// К1: Средата / Политика
Саймън Анхолт: България не е на радара, защото нищо не се случва
Експертът по национална репутация пред "Капитал" за Олимпиадата, имиджа и терористичните атаки
Профил Саймън Анхолт е създателят на идеята за Nation brand. Британският изследовател поддържа три индекса - Nation Brands Index, City Brands Index и State Brands Index, за които ежегодно следи мнението на 20 хил. души от 25 държави. Носител е на престижната Nobels Colloquia Prize for Economics. Анхолт е водещият експерт в света по въпросите на националната репутация и подсилването на конкурентоспособността на отделните държави. Освен дългогодишен съветник на британското правителство Анхолт е работил с над 40 държави и международни организации. |
"Международното обществено мнение е последната останала суперсила", обича да казва един от най-популярните специалисти по управление на националната репутация Саймън Анхолт. България за щастие не е във война с тази суперсила, но, уви, не е и сред близките й приятели. Въпреки че държавите около нас се тресат от различни кризи, държавата не успява да спечели много от тукашното спокойствие. В същото време атентатът в Бургас вкара България в устата на световните медии, но по възможно най-лошия начин.
Преди време "Капитал" започна дебат за онова, което е нужно на България, за да се отърси от лошите асоциации и празните погледи, с които се свързва страната ни в чужбина. Има ли неща, които правим добре и върху които можем да фокусираме, за да станем още по-добри в тях? Има ли как да подсилим силните си страни и да се справим с лошите? С други думи, има ли потенциал в марката "България" и как да го отключим.
Сред идеите на Анхолт тогава бяха съвместни групи от бизнес, правителство и граждански организации, които да работят по определени проекти от общ интерес. Такова нещо не се случи, но някакви инициативи бяха предприети, поне в намирането на чужди инвеститори. Бяха отделени 15 млн. лв. за Агенцията за инвестиции, които ще бъдат разпределени между конференции, кръгли маси, бизнес срещи с потенциални инвеститори и реклами в големи финансови издания като Financial times, Economist, Reuters и др. "Звучи като смислена стратегия", съгласява се Анхолт. "Винаги съм казвал, че да намериш инвеститори, е търговска операция, не рекламна. Трябва да продадеш продукта на определени хора, които знаеш горе-долу от какво се интересуват. Затова мащабните реклами навсякъде не са ефективни."
Едно от основните притеснения, които предизвика терористичната атака в Бургас, беше какъв ефект ще има това върху туристическия сезон и имиджа на страната, която досега беше определяна като сравнително безопасна дестинация. "Никакъв", категоричен е експертът и дава за пример престоя си в Сърбия, Хърватия и Австрия в последните седмици, където не е чул почти нищо за тази атака. "Това разбира се, е ужасно нещо, но то не вреди на имиджа. Във време като нашето такива неща се случват на всички. Ако нещо подобно се случва всяка седмица в продължение на година, ще има ефект."
Саймън Анхолт обаче е доста категоричен към повечето европейски страни, които, подобно на България, според него не контролират имиджа си, точно както не контролират и икономиките си. Единственото изключение, което той вижда, е Финландия, където устойчиво и постепенно градят облик. Но какво ще каже за родната си Великобритания, която тези дни е в центъра на вниманието с Олимпийските игри?
"Отварящата церемония приличаше на урок по история. Великобритания искаше да научи други държави каква е тя и какво е правила. И може би това е правилно. Докато влиянието се измества от Европа, всички държави ще имат този проблем - да се нагодят към останалия свят. Индийчетата и китайчетата нямат особена представа за британската история. Те не знаят особено каква е разликата между Великобритания и България. Ето защо е полезно."
Трябва ли да си град като Лондон, за да направиш добра олимпиада, или добре организирани игри могат да прославят един град? "Няма доказателства, че добрите игри те правят велик град", смята Анхолт. "Единственото изключение е може би Сидни, но домакините принципно не разбират идеята. Те мислят, че добрата организация е път към световна слава, но изследванията ми сочат, че за няколко месеца след това хората забравят и игрите, и домакина." Нещо повече, казва той. Световното в ЮАР например влоши имиджа на страната, защото телевизиите и другите медии показваха контрасти, каквито в африканската страна се намират лесно. "Мисля, че точно това ще се случи с Бразилия през 2014 и 2016 г. Тя също се опитва да покаже, че е по-развита, по-равнопоставена, по-богата държава, отколкото всъщност е." Което е добро напомняне защо на България й е рано за подобни опити.
Още по темата
Саймън Анхолт: Ние просто не се справихме с глобализацията
Политическият консултант пред "Капитал"
12 авг 2016Образът на България в чуждестранните медии се разминава с този, който ни се иска да продаваме. Важно е какви ще са последствията
15 мар 2013Бранд България: Опит за намиране
През януари ще е готова стратегията за марката "България" в туризма, но какво от това?
14 дек 2012"Група технология на металите" подписа договор за 30 млн. евро с австрийската Hawle
18 сеп 2012Масовият морски туризъм в България не е обречен, а просто объркан. Някои заблуди е време да изчезнат
22 юли 2011Експертът по въпросите на националната репутация
Саймън Анхолт: Образът на държавата се променя по-лесно, ако тя е умна, а не богата
11 мар 2011Старите идеи и клишета за нас са вече отдавна празни. Време е да намерим нов смисъл и цели за държавата си
11 мар 2011
Той призна пред "Капитал", но не уточни с колко промила е бил в кръвта си
12 дек 2019, 2289 прочитания

И още: Собствениците на имоти в AirBNB ще могат да плащат патентен данък, Лагард запази политиката на ЕЦБ след първото заседание под нейно ръководство
12 дек 2019, 1153 прочитания
12 дек 2019, 2943 прочитания
12 дек 2019, 2568 прочитания
12 дек 2019, 2278 прочитания
12 дек 2019, 2272 прочитания
12 дек 2019, 1828 прочитания
Инструмент за натиск или замазване на проблемите е работната група, която ще проучва управлението на водата в София