Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
38 7 авг 2012, 20:05, 13889 прочитания

Три години правителство на ГЕРБ: Транспорт с нулева скорост

Макар и пътят за реформи по земя, въздух и вода да е ясен, действията на ресорните управляващи са прекалено бавни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Транспортът е добре, когато е в движение. В ресорното министерство обаче има някои процеси, които от години са зациклили. И макар посоката да е правилна, скоростта е под допустимата.

Задачите пред това ведомство са ясни. Подопечните му мастодонти като Български държавни железници, "Български пощи" да бъдат оздравени и приспособени към пазарна икономика. Да бъдат осигурени капитали и добро менажиране за занемарената инфраструктура като пристанища и малки летища. Проектите за изграждане на транспортни обекти с пари от Брюксел да се реализират и да се подготвят тези, които ще се строят в бъдеще. Електронното правителство да стане факт. А частният транспортен бранш да работи при прозрачни правила и в условията на честна конкуренция. Въпреки пределно изкристализираните цели обаче придвижването към тях не минава гладко.


Управлението си в тази сфера ГЕРБ започна плахо в лицето на първия министър Александър Цветков. Той дойде в сградата на ул. "Дякон Игнатий" от тази на Столичната община, където за известен период беше зам.-кмет по транспорта. И, по всичко личи, ще остане в историята само с това, че пак за известен период е бил член на правителството. Инициативите му не бяха кой знае колко много. Като начало се опита да ограничи броя на автобусните превозвачи с аргумента, че "конкуренцията е много голяма и фирмите си крадат пътниците". После направи няколко посещения в Китай, последвани от идеи за изграждане на високоскоростен влак, който да свързва София с Пекин. И организира екшън с няколко проверки по пътищата с кодовите имена "Гумите" и "Пушек". Може би - за да наподоби маниера на колегата си от Министерството на вътрешните работи Цветан Цветанов.

Истинските мотиви за отстраняването на Цветков през май 2011 г. така и не станаха известни. По време на близо двегодишното му управление обаче по адрес на жп проектите, част от опертивна програма "Транспорт", критиките бяха многобройни. Негов наследник стана не друг, а заместникът му, именно с ресор еврофондове Ивайло Московски, който се появи на политическата сцена от редиците на партия ГЕРБ. Сред аргументите за рокадата беше и твърдението, че Московски е по-добре приет от Брюксел.

Московски имаше всички шансове да изпъкне на фона на неубедителния си предшественик. Но въпреки че "стои" добре на политическия екран с по-смелите си изказвания по отношение на подопечните му мастодонти като БДЖ и "Български пощи", той също не успя да блесне с много реално свършена работа поне по отношение на по-сериозните транспортни проблеми.



Хип-хип - нови пътища
 
За тригодишното управление на ГЕРБ, разбира се, не липсват и успехи. Нискотарифната авиокомпания Ryanair започна да каца в иначе пустото летище Пловдив. От началото на 2013 г. трябва да започне да се оформя новата транспортна схема, която ще внесе ред в автобусните превози. Беше направен опит да се реши проблемът с такситата, които возят на необосновано високи цени. Затегна се режимът на шофьорските изпити, техническите прегледи и т.н.

Най-големият повод за гордост на ул. "Дякон Игнатий" обаче безспорно трябва да е реализацията на оперативна програма "Транспорт", по която към момента средствата от над 2 млрд. евро са договорени 90%. А 2009 г. точно тази програма беше на последно място по успеваемост. Заслугата за това обаче ресорното министерство трябва да подели (ако не и да разтрои) с Министерството на регионалното развитие и благоустройството, както и с "Метрополитен", тъй като строителството на магистралите и метрото беше издигнато в национален приоритет от ГЕРБ.

Колкото до проектите, контролирани само от транспортната администрация, тя може да се похвали с напредъка на жп отсечката Свиленград – турска граница. В процес на изпълнение са и жп трасетата Септември – Пловдив и Пловдив – Бургас. До края на годината предстои да бъде завършен и вторият мост над Дунав. Във водния сектор пък се изпълняват проекти за изграждане на Речна информационна система в българската част на Дунав, както и морската информационна система.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо 48 човека напускат ГЕРБ във Видин 3 Защо 48 човека напускат ГЕРБ във Видин

Бившият кмет и предишната областна управителка в града излизат от партията като продължение на конфликта с ръководството, който започва още преди местните избори

26 май 2020, 3566 прочитания

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори 2 Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 3228 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Фирмените дела на прехода ще останат недостъпни

ВСС спря изготвянето на списъците на непререгистрираните търговци в очакване да отпаднат

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10