Краят на старите ленти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Краят на старите ленти

Краят на старите ленти

Големите инфраструктурни проекти в България се забързаха почти до нормална скорост. Това е повод за повече планиране, не за национална радост

22703 прочитания

© Явор Попов


Нациите често имат теми, които са им слаби места и от които ги боли. За англичаните например такава тема е американският английски, който е по-разпространен в света от своя първоизточник. За финландците е алкохолът, който помрачава иначе неопетнения им имидж. За италианците е мафията, а за австрийците - сянката на по-мощната Германия. За българите такава национална тема, от която боли всеки път, са магистралите.

Поне две поколения българи израснаха с мрънкащото "и тези имат по-добри пътища от нас", като преживяха тежко сравненията с пътната мрежа в различни държави с окаяното и западнало състояние на инфраструктурата в страната. Принадлежността към Европа по естествен път се асоциираше с хубавите пътища - затова толкова българи дълго време недоумяваха как Хърватия не е член, а ние сме.

Това е толкова дълбоко вкоренен критерий за оценка, че последните двама премиери сведоха почти изцяло сравненията помежду си до това кой колко километра пътища е направил. По тази линия Бойко Борисов има защо да е доволен - само тази година в експлоатация бяха пуснати 82,3 км от "Тракия", а тази седмица влиза в действие новият периметър на софийското метро, който ще отвори нови 11 станции. Ако светът не свърши през 2012 г., догодина основната магистрала на България, която 6 правителства от края на комунизма досега не можаха да довършат, най-накрая ще е факт. Това със сигурност гарантира място на Борисов в разговорите на българите за години напред, когато се обсъжда болната национална тема, но означава ли то, че неговият е най-успешният кабинет?

Само по себе си надали. Повечето от големите инфраструктурни проекти, които вървят в момента, са започнати преди доста време и са продукт на повече от едно правителство. Дори залата "Армеец", с която Борисов се гордее може би най-много, е следствие от работата на неговите предшественици. Най-същественият проект извън инфраструктурата - Технопарк - София, също ще има нужда от подкрепата на повече от един мандат, за да бъде завършен (виж свързаните текстове). Самият Борисов вероятно осъзнава, че ако загуби следващите избори, неговият наследник ще открие магистрала "Струма" през 2017 г., обирайки лаврите. Инфраструктурните проекти винаги и навсякъде са мащабно усилие и искат отдаденост от повече от едно правителство. В България обаче забавянето на някои от тях е толкова мащабно, че самото забързване на процеса до някакви нормални рамки е успех.

Много пари, навреме

"Благодарности към тези, които завещаха 4 километра тунели от 60-те години, които използвахме. Благодаря на кметове, общински съветници, инженери, работници, министър-председатели, министри на транспорта и на всички, които са спомогнали за строителството на метрото."

Бойко Борисов, министър-председател

Магистралите, новите скоростни пътища и метрото са полезни, защото добрите пътни и транспортни връзки са в основата на всяка по-значима инвестиция. Допълнителен бонус е чисто човешкото преживяване от по-бързото и комфортно пътуване. Но инвестициите в тях не влияят толкова директно на икономиката, казва икономистът от Центъра за либерални стратегии Георги Ганев. "БВП на България е около 75 млрд. за миналата година. Вложенията - преки и непреки, в инфраструктура може би са над милиард годишно. Няма как това фундаментално да доведе до растеж." Според него по-важният ефект от тях е ефективността им, т.е. колко приход носят след това. "От тази гледна точка една магистрала на Запад може би би била по-полезна, но пък хората искат магистрала към морето", казва Ганев. В този ред на мисли едни от най-важните инфраструктурни проекти - жп линиите, които свързват България със Западна Европа и съседите й, все още изостават драматично. Но те са друга болна национална тема.

Нациите често имат теми, които са им слаби места и от които ги боли. За англичаните например такава тема е американският английски, който е по-разпространен в света от своя първоизточник. За финландците е алкохолът, който помрачава иначе неопетнения им имидж. За италианците е мафията, а за австрийците - сянката на по-мощната Германия. За българите такава национална тема, от която боли всеки път, са магистралите.

Поне две поколения българи израснаха с мрънкащото "и тези имат по-добри пътища от нас", като преживяха тежко сравненията с пътната мрежа в различни държави с окаяното и западнало състояние на инфраструктурата в страната. Принадлежността към Европа по естествен път се асоциираше с хубавите пътища - затова толкова българи дълго време недоумяваха как Хърватия не е член, а ние сме.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

112 коментара
  • 2
    borabora54 avatar :-P
    borabora54
    • -223
    • +117

    Хе, аз тия дни пътувах до Бургас... По новата магистрала-хвалба помпозно открита наскоро... Моята оценка на свършеното е - среден 3. Вярно, положен е нов асфалт, има пътни знаци, и ограда има... Има и мостове на пътища, които пресичат магистралата, ала самите тях ги няма - свършват на десетина метра - в полето... Към тях изходи от магистралата няма. За да стигнеш до някое село, вероятно трябва да отидеш до Бургас и да се върнеш по селските пътища... Как точно ще се "оживи" провинцията по този начин, не е ясно... Няма и място където да спреш, дори за една студена вода. Има няколко паркинга на припек, от типа "Получи слънчев удар, тук и веднага!"... От Стара Загора нататък, и бензиностанции няма... Ето, така се строи, когато се бърза да се режат ленти... за поредното откриване... и после - за поредното довършване...
    Btw всички тези "недовършени" неща са описани в проектите, но очевидно е нямало кой да ги изпълни - от зор Главния шофьор в Републиката да се изпъчи скоропостижно пред камерите...

  • 3
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon
    • -50
    • +178

    Недоволни - винаги ще има. В България всеки се оплаква по всяко време. Това ни е манталитета...

  • 4
    jackdaniels avatar :-|
    jackdaniels
    • -38
    • +140

    До коментар [#2] от "borabora54":

    ами да беше вкарал предложение първо да построят важните неща като паркинги, бензиностанции и изходи към селата и после магистралата

  • 5
    realguru avatar :-|
    realguru
    • -18
    • +213

    Мостовете в полето са построени с цел от близките села да могат да минават над магистралата, за да си обработват земите. Главно са направени за селскостопански машини и магарешки каручки. ;)

    Ще се появяват и другите неща.

    Държавата няма смисъл да строи бензиностанции, паркинги и пр. Това е работа на частния бизнес. А частния бизнес си брои стотинките и работи на печалба - така че ако има "далавера" частния бизнес ще построи бензиностанции и паркинги. Ако няма "далавера" - т.е. ако няма достатъчно хора да спират на тях - няма да бъдат построени.

    Щото ако държавата построи тези неща и те не се ползват, щото никой не спира там, ще почне един реф "За чий държавата пръсна тези пари, като никой не спира".




  • 6
    realguru avatar :-|
    realguru

    [quote#4:"jackdaniels"]ами да беше вкарал предложение първо да построят важните неща като паркинги, бензиностанции и изходи към селата и после магистралата [/quote]


    Колега разсъждаваш по социалистически.

    В Америка разсъждават така "Ако мислиш, че ще изкараш пари, вземи кредит, построй паркинги и бензиностанции и прави пачки"

  • 7
    martin_canev avatar :-|
    Martin_Canev
    • -17
    • +125

    До коментар [#2] от "borabora54":

    Мостовете са построени със селскостопанска цел. Целта на магистралата е не да свързва селата а икономически важните центрове.

  • 8
    pzashev avatar :-|
    pzashev
    • -106
    • +53

    С риск да се повторя, аз питам с какви пари ще поддържаме така построените магистрали? Те са по принцип красива, но скъпа играчка! Аз не съм виждал нито веднъж цялата магистрала Тракия да е в работно състояние. Сега ще построим още километри с европарите, софиянци ще се порадват няколко месеца колко бързо стигат до морето, управляващите ще се наснимат във всички ракурси ... и после? От къде ще дойдат парите за поддръжка?
    Според мен елементарно за нашите управляващи е по-лесно да покажат няколко километра нов, радващ окото асфалт, отколкото да реформират здравеопазване, образование, полиция, армия и т.н.

  • 9
    voxy avatar :-|
    voxy

    До коментар [#2] от "borabora54":

    моята оценка за интелекта ти е слаб 2

  • 10
    antikommunist avatar :-|
    antikommunist
    • -17
    • +130

    По темата за скоростта на проектите: В цялата статия се говори колко бавно ставало всичко и как постепенно сме се приближавали ди нормална проектна скорост. Аз пък не съм съгласен, напротив, очарован съм колко бързо става всичко в България когато веднъж тръгнат проектите. Като човек живеещ в Германия имам сравнение: Тука втория метродиаметър го построиха за около две години... В същото време метро-тунелът под центъра на Лайпциг го строят вече 10 години, и то не заради липса на пари или лоша и непостоянна организация. А в Берлин една отсечка на метрото от гарата до александерплац (пак много по малко от споменатия втори лъч), трябваше да я делят на две и ще им отнеме 30! години до 2019 докато бъде завършена. Подобно е положението при строеж на магистрали и друга инфраструктура.
    И пак да кажа тожа не е от непостоянство лоша организация или липса на пари. Просто проектното време е дълго. В този смисъл е добре и нашенци да се научат че не могат да получават всичко веднага...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK