Новият брой:
Правителство с ГЕРБ?

Краят на старите ленти

Големите инфраструктурни проекти в България се забързаха почти до нормална скорост. Това е повод за повече планиране, не за национална радост

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Нациите често имат теми, които са им слаби места и от които ги боли. За англичаните например такава тема е американският английски, който е по-разпространен в света от своя първоизточник. За финландците е алкохолът, който помрачава иначе неопетнения им имидж. За италианците е мафията, а за австрийците - сянката на по-мощната Германия. За българите такава национална тема, от която боли всеки път, са магистралите.

Поне две поколения българи израснаха с мрънкащото "и тези имат по-добри пътища от нас", като преживяха тежко сравненията с пътната мрежа в различни държави с окаяното и западнало състояние на инфраструктурата в страната. Принадлежността към Европа по естествен път се асоциираше с хубавите пътища - затова толкова българи дълго време недоумяваха как Хърватия не е член, а ние сме.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
112 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    borabora54 avatar :-P
    borabora54
    • - 223
    • + 117

    Хе, аз тия дни пътувах до Бургас... По новата магистрала-хвалба помпозно открита наскоро... Моята оценка на свършеното е - среден 3. Вярно, положен е нов асфалт, има пътни знаци, и ограда има... Има и мостове на пътища, които пресичат магистралата, ала самите тях ги няма - свършват на десетина метра - в полето... Към тях изходи от магистралата няма. За да стигнеш до някое село, вероятно трябва да отидеш до Бургас и да се върнеш по селските пътища... Как точно ще се "оживи" провинцията по този начин, не е ясно... Няма и място където да спреш, дори за една студена вода. Има няколко паркинга на припек, от типа "Получи слънчев удар, тук и веднага!"... От Стара Загора нататък, и бензиностанции няма... Ето, така се строи, когато се бърза да се режат ленти... за поредното откриване... и после - за поредното довършване...
    Btw всички тези "недовършени" неща са описани в проектите, но очевидно е нямало кой да ги изпълни - от зор Главния шофьор в Републиката да се изпъчи скоропостижно пред камерите...

    Нередност?
  • 3
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon
    • - 50
    • + 178

    Недоволни - винаги ще има. В България всеки се оплаква по всяко време. Това ни е манталитета...

    Нередност?
  • 4
    jackdaniels avatar :-|
    jackdaniels
    • - 38
    • + 140

    До коментар [#2] от "borabora54":

    ами да беше вкарал предложение първо да построят важните неща като паркинги, бензиностанции и изходи към селата и после магистралата

    Нередност?
  • 5
    realguru avatar :-|
    realguru
    • - 18
    • + 213

    Мостовете в полето са построени с цел от близките села да могат да минават над магистралата, за да си обработват земите. Главно са направени за селскостопански машини и магарешки каручки. ;)

    Ще се появяват и другите неща.

    Държавата няма смисъл да строи бензиностанции, паркинги и пр. Това е работа на частния бизнес. А частния бизнес си брои стотинките и работи на печалба - така че ако има "далавера" частния бизнес ще построи бензиностанции и паркинги. Ако няма "далавера" - т.е. ако няма достатъчно хора да спират на тях - няма да бъдат построени.

    Щото ако държавата построи тези неща и те не се ползват, щото никой не спира там, ще почне един реф "За чий държавата пръсна тези пари, като никой не спира".




    Нередност?
  • 6
    realguru avatar :-|
    realguru
    • - 26
    • + 57

    [quote#4:"jackdaniels"]ами да беше вкарал предложение първо да построят важните неща като паркинги, бензиностанции и изходи към селата и после магистралата [/quote]


    Колега разсъждаваш по социалистически.

    В Америка разсъждават така "Ако мислиш, че ще изкараш пари, вземи кредит, построй паркинги и бензиностанции и прави пачки"

    Нередност?
  • 7
    martin_canev avatar :-|
    Martin_Canev
    • - 17
    • + 125

    До коментар [#2] от "borabora54":

    Мостовете са построени със селскостопанска цел. Целта на магистралата е не да свързва селата а икономически важните центрове.

    Нередност?
  • 8
    pzashev avatar :-|
    pzashev
    • - 106
    • + 53

    С риск да се повторя, аз питам с какви пари ще поддържаме така построените магистрали? Те са по принцип красива, но скъпа играчка! Аз не съм виждал нито веднъж цялата магистрала Тракия да е в работно състояние. Сега ще построим още километри с европарите, софиянци ще се порадват няколко месеца колко бързо стигат до морето, управляващите ще се наснимат във всички ракурси ... и после? От къде ще дойдат парите за поддръжка?
    Според мен елементарно за нашите управляващи е по-лесно да покажат няколко километра нов, радващ окото асфалт, отколкото да реформират здравеопазване, образование, полиция, армия и т.н.

    Нередност?
  • 9
    voxy avatar :-|
    voxy
    • - 37
    • + 91

    До коментар [#2] от "borabora54":

    моята оценка за интелекта ти е слаб 2

    Нередност?
  • 10
    antikommunist avatar :-|
    antikommunist
    • - 17
    • + 130

    По темата за скоростта на проектите: В цялата статия се говори колко бавно ставало всичко и как постепенно сме се приближавали ди нормална проектна скорост. Аз пък не съм съгласен, напротив, очарован съм колко бързо става всичко в България когато веднъж тръгнат проектите. Като човек живеещ в Германия имам сравнение: Тука втория метродиаметър го построиха за около две години... В същото време метро-тунелът под центъра на Лайпциг го строят вече 10 години, и то не заради липса на пари или лоша и непостоянна организация. А в Берлин една отсечка на метрото от гарата до александерплац (пак много по малко от споменатия втори лъч), трябваше да я делят на две и ще им отнеме 30! години до 2019 докато бъде завършена. Подобно е положението при строеж на магистрали и друга инфраструктура.
    И пак да кажа тожа не е от непостоянство лоша организация или липса на пари. Просто проектното време е дълго. В този смисъл е добре и нашенци да се научат че не могат да получават всичко веднага...

    Нередност?
Нов коментар