Общините са против държавния контрол над бюджетите им
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Общините са против държавния контрол над бюджетите им

Вижданията на финансовия министър Симеон Дянков и неговия заместник Владислав Горанов (на заден план) как да се подобри финансовото състояние в общините се разминават с тези на местните власти.

Общините са против държавния контрол над бюджетите им

Mестните власти разкритикуваха предложеното от финансовото министерство затягане на правилата за управление на публичните средства

Стефан Антонов
4739 прочитания

Вижданията на финансовия министър Симеон Дянков и неговия заместник Владислав Горанов (на заден план) как да се подобри финансовото състояние в общините се разминават с тези на местните власти.

© Надежда Чипева


Новият Закон за публичните финанси, който предвижда правомощия на местните власти да се прехвърлят на министъра на финансите, предизвика съпротива от страна на общините.

Ведомството на Симеон Дянков подготви и публикува проектозакона в края на август. Той все още е на фаза обществено обсъждане, но тази есен се предвижда да бъде внесен за гласуване в парламента и да влезе в сила от началото на 2013 година.

Предложената реформа цели да въведе единни правила за управление на всички публични ресурси, като ще отмени Закона за устройството на държавния бюджет и Закона за общинските бюджети, а на по-късен етап ще замести и законите за държавния и общинските дългове.

Проектът предвижда финансовият министър с указания да налага допълнителни аспекти за финансовата политика на общините. Това според Националното сдружение на общините в България (НСОРБ) е неприемливо, защото указанията се издават за подчинени структури, а това противоречи на политиката по децентрализация и предоставянето на самостоятелност.

Неформални решения

Въпреки че за протестите на местните власти се чу още миналата седмица, засега от Министерството на финансите отказват коментар. Представители на ведомството обясниха, че официално не са получили становище от сдружението на общините и поради това също се въздържат да коментират.

Междувременно текат неформални срещи и консултации, на базата на които спорни елементи се отстраняват в движение. Така например е отпаднала забраната при по-високи от планираните приходи общините да финансират допълнителни инвестиции без разрешение на финансовия министър.

"Има голямо разминаване във вижданията кой за какво отговаря, но смятам, че то е преодолимо.

Основното ни възражение срещу закона е голямата концентрация на права в Министерството на финансите, с която местното самоуправление отива на кино. По отношение на общинския дълг искаме в сила да остане сега действащият закон. Принципно подкрепяме фискалните правила за местното самоуправление, които се въвеждат, но не във вида, в който са разписани.

В новия закон ролята на районните кметове се обезличава и вместо това ще има компилация кой за какво отговаря в процеса по съставяне на местните бюджети", допълни заместник-председателят на НСРОБ Емил Савов.

Ограничителни лимити

Емил Савов се обяви и против новите лимити за общински дълг, които допълнително ограничават възможностите за финансиране на общински инвестиционни проекти.

Сега действащият закон забранява поемането на нов общински дълг, ако разходите по обслужването му надхвърлят 15% от размера на собствените приходи, които кметството събира в рамките на една година, и изравнителната субсидия, която правителството превежда.

Заемите, осигуряващи мостово финансиране, обаче не се включват при пресмятането на това отношение. Тези кредити покриват текущите плащания по проекти, след чието приключване еврофондовете възстановяват вложените средства.

Най-често такива заеми се отпускат от фонд ФЛАГ и от Фонда за енергийна ефективност и включването им в общите ограничения за новопривлечен общински дълг ще лиши кметствата от финансиране.

"Влезе ли в сила новото правило, 90% от общините ще се окажат нарушители още в първия ден и ще трябва да се отказват от проекти", каза Емил Савов.

Стимули за отличниците

От сдружението на общините отново поискаха, ако има фонд, който да отпуска допълнителни стимули за кметства с добро финансово управление, той да не определя призьорите по методологията, която финансовото министерство представи в средата на август.

Според тях критериите на министерството изкривяват картината и вместо това те предлагат своя методика за оценяване. Самият министър Дянков допусна критериите да се доработят, като се отчетат и предложенията на местните власти. Създаването на този фонд обаче още не е сигурно, като решение за него ще се вземе в последния момент с внасянето на проектобюджета за 2013 година.

Новият Закон за публичните финанси, който предвижда правомощия на местните власти да се прехвърлят на министъра на финансите, предизвика съпротива от страна на общините.

Ведомството на Симеон Дянков подготви и публикува проектозакона в края на август. Той все още е на фаза обществено обсъждане, но тази есен се предвижда да бъде внесен за гласуване в парламента и да влезе в сила от началото на 2013 година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    savov_d.a. avatar :-|
    savov_d.a.

    има неща за общините но има неща които не са им лъжица но приети на първо четене. и на първо място образованието средно.
    сделката е - вие феодали и плащате.
    другото е пощене, гушкане и обмен на жлези и гени.

  • 2
    renegat avatar :-|
    renegat

    Напротив! 1 000% държавен контрол е нужен!

  • 3
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Естествено, че ще са против, говорим за милиони левове от корупция, ако някой ги контролира общинарите то тези пари ще трябва да се делят.

    Друг въпрос е, че общински съветник или кмет трябва по закон да могат да се свалят от власт и да се подвеждат под съдебна отговорност в случаи на недобросъвестно изразходване на обществените средства в рамките на около 2 седмици срок ако някоя обществена организация има данни за това престъпление.

    Колкото повече реална отговорност пред обществото носят всякакви държавни чиновници толкова по-добре ще живее обществото. Злоупотребата с държавна и общинска власт трябва да се наказва по-строго от убийство защото като крадеш от обществени пари всъщност обричаш на смърт (поради недостиг на средства) повече от един човек.

  • 4
    abadobata avatar :-|
    Distributed

    Според мен по-нужно е да се приеме закон, който ЗАДЪЛЖАВА всички кметове да публикуват в Интернет всички документи в рамките на 3-4 дена иначе ЗАТВОР!!

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Сегашното общинско устройство не е добро. Кметът има отговорности, но общинският съвет решава - а там отговорност няма. Би трябвало, общинският съвет да има само контролни функции.

  • 6
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    И последният лев на общините през МФ и стриктен контрол и иземване на правомощия на общините по възлагане на Държавни поръчки и своеволно раздуване на администрация+ електронизация на цялата администрация и уволнение на неефективните отдели с атестации на ежегодишна база и оптимизации на база ефективност и производителност оттам бюджети за отделните звена

  • 7
    borabora54 avatar :-P
    borabora54

    Ха-ха-ха... по-големи идиотщини не бях чел!! Значи, приема се, че финансовия министър и чиновниците му са почтени по default, а кметовете - корумпирани!?! И едните са хитреци и другите. И ще останат такива, докато не се разпишат ясни и точни правила и те се спазват, а ако ли не - се наказва за това. Но тъй като нито на едните, нито на другите това им е изгодно - тук се разиграват някакви театри... Имитации на загриженост... И естествено баш театралмайстора е този който държи парите... Сега е редно да си припомним и лакърдиите за децентрализацията, за да стане пределно ясно, че имаме работа със завършени шмекери, лъжци и тарикати... Абсолютни икономически и управленски аматьори...

  • 8
    mak avatar :-|
    mak

    Вместо повече самостотелностна Общините както е в Европа те стават все по бедни и зависими от централната власт.Къде са тогава реформите.

  • 9
    iv4o881 avatar :-|
    Ivo Jordanov

    Подкрепям с две ръце, сега ще има по-голям ред в редиците на общините и най-накрая да се обърне внимание на реално използваните ресурси по държавния апарат, защото сега е ..... безумие и никаква прозрачност .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK