Предизборното увеличение на доходите може да има странични ефекти

Правителството засега не е представило разчет за допълнителните разходи

Заплатите в публичния сектор са най-спорният елемент в подготовката на бюджет 2013.
Заплатите в публичния сектор са най-спорният елемент в подготовката на бюджет 2013.
Заплатите в публичния сектор са най-спорният елемент в подготовката на бюджет 2013.    ©  НИКОЛАЙ НИКОЛОВ
Заплатите в публичния сектор са най-спорният елемент в подготовката на бюджет 2013.    ©  НИКОЛАЙ НИКОЛОВ

След три години замразени доходи управляващите активно заговориха за вдигане на заплати и пенсии от началото на изборната 2013 г. Освен индексиране на натрупаната инфлация така правителството цели и да стимулира вътрешното потребление, но може като страничен ефект да затрудни частния сектор, върху който също ще се пренесе натиск да повиши разходите за труд.

В публичните си изказвания от последните дни министрите сочат като сигурно повишаването на пенсиите и учителските заплати, а спорове предизвиква повишаването на заплатите на военни и полицаи. Правителството е решило да увеличи и минималната работна заплата от сегашните 290 на 310 лева. Подхвърлените обещания засега не са подплатени с ясни разчети, но по всичко личи, че ако всички те се материализират, това ще постави под натиск бюджета, който по закон трябва да бъде готов до 31 октомври.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
65 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-|
    kardinalat
    • - 7
    • + 59

    Като начало - нека се махне възможността общата администрация на вътрешното и военното министерство да ползват привилегиите за брой заплати при пенсиониране, отпуск и осигуровки за сметка на фиска.

    Това автоматично ще изтрие над 60 % от досегашния разход. Ограничаване обемът за специализираните структури на 2-те ведомства може да остане за дискусия в рамките на период от 3 години.

    Нередност?
  • 2
    bz avatar :-|
    bz
    • - 8
    • + 54

    Тези 20 заплати отдавна трябваше да ги махнат.
    ДАНС преглътна 15 заплати, нищо не пречи по същия начин да подходят с МВР и МНО.
    И още съкращения трябват при служителите работещи на бюра и ползващи същите преференции.

    Нередност?
  • 3
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 48
    • + 18

    Никакви странични ефекти няма да има увеличаването на доходите в България (предизборно или не), докато не доведе до невъзможност да се балансира бюджета (а бюджета лесно може да бъде балансиран с орязване на излишните строежи на пътища и/или с качване на данъците, които сега са най-ниските в ЕС, без това да води до особен, камо ли до най-големия в Европа растеж на икономиката ни). България е на дъното на ЕС по доходи и дори до изравняването на българския доход до следващия най-нисък в Европа, но над нашия - румънския - има разстояние от цели 8.98 евро или 17.51 лева (минимална заплата в България - 148.28 евро, минимална заплата в Румъния - 157.26 евро). Държавата с най-висок минимален доход в Европа (доход, който привлича дори немци да ходят да работят в тази икономика) е люксембургския, който е 1801.49 евро или разлика с българската минимална заплата от 1653.21 евро (3223.76 лева). До достигането от България на тези 1801.49 евро има мнооооооого-много място за ръст на минималната ни заплата. Да не говорим, че българския бюджет е значително по-добър от румънския и спокойно минималната ни заплата може да изпревари румънската (България е била с по-голяма минимална заплата от румънската до Юли 2000 година, както и през Януари 2002 година, но Костов през 2001 година, Сакскобургготски от средата на 2002 година и най-вече Борисов с Дянковото замразяване на заплатите, каквото замразяване не е правила нито една друга европейска държава, проследявана от Евростат, запратиха България към дълбокото дъно на ЕС, направиха доходите у нас да гонят африканските и с това не само ни разгониха фамилиите, подгониха ни към емиграция и видяха сметката на раждаемостта, ами възпрепятстват развитието на икономиката и постъпленията на средства в бюджета - основния приход в хазната е от ДДС, който е пряко зависим от потребителските възможности на масовото население).

    Нередност?
  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 18
    • + 27

    Никакъв страничен ефект няма да има, а напротив ще повиши вътрешното потребление и икономиката ще живне малко.....

    Нередност?
  • Zhivko Stoykov
    • - 9
    • + 29

    [quote#3:"Станислав Янков"]България е била с по-голяма минимална заплата от румънската до Юли 2000 година, както и през Януари 2002 година, но Костов през 2001 година...[/quote]

    Костов пак ти е в устата, платен гад, а я кажи Костов като стана премиер, на кое място бяхме по минимална заплата? Сравни я с румънската края на 1997. Бива бива наглост, ама твоето безумие и безочие нямат край наистина.

    Личи си и по плюсовете.

    Нередност?
  • 6
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 7
    • + 8

    Откъде ги измислиха тия странични ефекти ...

    Нередност?
  • 7
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ
    • - 11
    • + 20

    Ефекти, ефекти, колко странични ефекти да има... Ще пуснат пак облигации за 5-600 милиона евро и готово. Децата ще плащат, важното е ние сега да сме добре.

    Нередност?
  • 8
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 19
    • + 12

    До коментар [#5] от "djikata":

    Не се сърди на мен, приятелю, а на Евростат (изглежда - там няма фанатични костовисти, които да подменят фактите в полза на тукашния крайно-десен или "тъмно-син", както се нарича още, слугинаж). Не мога да ти кажа каквото искаш, защото еврото е заменило екюто именно в началото на 1999 година и едва от тогава има пълноценна статистика в евро между минималните заплати на държавите в Европа, които имат такива заплати. Иначе - не съм примрял и за "левите" мошеници. Ако зависеше от мен - всички досегашни управляващи щяха да лежат в затвора за корупция и измами, подобно на бившата украинска властница Юлия Тимошенко. Какви пари само са отчислени от държавните структури, особено преди борисовия кабинет - просто не е за разправяне! И любимия ти Костов, с неговите олимпийски кръгове и с фондациите на жена му (дето не се посвениха да вземат пари от най-съмнителни руски групировки като "Нордекс" на Григорий Лучански) е в кюпа...

    Относно икономическата политика на Костов: той много направи след встъпването си на власт, ама и много, което трябваше да направи - не го направи. И направи сума работи, дето не трябваше да се правят. Главното - съсипа доходите на населението към края на управлението си, когато нещата бяха донякъде стабилизирани и така заложи последващото доходово изоставане с останалата Европа, което вижда и днес сметката на икономиката ни, води до източване на мозъци навън, до небивала емиграция и до отрицателен прираст на населението. А ето ти и какво постигна в икономическо отношение Костов на фона на някои други, доста интересни държави! Между 1997 и 2001 година включително, икономическия растеж на България се е движел между -1.65 % и 5.73 % (всичко това е по данни на Световната банка). В същото време, икономическия растеж на няколко други, много яко-звучащи държави, през абсолютно същия период от време (1997-2001 включително) е бил следният:

    Екваториална Гвинея: между 71.19 % и 13.48 %;
    Либерия: между 106.28 % и 22.1 %;
    Еритрея: между -13.12 % и 21.25 %;
    Сиера Леоне: между -16.74 % и 18.17 %;
    Тувалу: между 15.5 % и -1.56 %;
    Мали: между 3.2 % и 12.1 %;
    Мозамбик: между 1,09 % и 11.9 %;
    Андора: между 1.17 % и 11.77 %;
    Чад: между -0.88 % и 11.66 %;
    Руанда: между 13.85 % и 7.58 %;
    Етиопия: между -3.46 % и 8.3 %;
    Камбоджа: между 5.01 % и 11.91 %;
    Нигер: между 10.42 % и -1.41 %;
    Бутан: между 5.4 % и 7.52 %;
    Судан: между 10.57 % и 3.1 %;
    Кабо Верде: между 5.4 % и 16.85 %;
    Танзания: между 3.53 % и 6 %;
    Гамбия: между 3.5 % и 6.4 %;
    Бангладеш: между 4.87 % и 5.94 %;
    Уганда: между 8.05 % и 3.14 %;
    Тунис: между 6.02 % и 4.3 %;
    Непал: между 3.02 % и 6.2 %;
    Сенегал: между 6.35 % и 3.2 %;
    Суринам: между 5.74 % и -0.87 %;
    Лесото: между 0.38 % и 5.66 %;
    и т.н.

    България: между -1.65 % и 5.73 %.

    И така - много интересни (превъзхождащи костовите) икономически растежи, постигнати от още по-интересни държави - все през периода на костовото управление (1997-2001)... Докато африканските държави се развиват, Костов и икономическите "капацитети" след него (включително и "левите", дето са всичко друго, само не и "леви") ни африканизират нас в България!!! Какво повече да говорим относно икономическите "умения" на Костов?! Той не беше (по-конкретно - през втората половина от мандата си) нищо повече от най-обикновен счетоводител на МВФ у нас!

    Нередност?
  • 9
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 17
    • + 8

    До коментар [#7] от "КЛЮЧАРЪ":

    Има и вариант с качване на данъците (сега са най-ниските в Европа, а нито файда има от това, нито пари има за най-елементарни, но същностни държавни функции като сигурност, образование, здравеопазване и т.н.). А и с увеличаването на доходите ще се увеличат и постъпленията в хазната, даже и ако не се увеличават данъците. Заради повишаването на потреблението, което ще увеличи и постъпленията от ДДС (ключовия данък за пълненето на бюджета). Стига Дянков да не намали още повече данъците, разбира се...

    Нередност?
  • 10
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ
    • - 5
    • + 25

    До коментар [#9] от "Станислав Янков":

    Не вярвам Великият Примат да качи данъците предизборно. Чак толкова проЗт не е. По-скоро могат да се погрижат за по-висока събираемост на мита и акцизи, ама как да стане, като "наште" производители и вносители пълнят партийната каса...?

    Нередност?
Нов коментар