Да вдигнеш самолета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да вдигнеш самолета

Според МС всеки може да наеме самолет на Авиоотряд 28

Да вдигнеш самолета

Въпроси и отговори около историята с Авиоотряд 28, "Тигрите" и "Чавдар" - Етрополе

16087 прочитания

Според МС всеки може да наеме самолет на Авиоотряд 28

© Георги Кожухаров


На 5 август 2009 г. малко преди обед в почти цялата страна се усеща земетресение. Магнитудът на труса е 4.8 по Рихтер. Епицентърът е във вътрешността на Черно море, на няколко километра от Шабла. Ден след земетресението току що встъпилият в длъжност премиер Бойко Борисов е на място, за да огледа пораженията. Обещава, че ще се намерят пари и щетите щели да бъдат покрити от държавата: "Ще спрем самолетите на властта, ще пътуваме по-малко. Ще направим конкурс за превозвачи. По-пестеливо и ще останат пари за хората."

Точно три години по-късно самолет на властта прелита над Северното Черноморие. На борда му са футболистите на "Чавдар" - Етрополе (президент и съсобственик е депутатът от ГЕРБ Емил Димитров), и "Витоша" - Бистрица (където играе премиерът). Те летят до Варна, където ще играят приятелска среща.

Новината, че двата отбора са пътували с правителствения самолет, се появи във в. "Преса" тази седмица. Историята видимо ядоса премиера Бойко Борисов. Скандалът потъна в забрава, преди от нея да се направят нужните изводи.

Освен за отишлия си първоначален ентусиазъм на управляващите историята е изключително показателна за мътната уредба на една институция, която струва над седем милиона лева на година на данъкоплатците. Историята може да бъде разказана през няколко по-важни въпроса за участниците в нея и причините тя да звучи толкова скандално.

Защо случаят е скандален?

Защото показва какво всъщност се случва понякога зад кулисите на властта. Емил Димитров е един от най-скандалните депутати на ГЕРБ. Почти всички негови действия в парламента се свързват с откровено лобиране за конкретни бизнес интереси, в ущърб на повечето хора. Той прокара през парламента поправки в закона за горите и закона за лова, независимо че е в явен конфликт на интереси като доскорошен концесионер на едно от големите ловни стопанства. Като (формално бивш) собственик на един от най-големите цигарени дистрибутори той беше яростен противник на забраната за пушене в заведения. Тези факти са известни отдавна и ако има някой, който може ограничи подобни действия в парламента, това е Бойко Борисов. При централизираната структура на ГЕРБ единствено той може да вкара в правия път някой поразпасал се депутат. Вместо това обаче премиерът приема Емил Димитров и неговият футболен отбор да му платят 20 хил. лв. за напълно безсмислено пътуване до морето. Това пътуване, накратко, дори и да отхвърлим съмненията за злоупотреба с власт, е демонстрация на дебелашки лукс. 

Кой плати сметката?

Не е много ясно. Според официалната версия - "Чавдар" - Етрополе, който е платил 20 хил. лв. През седмицата блогърът Боян Юруков обърна внимание на факта, че за последния месец и половина няма постъпило подобно плащане по сметките, видно от справките за плащанията в системата СЕБРА. Вариантът е парите да са били внесени брой и още да са в касата на отряда. "Доколкото аз съм запознат, фактурата е разплатена, услугата е абсолютно 100% заплатена, законна", коментира министърът на транспорта Ивайло Московски. Откъде транспортният министър може да е толкова сигурен не е ясно. Неговото министерство не отговаря за Авиоотряд 28 от 2010 г.

Какво е Авиоотряд 28?

Не е много ясно. Според закона Авиоотряд 28 е авиационен оператор, който има две функции – да изпълнява полети със специално предназначение (на президента, председателя на парламента, министър-председателя, вицепрезидента, чуждестранни делегации), както и полети за нуждите на министерства и ведомства.

Авиоотрядът е част от Министерския съвет, а неговият генерален директор е първостепенен разпоредител с бюджетни кредити. Бюджетът му за 2012 г. е малко над 7 милиона лева. Няма регистрация по Търговския закон. В състава си има три самолета ("Ербъс", "Фалкон", "Пиаджо") и два хеликоптера. Когато те са заети, а има необходимост, отрядът може да наема други (преди две години например се ползваха самолетите на Васил Божков).

Как е в чужбина?

Различно. Във Франция, Италия, Белгия, Румъния, Испания, Аржентина и други държави има специализирани структури, които управляват самолетите на властта. В повечето случаи тези структури са част от военновъздушните сили . В други държави властта няма собствени самолети, а наема такива за пътуванията си.

Как се лети с отряда (според закона)?

Със заповед на премиера. Според устройствения правилник на отряда полетите се осъществяват "по заявка на дирекция "Държавен протокол" на Министерството на външните работи или на службите, отговарящи за протокола в администрацията на президента, Народното събрание, Министерския съвет, министерствата и ведомствата, Националната служба за охрана...".

Всички тези структури могат да отправят писмена заявка до Авиоотряд 28 за осъществяване на полети. В заявката се подава информация за пътниците и товарите, летища или площадки за излитане и кацане, разписание на полета. Полетите се извършват със заповед на премира. Разходите се покриват от бюджета на институцията, която е направила заявката.

Кой може да лети (според закона)?

Само властта. Според закона той може да осъществява два вида полети -  специално предназначение (президент, председател на парламент и т.н.) и за нуждите на "министерства и ведомства". Нито там, нито в устройствения правилник е посочена хипотеза отрядът да сключва договори за превоз на частни лица, каквито са футболните клубове.

Такава е и логиката на разпоредбите, които уреждат покриването на разходите за летене – всичките засягат отношения между бюджетни институции. Единственото изключение са пътниците, които са представители на други организации, но са включени в делегацията по покана на някое министерство например (какъвто е случаят с журналисти или бизнесмени). Те заплащат "част от стойността на полета, която е не по-малко от пропорционалната част на тези пътници спрямо общия брой на пътниците, участващи в полета".

Пред "Дневник" бившият директор на Авиоотряд 28 Цвятко Луканов коментира, че отрядът няма сертификат за извършване на търговски полети: "Това вече ми намирисва на търговия, а отрядът няма право на такова нещо."

Всички тези маньоври няма как да са правилни, ако преди това няма независим анализ на необходимостите от подобна структура; ясни правила и прозрачно разходване на средствата.

На 5 август 2009 г. малко преди обед в почти цялата страна се усеща земетресение. Магнитудът на труса е 4.8 по Рихтер. Епицентърът е във вътрешността на Черно море, на няколко километра от Шабла. Ден след земетресението току що встъпилият в длъжност премиер Бойко Борисов е на място, за да огледа пораженията. Обещава, че ще се намерят пари и щетите щели да бъдат покрити от държавата: "Ще спрем самолетите на властта, ще пътуваме по-малко. Ще направим конкурс за превозвачи. По-пестеливо и ще останат пари за хората."

Точно три години по-късно самолет на властта прелита над Северното Черноморие. На борда му са футболистите на "Чавдар" - Етрополе (президент и съсобственик е депутатът от ГЕРБ Емил Димитров), и "Витоша" - Бистрица (където играе премиерът). Те летят до Варна, където ще играят приятелска среща.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

50 коментара
  • 1
    foster avatar :-|
    г-н Думанов
    • -11
    • +115

    Браво Росене!

    ББ по нищо не се различава от Станишката. Последният дори неговите съпартийци го определиха като дете, което иска да си играе с камионче, което накрая счупил. Този пък си иска самолетчето. В крайна сметка и дваТА четат от книгата на правешкия лизгар, който си направи магистрала до родното село.

  • 2
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    Няма какво да се обсъжда - то е ясно. Щом бат Бойко е загубил на карти бас - трябва да се вдига самолета :)

  • 3
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    Преди години, в Швеция се вдигна голям скандал защото шефката на социал-демократите си позволила да плати два шоколада със служебна кредитна карта. Беше преди избори, жената подаде оставка, а социал-демократите загубиха катастрофално. Писа се че шефа на норвежката полиция е подал оставка заради фактите изнесени по делото Брейвик. В БГ един пехливан-премиер разкарва правителствен самолет натоварен с пишман футболисти за приятелско мачле край морето. Някой чул ли е за оставки, дори на регионално ниво, след атентата в Бургас? Еееех Българийо, с този овчедушен народ вглъбен в собственото си всекидневие, оплакващ се от всичко и нищо, несъзнаващ че живее по-добре от 4/5 от световното население, и неосъзнаващ че промяната към по-добро зависи само и единствено от него, та този народ би позволил на власт имащия да отиде на риболов с приятели използвайки военно-морският флот, без да има абсолютно никакви политически и морални последствия за гореспоменатия.

  • 4
    kkk_20 avatar :-P
    kkk_20

    [quote#2:"bestbuy"]Няма какво да се обсъжда - то е ясно. Щом бат Бойко е загубил на карти бас - трябва да се вдига самолета :)[/quote]

    Направо Отряд 28 да се преименува на Белот Еър за да отаднат въпросите кога лети и кого вози....

  • 5
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Историческият принос на г-н Борисов е че освен в спорта и сенчестата икономика официализа мутрите и в политиката.

  • 6
    tougherty avatar :-|
    tougherty

    До коментар [#3] от "tsyrvulan":

    Със сигурност си прав, че българите живеят по-добре от 4/5 от световното население, но за съжаление на мен все ми се случва да пътувам до държави, в които населението попада в останалата 1/5. И навсякъде виждам едно и също нещо, което у нас го няма - законност. За сметка на това властта у нас демонстрира беззаконие на най-високо ниво и всички надолу по редичката следват светлия пример. Резултатът го виждаме.

  • 8
    marin avatar :-|
    Марин

    В хартиеното издание на Капитал в края на годината обикновено излиза календар с шаржове и карикатури на политици. Предлагам следната картинка за този календар:

    Самолет с надпис "28-ми орляк" лети ниско над морето.
    От едното прозорче над едното крило се е показал мъжага с едра челюст и табела "Тигри сме".
    От прозорче от над другото крило за е показал мургав мъж с торбички под очите с табела "Чавдарчета сме"
    От към опашката на самолета стоят изпращачи с табели "Вдигна ли самолета" и "Пито-платено".
    Откъм носа на самолета стоят посрещачи с табела "Добре дошъл и благодарим за грижите Ви".

  • 9
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Вариантът е парите да са били внесени брой и още да са в касата на отряда."
    Нямаше ли някакво ограничение за разплащания "в брой"? Ако ДА, тогава интересно как ще оправдаят пред Дянков получената сума кеш.
    И още нещо, добросъвестните журналисти да вземат да попитат президента Плевнелиев, какво мисли по въпроса? На мен лично, би ми било интересно да науча мнението му - нали и той ползва услугите на Авиоотряд 28. Да каже, налагало ли се е да координира графика си с VIP персоните от футболния съюз. :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK