Министърът на финансите ще има повече власт при управлението на бюджета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министърът на финансите ще има повече власт при управлението на бюджета

Министерството на финансите ще може да оказва много по-голям контрол над разходите на отделните министерства и дори да променя финансирането, което получават.

Министърът на финансите ще има повече власт при управлението на бюджета

Новият закон за публичните финанси поставя юзди на общинските дългове

Стефан Антонов
7958 прочитания

Министерството на финансите ще може да оказва много по-голям контрол над разходите на отделните министерства и дори да променя финансирането, което получават.

© Георги Кожухаров


Едновременно ще действат и националните, и европейските правила за фискална дисциплина.

При срив на приходите правителството ще е длъжно да актуализира бюджета. 
3%

от БВП ще  е максимално допустимият дефицит

Министърът на финансите ще има много по-голяма власт при текущото управление на бюджета от следващата година. Това предвижда новият Закон за публичните финанси, подготвен от Министерството на финансите, който ще се гласува от парламента след лятната ваканция, така че да влезе в сила от началото на 2013 г. 

Той ще обедини сега действащия Закон за устройство на държавния бюджет и Закона за общинските бюджети, като въвежда правила за управление на публичните средства във всички области. С неговите разпоредби ще трябва да се съобразяват  ръководителите на всички ведомства. 

"Ръчно управление"

Законът се сочи като една от най-важните задачи на финансовото министерство и на него се разчита да въведе нови стандарти за по-ефективно управление на средствата, които държавата и общините изземват под формата на данъци, осигуровки и такси.

Ако законът се приеме във вида, в който се предлага за съгласуване, министърът на финансите ще може самостоятелно да намалява парите на едни ведомства и да увеличава на други. В момента това също е възможно, но само при наличие на нормативен акт за това или по предложение на ведомствата, чието финансиране ще се промени.

Този подход за промени в параметрите на бюджета, без да се гласуват от Народното събрание, стана известен като "ръчно управление" и се критикува като възможност държавата непрозрачно да пренасочва средства без разрешението на парламента. Критики към тази практика неколкократно отправи и Сметната палата, но от Министерство на финансите държат на тези промени. Според експерт, работил над законопроекта, така се гарантира гъвкавост в публичните финанси - от ведомства, които могат да понесат намаление на финансирането, да се пренасочват средства към други, които имат извънредни разходи или планът за собствените им приходи на се изпълнява.

Ограничения за общините

Новият закон поставя ограничения на общините да теглят нови заеми. Те ще се разрешават само ако годишните разходи по обслужването на общинския дълг не надхвърлят 15% от средния размер на собствените приходи и изравнителната субсидия, отпускана им от републиканския бюджет за последните 3 години. 

Миналия месец "Капитал Daily" получи чернова на законопроекта и в нея се допускаше разходите по обслужване на общински дългове да стигат 30% от собствените приходи и изравнителната субсидия, и то в сравнение само с последната година.

Източник от Министерството на финансите коментира, че очаква тази разпоредба да предизвика недоволство от сдружението на мастните власти, но оправда ограничението със слабата финансова дисциплина, която предизвиква и финансови проблеми в някои общини.

Сега действащото ограничение поставя таван при 15% от сумата на приходите и изравнителната субсидия за последната година, а преди месец общините поискаха той да се вдигне до 20%.

Фискални правила

Законът отразява както правилата за бюджетна дисциплина, изработени от финансовия министър Симеон Дянков през миналата година, така и изискванията на европейския фискален пакт, към който България се присъедини през март. Разликата е, че българските правила (максимален бюджетен дефицит до 2% от БВП и ограничаване на разходите до 40% от БВП) ще важат за Консолидираната фискална програма (сбора от салдата по всички публични бюджети), чието салдо се изчислява по национална методология на касова основа.

Европейските лимити (дефицит до 3% от БВП и максимум 1% от БВП  в структурно отношение) пък ще важат за салдото на сектор "Държавно управление". Понятието обхваща всички аспекти на публичния сектор - неговите разходи и приходите, които идват само от преразпределение на националната икономика  - но не включва еврофондовете. В сега действащия закон подобно понятие не е въведено, но всяка година финансовото министерство преизчислява бюджетното изпълнение по критериите на Европейската комисия.

Програмно бюджетиране 

В новия устройствен закон се въвежда задължение министерствата и останалите ведомства да изготвят програмни бюджети, при които разходите им да се ориентират към конкретни цели и да се финансират мерки за постигането им. 

С новия закон всяко министерство се задължава да представи в Народното събрание своите програми в рамките на отпуснатото през бюджета финансиране. Министрите ще трябва да правят това в срок до 1 седмица, след като финансовият министър внесе проектозакона за самия бюджет. В едномесечен срок след приемането и обнародването му правителството ще трябва да приема постановление, в което се посочват критерии за оценка на изпълнението на съответните програми.

Програмното бюджетиране на хартия бе въведено още през 2003 г. , но и досега министерствата го формализират, като обединяват различните си дейности в програми, но по правило без критерии и измерители за оценка дали тези програми са успешни.

Председателят на бюджетната комисия към парламента и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова обясни, че налагането на истинско програмно бюджетиране ще е едно от нещата, за които тя ще настоява при дебатите за бюджет 2013. По думите на финансовия министър Симеон Дянков той ще бъде внесен за  обсъждане до края на септември, което е един месец по-рано от  крайния законов срок. И по новия закон крайният срок за внасяне на проектобюджета остава 31 октомври.

Ранно предупреждение

За да се избегнат политически рискове при управлението на бюджета, министърът на финансите ще е длъжен да сигнализира при данни за неизпълнение на приходите и да поиска незабавно орязване на разходите. При по-сериозно неизпълнение ще може да се прави и актуализация. Подобни изисквания липсват в сегашния устройствен закон и това позволи на предишното правителство да не съкращава разходите в първата половина на 2009 г. независимо от предупрежденията на тогавашния финансов министър Пламен Орешарски, че има рискове от неизпълнение на приходите.

Едновременно ще действат и националните, и европейските правила за фискална дисциплина.

При срив на приходите правителството ще е длъжно да актуализира бюджета. 
3%

от БВП ще  е максимално допустимият дефицит

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    frost avatar :-|
    Whiskey&Gunpowder

    Схемата става ясна :) Бойко управлява тв камерите, а Дянков държавата. И по добре де , щото иначе.... ( ако имате съмнения в твърдението ми , моля спомнете си за онова '' които управлява парите .... :) )

  • 2
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Водещият икономически некадърник на страната, Дянков, ще получи още повече власт! "Чудесна" новина! Направо да се подготвям за емиграция...

  • 4
    phill avatar :-|
    phill

    До г-н Янков (2)

    Уважаеми господине,
    Заплашвате ли някого? Радвайтете се на свободата на свободното предвижване - щом ви влече, стягайте куфарите и изчезвайте. И няма смисъл да биете тъпана като се омитате.

  • 5
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "Станислав Янков":

    Много ми е интересно точно вие, отявления левичар-комунист къде ще отидете - и в Русия и в Китай вече се вихри див капитализъм, по див дори от България. Може би само Куба е останала социалистическа макар че ето, Кастро е оща жив пък реформите почнаха а като умре скоро .... Остава само Северна Корея ама дори там комунизма е на път да стигне до летален изход поради недохранване :)

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Нищо не се казва за проектозакона за публично-частните партньорства, а последните ще представляват непоклатими ангажименти за плащане към частни лица, и от за период до 35 години напред. Какво друго е това, освен скрит дълг? Плащанията по ПЧП трябва да се броят като лихвено плащане и да влизат в споменатите 15% горна граница. Не го ли предвиди това законът, значи все едно да си сложим бронирана порта със суперсекретен ключ, докато отстрани липсват 15 кола от оградата.

  • 7
    bzm avatar :-P
    bzm

    Дано се задави....

  • 8
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    До коментар [#5] от "m17":

    Ще Ви кажа, когато Вие, "компетентния пазарен икономист" и "успешен предприемач" доведете по Вашия начин България поне до петицата в света по най-голям икономически растеж и в личен план направите първия си милиард. Аман от надути неграмотници! Ако някой си въобразява, че икономика се развива само с голи лозунги и с набелязване на идеологически врагове - май точно този някой е с комунистически манталитет, макар и пребоядисан съобразно днешната мода.

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    До коментар [#4] от "phill":

    Ти пък кой си, че да ме гониш от родината ми?! Я по-добре си вземай Дянков и се пръждосвайте от тука вие двамцата, а? Егати и наглеците! Съвсем са го обърнали на бащиния!

  • 10
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#2] от "Станислав Янков":

    И все пак Не-в-Дянков е по-малкото зло. Представяш ли си какво би станало, ако на неговото място бяха сложили някой послушник? Всеки щеше да си взема колкото може да носи и бюджетът никакъв нямаше да го има. Не че сега сме цъфнали и вързали... Този чукундур поне умее да казва "не" от време на време, освен на разни наглеци като "патрона" му - Бат' Бам-Бам за магистрали, Цецко Физкултурника за СРС-та и на Мирко Пародията за подкрепа на земеделските олигарси.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK