Наказанието да живееш в центъра
Правилата за паркиране в София не решават проблеми, а създават нови
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Да паркираш колата си в центъра на София се оказва по-скоро наказание за хората, живеещи в тази част на града, отколкото привилегия. Новите правила за паркирането в столицата, които влизат в сила на 1 септември, вкараха тези от жителите на една от двете зони за платено паркиране - синя или зелена, във вихъра на поредния бюрократичен хаос. В общия случай, за да изпълнят изискванията на новата Наредба за организация на движението в Столичната община, живеещите в центъра трябва да подготвят солидна папка от документи и квитанции за платени данъци и такси. Освен с осигуряването на купчина хартия операцията е свързана и с финансови разходи и загуба на време. При това от "привилегията" не могат да се възползват всички живеещи в центъра, а само тези, които са с постоянен адрес в зоната, а това означава, че за всички наематели в централните части въпросът не е решен. Не е помислено и за тези случаи, в които няколко поколения или семейства делят един апартамент (например жилището е собственост на родителите, а колата - на децата. Реално обаче и за другите гаранцията не е 100%, тъй като след подаването на необходимите документи подлежат на одобряване от служителите на общинската фирма "Център за градска мобилност". Всички тези проблеми тази седмица ще родят поредния граждански протест.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
137 коментара
"Да паркираш колата си в центъра на София се оказва по-скоро наказание за хората, живеещи в тази част на града, отколкото привилегия." - за столичани само привилегии! Парите от данъците да се върнат всичките в София! Другите градове трябва да спонсорират столицата!!!
Нали това е целта, да се намалят автомобилите в центъра. Тук виждам че са използвани два класически подхода:
- традиционния за цял свят да направиш нещо много скъпо, ако ресурса, който можеш да предложиш е ограничен.
- традиционната българска бюрокрация.
Аз лично смятам че паркирането в центъра на София е ефтино -150 лв на година за паркомясто при средна цена около 100 лв на месец на неохраняван паркинг в кварталите на София си е чиста далавера.
Също така правото на паркиране не е залегнало в Римското право. Паркирането е услуга, която е нормално да струва пари.
Да не говорим, че апартаментите, засегнати от синята зона са в идеалния център на София, и 150 лв на година, когато живеш в апартамент за 400-800 хиляди лв, бълха те е е охапала.
Друг е въпроса че общината трябва да връща поне част от парите, дадени за синя зона, за изграждане на нови паркоместа и облекчаване и КОНТРОЛИРАНЕ на трафика и паркирането в София.
А не да се чудя по пътя ли да ходя, когато съм пеша, или да прескачам коли по тротоарите
В центъра на Амстердам разрешение за паркиране се получава след 7 години чакане, а иначе струва 5 евро на час, ден и нощ... Така че наоколо е чисто и спокойно като на село. Но пък има чудесна инфраструктура за колела, и редовен градски транспорт, така че на човек за града просто не му трябва кола.
София трябва да направи ощв доста инвестиции в алтернативни начини за транспорт, преди да може да наложи подобен модел, който иначе по принцип е крачка в правилната посока.
Аз пък ще си взема стикер като бял човек. Напълно съм съгласен с [#2] "deckoff" и искам в града да има по-малко автомобили. Това е начинът.
Живея в центъра и СЕ МОЛЕХ улицата пред кооперацията ми да стане синя зона. Поне ще се конкурирам само с законно живущите в квартала за паркоместа, а не със сульо и пульо.
Изумително е! Капитал продължават да защитават безумната теза, че паркирането в центъра трябва да е ЕВТИНО (wtf?), нерегулирано и по възможност - гарантирано за собственици на имоти БЕЗ гаражи! Да се чуди човек и мае, няма ли някой в тази редакция, който да е виждал в т.нар бели държави как се решават автомобилните проблеми в големите градове.
[quote#2:"deckoff"]Аз лично смятам че паркирането в центъра на София е ефтино[/quote]
...и ефтино не се пише с Фъ. Да започнем от по-простичките неща.
[quote#2:"deckoff"]Друг е въпроса че общината трябва да връща поне част от парите, дадени за синя зона, за изграждане на нови паркоместа и облекчаване и КОНТРОЛИРАНЕ на трафика и паркирането в София.[/quote]
Това е единственото смислено съждение от целия Ви коментар. Браво!
До коментар [#3] от "milenai":
Напълно съм съгласен с Вас.
Това е като приказката за моркова и тоягата:
На магарето първо показваш моркова, после тоягата.
В конкретния случай е тъкмо обратното.
Преди хората да се откажат от придвижване със дсобствения си автомобил, трябва да имат някаква алтернатива.
Колкото до примерите с европейски столици, биха имали смисъл, само ако могат да бъдат ползвани в родния контекст - нали така?
Еййй, край няма тази тема, ей... Ясно е, че колите в центъра трябва да се намалят по някакъв начин. Ясно е, че общината ще направи достатъчно паркинги, ама... друг път. Още по-ясно е, че хората от колите няма да се откажат доброволно (защото много от тях нямат алтернатива) и как ще приключи цялата тази сага, засега не е ясно.
По-лошото е, че за пример винаги ни се дават по-уредени столици в западните държави, а за неуредения наш транспорт и дума не се обелва. Е да де, имаме си метро, ама и то не може да разреши всичките проблеми на софиянци... за съжаление.
Та така, май се оказваме там, откъдето тръгнахме - в безизходица. И единствения печеливш от цялата работа ще се окаже софийската община, белким направят нещо (положително, за хората) с увеличените постъпления след 1-ви септември...
А става въпрос за немалки суми: ако адресът по местоживеене е в обхвата на новата синя зона, цената на годишната винетка е 150 лв., а на месец - 15 лв. За зелената зона ще се плащат 100 лв. за година или 10 лв. за месец.
Ма направо за колосални суми иде реч. Ми то само за осем часа престой в синята зона ще хвръкнат 16 лева. А ако колата стои цял ден в тази зона ще идат и повече.
Разбира се, ако нямаше такива винетки, на местата щяха да паркират хора, които да плащат на час и да вкарват пари в общината.
Наистина не оправдавам голямата бюрокрация и вероятно има начин тя да се намали, но пък и не разбирам хората, които като могат само ако искат ще си купят винетка, ако не искат - могат да си плащат на час. Толкова ли им е трудно да приемат винртката като вид промоционален ваучер. Е, разбира се ресторанта може да се окаже и пълен, но надали ще е така всеки ден. А е очевидно, че само един ден колата им да остане паркирана и ще са си "избили" парите за винетката.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход