Краят на старите ленти
Големите инфраструктурни проекти в България се забързаха почти до нормална скорост. Това е повод за повече планиране, не за национална радост


Екип на Капитал

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Нациите често имат теми, които са им слаби места и от които ги боли. За англичаните например такава тема е американският английски, който е по-разпространен в света от своя първоизточник. За финландците е алкохолът, който помрачава иначе неопетнения им имидж. За италианците е мафията, а за австрийците - сянката на по-мощната Германия. За българите такава национална тема, от която боли всеки път, са магистралите.
Поне две поколения българи израснаха с мрънкащото "и тези имат по-добри пътища от нас", като преживяха тежко сравненията с пътната мрежа в различни държави с окаяното и западнало състояние на инфраструктурата в страната. Принадлежността към Европа по естествен път се асоциираше с хубавите пътища - затова толкова българи дълго време недоумяваха как Хърватия не е член, а ние сме.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
112 коментара
Хе, аз тия дни пътувах до Бургас... По новата магистрала-хвалба помпозно открита наскоро... Моята оценка на свършеното е - среден 3. Вярно, положен е нов асфалт, има пътни знаци, и ограда има... Има и мостове на пътища, които пресичат магистралата, ала самите тях ги няма - свършват на десетина метра - в полето... Към тях изходи от магистралата няма. За да стигнеш до някое село, вероятно трябва да отидеш до Бургас и да се върнеш по селските пътища... Как точно ще се "оживи" провинцията по този начин, не е ясно... Няма и място където да спреш, дори за една студена вода. Има няколко паркинга на припек, от типа "Получи слънчев удар, тук и веднага!"... От Стара Загора нататък, и бензиностанции няма... Ето, така се строи, когато се бърза да се режат ленти... за поредното откриване... и после - за поредното довършване...
Btw всички тези "недовършени" неща са описани в проектите, но очевидно е нямало кой да ги изпълни - от зор Главния шофьор в Републиката да се изпъчи скоропостижно пред камерите...
Недоволни - винаги ще има. В България всеки се оплаква по всяко време. Това ни е манталитета...
До коментар [#2] от "borabora54":
ами да беше вкарал предложение първо да построят важните неща като паркинги, бензиностанции и изходи към селата и после магистралата
Мостовете в полето са построени с цел от близките села да могат да минават над магистралата, за да си обработват земите. Главно са направени за селскостопански машини и магарешки каручки. ;)
Ще се появяват и другите неща.
Държавата няма смисъл да строи бензиностанции, паркинги и пр. Това е работа на частния бизнес. А частния бизнес си брои стотинките и работи на печалба - така че ако има "далавера" частния бизнес ще построи бензиностанции и паркинги. Ако няма "далавера" - т.е. ако няма достатъчно хора да спират на тях - няма да бъдат построени.
Щото ако държавата построи тези неща и те не се ползват, щото никой не спира там, ще почне един реф "За чий държавата пръсна тези пари, като никой не спира".
[quote#4:"jackdaniels"]ами да беше вкарал предложение първо да построят важните неща като паркинги, бензиностанции и изходи към селата и после магистралата [/quote]
Колега разсъждаваш по социалистически.
В Америка разсъждават така "Ако мислиш, че ще изкараш пари, вземи кредит, построй паркинги и бензиностанции и прави пачки"
До коментар [#2] от "borabora54":
Мостовете са построени със селскостопанска цел. Целта на магистралата е не да свързва селата а икономически важните центрове.
С риск да се повторя, аз питам с какви пари ще поддържаме така построените магистрали? Те са по принцип красива, но скъпа играчка! Аз не съм виждал нито веднъж цялата магистрала Тракия да е в работно състояние. Сега ще построим още километри с европарите, софиянци ще се порадват няколко месеца колко бързо стигат до морето, управляващите ще се наснимат във всички ракурси ... и после? От къде ще дойдат парите за поддръжка?
Според мен елементарно за нашите управляващи е по-лесно да покажат няколко километра нов, радващ окото асфалт, отколкото да реформират здравеопазване, образование, полиция, армия и т.н.
До коментар [#2] от "borabora54":
моята оценка за интелекта ти е слаб 2
По темата за скоростта на проектите: В цялата статия се говори колко бавно ставало всичко и как постепенно сме се приближавали ди нормална проектна скорост. Аз пък не съм съгласен, напротив, очарован съм колко бързо става всичко в България когато веднъж тръгнат проектите. Като човек живеещ в Германия имам сравнение: Тука втория метродиаметър го построиха за около две години... В същото време метро-тунелът под центъра на Лайпциг го строят вече 10 години, и то не заради липса на пари или лоша и непостоянна организация. А в Берлин една отсечка на метрото от гарата до александерплац (пак много по малко от споменатия втори лъч), трябваше да я делят на две и ще им отнеме 30! години до 2019 докато бъде завършена. Подобно е положението при строеж на магистрали и друга инфраструктура.
И пак да кажа тожа не е от непостоянство лоша организация или липса на пари. Просто проектното време е дълго. В този смисъл е добре и нашенци да се научат че не могат да получават всичко веднага...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.