Сърдити митничари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сърдити митничари

Служителите от централата на Агенция "Митници" протестираха в началото на седмицата

Сърдити митничари

Минусите на идеята централата на агенцията да се премести в Русе са повече от плюсовете

Вера Денизова, Радостина Маркова
6702 прочитания

Служителите от централата на Агенция "Митници" протестираха в началото на седмицата

© Цветелина Белутова


Как се прави реформа? Най-бързият отговор е: трудно. Зад промяната обикновено стоят добра организация, обстоен анализ и нерядко – социално напрежение.

Когато липсват първите две условия, остава само недоволството. Такъв е случаят с идеята на правителството няколко централни администрации да се преместят из страната. Тръгна се с доброто намерение да се съживи регионалната икономика, като в същото време се влее и свежа кръв в администрацията. Но когато промяната става твърде бързо и без добра комуникация, някак естествено първата реакция на засегнатите е да излязат на улицата.

В понеделник служителите от централата на Агенция "Митници" протестираха под прозорците на финансовото министерство. Причината за недоволството им е намерението на финансовия министър Симеон Дянков да ги премести в Русе. В правителствения портал за обществени консултации дори вече са публикувани изменения в ресорните закони, които да превърнат идеята в реалност. Така още преди края на годината на около 400 служители на митниците може да им се наложи да се запътят към крайдунавския град, без яснота какво ще правят със семействата и жилищата си. Другият вариант е да останат в София, но да са без работа.

Какви са плюсовете и минусите на подобна промяна?

Преместването

Плюсове. Очакванията са преместването на администрацията да е (макар и малка) икономическа инжекция за региона, тъй като ще се създадат нови работни места, ще се увеличи потреблението и т.н. В момента в Централното управление на митницата работят около 400 души и едва ли всички от тях ще се съгласят да напуснат столицата. Така ще се освободят определен брой щатове, които ще бъдат попълнени от местни хора. Тези служители, които решат да се преместят, пък ще имат нужда от жилища и това, макар и временно, ще се отрази положително и на имотния пазар в Русе.

С промяната на седалището на митниците се преследва и още една скрита цел – да се прекъснат някои от сега създадените нерегламентирани връзки между бизнеса, съда и митническата администрация. От гледна точка на софийските съдилища пък ще има разтоварване.

Минуси. Основният недостатък на идеята е, че се прави твърде прибързано, без анализ на ползите и вредите. Липсва и финансова обосновка.

"Разходите ще станат много големи и напълно излишни. В момента централната администрация е в хубава, добре оборудвана сграда и всички условия за спокойна работа са налице. За да се направи такова преместване, трябва да има основателна причина", твърди Пламен Минев. Той е един от шестимата бивши ръководители на митническата администрация, които разпратиха негативна позиция до медиите по въпроса. Според него митниците ще бъдат поставени в изолация от другите държавни структури. Така работещите в Русе ще трябва да пътуват за всяка работна среща до София.

"Централно управление на агенцията осъществява комуникацията с всички останали администрации. Хората ежедневно участват в десетки работни групи и не виждам как това ще се случва оперативно и навременно, ако митниците бъдат преместени в Русе. Ще се скъса и връзката с бизнеса - всички браншови организации в момента са в София", твърди Асен Асенов, който също е бивш директор на агенцията. Той допълва, че почти няма страни - членки на ЕС, чиито администрации да са извън столицата.

Работещи в агенцията в момента допълват, че докато няма електронно правителство и не се използва конферентна връзка между ведомствата, деконцентрацията на ведомства е безсмислена. "Все още никой в администрацията не ползва електронен пренос на документи", твърди висш служител на митниците. Той допълва, че забавената комуникация вследствие на миграцията към Русе ще забави някои проекти като този за свързване на митниците с Националната агенция за приходите. А на нея се разчита, за да може държавата да се бори по-ефективно със сивата икономика.

Още един минус на идеята за Русе е, че по този начин администрацията ще се отдалечи от външните сухопътни граници, а те са важни от гледна точка на контрола.

Отделно от това ще се създаде и временен административен хаос. Митниците поддържат няколко информационни системи – тази за връзка с останалите администрации в ЕС, за връзка с митническите агенти, за контрол на измервателните уреди в данъчните складове, за контрол на изходящия и входящия поток стоки от и извън България и ЕС. Спирането на последната система дори и за един ден може да повиши риска от увеличаване на контрабандата.

Сградата

Плюсове. Ако бъде избрана някоя от двете известни към момента оферти за сгради в Русе (вижте другия текст), централата на митниците ще е в по-модерен офис.

Минуси. Най-големият е, че изборът на нова сграда трябва да се случи на пазарен принцип – след търг. В момента най-обсъжданият, но непотвърден от Министерството на финансите, вариант е сградата на митниците в София да бъде заменена за такава в Русе. Подобен подход е силно атакуем: дори и да има предварителна независима пазарна оценка на двата обекта и тя да показва, че замяната е изгодна за държавата, винаги ще има съмнения за прозрачността на сделката. Съответно и атаки, че тя работи в полза на инвеститора в русенския проект, който значително по-трудно би намерил пазарна реализация в сравнение със София. Причината е, че ако пазарът на офис площи в столицата е труден, извън нея е почти несъществуващ.

По-трудната пазарна реализация поставя и въпроса със стойността на имотите в София и Русе. "Без значение каква е строителната стойност на сградите в случая с митниците, софийският имот е най-малко с 20% по-скъп като продажна и наемна цена от тази за бизнес парка в Русе, най-вече заради местоположението им - едната на границата на идеален център, а другата в покрайнините на Русе", коментира Красимир Димитров, управляващ директор на Source Real Estate Advisers.

Хората

Плюсове.Преместването на митниците извън столицата ще създаде нови работни места (предвид напусналите). Така в администрацията ще могат да се влеят нови, необременени попълнения. И пазарът на труд в Русе може усети раздвижване.

Минуси. Много от работещите в централата на митниците ще са изправени пред трудна дилема – дали да запазят работата си (осигурявайки си проблеми със семейството), или да напуснат.

"Много от нас изплащат ипотечни кредити. Семействата ни са в София. Как да се преместим и само за няколко месеца да зачертаем толкова години", пита служител в централната администрация, който е част от инициативния комитет, организирал протеста в понеделник. Личната драма на всеки от експертите в централата на митниците логично се отразява и на мотивацията им за работа.
"Внушава се, че едва ли не сме някакви корумпирани лешояди. Това е лична обида без доказателства. Аз ако имах толкова голяма далавера от работата си, щеше да ми е все тая дали ще съм в Русе или в София. Не може да се отнасяш така и да дискредитираш хората, от които очакваш да работят за теб", твърди Иван Кучмов, който е експерт с дълъг опит в митниците. Негова колежка допълва, че отношението към тях в този момент е като към крепостни селяни. "Много е безсмислено експерти, които са обучавани дълги години, за които са харчени пари, да бъдат извадени оттук и да бъдат преместени. Някои от тях ще напуснат. Това, че в Русе има университети, не означава, че новите попълнения ще стигнат за 1-2 месеца нивото на експерт от централна администрация", е мнението на Пламен Минев. Той допълва, че нивото и компетентността на администрацията ще падне, а по този начин ще се намали и ефективността в отношенията с бизнеса. Забавянето на отговори или некомпетентни отговори от страна на администрацията могат да объркат и в крайна сметка да ощетят бизнеса.

В централата на агенцията работят основно администратори, няма полеви митничари. Дейността им е свързана с определяне на тарифната политика на държавата, последващ контрол, борба с наркотици и т.н. "Ако направят това преместване, няма да се оправят с хаоса, ще има дългосрочно и необратимо сриване на административния капацитет", убеден е Кучмов.

В крайна сметка на среща между протестиращи митничари и финансовия министър се реши да се създаде работна група, която да обсъди предимствата и недостатъците на преместването. Каквото и да е крайното решение по темата обаче, то трябва да е много добре обмислено. В противен случай дори и намерението да е добро, лошото изпълнение може да го превърне в пълно фиаско, от което да загубят всички.

Как се прави реформа? Най-бързият отговор е: трудно. Зад промяната обикновено стоят добра организация, обстоен анализ и нерядко – социално напрежение.

Когато липсват първите две условия, остава само недоволството. Такъв е случаят с идеята на правителството няколко централни администрации да се преместят из страната. Тръгна се с доброто намерение да се съживи регионалната икономика, като в същото време се влее и свежа кръв в администрацията. Но когато промяната става твърде бързо и без добра комуникация, някак естествено първата реакция на засегнатите е да излязат на улицата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

34 коментара
  • 1
    nwo avatar :-|
    NWO

    глупостите на недоносчето на световната банка... в нормална държава много отдавна щеше да се радва на гръцка любов от мат'ряла...
    по-неграмотен продажник от тоя надали се е раждал!

  • 2
    pr0gi avatar :-|
    drunmrun

    крайно време е и то не само митниците! Писна ми цялата администрация да е в столицата, а там 90% от работещите да си нямат и понятие какво правят. Които има зор да работи ще се премести които обаче е свикнал по цял ден да си вее краката ще се оплаква как не можело да се премести понеже го сърби дедовия.

  • 3
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    То концентрацията на администрацията води до цялостно концентриране и на бизнес и на пари на едно място... Резултата е ясен - останалта част от страната се изсмуква... Много по-добре би било да се общува с администрацията през интернет, нещо което неминуемо ще се наложи след разхвърлянето на различни служби из страната... Това би подействало и антикорупционно, а също би разтоварило столицата от пренаселването.

  • 4
    ectet avatar :-|
    ectet

    Като прочета че нещо се правело без анализ и тръпки ме побиват: та нали вече 22 години правим само анализи и стратегии и резултата е 'пръц'
    Отдавна трябваше централната администрация да е сведена до мин

  • 5
    tax_man avatar :-|
    tax_man

    Поздравявам в-к "Капитал" за добре направения анализ! Надявам се повече хора да го прочетат и осмислят! С изумление виждам обаче, че пак има хора, за които всичко се свежда до "корумпирани мекерета, вън от София, така им се пада"... Абе общо взето "...сакам Вуте да е зле", без да ги е еня ни за ползите, ни за вредите, ни за нищо...
    Все ми се струва, че с физическото преместване на хората (ако въобще се налага) една административна реформа би следвало да завърши, т.е. след като са оптимизирани процеси, структури и състав! А не да разчитат, че заради преместването ще се скъсат връзките на корумпираните, защото точно тези връзки са бая здрави, за разлика от връзките с бизнес и останалите администрации, които са като паяжина... Ама за сегашните управляващи единствено "преместване в нова сграда"="реформа"! Примери - колкото щеш...

  • 6
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Държавния чиновнически апарат е толкова свързан и оплетен със София, че няма на къде повече. За митниците не зная, ама случая с Морска администрация е показателен. Що ще тая структура на 500км. от морето? Обаче софийските моряци върло си защитават местицата. Даже един ми развиваше теория, че шопския моряк имал подготовка дето варненския я нямал! Сигурно!-плуване в Перловска река ще да е!

  • 7
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    трябва да се узакони протестите на митничари и съдии да са общи.
    вижте как траят даскалиците като им стъпиш на вратлето на място и често.
    тука някои цепят колектива и ни правят и на лук и на праз. да питат патили от варианта на снахата.

  • 8
    zumz avatar :-|
    zumz

    До коментар [#5] от "tax_man":

    Към казаното от tax_man ще добавя и това, че за разлика от Западна Европа или САЩ в България управленческите структури са изцяло съсредоточени в София. Дали това е добре или лошо е отделна тема, но е факт. Анализът на "Капитал" е добър и обективен. Изнасянето на управленчески структури извън София ще доведе до високи допълнителни и неоправдани разходи и качеството на работата ще се влоши по простата причина, че в другите градове няма изградена инфраструктура за такъв вид дейност. Разликата между провинцията и София е съкрушителна дори и за такива градове като Варна или Пловдив да не говорим за по-малки. Това не е, примерно, САЩ където освен Вашингтон съществуват и Ню Йорк и Чикаго и Лос Анджелес и поне още дузина градове с високо развита инфрастуктура за централизирана дейност. Нито пък е Германия където по принцип столицата е по-скоро символ отколкото център на определена дейност. Върховният Съд е в Карлсруе, борсата във Франкфурт, "Дойсе Веле" - в Кьолн. Другото - за коментарите става дума - са емоции. Така че на коментиращите от провинцията - съчувствие, ама не става.

  • 9
    unufri avatar :-|
    ivan

    По телевизиите непрекъснато се говори за "митничари" и много хора си мислят, че става дума за полевите служители по граничните пунктове, към които има дългогодишно отрицателно отношение от обществото.
    Всъщност става дума за централната администрация, която има методологични, контролни и други функции. Не може да накараш хората, правещи тарифната политика, изградили връзки с техни колеги в чужбина и прочие да напуснат и това да мине без сътресение. Същото важи и за другите администрации - ако имаш бизнес, който комуникира с митниците и данъчните ще обикаляш страната като цветарка ли?
    Странен е този предизборен напън да се разхвърлят някои от важните структури, вкарващи пари в бюджета.

  • 10
    yankee avatar :-|
    Yankee

    [quote#6:"Варненски"]а митниците не зная, ама случая с Морска администрация е показателен. Що ще тая структура на 500км. от морето?[/quote]

    Нали са обяснили в текста:
    - имат хубава, добре оборудвана сграда
    - осъществява комуникацията с всички останали администрации (каквото и да означава това и като чели няма видеоконферентни системи, почти за без пари)
    - имат да изплащат ипотечни кредити - тоест внушили са си, че трябва да са на таз работа през целия си трудов живот и още няколко години от пенсионния


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK