Централна гара - София ще се модернизира за 52 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Централна гара - София ще се модернизира за 52 млн. лв.

Единствено т.нар. ротонда пред Централна гара -София с разкъсаната шатра не е включена в проекта за модернизация на комплекса, тъй като тя има различен собственик - Община София.

Централна гара - София ще се модернизира за 52 млн. лв.

Държавата стартира обществената поръчка за пълна реконструкция на комплекса

Ани Коджаиванова
11684 прочитания

Единствено т.нар. ротонда пред Централна гара -София с разкъсаната шатра не е включена в проекта за модернизация на комплекса, тъй като тя има различен собственик - Община София.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Държавното предприятие "Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) даде старт на надпреварата за изпълнител на мащабната реконструкция на Централна гара - София. Поръчката е в размер на 52 млн. лв., като около 40 млн. лв. от тях ще бъдат осигурени от оперативна програма "Транспорт".

Избраната компания ще трябва за 26 месеца да направи пълна модернизация на сградата, пешеходния подлез, да постави нови перонни покрития и настилки, както и да изгради външен и вътрешен подземен паркинг, при това без ремонтът да пречи на работата на комплекса. Така в началото на 2015 г. Централната гара в София, която не е била основно ремонтирана почти 40 години, най-после трябва да влезе в XXI век.

Условията

Заради мащаба на поръчката финансовите изисквания към кандидатите не са ниски. Те трябва да имат общо оборот от 150 млн. лв за последните три години, като само гаранционната такса за участие в конкурса е половин милион лева. Извън това фирмите трябва да имат успешно завършени подобни обекти през последните 5 години , като поне един от тези обекти трябва да е с площ, по-голяма от 5000 кв.м.

Условията сега са значително завишени в сравнение с първоначално обмисляните планове на НКЖИ, при които изискваните финансови обороти бяха двойно по-ниски, а нужният опит опираше само до три подобни изпълнени проекта. Въпреки това справка на "Капитал Daily" за оборотите на строителните компании в България показва, че що се отнася до финансовите параметри, на условието отговарят достатъчно брой фирми, така че конкуренцията да бъде гарантирана (виж таблицата), още повече че е разрешено и обединяването им в консорциуми.

При оценката на проектите предложената цена ще бъде с тежест 60%, а останалите 40% са за техническото предложение. Кандидатите могат да закупят тръжната документация до 17 септември 2012 г. включително, а срокът за подаване на оферти е до 12 октомври 2012 г.

Визия

За окончателната визия на гаровия комплекс спечелилият изпълнител ще има избор дали да разработи две собствени предложения, от които да бъде избрано едно, или да ползва някое от вече готовите три предложения, с които НКЖИ разполага след конкурс от 2008 г. На базата на избраната проектна визия компанията ще изготви технически проект и ще започне работа.

След като рехабилитацията приключи, Централна гара - София, трябва да се е сдобила с напълно архитектурно модернизирана основна сграда, с нови информационни табла, ескалатори, асансьори и други съоръжения за хора със затруднена подвижност, както и обновен пешеходен подлез, чакални и т.н. Стрелочните кабини също ще бъдат ремонтирани. Настилките и покритията на шестте перона ще бъдат сменени. Освен това компанията трябва да построи подземен паркинг с приблизителна площ 700 кв.м и външен паркинг с площ над 5700 кв.м. Търговските площи също ще бъдат обновени.

Единственото, което няма да бъде ремонтирано като част от проекта е т.нар. ротонда пред гарата със скъсаната покривна шатра. Предгаровото пространство е собственост на столичната община. Въпреки че се обмисляха варианти за прехвърляне на собствеността към министерството на транспорта, това на практика не се случи и зоната и няма как да бъде включена в проекта, който в по-голямата си част се финансира с пари от ОП "Транспорт".

Мисъл и в зелено

Държавното предприятие "Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) даде старт на надпреварата за изпълнител на мащабната реконструкция на Централна гара - София. Поръчката е в размер на 52 млн. лв., като около 40 млн. лв. от тях ще бъдат осигурени от оперативна програма "Транспорт".

Избраната компания ще трябва за 26 месеца да направи пълна модернизация на сградата, пешеходния подлез, да постави нови перонни покрития и настилки, както и да изгради външен и вътрешен подземен паркинг, при това без ремонтът да пречи на работата на комплекса. Така в началото на 2015 г. Централната гара в София, която не е била основно ремонтирана почти 40 години, най-после трябва да влезе в XXI век.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

33 коментара
  • 1
    marin avatar :-|
    Марин

    Комунистите разрушиха старата гара и построиха новата, сега техните синове и внуци ще разрушат новата и ще построят по-новата, и т.н. и т.н.
    Интересното е, че разрушения и построения бяха извършени и ще бъдат извършени с наши (на данъкоплатците) пари. Изборът, обача, няма да е на данъкоплатците, а на техните представители - народните депутати. Още едно обаче, депутатите никога няма да пътуват с влак, докато данъкоплатците им се налага от време на време да го правят.

  • 2
    10001 avatar :-|
    d10001

    за мен не е разумно да се прави подземен паркинг на централна гара: а/ защото има метро, б/има други добри комуникации и в/няма логика да си оставиш колата на платен паркинг (в ценъра) и да хванеш влака....именно за това затвориха такъв голям паркинг в Лондон и направиха търговски център - просто не е практично...

  • 3
    patchev avatar :-|
    HXP

    Тази развалина вместо да я оправят, да я бутнат и да построят гара, по образец на старата. Ясно е, че сегашната гара е строена по начин, непозволяващ обновяването и. Ама дайте да погълнем малко пари както се казва...

  • 4
    patchev avatar :-|
    HXP

    Една от най-големите загуби на столицата е именно бутането на старата гара и строенето на това недоразумение...

  • 5
    comandante avatar :-|

    АБЕ ВИЕ ОТ ГЕРБ СМЯТАТЕ ЧЕ ВСИЧКИ БЪЛГАРИ СА ИДИОТИ !!!

    КАЗВАТЕ ЧЕ ВСЯКА ЦЕНА НА БДЖ НА 100МЛН В УСПЕШНА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ И В СЪЩОТО ВРЕМЕ ЩЕ ДАДЕТЕ НЕ ЗА НОВА ГАРА А ЗА МОДЕРНИЗАЦИЯ НА СТАРАТА 52 млн. лв. .
    АЙ СИКТЕР !ДО КОГА щЕ ХРАНИТЕ МАФИОТСКИ ФИРМИ С ПАРИТЕ НА ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ???

  • 6
    comandante avatar :-|

    [quote#2:"deyandilov"]именно за това затвориха такъв голям паркинг в Лондон и направиха търговски център - просто не е практично... [/quote]
    София не е Лондон тук автомобилите все още са най-удобното превозно средство ...града не е подходящ за пешеходци,велосипедисти,мотористи , такситата са гнусни и отвратителни , маршрутките също ... а промените който ни приготви ГЕРБ ще ни откажат и от последната крепост на софиянци - личния автомобил .

    Някой знае ли дали мотоделтапланерите се преследват от герб ? Мисля да си купя един за града.

  • 7
    dggm avatar :-P
    dggm

    Недев това трябваше да направи - ЛЕНТИчКИ ЗА РЯЗАНЕ.

    Ето сега ББ е доволен - бам едни милиони! един мащабен проект и ще реже скоро лентички.

    Лентичките за ББ са като лова за неговите предшественици и ментори.

    Ако се сещате за какво иде реч. Щото хората които се сещат, не им се налага да си подават оставки и да се обясняват по вестниците.

  • 8
    10001 avatar :-|
    d10001

    До коментар [#6] от "comandante":

    тоест ти би си оставил колата на платен паркинг, които ще ти струва поне 10лв (2лв х 5ч) за да отидеш в Пловдив с влак (да кажем двупосочно още 15-20 лв) и това е само за един ден??? тук не говорим за сравнение с Лондон, а за една и съща грешка...метрото е в подлеза, таксита, трамваи..ако искаш да оставиш или да вземеш някои и в момента има паркинги (не вярвам пътникопотока да се увеличи заради обновената гара)..

  • 9
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Защо не се помисли за вътрешно градска железница? Има големи перспективи сега с връзките с метро и друг градски транспорт.

  • 10
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Всяка година модернизират тая гара и тя все немодернизирана ....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK