Златни дупки и снежинки във Варна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Златни дупки и снежинки във Варна

Златни дупки и снежинки във Варна

Пет фирми ще си поделят 300 млн. лв. за ремонти и чистене на сняг в идните 3.5 години

Спас Спасов, Бисера Станева
15290 прочитания

Община Варна планира да похарчи 300 млн. лв. за поддръжка на инфраструктурата си до 2016 г., като средствата ще отидат в пет компании, избрани чрез търг да осъществяват планираните дейности. От обявената поръчка се вижда, че фирмите ще бъдат ангажирани както с ремонти на улици, участъци от републиканската пътна мрежа, паркове, детски и спортни площадки и  междублокови пространства, така и със зимното почистване на града през следващите три години и половина.

По две

Досега чистенето на снега се изпълняваше по отделно възлагане, като годишно за това общината е харчила под 10 млн. лв. Срокът на последната обществена поръчка за зимната поддръжка на града е изтекъл в средата на март т.г. Тя е разделена в три договора, сключени с дружествата  "Зебра-Стимекс" (свързано с "Трейс груп холд"), "Инжстройинженеринг" и "Хидрострой". За почистване, опесъчаване и луга те са си поделили по 3 млн. лв. без ДДС. Отсега обаче "ловенето на снежинките" в морската столица ще е два пъти по-скъпо - общо 72 млн. лв. за периода, което прави над 20 млн. лв. годишно.

Делено на пет плюс 2 жалби

Пет компании ще изпълняват дейностите в общата поръчка за 300 млв. лв., като всяка от тях ще работи в различен район на Варна. Два от договорите са вече сключени, сочи сайтът на Агенцията по обществените поръчки. Срещу 120 млн. лв. "Зебра Варна", също свързано с "Трейс", и "Инжстройинженеринг" ще работят съответно в районите "Аспарухово" и "Владислав Варненчик". Към момента липсва официална информация колко и кои са кандидатите за останалите позиции в поръчката.

Има обаче избрани изпълнители, но договорите с тях още не сключени. Пред "Капитал Daily" общинският съветник от ГЕРБ Николай Пашов, изпълнителен директор на "Хидрострой", което и досега изпълняваше дейности по снегопочистване и улични и други ремонти, потвърди, че дружеството участва в търга и е спечелило една от позициите. Договорът обаче не е подписан, защото срещу избора на община Варна на изпълнители има подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК ). Всъщност жалбите са две и засягат две от позициите в поръчката - районите "Одесос" и "Приморски". От КЗК са отказали да открият процедура за първата, а по втората на 21 август е образувано производство, по което все още няма решение.

Следизборно може

Същата поръчка, но без почистването на снега, беше обявена миналото лято и скоро след това прекратена, защото предизвика първия предизборен скандал във Варна. Стойността й от 228 млн. лв. с ДДС беше с 50 млн. лв. повече от заложеното за същите дейности през предходни години. А при положение че в некоригирания си вариант бюджетът на Варна за 2011 г. беше близо 204 млн. лв., обявената сума представляваше около 25% от проектния бюджет на общината за следващите три години.

Раздразнен от публикациите по казуса, тогава кметът на Варна Кирил Йорданов и кандидат-кмет за четвърти мандат вече от ГЕРБ попита: "Сумата ли ви се вижда голяма или какво? За две седмици ще бъдат изразходвани! Така напишете, цитирайте ме точно!". Случаят стана част от предизборния дебат, в който излезе наяве фактът, че за същите дейности през 2008 г. варненската община е отпуснала 140 млн. лв. без ДДС.

В крайна сметка заради риска от провал на предизборната си кампания Йорданов отмени поръчката. За да я обяви повторно, след като спечели изборите, в нов вариант. Разликата е в прегрупираните позиции, добавеното почистване на снега и набъбналата до 300 млн. лв. сума.

Преди два дни зам.-кметът Антон Жожев, в чийто ресор са обществените поръчки, отказа коментар за новата мегапоръчка и препрати към Ангелина Петрова, която управлява общинското предприятие "Инвестиционна политика". До приключването на броя тя не бе открита.

Без последствия

Заради разходите за ремонт на улиците във Варна през 2008 г. Сметната палата отправи остри критики към финансовата политика на общината в одитния си доклад. В него се констатираше, че "при разходване на бюджетните средства не е постигната икономичност, интересите на общината не са защитени в достатъчна степен", а също и че "предварителният и текущ контрол при процедурите по обществени поръчки не е достатъчно надежден".

Като пример бе посочено именно изпълнението на една от големите поръчки от 2007 г. за строителство и ремонти на улиците, спортните обекти и междублоковите пространства, за която са били сключени три договора за общо 50 млн. лв. Те са прекратени по инициатива на изпълнителите след отказ на общината да актуализира (завиши) цените им.

След нова процедура през 2008 г. са сключени четири договора на обща стойност 140 млн. лв., като в три от тях териториалният обхват и изпълнителите им се оказват тези от разтрогнатите контракти. Това "ще струва на общината по-скъпо, тъй като за едни и същи строително-монтажни работи ще се извърши по-голям бюджетен разход, отколкото при условията на предсрочно прекратените договори от 2007 г.", гласеше ясно констатацията на одиторите, останала  без последствия. 

Най-пресният скандален случай, свързан с разходите за улични ремонти във Варна, е от началото на юни т.г. Тогава по настояване на регионалния министър Лиляна Павлова сумата от 12 млн. лв., с които трябваше да бъдат ремонтирани трите километра на варненския булевард "3 март", бе намалена с цели 25%, за да бъде представена за одобрение и евентуално за финансиране от централния бюджет.

"С толкова в момента рехабилитираме 20-25 км от второкласните пътища", коментира тогава Павлова.

Крайморската столица ще харчи повече от София

Разход от над 86 млн. лв. годишно за текущи ремонти на улици, паркове, детски и спортни площадки, за междублокови пространства, почистване на снега и др. звучи бомбастично дори само на фона на общата бюджетна рамка на Варна, която за тази година е 186 млн. лв. За сравнение, за текущите ремонти на улици, тротоари, мостове, подлези и др. София предвижда по минимум 30 млн. лв. годишно, а за почистването на снега са заделени 13 млн. лв. - при общ  бюджет на столицата 1.3 млрд. лв.

Компаниите, които са ангажирани с текущите ремонти на софийските улици, са шест, избрани през 2010 г. с 4-годишни договори. Изборът им беше направен на базата на предложени единични цени по видове дейности, но без в договорите им да има фиксирани средства, които ще получават. Всичко зависи от обема на дейности, които ще изпълнят по възлагане на общината. Текущите ремонти се възлагат в рамките на разчетените в бюджета на града средства, които пък се планират на базата на дългосрочната инвестиционна програма на София.

В предишния период – 2007 - 2010 г., столицата беше разделена на три подзони, за всяка от които беше избрана по една компания изпълнител, а общата стойност на поръчката беше за 45 млн. лв. без ДДС. Т.нар. зимно поддържане е ангажимент на седемте компании, ангажирани с чистотата на града, които работят по утвърден план на Столична община.

Община Варна планира да похарчи 300 млн. лв. за поддръжка на инфраструктурата си до 2016 г., като средствата ще отидат в пет компании, избрани чрез търг да осъществяват планираните дейности. От обявената поръчка се вижда, че фирмите ще бъдат ангажирани както с ремонти на улици, участъци от републиканската пътна мрежа, паркове, детски и спортни площадки и  междублокови пространства, така и със зимното почистване на града през следващите три години и половина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

51 коментара
  • За да останат ХОРА в България.
    • -12
    • +132

    Е, нама такава страна.,... Е нема такива балъци като варненци..
    Нека си мълчат, нека си кротуват, а после - да се оплакват защо имали високи данъци и кражби навсякъде..

  • 2
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    Там по черноморието само мутри управляват. Затова и не ходя там. Не са заслужили моите пари с нищо.

  • 3
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    Голяма сума наистина, за такива пари Варна трябва да свети от чистота и подреденост като болница а снежинките трябва да се улавят във въздуха. Дано само не се окаже че пак обръч от фирми източва общинският бюджет. Сравнението със София що се отнася до поддръжка на улици и почистване е неуместно. Аз лично никога не съм посещавал по-мръсен и разнебитен град от Столицата, вярно бюджетът й е голям, но също така е вярно че доста тунеядци разчитат на общинската хранилка.

  • 4
    orchis avatar :-|
    orchis

    От написаното тук излиза че и досега Варна е давала повече пари за почистване и ремонти от София. Като се има предвид че градът е три пъти по-малък, би трябвало да блести. Аз поне нямам това усещане.
    Интерсно ми е колко сняг пада по корето и колко се задържа.

  • 5
    evstati avatar :-|
    evstati

    До коментар [#1] от "bestbuy":

    Викаш ти и 5 минути не можеш да го изтраеш това , а ?
    Ставаш и им даваш да разберат......(!)
    Само в твоя град или село да стане такова нещо........................майките им разплаквате......................................

  • 6
    peho avatar :-|
    peho

    [quote#1:"bestbuy"]Е, нама такава страна.,... Е нема такива балъци като варненци.. [/quote]
    Няма как, Варна вече е под властта на ГЕРБ. Каквато страната, такива и градовете.

  • 7
    kosmev avatar :-P
    Убитака

    Вместо 20 милиона лева на година за снегопочистване може да се плати таксито на всеки един жител пожелал да пътува в "снежен" дни.
    Във Варна има години, в които изобщо не пада сняг.
    Дори при тежка зима, едва ли има повече от 20 дни сумарно в които да се чисти.
    Т.е дава се по един милион на ден почистване?!
    Или ако всички 100 000 автомобила решат да се движат в този ден, по 10лв на автомобил?
    Или друга сметка - 20 милиона са по един чифт нови зимни гуми за всичкото 100 000 автомобила, регистрирани във Варна...

  • 8
    nogica avatar :-P
    nogica

    ББ да попита бате Кирчо,защо му харчи парите така.Какви пътища строи ГЕРБ като Кирчо оре асфалта във Варна за да намали скоростта ,25 легнали полицай монтираха след въвеждане на стандартите за тях--ПОЗНИЙТЕ ДАЛИ ОТГОВАРЯТ НА НОВИТЕ ИЗИСКВАНИЯ.
    Който гласува за КИро няма право да се жалва от него,фитнеса на другия за 100лв на час изглежда,като троха на фона на снежния тайфун който ще върлува тази зима по варненското крайбрежие.

  • 9
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    [quote#5:"evstati"]Викаш ти и 5 минути не можеш да го изтраеш това , а ?
    Ставаш и им даваш да разберат......(!) [/quote]

    Да, така беше .. когато бях млад на много такива точно мамата им разплакахме...... Псуваха и ревяха, че далаверата им е секнала..

    Сега уви съм в друга държава и .. тук като има таквиз неща - пак го правя.

  • 10
    patchev avatar :-|
    HXP

    До коментар [#6] от "peho":

    На Герб или на една позната абревиатура?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK