Колко взима администрацията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Колко взима администрацията

Колко взима администрацията

Държавата е не много щедър и справедлив, но пък доста сигурен работодател

Вера Денизова
39818 прочитания

© Shutterstock


Фотограф: Shutterstock
Автор: Антония Тилева
Автор: Капитал

Мария е на 28 и е младши експерт в агенция, която управлява европари. Определя заплатата си като добра за стандарта на живот в София.

И тъй като е придобила специфични умения за работа с европейските програми, успява да си докара й допълнителни доходи, като консултира фирми как да получат средства от ЕС. Твърди, че няма намерение да напуска държавната администрация. Тя обаче е един от малцината доволни от възнаграждението, което получава като чиновник. Не се притеснява дори и след промяната на правилата, по които се определят заплатите в администрацията и които влязоха в сила от началото на юли. Идеята беше да се премахне порочната схема в момента - ниско основно възнаграждение, което се допълва от най-различни, непрозрачно и често несправедливо разпределяни бонуси. Затова почти всяко ведомство преизчисли заплатите на своите служители според нов класификатор на длъжностите, като към основната вля и част от парите, които досега са се получавали като допълнителни възнаграждения заедно с класа за прослужено време.

Дали новата система ще направи администрацията по-мотивирана, или ще принуди някои от добрите професионалисти да напуснат ще стане ясно най-рано догодина. Най-малкото, все още не се знае дали промененият начин на определяне на бонусите на държавните служители е работещ, тъй като първите раздадени суми ще са ясни през октомври.

Наличните данни за заплатите след промяната им обаче повдигат поне отчасти завесата за парите на държавната машина (виж инфографиката вляво). А зад нея се вижда, че възнагражденията там в повечето случаи не отговарят на имиджа, че са обидно ниски.

Каква е целта

Промяната засяга около 60 хил. души. Някои от тях и досега са разчитали само на заплата, защото ведомството, в което работят, не е имало бюджет за допълнително материално стимулиране. При други обаче допълнителните доходи надхвърляха основното месечно възнаграждение и в повечето случаи се присъждаха след подозрително еднакви за всички служители оценки. Сега идеята е да се изсветли този скрит източник на средства и да се даде по-обективна картина за нивата на заплащане в държавата. Добре представящите се чиновници и занапред ще получават бонуси на тримесечие, но не повече от 80% от основната им месечна заплата и по нова схема на оценяване. На ниво отделно ведомство 70% от средствата за възнаграждения би трябвало да са предназначени за основно възнаграждение на служителите, а останалите 30% - за бонифициране. Според източници от управляващите обаче повечето структури са предпочели да увеличат твърдите заплати (където това е възможно) и тази година не са им останали пари за допълнителни стимули. А през 2013 г. и да има увеличения на фонд "Работна заплата", те няма да са за всички ведомства, а само за тези с ниски доходи.

Другата промяна е в класификацията на длъжностите. Тя цели в различните министерства хора на една и съща позиция да получават еднакви възнаграждения, а освен това дава възможност за по-високи стартови заплати от досегашните и израстване в кариерната стълбица и по хоризонтала. А това по мнение на експерти от агенции за подбор на персонал ще направи държавата конкурент на частния сектор при наемане на по-неопитни служители със сравнително ниски заплати.

Има ли база за сравнение

След промяната средната брутна работна заплата в администрацията (в сметката не са включени министерствата на вътрешните и външните работи, както и Министерството на отбраната) става около 910 лв. Средното "изсветляване" на месечния доход е 120 лв. В някои ведомства обаче то се дължи единствено на вливането на парите за прослужено време към основното възнаграждение. Най-високите средни заплати продължават да са на хората, работещи с еврофондовете, а най-ниските - на заетите в областните администрации и някои агенции, като например тази за борба с градушките или за проучване на нивото на река Дунав.

Дали обаче държавата е достатъчно конкурентен работодател? Еднозначен отговор няма. Една от причините е липсата на представителна статистика за пазара на труда в България (дори и данните на НСИ са изкривени, защото те не отчитат големия сив сектор при заплащането в реалния бизнес). Другата - естеството на работа в държавната администрация, което е доста специфично (виж таблицата вляво).

"Работните места в администрацията и в частния сектор са различни, преследват се различни резултати, а това определя продуктивността и ефективността на служителите", обяснява Надя Василева от Мanpower. Тя допълва, че като цяло в администрацията продуктивността се измерва по-трудно, затова и тази работа е по-привлекателна, защото заплатата не зависи от резултатите толкова, колкото в частния сектор.

И все пак някакво, макар и много условно сравнение е възможно за длъжности като счетоводители или юрисконсулти например, макар че и там изискванията за всяко конкретно работно място са специфични.

"За ръководни длъжности разликата между държавните и частни организации е 4 пъти, докато за изпълнителски е само два", казва Борислав Игнатов, старши консултант Entalent, партньор на Towers Watson за България. Уточнява, че мнението не ангажира Towers Watson и е на база наблюдения основно на заплатите в големи международни компании с клонове в страната. Той допълва, че в частния сектор базовото възнаграждение за ръководители е около 70% от общото, останалото са годишни бонуси, коли и други придобивки, докато за изпълнителски позиции то е почти 100%.

"За всеки случай възнаграждение под 600 лв. в София е мотивация да не се работи добре", твърди консултант в агенция за подбор на персонал, който има наблюдения върху нивата на заплатите в по-малки компании. Допълва, че за средните позиции в частния сектор възнаграждения са с около 20% по-високи в сравнение с тези в министерствата. Но ниските нива и в двата сектора са конкурентни.

И каква е мотивацията

Иван е старши експерт в една от агенциите към социалното министерство. Обяснява, че от три години не са получавали бонуси. След промяната от средата на годината на начина, по който се изчисляват заплатите в администрацията, доходът на хората в неговата агенция се е увеличил средно с 50-60 лв. "Финансовият министър каза, че заплатите ще се повишават на добре работещите служители, но не са предвидени допълнителни средства за такова стимулиране. Ако ще да мързелувам, ако ще да съм най-добър, няма да получа една стотинка отгоре", убеден е той. Въпреки това не смята, че може да си намери по-добра работа в частния сектор, защото "заплатата тук е ниска, но поне е гарантирана и се плащат осигуровки, което в частния бизнес никога не е сигурно". Сигурността, която дава държавната служба, е една от причините този вид работа да изглежда привлекателна. Другите й предимства са, че държавните служители са защитени от съкращения, ползват по-големи болнични и отпуска накуп без притеснения. А и една част от хората гледат на престоя си в администрацията като на вид инвестиция в бъдещето – трупат контакти и опит, които биха им помогнали при започване на частна практика.

По-широк поглед върху системата има Николай. Той е директор на дирекция в едно от най-големите министерства. Казва, че все още има много неизвестни около новия модел на заплащане и това е тревогата на много от хората в администрацията. "Преди промените например аз взимах 100 единици твърда заплата и 100 единици допълнително материално стимулиране. Сега твърдата ми заплата стана 140 единици, но останалите 60 са неизвестни. Ще е ясно дали ще запазя досегашния си доход през октомври, когато ще бъдат раздадени бонуси по новата система. Ако губя, ще си търся късмета на друго място", твърди Николай.

Всъщност дали ще има диференциация в бонусите във всяко ведомство ще зависи от неговия ръководител, както и от бюджета, с който разполага. Затова е напълно възможно някои хора да взимат по-малко като общ доход в сравнение с преди. Според Николай обаче самата система в администрацията донякъде е опорочена и диференциацията на бонусите може да изостри нейните недостатъци: има парашутисти, които взимат добри заплати, но не познават естеството на работа. "Те си тръгват заедно със смяната на властта. Но всичко това дразни, действа демотивиращо на останалите. В същото време новият модел на заплащане насърчава още повече субективността, така че сега предизвикателството ще е да се направят обективни оценки на хората, за да не напуснат тези със знания и умения. Защото има и такива и те наистина си харесват работата", убеден е той.

Държавната машина обаче до голяма степен е огледало на цялата система. Ако тя не се управлява добре, и администрацията не дава всичко от себе си. А изсветляването на доходите й е само една малка крачка към промяна в мисленето на чиновниците и тези, които ги ръководят. Защото колкото по-прозрачна е държавната машина, толкова по-ефективно върти колелата си тя.

По темата работи и Екатерина Попова

Фотограф: Shutterstock

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

50 коментара
  • 1
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов
    • -17
    • +100

    За ползата,която има от тях не е много,но за вредата,която нанасят е много.

  • 2
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    До коментар [#1] от "vjacho":

    Прав си, цялата бумащина която храни хиляди чиновници в най-различни министерства и агенцийки може да се избегне ( до известна степен ) с въвеждането на така нареченото електронно правителство. Щото в администрацията има цяла армия пишеща докладни и записки, на които общо взето им се плаща за нищоправене, и когато нямат работа - редят пасианси.

  • 3
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов

    Една нощ сънувах змии.Питам жената какво е това,тя вика душмани.Отивам на работа и почвам да си броя душманите:НОИ,НАП,НЗОК,Агенция по лек. средства,Агенция по това и онова...нямат край.

  • 4
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Държавата е преди всичко много неефективен работодател! НСО има бюджет от 30 милиона лева (два пъти повече от разузнаването) и много раздут щат (кой от кого се пази?). Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност има щат 255 души (заплатите им са 4 милиона на година) и дейност с която би следвало да се занимава полицията!?
    Трябват ни по-малко, по-професионални, по-ефективни и по-добре платени държавни служители. Да започнем с по-малко!

  • tily_lily

    "Мария е на 28 и е младши експерт в агенция, която управлява европари. Определя заплатата си като добра за стандарта на живот в София.И тъй като е придобила специфични умения за работа с европейските програми, успява да си докара й допълнителни доходи, като консултира фирми как да получат средства от ЕС. "

    Класика в жанра - въпреки закона за конфликт на интереси,"експертката"; си докарва допълнително,като прави точно това, което е забранено. "Консултира" фирми-пише проекти,после се грижи да бъдат изпълнени безпроблемно. Няма такава държава просто...

  • 6
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов

    [quote#5:"tily_lily"]Класика в жанра - въпреки закона за конфликт на интереси,"[/quote]
    +++++Тя най-добре знае кога коя програма се отваря и може да ти напише проекта на така нар. брюкселски английски.

  • 7
    dimko avatar :-P
    dimko

    До коментар [#5] от "tily_lily":
    При европарите , между Държавата и бенефициентите няма и не бива да има бизнес-конкуренция . При стриктно спазване на евроинструкциите , как си обясняваш усвояването на тези пари . Не надценявай позицията на момичето , то е шерп в тази експедиция ...

  • 8
    tily_lily avatar :-|
    tily_lily

    До коментар [#7] от "dimko":

    Бизнес-конкуренция между държавата и бенефициентите?!? Извинявай, числя че нямаш представа за какво става на въпрос.
    Бенефициентите кандидатстват и изпълняват проекти.Държавата контролира. Познай как.
    Служителите в тези агенции имат вътрешна информация и методи и средства да влияят на много решения.По закон нямат право да извършват такава дейност в извънработно време. Подписват и специални декларации за това.

  • 9
    dimko avatar :-P
    dimko

    До коментар [#8] от "tily_lily":
    Чети ме внимателно , Приятелю Уотсън . Не е дума само за това ...

  • 10
    juliano95 avatar :-|
    Julian Mall

    Всичко е бошлаф. Нищо в държавната ни администрация не може да бъде променено и най-категоричното доказателство за това е факта, че вместо да намаля тя продължава да се разраства и да бъде хранилка за партийната номенклатура. А това че държавната работа е по-сигурна от частната също е много относително, ако си попаднал там без партийни и роднинско-приятелски връзки няма никакъв проблем да те изритат със съкращение, ниска атестационна оценка или по друг член на Закона за държавния служител.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK