Наказанието да живееш в центъра
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Наказанието да живееш в центъра

Наказанието да живееш в центъра

Правилата за паркиране в София не решават проблеми, а създават нови

19911 прочитания

© Николай Николов


Да паркираш колата си в центъра на София се оказва по-скоро наказание за хората, живеещи в тази част на града, отколкото привилегия. Новите правила за паркирането в столицата, които влизат в сила на 1 септември, вкараха тези от жителите на една от двете зони за платено паркиране - синя или зелена, във вихъра на поредния бюрократичен хаос. В общия случай, за да изпълнят изискванията на новата Наредба за организация на движението в Столичната община, живеещите в центъра трябва да подготвят солидна папка от документи и квитанции за платени данъци и такси. Освен с осигуряването на купчина хартия операцията е свързана и с финансови разходи и загуба на време. При това от "привилегията" не могат да се възползват всички живеещи в центъра, а само тези, които са с постоянен адрес в зоната, а това означава, че за всички наематели в централните части въпросът не е решен. Не е помислено и за тези случаи, в които няколко поколения или семейства делят един апартамент (например жилището е собственост на родителите, а колата - на децата. Реално обаче и за другите гаранцията не е 100%, тъй като след подаването на необходимите документи подлежат на одобряване от служителите на общинската фирма "Център за градска мобилност". Всички тези проблеми тази седмица ще родят поредния граждански протест.

Плати и може би ще получиш

И всичко това, за да се сдобият с един документ (т.нар. винетен стикер за паркиране), който не им гарантира, че веднъж предплатили за общинската услуга, ще я получат или ще се наложи повторно да заплащат за нея. Причината е, че стикерът позволява автомобилът да се паркира безплатно само в карето по местоживеене. Ако в този периметър няма свободно място, ще важат условията за съответната зона, т.е. плащане на час.

А става въпрос за немалки суми: ако адресът по местоживеене е в обхвата на новата синя зона, цената на годишната винетка е 150 лв., а на месец - 15 лв. За зелената зона ще се плащат 100 лв. за година или 10 лв. за месец. За втора кола цената се утроява и става съответно 450 лв. и 300 лв. на година.

Ако това не ми харесва

Още с приемането й наредбата събра куп негативи, но с наближаването на датата, в която тя ще започне да се прилага, напрежението започна да ескалира, а броят на хората "против" - да нараства лавинообразно. В резултат се очакват масови протести с блокиране на кръстовища, на които ще станем свидетели още тази седмица. За сряда от 17 часа е насрочен първият, който ще засегне кръстовището при паметника на Патриарх Евтимий. Организатори са гражданската инициатива "Стожер" и фейсбук инициативата "Не на данък паркинг".

Междувременно стана ясно, че само за седмица под инициираната от движение "Днес" преди близо месец подписка за отмяна на новите правила за платено паркиране в София подписа си са сложили над 7000 човека и така към 13 август в нея са се записали близо 14 хил. софиянци.

Същевременно от Facebook инициативата "Не на данък паркинг" подготвят и колективна жалба до Комисията за защита от дискриминация. Подписи в нея ще се събират до четвъртък.

Говори си, не ми пречиш

На фона на случващото се обаче "Център за градска мобилност" продължава масираната си рекламна кампания, която цели на мотивира живеещите в центъра да се снабдят с винетен стикер за паркиране. В луксозна брошура, разпространена по пощенските кутии и върху автомобилите из центъра, оттам призовават хората да не чакат последния момент, за да си издадат документа. А от постинг във Facebook страницата на "Център за градска мобилност" човек може да остане с впечатлението, че той работи в полза на гражданите: "Във връзка с влизането на новите правила за паркиране в синя и зелена зона офисите на ул. "Будапеща" 17 и на пл. "Възраждане" 1 ще бъдат с удължено работно време и ще приемат заявления за винетни стикери от 08:30 до 18:00 часа." Опашка от желаещи обаче пред гишетата на дружеството няма. Явно има защо.

Да паркираш колата си в центъра на София се оказва по-скоро наказание за хората, живеещи в тази част на града, отколкото привилегия. Новите правила за паркирането в столицата, които влизат в сила на 1 септември, вкараха тези от жителите на една от двете зони за платено паркиране - синя или зелена, във вихъра на поредния бюрократичен хаос. В общия случай, за да изпълнят изискванията на новата Наредба за организация на движението в Столичната община, живеещите в центъра трябва да подготвят солидна папка от документи и квитанции за платени данъци и такси. Освен с осигуряването на купчина хартия операцията е свързана и с финансови разходи и загуба на време. При това от "привилегията" не могат да се възползват всички живеещи в центъра, а само тези, които са с постоянен адрес в зоната, а това означава, че за всички наематели в централните части въпросът не е решен. Не е помислено и за тези случаи, в които няколко поколения или семейства делят един апартамент (например жилището е собственост на родителите, а колата - на децата. Реално обаче и за другите гаранцията не е 100%, тъй като след подаването на необходимите документи подлежат на одобряване от служителите на общинската фирма "Център за градска мобилност". Всички тези проблеми тази седмица ще родят поредния граждански протест.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

137 коментара
  • Теодор

    "Да паркираш колата си в центъра на София се оказва по-скоро наказание за хората, живеещи в тази част на града, отколкото привилегия." - за столичани само привилегии! Парите от данъците да се върнат всичките в София! Другите градове трябва да спонсорират столицата!!!

  • 2
    deckoff avatar :-|
    Stoyan Deckoff

    Нали това е целта, да се намалят автомобилите в центъра. Тук виждам че са използвани два класически подхода:
    - традиционния за цял свят да направиш нещо много скъпо, ако ресурса, който можеш да предложиш е ограничен.
    - традиционната българска бюрокрация.
    Аз лично смятам че паркирането в центъра на София е ефтино -150 лв на година за паркомясто при средна цена около 100 лв на месец на неохраняван паркинг в кварталите на София си е чиста далавера.
    Също така правото на паркиране не е залегнало в Римското право. Паркирането е услуга, която е нормално да струва пари.
    Да не говорим, че апартаментите, засегнати от синята зона са в идеалния център на София, и 150 лв на година, когато живеш в апартамент за 400-800 хиляди лв, бълха те е е охапала.
    Друг е въпроса че общината трябва да връща поне част от парите, дадени за синя зона, за изграждане на нови паркоместа и облекчаване и КОНТРОЛИРАНЕ на трафика и паркирането в София.
    А не да се чудя по пътя ли да ходя, когато съм пеша, или да прескачам коли по тротоарите

  • 3
    milenai avatar :-|
    milenai

    В центъра на Амстердам разрешение за паркиране се получава след 7 години чакане, а иначе струва 5 евро на час, ден и нощ... Така че наоколо е чисто и спокойно като на село. Но пък има чудесна инфраструктура за колела, и редовен градски транспорт, така че на човек за града просто не му трябва кола.
    София трябва да направи ощв доста инвестиции в алтернативни начини за транспорт, преди да може да наложи подобен модел, който иначе по принцип е крачка в правилната посока.

  • 4
    sioux avatar :-|
    Sioux

    Аз пък ще си взема стикер като бял човек. Напълно съм съгласен с [#2] "deckoff" и искам в града да има по-малко автомобили. Това е начинът.

  • 5
    glia avatar :-|
    shogun

    Живея в центъра и СЕ МОЛЕХ улицата пред кооперацията ми да стане синя зона. Поне ще се конкурирам само с законно живущите в квартала за паркоместа, а не със сульо и пульо.

  • 6
    mamarinov avatar :-|
    Marinov Martin
    • -18
    • +116

    Изумително е! Капитал продължават да защитават безумната теза, че паркирането в центъра трябва да е ЕВТИНО (wtf?), нерегулирано и по възможност - гарантирано за собственици на имоти БЕЗ гаражи! Да се чуди човек и мае, няма ли някой в тази редакция, който да е виждал в т.нар бели държави как се решават автомобилните проблеми в големите градове.

  • 7
    2.5 avatar :-P
    2.5


    [quote#2:"deckoff"]Аз лично смятам че паркирането в центъра на София е ефтино[/quote]

    ...и ефтино не се пише с Фъ. Да започнем от по-простичките неща.

    [quote#2:"deckoff"]Друг е въпроса че общината трябва да връща поне част от парите, дадени за синя зона, за изграждане на нови паркоместа и облекчаване и КОНТРОЛИРАНЕ на трафика и паркирането в София.[/quote]

    Това е единственото смислено съждение от целия Ви коментар. Браво!

  • 8
    2.5 avatar :-P
    2.5

    До коментар [#3] от "milenai":

    Напълно съм съгласен с Вас.
    Това е като приказката за моркова и тоягата:
    На магарето първо показваш моркова, после тоягата.
    В конкретния случай е тъкмо обратното.
    Преди хората да се откажат от придвижване със дсобствения си автомобил, трябва да имат някаква алтернатива.
    Колкото до примерите с европейски столици, биха имали смисъл, само ако могат да бъдат ползвани в родния контекст - нали така?

  • 9
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Еййй, край няма тази тема, ей... Ясно е, че колите в центъра трябва да се намалят по някакъв начин. Ясно е, че общината ще направи достатъчно паркинги, ама... друг път. Още по-ясно е, че хората от колите няма да се откажат доброволно (защото много от тях нямат алтернатива) и как ще приключи цялата тази сага, засега не е ясно.
    По-лошото е, че за пример винаги ни се дават по-уредени столици в западните държави, а за неуредения наш транспорт и дума не се обелва. Е да де, имаме си метро, ама и то не може да разреши всичките проблеми на софиянци... за съжаление.
    Та така, май се оказваме там, откъдето тръгнахме - в безизходица. И единствения печеливш от цялата работа ще се окаже софийската община, белким направят нещо (положително, за хората) с увеличените постъпления след 1-ви септември...

  • 10
    daks avatar :-|
    ДАКС

    А става въпрос за немалки суми: ако адресът по местоживеене е в обхвата на новата синя зона, цената на годишната винетка е 150 лв., а на месец - 15 лв. За зелената зона ще се плащат 100 лв. за година или 10 лв. за месец.

    Ма направо за колосални суми иде реч. Ми то само за осем часа престой в синята зона ще хвръкнат 16 лева. А ако колата стои цял ден в тази зона ще идат и повече.
    Разбира се, ако нямаше такива винетки, на местата щяха да паркират хора, които да плащат на час и да вкарват пари в общината.

    Наистина не оправдавам голямата бюрокрация и вероятно има начин тя да се намали, но пък и не разбирам хората, които като могат само ако искат ще си купят винетка, ако не искат - могат да си плащат на час. Толкова ли им е трудно да приемат винртката като вид промоционален ваучер. Е, разбира се ресторанта може да се окаже и пълен, но надали ще е така всеки ден. А е очевидно, че само един ден колата им да остане паркирана и ще са си "избили" парите за винетката.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK