Авиоотряд 28 нямал лиценз за търговски превози
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиоотряд 28 нямал лиценз за търговски превози

Авиоотряд 28 нямал лиценз за търговски превози

Това става ясно от отговор на Главна Дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" до "Капитал"

11502 прочитания

© Георги Кожухаров


Правителственият Авиоотряд 28 няма лиценз за търговски превози. Това става ясно от отговор на Главна Дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" до "Капитал" (вижте писмото вляво).

От отговора им става ясно, че общо четири летателни средства на правителството имат разрешение за опериране: Airbus А319 има разрешение за въздушни превози - полети със специално предназначение, Falcon 2000 - разрешение за облитане на радио и светотехнически средства (самолетът е екипиран с техника, която се използва за проверка на радионавигационните, радиолокационни и светотехнически средства) и въздушни превози - полети със специално предназначение, а хеликоптерите Mи-8 и Augusta A 109 E имат разрешение за патрулиране и наблюдение, както и за въздушни превози - полети със специално предназначение.

Всичките тези разрешения обаче са по Наредба № 24 от 2000 г. за издаване свидетелства на авиационните оператори, извършващи специализирани авиационни работи. В нея изрично е посочено, че тя не се отнася "до авиационни оператори, изпълняващи въздушен превоз на пътници или товари и поща, за превози на аеротаксита и спешна медицинска помощ."

Авиоотряд 28 няма свидетелство по Наредба № 37, която урежда условията и реда за издаване на свидетелства на авиационните оператори за търговски въздушен превоз и контрола върху тях (Загл. изм. - ДВ, бр. 38 от 2009 г.). Именно по тази наредба са регистрирани всички търговкси превозвачи в страната.

Темата със статута на Авиоотряд 28 стана актуална, след като се разбра, че правителственият Airbus е превозил футболните отбори на "Витоша" (Бистрица) и "Чавдар" (Етрополе), за контролна среща, играна във Варна. За отбора на "бистришките тигри" е играл премиерът Бойко Борисов, а за тима от Етрополе е ритал депутатът от ГЕРБ Емил Димитров, който е и негов собственик.

Полетът е бил заявен от Българския футболен съюз. В първия ден на скандала, министърът на транспорта Ивайло Московски заяви, че за полета е платено: " И доколкото аз съм запознат, фактурата е разплатена, услугата е абсолютно на 100% заплатена, законно, така че няма никакъв проблем."

Впоследствие стана ясно, че фактурата (на стойност 23 200 лв.) в действителност е била платена, но близо седмица след изказването на Московски. Средствата са преведени от Българския футболен съюз, а полетът е платен от "Чавдар" (Етрополе).

Въпросът за приходите и разходите на футболния отбор на Емил Димитров също е интересен - наскоро проверка на "Капитал" установи, че отборът (който е акционерно дружество) няма нито един вписан годишен финансов отчет в търговския регистър за последните три години.

Според Цвятко Луканов, бивш директор на Авиоотряд 28, правителствените самолети не могат да извършват търговски полети: "Отрядът не е регистриран по Търговския закон, не е дружество и не може да купува, продава и да прави търговия." Преди няколко седмици в интервю за dnevnik.bg той каза: "Там е разковничето - кой или какво разрешава на отряда да извършва полети срещу заплащане и реално се взима и някаква добавена стойност за всеки извършен полет извън специалните полети на първите четирима."

"Цената на този полет с приложението на всички преки разходи (по-горе описаните плюс цената на горивото) и непреки разходи, като лизинга на самолета, цената на техническата поддръжка на самолета и цената на застраховката (която задължително трябва да притежава всеки самолет), се приближава до 30-35 хиляди лева", коментира авиационният експерт Сергей Петков. Сума, която се разминава с платената официално фактура за полета на стойност 23 500 лв.

"Не виждам нито конфликт, нито проблем", коментира директорът на Авиоотряд 28 Пенчо Пенчев по повод скандала. "Аз съм от ЦСКА. Значи ли, че трябва да откажа превоз на Левски?", каза той и обясни, че с правителствените самолети са били возени също пожарникари и лекари при спасителни операции: "Ние сме 24 часа на крак. Запълваме всички дупки в момента, които има в България."

Правителственият Авиоотряд 28 няма лиценз за търговски превози. Това става ясно от отговор на Главна Дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" до "Капитал" (вижте писмото вляво).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    bg_potrebitel avatar :-|
    bg_potrebitel

    "Our prosperity grows in direct proportion to the available moral capital."

    http://gustavhertzen.com/2011/11/06/a-moral-deficit-the-root-cause-of-financial-foul-ups/#more-886

  • 2
    morf avatar :-P
    morf

    "Наредба № 24 от 2000 г."

    Ясно... Костов е виновен.

  • 3
    milena_82 avatar :-|
    milena_82

    Наглостта им вече надмина всякакви граници!

  • 4
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Значи са си летели незаконно от край време - по нареждане на премиера, независимо кой е бил той - Костов, царя, серГея или ББ. На практика това е злоупотреба с власт и на четиримата.

  • 5
    tsyrvulan avatar :-?
    tsyrvulan

    Олелеее, става все по-заплетено, авиоотрядът има право да лети и трнаспорира хора и товари но не и по смисъла на търговският закон. Ще рече че няма право да продава услугите си на физически и юридически лица, има обаче правото да ги превози когато това е наредено от хората под чието разпореждане е. Ако има тука някой форумец юрист били разяснил казуса по-подробно?

  • 6
    1951 avatar :-|
    1951

    АО28 няма как да бъде авиационен оператор по смисъла на Закона за гражданското въздухоплаване, защото не е търговско дружество. Това едно.

    Второ, вместо да цитирате самозвани авиационни експерти от хранилката на Кунева вземете една оферта за същия полет (същия брой хора, същата дестинация, същия самолет) от "България ер". Като вземете офертата обръснете едни около 10 - 20% печалба и тогава сравнявайте. Аз като човек от бранша ви казвам, че разликата няма да е съществена.

    Трето и най-важно. Не схващате как работи АО28! Проверете на какви административни документи уреждат дейността му. Като го направите ще видите, че АО28 е под личното ръководство на ББ и той еднолично определя кой и кога да ползва услугите му.

  • 7
    simpler avatar :-P
    simpler

    До коментар [#2] от "morf":

    Не бива да имаш съмнения по този въпрос. Естествечно, че Костов е виновен.

  • 8
    bz avatar :-|
    bz

    [quote#6:"1951"]Второ, вместо да цитирате самозвани авиационни експерти от хранилката на Кунева вземете една оферта за същия полет [/quote]
    Е те това няма как да стане ... за съжаление ... политика на редакцията.
    Прави впечатление че не виждаме БСП, ДПС, СДС и ДСБ да са дали на прокурор това "закононарушение".
    Което просто означава че юристите им са проучили и не са открили такова.
    Юридическата рамка на отряда нарочно е направена по този начин и това не е от вчера.
    Така че освен да ни мирише подозрително този казус друго няма да се случи.

  • 9
    1951 avatar :-|
    1951

    [quote#8:"bz"]Юридическата рамка на отряда нарочно е направена по този начин и това не е от вчера. [/quote]

    Е, радвам се, че някой ги схваща нещата.

    АО28 си е личната авиокомпания на премиера и това си е от вчера всъщност (месец май 2010 г.). Практически еднолично той разписва за това дали ще се вози отбора на Х или У.

    В интерес на истината си има и плюсове тази система, защото отряда извършва и доста хуманитарни полети - медицинска евакуация, търсене и спасяване и прочие.

    От правна гледна точка нещата са изчистени. От морална не са, но за нея не говорим.

  • 10
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Т.е. г-н Пенчев има глупоста или нахалството да сравни полет на селски футболен клуб който е "продаден" по занижена цена с полети в които лекари или пожарникари участват в спасителни операции!?!?
    Интересно какво г-н Пенчев вижда вечер като се погледне в огледалото. Едно разкривено от страх лице да не си изтърве топлото място? От време на време трябва да имаме и принципи в този живот!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK