваното. Друг начин за преодоляване на слабия пазар е разширяване на производствената гама и добър маркетинг.

Консумацията на сладолед пък е правопропорционална на покачването на живака в термометъра. Заради рекордните горещини от юни насам производителите отбелязват изключително силен период. "Има съществено увеличение на търсенето на сладолед в сравнение с миналата година. Ръстът за юни е над 30%", каза търговският директор на "Карил и Таня" Ивайло Аладжов. Противно на очакванията, че хората биха предпочели семейни разфасовки, които да консумират на хладно вкъщи, според Аладжов нарастват продажбите както на големи, така и на единични опаковки.

Напитки

Жадни рекорди

За емблематичната напитка за жегите - бирата, трудно може да се прецени доколко увеличението на продажбите се дължи на високите температури тази година и доколко на Европейското първенство по футбол. Според главния секретар на Съюза на пивоварите в България Ивана Радомирова повишената консумация е резултат и от двете. Това не е изненадващо, тъй като годините с големи спортни събития винаги са били доста благоприятни за производителите на напитката. "Все още няма данни колко точно са нараснали продажбите, но вероятно с не по-малко от 5-6%", коментира тя. По думите й се запазва тенденцията за доминиращи продажби в пластмасови опаковки. Вече всички марки в България предлагат бира в PET бутилки.

Според представители на сектора при температури около и над 30 градуса нараства консумацията на всички безалкохолни и нискоалкохолни напитки - води, газирани напитки, както и на бира. "След 34-35 градуса обаче хората пият предимно вода", коментираха от компания за бутилирани води. Секторните данни все още не са излезли, но запитаното дружество отчита ръст от 26% за юни спрямо миналата година. "Няма значение дали водата е минерална, изворна или трапезна - продава се всичко, което се предлага студено в хладилниците на магазините, и то повече, отколкото миналата година", казаха оттам.

Техника

Всички обичат климатиците

И от двете големи вериги за техника обявиха, че продажбите на климатици през тази година надминават тези през 2011 г. "Този бизнес обикновено е най-активен до средата на юли", каза Николай Китов, съсобственик на "Техномаркет". Растежът спрямо миналата година е голям, защото тогава горещините дойдоха чак през август, но е далеч от годините преди кризата. Инвенторните климатици завземат все по-голям дял от пазара - около 70%, тъй като потребителите са добре запознати с качествата им. "Цените им се доближават до тези на обикновените, а предимствата им са сериозни: по-икономични, по-безшумни, а зимата могат да се ползват за отопление", коментира и Божидар Колев, съсобственик на "Технополис".  

Много модели се предлагат с безплатен монтаж. "В някои градове монтирането е проблем заради натрупаните продажби и може да отнеме в някои случаи до пет дни", уточни Китов. Веригата направи кампания през юни с отстъпки за доста модели и според мениджъра това е издърпало продажбите.

Според Китов и хладилниците, и вентилаторите се радват на добър сезон. "Вентилаторите са спекулативни продукти, тъй като никога не можеш да си сигурен колко голямо ще е търсенето", каза той. И допълни, че скоро пазарът ще остане без тази стока, тъй като вече няма как да се внесат повече бройки. Заявките им се правят преди лятото. При хладилниците също има сезонно съживяване, но нищо по-различно от предишни години. По думите на Божидар Колев сред най-продаваните марки хладилници се "Либхер", които имат все по-сериозни позиции, "Електролукс" и "Беко".

Земеделие

Житно щастие и сухи неизвестни

Земеделието е вероятно най-пряко зависимият от времето сектор, но практиката е принудила производителите да приемат крайните температури като факт, а не като бедствие. Нещо повече, за някои култури и дейности топлото и сухо време е по-благоприятно, а за други - дъждът и по-ниските температури. Голямо значение има и на какъв етап на развитие са растенията, а той варира в различните региони на страната. Специално за пшеницата, която в момента се прибира, сушата и горещината са добре дошли, тъй като дъждовете намаляват качеството на зърното. Затова тази година земеделците очакват много добра реколта като качество, макар и малко по-малка като количество. По-трудно е за самите работници, тъй като на полето температурите на слънце понякога достигат близо 50 градуса. Това обаче се преодолява с по-добра организация, осигуряване на разхладителни напитки, работа на смени и в ранните часове на деня и т.н., което обаче е свързано с екстраразходи.

Не толкова добре влияе жегата в момента на пролетните култури като слънчогледа и царевица. "От една страна, топлината е съпроводена със сухо състояние на почвата, която не може да подхранва нормално посевите", каза председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Ангел Вукодинов. "От друга, високите температури през последните 2-3 седмици съвпаднаха с масовото изцъфтяване на тези култури, а това води до абортиране на цветовете. Те остават неоплодени и не дават продукция", добави той. Според него по тази причина може да се очаква корекция на добивите в някои региони на страната.

Електроенергия

Учудващо стабилно потребление

Горещините от последните седмици не доведоха до значително увеличение на електропотреблението в страната в сравнение със същия период на миналата година. По данни на Централното диспечерско управление към Електроенергийния системен оператор (ЕСО) в четвъртък и петък (12 и 13 юли) потреблението е било 4500 - 4600 мегавата, което е почти идентично с товарите за тези дни през 2011 г. Но температурите се покачиха през уикенда, а по принцип за всеки допълнителен градус системата се натоварва с по 80 мегавата.

Според данните на ЕСО (към петък 13 юли) най-топлият ден от началото на жегите е бил 22 юни със средна максимална температура от 33.7 градуса. Тогава максималният товар през светлата част на денонощието е достигнал 4193 мегавата, а електропотреблението общо за деня е било 93 214 мегаватчаса. От тях консумацията, дължаща се на инсталации за охлаждане, е 4.8%. Въпреки това от началото на юни досега се наблюдава намаляване на максималния товар, дължащ се именно на летните горещини, в сравнение с миналата година средно с 16%, а при дневното електропотребление средното намаление е 27%. Според Пламен Герджиков, заместник-директор на диспечерското управление, в системата има достатъчно мощности, вода и блокове в резерв, за да се посрещнат по-високи товари, ако се наложи.

Вода

Сезонът на вилите и напояването

Повишена консумация на входа на системата отчитат от "Софийска вода". Става дума за количествата, които излизат от язовирите "Искър" и "Бели Искър", уточни Станислав Станев, директор "Експлоатация и поддръжка" в компанията. През тази година се наблюдава нарастване на консумацията през май и през юни спрямо април, който се използва за неутрален месец, докато през 2011 г. е било обратното - консумацията през април е била по-висока от тази през май и юни. Най-висок ръст на потреблението от "Софийска вода" отчитат в малките населени места по периферията на концесионната област като Железница, Бистрица, Владая, където водата се използва и за поливане.

От компанията обаче все още не могат да кажат с колко ще нараснат приходите на фирмата. "Ефектът върху фактурираната вода ще се разбере след месец и половина", допълни Станев.

Лекарства

Ръст от летен вирус

Всяко лято консумацията на медикаменти се променя, но всеки горещ сезон има и специфика. Бестселърът сега са продуктите против стомашно разстройство, където има над 30% ръст на продажбите в сравнение с миналата година. Лекарства с такова предназначение за 1.2 млн. лв. са били продадени през юли. За сравнение, оборотът стандартно е бил за 900 хил. лв. Подобен ръст има и при пробиотиците, които подпомагат възстановяването на чревната флора и са продукт, който се използва при деца, които не са на възраст да ползват лекарство. Пробиотиците се употребяват все по-често и от възрастните - покупки за 1 млн. лв. на тези продукти е имало през последния месец при 850 хил. оборот през 2011 г. по данни на аналитичното звено IMS. Фармацевтите обясняват ръста с летните вирусни инфекции, които се дължат на водата, особено там, където няма пречиствателна станция и хората пият от чешмата. Другият фактор е повишената консумация на плодове и зеленчуци, които не са добре измити и предизвикват стомашни проблеми.

Още три групи продукти имат увеличени продажби - това са слънцезащитната козметика, препаратите против насекоми (комари), както и антиалергичните медикаменти и мазила. Според фармацевтите преди почивка хората се презапасяват с такива продукти за всеки случай.

Строителство

Повече предимства, отколкото минуси

Освен че са неприятни за работещите в строителството, високите температури нямат едър отрицателен ефект върху сектора като цяло. По принцип браншът е силно зависим от сезонността и лятото е време за работа. Проблем са по-скоро дългите и мразовити зими, които налагат продължителни работни паузи.

За компаниите в сградното строителство летните жеги не са проблем в технологично отношение, а по-скоро в търговско. Собственикът на фирма "Делар", специализирана в жилищното строителство, Аспарух Делев посочи, че в големите горещини потенциалните купувачи отлагат огледи и това като цяло бави продажбите. "Другото неудобство е, че се работи по-трудно, но работниците почиват повече на сянка и като цяло няма проблеми", обобщи той.

Подобна е ситуацията в пътното строителство, където управителите на големи компании посочиха, че заради жегите са променили режима на работа - започва се по-рано сутрин, а на обед се правят дълги почивки. В някои дружества, част от големи европейски групи, дори има правило хората да спират работа при температура над 40 градуса. Отделно от това за работещите на асфалта се осигуряват повече вода, кисело мляко и други течности в жегите.

В технологично отношение обаче горещините по-скоро помагат в тази сфера на строителството, защото асфалтът изстива по-бавно и по-лесно се уплътнява при полагането. Принципно това е проблем, когато се кара от по-далечни бази. Разстояние от 100 километра например се изминава за час-час и половина от тежките камиони, а за това време температурата на превозвания асфалт пада до около 100-110 градуса при необходима над 130 градуса при полагането му, посочиха от една от големите пътни компании.

Транспорт

Пътуване с трудности

Докато трафикът на частните автомобили се засилва значително заради летните отпуски, при камионите се въвеждат ограничения заради високите температури. В редица области на страната движението на тежкотоварни автомобили над 20 тона е забранено от 13:00 до 21:00 ч. "Камионите се спират, тъй като могат да увредят настилката, правейки коловози от тежестта си", обясни Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика.

Жегите се отразяват и на жп транспорта. "Влаковете трябва да се движат по-бавно, тъй като геометрията на жп линиите се изменя от високата температура", добави той. По думите му обаче при жп транспортът температурата трябва да е по-висока, за да има поражения, отколкото при автомобилния.

Като всички климатични аномалии и жегите се отразяват на разходите на транспортните компании. И при твърде ниски, и при твърде високи температури се увеличава разходът на гориво. "Това трябва да е предвидено в обичайния бизнес план на всяка компания", каза Минчев.

Екстремната горещина носи своите ефекти и за бизнеса. Те не са толкова дълбоки, колкото през тежката и продължителна зима, но и потреблението, и производителността замират в пиковите следобедни периоди. Спиране на камионите на превозвачите или прекратяване на работата на открито в горещите часове на деня са най-големите трудности, с които те се сблъскват.

За доста сектори обаче като земеделие, строителство и туризъм именно лятото е активният сезон, дори и да е по-горещо от обичайното (виж каретата долу). "Освен това туризмът генерира допълнителна активност и за дейности, които не са пряко свързани с него, но се водят като туристически услуги", каза Десислава Николова от Института за пазарна икономика. Такива са продажбите в бензиностанциите и търговията с туристически принадлежности като лодки, палатки и т.н. Вечният победител пък остава фармацевтичният сектор - и в студ, и в жега екстремните климатични условия винаги повишават търсенето на лекарства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    rumenvl avatar :-|
    rumenvl

    Ако продължи така всички дървета в София ще пожълтеят още през началото на Август. Тук няма кой да се сети да ги полива.

  • 2
    lol avatar :-P
    lol

    Те, така на бг бизнеса или му много топло или му е много студено... та въпреки голямото желание на бизнесмените им се събират общо взето 3-4 месеца общо дето да работят като хората ..

  • 3
    azaza avatar :-|
    azaza

    [quote#1:"rumenvl"]Ако продължи така всички дървета в София ще пожълтеят още през началото на Август. Тук няма кой да се сети да ги полива. [/quote]

    Мисля, че дърветата пожълтяват по-скоро от студеното време. Тревата изсъхва на топло и сухо.

  • 4
    45iv avatar :-P
    45iv

    Явно е 4е дърветата пожълтяваят , това гледат у4асниците във форума. А можете ли моля да ми опишете оттенъците на жълтото за да имам представа , понеже отдавна не съм в Бг.

  • 5
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Сиестата е решение 2 в1. Решава проблема с жегата и прави излишни следобедните води, бири, сладоледи...

  • 6
    dggm avatar :-P
    dggm

    Каква хубава разбивка :)

    Много е приятна и с интересни логични обяснения. Поздравления!

  • 7
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Не е лоша статийката, информира ме за някои неща. А най-добре щеше да бъде да си чета Капитал на плажа... ама засега не ми се получава...

  • 8
    dalaver3 avatar :-|
    dalaver3

    "Инвенторните климатици завземат все по-голям дял от пазара - около 70%, тъй като потребителите са добре запознати с качествата им."

    Капитал, не се казва инвенторни, а инверторни климатици.

    Покрай тия неволни грешки, които тиражирате някой фирми дори си направиха(надписаха) марка климатици "INVENTOR" в които няма нищо инверторно, но заблуждават по-незапознатите технически потребители.

    Бъдете точни в детайлите !!

  • 9
    bungee avatar :-(
    Вовка Вурдалак

    Вечният победител пък остава фармацевтичният сектор - и в студ, и в жега екстремните климатични условия винаги повишават търсенето на лекарства.

    Честито на чичко ви Донев!

  • 10
    yori756 avatar :-|
    16bit

    най-добре се отразява на тия от тока и водата, няма какво да се заблужаваме. тия дето най-много ни дерат, пак сега най-много печелят


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK