Малки данъчни улеснения
Увеличение има само в акциза за дизела, останалите промени ще облекчат бизнеса


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Малки данъчни промени, повечето от които в полза на бизнеса. Това показва първият прочит на предложенията за корекции в ресорното законодателство за следващата година. Те бяха публикувани от Министерството на финансите на сайта на институцията.
Ставки няма да се пипат с изключение на тези върху дизеловото гориво и керосина. По план промените трябва да бъдат приети на правителствено заседание през септември. Ако няма големи обрати при гласуването им в пленарната зала, следващата година ще е поредната, в която фирмите ще се радват на непроменени данъчни ставки.
ДДС свобода за служебните автомобили
Най-доволни ще са тези компании, които са планирали покупка на превозно средство или пък вече имат голям служебен автопарк. От следващата година се връща правото на данъчен кредит за транспортна услуга. Това означава, че отново ще е разрешено холдингите да имат специализирани транспортни дружества и да си приспадат ДДС за служебните леки автомобили и свързаните с тях дейности.
Освен това се облекчава и режимът за данъчен кредит при покупка на кола. В момента право да си върнат ДДС имат само фирмите с фабрично поставени седалки за 6+1 места. Сега това ограничение отпада и косвеният данък ще може да се възстановява дори и за превозни средства с монтирани след това допълнителни седалки.
От Нова година разходите за наем на автомобили също ще се признават за целите на данъчен кредит. Според данъчния консултант Симеон Симеонов това ще позволи и на фирмите, които са купили коли на финансов лизинг, да ползват ДДС кредит.
Всички тези ограничения бяха въведени през годините с цел да се ограничи ползването на ДДС кредит за леки автомобили, които се купуват на името на някоя фирма, но се ползват за лични цели. До края на 2009 г. много хора си купуваха луксозни джипове и лимузини и ги "префасонираха" само докато мине регистрацията в КАТ в т.нар. баничарки, за да си възстановят косвения данък.
Тази вратичка в закона беше ограничена с промяна от началото на 2010 г., когато беше определено, че "нелеки автомобили" са само онези модели, които имат "трайно вградено техническо оборудване", както и онези автомобили с фабрично поставени 6+1 седалки.
Сега старият по-облекчен режим на облагане се връща заради започнала наказателна процедура срещу България. Според Брюксел се нарушава принципът, че ограниченията за данъчен кредит след присъединяването ни не трябва да са с по-голям обхват в сравнение с предприсъединителните години.
Повече оборотни средства
Малките и средните фирми ще са най-пряко облагодетелствани от промените в Закона за корпоративното подоходно облагане. Занапред всяко дружество, чиито нетни приходи от продажби не надхвърлят 300 хил. лв., ще е освободено от задължението да прави авансови вноски за корпоративен данък.
В момента освободени от това задължение са само компаниите с нетни приходи под 200 хил. лв. Промяната обаче означава, че занапред тези фирми ще трябва да правят тримесечно счетоводно приключване, за да разберат дали попадат в границата за авансови вноски.
Дружествата с продажби под 1 млн. лв. пък вече ще плащат предварително данък веднъж на всяко тримесечие, а не всеки месец, както е в момента. Вноските са в размер на 1/12 от печалбата за предходната година.
Данък върху разходите
Друго предлагано облекчение е данъкът върху разходите да стане годишен и да се плаща еднократно в срок до 31 март на следващата година. При сега действащата разпоредба този тип данък се внася всеки месец до 15-о число, следващ този, в който е начислен разходът.
С данък се облагат разходите за представителни цели, социалните разходи, предоставени в натура (такива са помощите под форма на храни и други вещи), а също така и вноските за допълнително пенсионно осигуряване и застраховки "Живот", които работодатели правят в полза на свои служители над тези, които са длъжни да правят по закон.
Промените, изготвени от Министерството на финансите, обаче не включват нова регулация за облагане на хазартната дейност, която управляващите обещаха. Причината вероятно е, че в министерството все още не са решили какъв режим да прилагат спрямо онлайн залаганията.
Софтуерни проблеми
Данъчни експерти коментираха, че тези иначе положителни промени донякъде идват заради подготвяното единно платежно нареждане за всички данъчни и осигурителни задължения. В момента вноските за всеки отделен данък и осигурителна вноска се попълва на отделен ред в платежните нареждания, което позволява на длъжниците да избират кое точно задължение искат да платят, но увеличава времето и разходите за внасянето им на бизнеса.Преди време от Министерството на финансите обясниха, че ще се въведе единно платежно, което ще пести време и транзакционни плащания на данъкоплатците. Преходът може лесно да се уреди нормативно с промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, но трудната задача ще е Системата за управление на приходите в НАП да се пренастрои за новия режим.
21 коментара
В момента, бракуването на автомобили е толкова масово, че от КАТ-овете, се чудят как да забавят и да затруднят процеса, за да имат работа в бъдеще. Явно и министерството на финансите, е разбрало, че ако не стимулира автомобилите на бизнеса, ще получи вместо приходи от данъци и такси - ключове.
Публикувано през m.capital.bg
Е-те сега колко само ще цъфнеме, вържеме и т.н.! Ще ни залеят мултимилиардни чужди инвестиции, икономиката рязко ще дръпне и ще подгониме Китай и Турция по икономически растеж, живота и заплатите ще станат западно-европейски и т.н.!
Аз не разбирам, в тая държава само с бавно-развиващи ли е пълно или какво?! Вече го гледахме тоя филм с ниските данъци, осигуровки и заплати до какво води - до днешния икономически "растеж" около нулата и в границите на статистическата грешка. И макар много ясно да се вижда, че цялото това малоумие не дава никакъв резултат - пак и пак се превърта ли превърта!!! Докога тоя наш "бизнес" ще е на изкуствено дишане и на системи?! Не мина ли достатъчно време, през което да се реформира и да стане конкурентен в нормални, европейски условия?! Крайно време е да се изметат и сегашните управляващи некадърници и във властта да влязат хора, които знаят как да развия икономиката, без да затрият последните остатъци от населението у нас, които все още не са емигрирали. А пък "бизнеса" ни (ако могат да се нарекат така сегашните паразити, които не могат да правят пари, без специалното дондуркане от купените от тях официални власти и без да стъпват върху здравето на работниците си и върху труповете на безработните) е крайно време да се научи да печели в нормална, европейска среда - с високи данъци, в нормално-уредена държава, с нормални заплати, с набиране на нужния им голям капитал за инвестиции чрез листване на акции на борсата и т.н. нормални бизнес-практики в нормалните пазарни икономики. Иначе - след няколко години пак ще се тръшкаме, защо икономиката не расте, а родните икономически "капацитети" сигурно пак ще предлагат освобождаването на компаниите от всякакви данъци (даже, защо не, държавата да плаща от данъците за идване на "страхотните" чужди инвеститори), намаляване на българските заплати дори под африканските (сега сме на африканското равнище, но все още има накъде да се свалят заплатите до нулата...) и всички останали простотии, чийто резултат виждаме и в момента...
С тия цени на бензина те за продажбите на нови коли се замислили....
Нещо много цинично има в този материал!
Представяте ли си, ДДС при покупка на коли щял да се признава за данъчен кредит! А някъде да беше написана с една цифра колко хил. лв за година е това? В същото време се казва, че САМО с 2 % се вдига ставката на акциза върху дизела. Какви пари ще влязат в бюджета от това? Пак няма данни. Всъщност това е горивото освен на дизеловите леки коли, а и горивото на транспорта - пътнически и товарен, горивото на селското стопанство, на БДЖ. Защо не се публикуват данните за годишното потребление на дизел, данните за приходите от акциза за финансовата година? Пак ни мамят, при това елементарно!
Що се чудиш на нахуйниците мисленето е как да осмучат европейските средства селското стопанство им е като закуска в ловната дружинка затова цяло лято гръцки дини праскови турски домати и тн
До коментар [#1] от "Ивайло Симеонов":
Айде де. Бракуването е в толкова малки размери, че ... По улиците има предимно таралясници на по 15+ години при положение, че експлоатационния срок на повечето коли е 10-12г.
До коментар [#3] от "Станислав Янков":
А ти какво очакваш? Реформи в година на избори?!?
Абсурд
До коментар [#5] от "Г-н D.":
Номера е, че този ДДС ще си го спестяват тези, които така или иначе имат пари за нов автомобил. А всички на дизел ще гризнат дървото с още 4-5 ст. акциз на литър .
Лошото е, че с акцизите на горивата се плащат пенсии и безумия като Белене вместо да се харчат за инфраструктура. От 27 млрд. държава 12 са само пенсии. После къде била държавата - ами само с пенсии се занимава, защото там с-мата е фалирала от отдавна.
с тези "облекчения" дават на давещия се чаша вода
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.