С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
36 27 юли 2012, 18:40, 14210 прочитания

Въпроси и отговори за терористичната атака в Бургас

Какво знаем със сигурност и какво още трябва да се разбере

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Откъде идва терористът?

По въздух, вероятно от Шенген. Варианти - Швеция или Белгия

Ситуацията се проясни донякъде тази седмица чрез вероятно неволното изпускане на премиера Бойко Борисов пред журналисти, че "не знаем категорично самоличността, а знаем кога е пристигнал, предполагаемият полет откъде е". Така за пръв път стана ясно, че вероятно терористът или терористите са влезли не през сухопътна граница, както се предполагаше, а по въздух. Предполага се, че са пристигнали през летище Варна.


Това означава две неща: задължителна паспортна проверка (на сухопътната граница, например тази с Гърция, тя невинаги е задължителна) и вероятност атентаторът да е пристигнал от Шенген, както загатна Борисов. Що се отнася до паспортите, най-тиражираната версия остава тази за фалшиви американски документи, въпреки че не е потвърдена досега отникъде официално.

Коя точно може да е шенгенската държава, от която е влязъл, също не е изяснено, поне в публичното пространство. Появиха се слухове за Белгия (заради френския на един от атентаторите), но източник на "Капитал" спомена, че европейски полицейски източници, свързани с българските служби, са "подметнали връзката със Швеция". Тази връзка не е случайна. В два от скорошните случаи на предотвратени атаки - в Кипър и Тайланд - бяха арестувани ливанци с шведски паспорти. В Швеция има активно присъствие на членове на ливанската "Хизбула", както сочи развяването на флаговете на организацията на политически митинг там.

Можеше ли да бъде предотвратен атентатът?
Можел е да бъде максимално затруднен
Камерата на паркинга, която е гледала към взривения автобус, дори изглежда не е работела.

Фотограф: Капитал
[[linkdosie]]
"Сега, ако влезе някой тук, с 4-5 крачки никой от нас няма да може да реагира. Тук, а камо ли там, където всички са по джапанки. Така че никаква възможност няма да се предотврати такъв акт", заяви Борисов. Това е вярно само ако се приеме, че атентатите се спират случайно, едва на крайната им фаза, и то от полицаи по джапанки. Истината е, че предотвратяването на такива атаки е дълга и черна работа, включваща превенция, а не само късмет. Както обяснява частната агенция по сигурност Stratfor в своя наръчник за предотвратяване на терористични атаки: "Почти невъзможно е да се спре атака, стигнала до момента на изпълнението й. Правозащитните органи трябва да идентифицират нападателите по-рано, преди да са в позиция да ударят."



Ако е имало хора, които да наблюдават превантивно за подозрителни лица и движения, ако камерата на паркинга е работела, ако имаше охрана пред автобусите на израелските туристи... всички тези условности подсказват, че дори да не е можел да се предотврати изцяло, атентатът е можел да се затрудни максимално. Бившият шеф на сигурността на израелския превозвач "Ел Ал" тази седмица пред "Дарик" помете българските полиция и служби по всяка една от тези точки. "Ел Ал" има собствени мерки за сигурност, които спазва, но чартърните полети, с които са били израелците, нямат очевидно същите правила, а така или иначе атентатът е станал извън полето на тяхната отговорност, казва Шмуел Бар. Открит остава въпросът защо, ако е имало предотвратен атентат през януари същата година, мерките за сигурност спрямо рискови туристи като израелските са спаднали именно в най-активния сезон. Тогава министърът на отбраната Аню Ангелов коментира, че Израел редовно отправя такива предупреждения и това била нормално. Както казва Бар, Тел Авиви обаче не обича да си играе на "лъжливото овчарче". В случая обаче е нямало конкретно предупрежжение, въпреки че само преди 11 дни в Кипър е бил разкрит подготвян идентичен терористичен акт.

По последни данни експлозията е станала пред вратата на автобуса, на открито, заради което жертвите и пораженията са по-малко. Това всява съмнение дали целта на терориста е била да се самовзриви, или само да постави бомбата, а тя да се е задействала сама или дистанционно, както твърди една очевидка пред медиите.
 
Правилна ли е реакцията на България след атентата?
Не

Посланието на България след атаката беше "ние сме малки, уязвими, отворени и не искаме да харчим пари за сигурност". Посланието на Израел беше "виновни са Иран и "Хизбула", ще ви намерим и ударим". Двете държави, разбира се, съществуват в различни стратегически реалности. И въпреки това комбинацията от тези изказвания прави страната ни да изглежда ужасно привлекателна и за бъдещи терористи - като "мека мишена".

Дори да сме малки (България е средна по големина европейска държава и четири пъти по-голяма от Израел) и бедни, това не е задължително да значи уязвими. Страната харчи над милиард лева за сигурност, член е на ЕС и НАТО, обградена е със съюзници и е логично да очаква ефективни действия срещу мащабна заплаха като тероризма. Тактиката "ще сме добре с всички, не ни удряйте" не е адекватна, както пролича в Бургас.

Въпроси без отговор (засега)

Колко време са прекарали терористите в България? Първо се говореше за дни, сега за месец - отговорът ще изясни и дали е имало българска следа.

Какъв вид е експлозивът? Някои от предишните предотвратени атентати в други точки бяха планирани с един и същ вид експлозив. Видът на взрива и на детонатора ще дадат отговор на доста повече въпроси. Симптоматично е, че въпреки целия теч на информация за това почти не се говори.

С американски паспорти ли са били терористите? Фалшифицирането на тези документи е доста трудно и би подсказало нивото на планиране, замесено в организацията на атентата. След като са пристигнали по въздух, не са влезли в България с шофьорски книжки
.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца

Под съоръжения в страната са открити не само сметища и струпани гуми, но и овчарник

23 авг 2019, 1441 прочитания

Чума отвъд прасетата Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

23 авг 2019, 713 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 4137 прочитания

23 авг 2019, 3733 прочитания

23 авг 2019, 2602 прочитания

23 авг 2019, 1819 прочитания

23 авг 2019, 1630 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Над 40 хил. души се качиха на Бузлуджа за събора на левицата

БСП заподозря провокация в затварянето на пътя Габрово-Шипка за Бузлуджа

Опасно ядро около АЕЦ "Белене"

Интересът само от руска и китайска страна и липсата на сериозен частен инвеститор показва, че проектът за нова ядрена централа не е икономически изгоден

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ