Активно лятно начало
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Активно лятно начало

Очакванията на хотелиери и туроператори са през този летен сезон да бъде постигнат ръст на туризма между 5 и 10%.

Активно лятно начало

През юни и приходите, и туристите са повече от миналата година, като най-голямо е увеличението от Русия

Деница Ватева
5038 прочитания

Очакванията на хотелиери и туроператори са през този летен сезон да бъде постигнат ръст на туризма между 5 и 10%.

© Капитал


През първия месец от активния летен туристически сезон - юни, е постигнато увеличение на годишна база на реализираните нощувки. Това сочат публикуваните в края на миналата седмица данни на Националния статистически институт. Резултатите не са изненадващи на фона на очакванията на туроператори и хотелиери за силен сезон, дължащ се най-вече на Русия и други държави от бившия Съветски съюз. Традиционно голямата част от реализираните нощувки са осъществени от чужденци във висококатегорийни хотели. Другата приятна тенденция е, че през тази година има и сериозно увеличение на приходите на хотелиерите, показват още данните.

Повече нощувки

Данните на националната статистика показват, че през юни са били реализирани 3.12 млн. нощувки на територията на страната във всички хотели и други места за настаняване. Традиционно основният дял от тях е от чужденци - 2.44 млн., а българските са около 680 хил. Така през първия месец от активния летен сезон е отчетено увеличение на годишна база от 7.4%. Данните показват, че то е натрупано както от чужденци, чиито нощувки растат със 7.3 на сто, така и от българи, където има увеличение от 7.5%.

През тази година се запазва традицията предпочитаните обекти за настаняване на чужденците да бъдат висококатегорийните хотели, а за българите - тези с по-малко звезди. Така данните от статистиката показват, че през юни чужденците са направили близо 57% от нощувките си в хотели 4 и 5 звезди, а други над 34% - в тризвездни. Българите пък предпочитат хотели и места за настаняване с 1 и 2 звезди, където са реализирани над 42% от нощувките. Освен разликата в цените обяснението на хотелиерите за тази тенденция е, че българите посещават много повече къщи за гости и други подобни места за настаняване в планини и курорти за селски и екотуризъм, преобладаваща част от които са именно в тези категории.

И още повече приходи

Данните за първия месец от активния летен сезон показват и друга приятна тенденция. Статистиката за юни отчита, че приходите от нощувки растат с по-бърз темп от броя им. Така през месеца са отчетени 115.5 млн. лв., като преобладаващата част от тях са от чужди туристи - 92.6 млн. лв. Приходите от нощувки на българи са за 22.9 млн. лв. Общото увеличение за юни е от 14.5%. С по-висок темп е ръстът при чужденците, приходите от които са с 19.6 на сто повече спрямо 2011 г., показват данните. Нощувките на българите пък са донесли 11.8% повече постъпления за хотелиерския бизнес.

През първия месец от активния летен сезон най-висока заетост е регистриран при хотелите 4 и 5 звезди. Те са били пълни на 60% от капацитета си. При тризвездните хотели заетостта е достигнала 48.3 на сто, а при тези с 1 и 2 звезди - 25.7%, сочи още изследването на статистическия институт.

Очакванията на хотелиери и туроператори са през този летен сезон да бъде постигнат ръст на туризма между 5 и 10%. Най-голямото увеличение ще дойде от Русия, където записванията са с между 15 и 20% повече спрямо 2011 г.

През първия месец от активния летен туристически сезон - юни, е постигнато увеличение на годишна база на реализираните нощувки. Това сочат публикуваните в края на миналата седмица данни на Националния статистически институт. Резултатите не са изненадващи на фона на очакванията на туроператори и хотелиери за силен сезон, дължащ се най-вече на Русия и други държави от бившия Съветски съюз. Традиционно голямата част от реализираните нощувки са осъществени от чужденци във висококатегорийни хотели. Другата приятна тенденция е, че през тази година има и сериозно увеличение на приходите на хотелиерите, показват още данните.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Обичам морето и се радвам за по-силния туристически сезон (дано тенденцията се запази до края на сезона). Ама калабалъка от снимката изобщо не ме кефи, предпочитам по-празни палжове.

  • 2
    bz avatar :-|
    bz

    Добре !
    Но може и още по-добре.

  • 3
    hue avatar :-|
    Николов

    отчитането на нощувки и приходи си е чиста стъкмистика сред бг риалитито...иначе няма и спомен от Алма Тур...дано да не се повтори

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    gg66 avatar :-|
    George Ganovski

    по 30 евро на нощувка

  • 5
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#4:"gg66"]по 30 евро на нощувка [/quote]

    Евтино! Къде е това? Аз пък на пук на статистиката почивах в 5-звезден хотел в "Дружба" ("Св. Константин и Елена") - хотел "Азалия". Много добър хотел, построен на самия плаж (в нарушение на всички изисквания, предполагам)! Имам само 2 забележки: няма паркинг и при какъвто и да е проблем, първо ме питат какъв е проблема на руски, вместо на български! В България сме, все пак! За края на юни не бе много скъпо - около 200 лева на нощувка (тъпото all inclusive) за 4-членно семейство! Казвам "тъпото all inclusive", защото мисля, че това е изгодно за хотелиерите, но не и за туристите! Все пак децата и жената се забавляваха, което е най-важното! Не бяхме ходили на нашето море от повече от 12 години!

  • 6
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    През лятото и на планина е много хубаво .Ако се организират повече атракциони (летни) хотелиерите могат да печелят добре . Имаме разкошни планини и не разбирам защо не виждат потенциалът им за летният сезон .

  • 7
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    До коментар [#5] от "vassilun":

    За някои all inclusive е изгодно, например немците. Така преяждат, че редовно има хора с хранителни разстройства, не са виждали толкова много храна през живота си. На един в "Златни пясъци" при операция са му извадили 2 кг храна.

  • 8
    kamendc avatar :-|
    Камен

    До коментар [#5] от "vassilun":

    Хич не е тъп ол-инклузива, особено с деца, защото те искат и да скачат на батут, и сладолед да ядат, и на разни игри да играят, за всяко едно от които даваш по 5 лева тук и там. А в ол-инклузива са включени.
    Иначе ако го смяташ само "абе колко ядох аз днес, избих ли си парите" сметката не винаги излиза, но като ползваш всички включени услуги почти винаги си на плюс.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK