С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 20 юли 2012, 14:21, 6873 прочитания

Следобедът, който сложи край на залаганията

Може ли един ужасен юлски ден да провали целия туристически бизнес

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Погледнато от добрата страна" - това беше заглавието на текст в "Капитал" от юни 2010 г., в който разказвахме за новата важна тенденция в туризма в България – идването на израелските туристи. През онова лято те буквално засипаха плажовете и хотелите в Слънчев бряг и Златни пясъци. Донякъде интересът им беше спечелен по обективни причини: България им предложи евтини забавления, големи плажове и най-вече – лъскави хотели с казина. В същото време Турция беше затворила игралните си зали. Последва и нападението срещу флотилията от 6 кораби, които пътуваха към ивицата Газа, и убийството на 4 турски граждани от израелски командоси и обтягане на отношенията на двете страни. Случката беше ключовият импулс, заради който израелците рязко загърбиха почивките в Турция.

Три години по-късно колелото неочаквано се завъртя на 180 градуса и буквално за един ден туризмът ни може да изгуби цял един пазар. А и не само. Последствията може да ударят и по имиджа ни като дестинация.

Дълги уикенди по казината



За последните три години Израел стана важен пазар за българските курорти. През миналата година в страната са пристигнали близо 140 хил. туристи, което е с 6% повече от предходната. Преди три години броят им беше наполовина. За сравнение - основните туристически пазари за България осигуряват около 400 - 500 хил. туристи на сезон.

От Израел идват два вида туристи – младежи, които харесват нощните забавления, или възрастни туристи, които посещават казината. Заради техните предпочитания през последните една-две години дори някои хотели специално отвориха казина.

"Израелците са особена клиентела. Те оставят добри пари в казината, но извън тях не са склонни да харчат. Обикновено идват за около седмица, но почти не ходят на плаж. Шумни са. По-особени са като култура и манталитет, имат големи изисквания към храната", разказа пред "Капитал" Венцислав Танчев, представител на "Сънтурс", който работи с няколко големи международни туроператора, сред които и израелският "Ешет турс".



Други идват и за по-кратко време и правят своите игрални дълги уикенди. Кацат в сряда привечер и си тръгват в неделя. Именно такъв е бил планът на някои от туристите в злополучната сряда.

Туризмът се намира в изключително неприятна ситуация въпреки успокоението на българските политици. След срещата с туроператори в Слънчев бряг в четвъртък министърът на икономиката Делян Добрев разпространи официален документ, който агентите да разпратят на европейските си партньори. В него се съдържат уверения, че българската държава е взела адекватни мерки за сигурност, така че да осигури спокойствието на всички туристи в страната.
 
В същото време на срещата стана ясно, че засега процентът на анулираните резервации от Израел се движи около 20%. "Това не е приятно, защото са минали само 24 часа от събитието. Но от друга страна, израелците взимат решения дали ще пътуват през уикенда за България в самото начало на седмицата. В този конкретен случай това, че израелците са късни записвачи, може да ни помогне малко", смята управителят на TUI за България Богдан Христов.

Както преди няколко години България внезапно светна на картата на израелския туризъм, може да изгасне също толкова неусетно. Предпочетеното тогава Черноморие сега може да се превърне в губещ за сметка на Гърция или Кипър например. Израелците са в достатъчно рискова ситуация в собствената си страна, за да се подлагат на заплаха и по време на почивката си. Дори и вероятността за повторение на ужаса да е по-скоро минимална, споменът и асоциацията с окървавените лица не си отиват лесно.

"Очаквам, че ще има анулации до края на сезона, и намаляване на обема на израелски туристи в следващите години... Говорих с колеги от Израел - никой не се сети за подобен инцидент с израелски туристи в друга държава досега", коментира Танчев.

Ефектът би бил пагубен за някои хотели, които през последните години се настроиха изцяло на израелска вълна. Такъв например е случаят с хотел "Колизеум" в Слънчев бряг. Собственикът му Веселин Налбантов обясни, че при него засега отлив няма. В четвъртък, в деня след атентата, той очакваше голяма група от туристи от Тел Авив. "По данните, които ни подават нашите контрагенти оттам, няма отлив. Днес разговарях с туристи от хотела, притеснени са, но няма психоза. Малък е процентът на тези, които искат да си ходят", обясни той.

Широк отзвук


Потенциалната загуба на израелския пазар е само едното измерение на проблема за туристическата индустрия. По-притеснителен е отзвукът на останалите международни пазари. Още в сряда чуждите туроператори се обаждат на българските си партньори и разтревожени питат как се развива ситуацията. Това се случва непрекъснато, казаха представители на бизнеса пред "Капитал".

"За мен е много важно, вместо да се фокусираме върху детайлите на инцидента, да изпратим послание към европейските си партньори, че са взети сериозни мерки за сигурността", коментира Калин Сутев – представител на германския ITS за България.

В краткосрочен план не е изключено някои от европейските туристи, които вече са си запазили почивка в България, да презапишат за някоя друга дестинация. Богдан Христов от TUI е убеден, че сезонът няма да се провали, въпреки че по мащабите и ефекта си случаят е безпрецедентен в историята на българския туризъм. "Ще повлияе, но няма да има комерсиални измерения, няма да удари сериозно по нашия имидж. Това се случва и на други места по света. Не очаквам анулации от други пазари, а дори и да ги има, те няма да повлияят на туристопотока към България", коментира той.

"България се наложи като дестинация за младежки туризъм през последните години, а младежите са по-малко чувствителни към подобни инциденти. Очаквам отлив на туристи предимно от сегмента семейства с деца и по-възрастни хора, тъй като те са по-предпазливи, чувстват се отговорни и за други хора, не само за себе си", посочи Танчев.

Дългосрочният ефект, обаче, може да е много по-осезателен. Каквито и опити да се правеха, досега България винаги е била посредствена туристическа дестинация. Тя не е известна така, както Турция, Гърция, Испания или Египет, които посрещат десетки милиони плажуващи на година. В най-общия случай се знае, че в България има море и е евтино. Две определения, които са крайно недостатъчни, за да изрисуват цялостен облик. Естественият ход доведе дотам, че черноморските курорти се утвърдиха сред малка група хора, предимно младежи, като евтино място за купон.

Сега тази ситуация рязко се променя. За съжаление в негативна посока. Вече втори ден западните медии подреждат пъзела от едни и същи думи: бомба, атентат, израелски туристи, България, Бургас. Само за пример: в една от маргиналните радиостанции в Австрия, в които най-вероятно никога не се е споменавало досега за България, в четвъртък новина номер две беше: "Опасно ли е да се ходи на почивка в България" (Първата беше новият режим за паркиране във Виена).
 
Едва ли хаштагът #Bulgaria е бил някога толкова популярен в Twitter, колкото през последните три дни (като изключим може би по време на майското земетресение в Перник, когато американските тийнейджъри се молеха за "спасението" на поп звездата Селена Гомес, по същото време София). В съзнанието на западните туристи възприятието за бомбена дестинация удобно може да се намести там, където до момента не е имало никакво знание за България. 

Ако пазарът тръгне надолу обаче, усилията на туроператорите и хотелиерите няма да са достатъчни. Положителният имидж се създава трудно, но още по-мъчно се коригира лошия. И колкото по-рано се вземат превантивни мерки, толкова по-добре.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лекарите се обявиха против модела за здравна реформа в този му вид Лекарите се обявиха против модела за здравна реформа в този му вид

Съсловната организация смята за недопустимо да се говори за повишаване на качеството, без реално остойностяване на медицинските услуги

18 юли 2019, 149 прочитания

Съдебният инспекторат "изтече" лични данни на съдия Мирослава Тодорова и семейство ѝ Съдебният инспекторат "изтече" лични данни на съдия Мирослава Тодорова и семейство ѝ

От 4407 декларации единствено за нейната е отбелязано "NE SE CHISTIIIII"

18 юли 2019, 197 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Не се получи

Докладът на ЕК легитимира неуспеха на ГЕРБ да изпълни едно от най-важните си обещания - да върне усещането за справедливост в България

Откриване, закриване и нови въпросителни около "Исторически парк"

Дружеството зад парка официално смени собствеността си, а сред акционерите изплуват познати имена

Защо се срина морският туризъм

Сезонът се движи с намаление от 20%, а туристическото министерство закъснява с мерките за следващото лято

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

I like to move it, move it

В света на Ingress - GPS базираната игра от създателите на Pokemon Go, която подтиква към движение и социални контакти