Малки Гърции, големи проблеми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малки Гърции, големи проблеми

Резултатът от местните избори разруши бюджета на Кюстендил

Малки Гърции, големи проблеми

Новият рейтинг на общините показва тежката им ситуация, но има нужда от още настройки

Огнян Георгиев, Бисера Станева
5594 прочитания

Резултатът от местните избори разруши бюджета на Кюстендил

© Цветелина Белутова


Ракитово е близо до Велинград и язовир "Батак" и както уточнява сайтът на общината, на 120 км от прекрасните плажове на Кавала. Топлият беломорски вятър, предимно иглолистната гора и местоположението на града, го правят уникално място в сърцето на Родопите, твърди още сайтът. Има още нещо, по което Ракитово е близо до Гърция - тя е в технически фалит. В новата класация, която Министерството на финансите направи тази седмица на общините в страната, Ракитово е в най-тревожната последна категория заедно с Кюстендил и Земен. Те са общини с голям дълг, просрочени задължения и влошена финансова стабилност, или по думите на финансовия министър Симеон Дянков -  "малки Гърции".

Ракитово има дълг, който възлиза на близо 90% от бюджета й, но по-тревожното е, че за 2012 г. общината има просрочени задължения в размер на 194% от бюджета си. "Когато поех поста през ноември миналата година, имаше 6 млн. задължения при 5 млн. бюджет", твърди кметът Любомир Петков. Повечето от тези задължения са по европейски проекти, по които фирмите са работили и имат да взимат пари, казва Петков. Сметките на общината са запорирани от фирма, която има да взима половин милион. "Договорите за тези проекти са неразплатени. Те се появиха в един момент. Те са подписвани 2010-2011 г. и там няма никакво разплащане. Проектите са изпълнени, общината е взела заем, но сега чакаме фонд "Земеделие" да възстанови парите. Констатирани са нередности", разказва кметът. Парите за възстановяване са 4 млн. лв по Програмата за развитие на селските райони. Върху тях обаче има 700 хл. лева финансова корекция, т.е. ще бъдат удържани, тъй като има нарушения.

Добрите, лошите и късметлиите

Автор: Антония Тилева

Дали историята е точно такава, каквато я разказва новият кмет на Ракитово, няма толкова голямо значение в случая. По-важното е, че Ракитово е в ситуация, в която реално могат да изпаднат огромна част от българските общини. Много от тях работят с европейски програми по правила, които не разбират добре или не изпълняват стриктно. Много са с влошени собствени приходи заради кризата, имат задължения към фирми или пък са с лошо наследство от минали години на некачествено управление. И всички те трябва да продължат да работят, защото от тях зависят осветлението, социалните услуги и развитието на общината. Както казва кметът Любомир Петков, "не можем да спрем да търсим нови проекти". 

Картината, която описва новата класация на финансовото министерство, внася яснота по измеренията на проблема. Сред големите София и Пазарджик са в опасна територия, с дълг почти или над 80% от бюджетите им, а Силистра и Кърджали са просрочили над половината дългове си (виж графиката). Дванадесет средни общини са със задължения между 80 и 160%, а 20 са просрочили над половината. Малките общини засега са в по-стабилно състояние, като само три от тях са в опасна територия със задълженията и други три - с просрочията. Нито една община в България не е в категорията "отличен" и едва седем общини са влезли в "много добър".

Принципно оценката на финансовото министерство е добра моментна картина на държавата - и самите общини, и министърът по еврофондовете Томислав Дончев настояваха за т.нар. кредитен пул. Но ако тя бъде ползвана като нещо повече - а Дянков заяви, че въз основа на тази класация ще бъдат раздавани бонуси за общините през следващия бюджетен период - ще трябва да се повдигнат някои въпроси.

Например сред най-добрите е отличникът по европрограмите Бургас, но на първо място е Шабла - малка община, която няма значими инвестиционни проекти, но която има двойно повишаване на приходите от миналата година насам. В общината има две концесии за добив на нефт и газ, от които малка част остава в местния бюджет, както и приходи от туризъм, но това не я прави уникална. Зам.-кметът по финансите Мариан Жечев обяснява, че причината за внезапния ръст в бюджета са разрешителните за проекти за вятърни турбини, които тази година са били пуснати накуп. "Догодина бюджетът на Шабла няма да изглежда по този приятен начин", предупреждава той. Но, което е по-интересно, Шабла все още няма нито един по-голям проект, по който да е търсила финансиране, и това обяснява липсата на големи задължения в бюджета й. Жечев казва, че тази година Шабла няма задължения по съфинансиране, а догодина очаква да стартира воден проект.

Добро начало, но...

Това е основна критика, която кметове отправят към финансовото министерство във връзка с оценките. В методологията на класацията се взимат предвид задълженията, които общините трупат при изпълнение на европейски проекти, но в графата за капиталови разходи тези проекти не се отчитат, тъй като са извънбюджетни средства. Това може да накаже активните общини за сметка на по-пасивните, тъй като инвестициите на местно ниво в България напоследък, а и занапред ще се правят изключително с европейски средства, а големи проекти като водните цикли изискват финансиране в пъти по-голямо от доста общински бюджети.

"Тази година взехме голям кредит от фонд ФЛАГ за един от проектите", казва Цонко Цонев, кмет на Каварна, която е средната община с най-големи задължения спрямо бюджета си според оценката. Миналата година задълженията й са били 36%, а тази година са почти 160%. Цонев оспорва това. "Имаме 12.8 млн. лв. бюджет заедно със субсидията и 7.8 млн. лв. кредити, не може да сме на 160%", твърди той и обещава да пита министерството защо е това число. Също така посочва, че кредитите му са разсрочени за следващите четири години и просрочията му са много малки, а средствата на общината - достатъчни.

Кметицата на Перник Росица Янакиева също сочи разлики. "Община Шабла има перфектни резултати, но при 5612 души население тя има бюджет от 4.5 млн. лв. На глава от населението се падат по 793 лв. Бургас – 669 лв. са на глава от населението, за община Перник са 471 лв. В курортните общини освен курортните такси вървят и продажбите. При нас не вървят, защото икономическият интерес в момента е нулев. Много различни са общините." Перник може да си позволи да финансира проекти, посочва Янакиева, но малките общини, в които няма такава активност, както в Шабла и други край морето или планинските курорти, могат да плащат "само заплати и тока". Според сдружението на общините при един обективен структурен дефицит на дадена община държавата би следвало да я подпомогне, каквато практика в миналото имаше.

Критерият общински чиновници на брой население също донякъде е проблемен. Централната власт кара дълго местната да създаде капацитет за усвояване на средства чрез специални отдели за европроекти. Прилагането на този критерий сега може да постави в по-неизгодна позиция общините, които са последвали съвета.

От финансовото министерство казват, че отчитат, че някои общини, които работят по европроекти, временно може да изглеждат малко по-зле финансово. Те твърдят, че са отворени за препоръките на общините как да се подобри методологията.

А когато сняг запръска...

По реакцията на кметовете изглежда, че спорове по изглаждането на този нов критерий за оценка тепърва ще има. Но че той е полезен, е безспорно - дори и само за да не се стига до "изненадващи" фалити като този на Видин миналата година. "Убеден съм, че още през следващото тримесечие ще има подобрение в общата картина, защото класацията има дисциплиниращ ефект", обясни финансовият министър Симеон Дянков. А дали и как държавата ще помага на най-закъсалите общини предстои да се уточни. Кметът на Ракитово Любомир Петков например очаква връщането на тези 4 млн. лв. от фонд "Земеделие", за да посрещне зимата. "Ежедневно се справяме трудно, не можем да поемем голям проект с такава задлъжнялост. Но ако връщането им се забави, особено ноември-декември, ще се задъхаме. Чистенето на снега и снабдяването с горива е на издръжка на общината."

А както ни съобщава вездесъщият сайт на община Ракитово, тя се характеризира с "прохладно лято, мека зима и обилни снеговалежи".

Големият губещ

На дъното на класацията се оказа Кюстендил, който от 163-о падна на 260-о място. По показателя "размер на дълга като процент от собствените приходи" той има внушителните 254%.

Зад лошата оценка може би стоят поредица от злополучия, а и политически игри. След местните избори през есента на миналата година Кюстендил се оказа в патова ситуация. След обжалване на избора на общински съвет ВАС касира вота и общината се оказа на практика без общински съвет. Тази пролет бяха проведени нови избори и беше избран нов съвет, който заработи преди месеци. Междувременно обаче общината се оказа без актуализиран бюджет за 2011 г. и без гласуван такъв за 2012 г. - прецедент в местното управление.

Това на практика означава, че Кюстендил е напълно блокиран – без бюджет градът не може да изпълнява капиталова програма, да кандидатства с проекти по оперативните програми или пък да съфинансира вече спечелени проекти. В същото време общината има задължения, които не може да не обслужва, като например облигационния заем в размер на 12.7 млн. лв. за възстановяване на здравният център (проект, който обаче е замразен), изтеглен през 2011 г., и три кредитни линия по фонд ФЛАГ за проекти, които са за около 500 хил. лв.

Ракитово е близо до Велинград и язовир "Батак" и както уточнява сайтът на общината, на 120 км от прекрасните плажове на Кавала. Топлият беломорски вятър, предимно иглолистната гора и местоположението на града, го правят уникално място в сърцето на Родопите, твърди още сайтът. Има още нещо, по което Ракитово е близо до Гърция - тя е в технически фалит. В новата класация, която Министерството на финансите направи тази седмица на общините в страната, Ракитово е в най-тревожната последна категория заедно с Кюстендил и Земен. Те са общини с голям дълг, просрочени задължения и влошена финансова стабилност, или по думите на финансовия министър Симеон Дянков -  "малки Гърции".

Ракитово има дълг, който възлиза на близо 90% от бюджета й, но по-тревожното е, че за 2012 г. общината има просрочени задължения в размер на 194% от бюджета си. "Когато поех поста през ноември миналата година, имаше 6 млн. задължения при 5 млн. бюджет", твърди кметът Любомир Петков. Повечето от тези задължения са по европейски проекти, по които фирмите са работили и имат да взимат пари, казва Петков. Сметките на общината са запорирани от фирма, която има да взима половин милион. "Договорите за тези проекти са неразплатени. Те се появиха в един момент. Те са подписвани 2010-2011 г. и там няма никакво разплащане. Проектите са изпълнени, общината е взела заем, но сега чакаме фонд "Земеделие" да възстанови парите. Констатирани са нередности", разказва кметът. Парите за възстановяване са 4 млн. лв по Програмата за развитие на селските райони. Върху тях обаче има 700 хл. лева финансова корекция, т.е. ще бъдат удържани, тъй като има нарушения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Добра идея беше да има данък върху земеделските земи, че и върху горите. С тях малките общини щяха да имат пари.

  • 2
    vloti avatar :-|
    vloti

    ДДС да влиза в общинския бюджет!

  • 3
    stoiank avatar :-P
    stoiank

    Е така написано излиза, че който нищо не прави е най-добре, което е тъпо. Като всяка класация без повече обстойни данни, всеки може да си прави различни изводи.
    Това за земята е много умно, но в близко време няма да мине. Както и предложението на Фандъкова за центъра е умно, но трудно ще издържи.

  • 4
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#3] от "stoiank":

    [quote#3:"stoiank"]Е така написано излиза, че който нищо не прави е най-добре, [/quote]
    В БГ, и не само, това е така от години. Това е корена на злото.

  • 5
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Изобщо не ги съжалявам тези общини поради няколко прични:

    1. Администрацията- докато нито граждани, нито държава, нито политици не започнат да наемат млади хора, които поне имат бегъл английски, ни проекти, ни дявол няма да се научат да пишат. Защото имам наблюдения в тази сфера- 2/3 от по-малките общини губят не от корупция, а от некадърност и от липса на идеи. А парите са там- трябва само да се протегнеш и да ги вземеш.

    2.Докато има хора, които вярват, че кмета ще им увеличи заплатата, пенсията и ще им намери нова съпруга- такива ще са резултатите.

  • 6
    perfecto avatar :-P
    perfecto

    Рибата се вмирисва от главата! При некадърна фискална политика на макро ниво, няма как същата да е читава на ниво общини. А всички ние знаем коя е рибата :)

  • 7
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    Аз пък не виждам нищо лошо в това да има фалирали общини. В Америка има, фалирват си, вдигат цената на комуналните услуги, намаляват администрацията, увеличават местните данъци и такси и т.н. Пък и тая класация ми се вижда малко изкривена, Шабла няма как да се сравни със София или друг по-голям град, дето се вика - нерде Ямбол, нерде Стамбол.

  • 8
    vyrnym.izezo avatar :-|
    vyrnym.izezo

    До коментар [#5] от "Трезвен":

    млади хора се наемат с ПАРИ, докато сме идиоти да слушаме ИПИ-та и тем подобни как трябвало дори да се махне мин.раб.заплата и да не се увеличават доходите в публичния сектор... ще си чакаме скоро със 70годишна пенсионна възраст нещо смислено да се случи, тези хора мислят на обратно, т.е. не мислят, а пеят пазарни псалми.

  • 9
    user_1 avatar :-|
    user_1

    Излиза че малките общини, най-вече, нямат нито административния нито финансовия ресурс да кандидатстват с проекти и да осигурят еврофинансиране за тях. Според мен това означава, че трябва да се преосмисли дали има нужда от толкова раздробена администрация, която изглежда, че нищо полезно не върши освен да виси на държавна служба и да прави някоя далавера междувременно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK