С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 19 сеп 2012, 18:51, 5353 прочитания

Летище за милиони

Държавата ще търси частни капитали за аерогарата в София

Калина Горанова | Капитал Daily
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Министерство на транспорта ще търси частни капитали за летище София. Това обяви транспортният министър Ивайло Московски пред БНТ. Това се налага, тъй като, от една страна, капацитетът на новия пътнически терминал скоро ще бъде достигнат и трябва да се мисли за разширяване на някои съоръжения, а от друга, държавната компания загуби арбитражното дело в Париж и трябва да изплати 38 млн. долара на кувейтската компания, изградила пистата на терминал 2. "Плащайки, летището ще се обезкръви", заяви Московски, като добави, че идеята е то да се превърне в летище с регионално значение.

Много идеи и нищо


Концесионният анализ всъщност се подготвя от месеци от министерството на транспорта с помощта на частни консултанти, а министър Московски отново не даде по-детайлна информация за бъдещето на може би най-атрактивната концесия в транспорта, като например дали цялото летище ще се отдава в комплект или на части. От това пък зависи дали процедурата ще привлече чужди сериозни оператори, или частите на летището ще станат атрактивни основно на местна почва. По време на предишното правителство се завъртя идеята старият терминал да бъде отдаден под наем на "България ер" и компанията да го ползва само за собствените си нужди. По времето на транспортния министър Александър Цветков дойде нов замисъл - летището като цяло да се даде на концесия. Впоследствие стана ясно, че е по-вероятно то да бъде разделено на терминали. Прокрадна се и опцията концесията да се комбинира с такава за някое от по-малките летища в страната (като Русе, Горна Оряховица и т.н.), които не са достатъчно атрактивни сами по себе си.

Едновременно с това сега Московски заяви, че се очаква и нова процедура за концесия на летище Пловдив, като този път ще бъде включен и пътническият терминал, а няма да се търси само развитие на каргото. Според консултанти пускането на две летища, които са в голяма близост едно до друго, обрича едното (по-неатрактивното) да остане непоискано, освен ако не се измисли някаква пакетна схема за двете.

Дребни авиобитовизми



Докато на политическо ниво не може да се достигне до решение, всяка година пътниците на летище София нарастват с по 5%. Старата сграда на летището може да обслужва 1.5 млн. души годишно, а новата - 2.5 млн., или общо - 4 млн, като през тази година ръководството на държавното дружество се надява пътниците му да са 3.5 млн. Така преди два месеца изпълнителният директор на летище София Веселин Пейков обяви, че догодина ще започне проектирането на нов пътнически терминал (който може и да е на мястото на стария), с аргумента, че тези проекти отнемат много време и може и да изпреварят политическото решение за ролята на частните капитали за бъдещето на летището.

От началото на август има и открита процедура по избор на "изпълнител за архитектурни и инженерни услуги". Поръчката с прогнозна стойност 1.8 млн. лв. касае изработване на инвестиционни проекти за нови пътеки за рулиране (едната трябва да осигури по-бързото изтегляне от пистата, а другата - по-бързо излизане на пистата) и за разширение на перона, за да се подобрят услугите за бизнес авиацията. Плановете на "Летище София" предвиждат и доставка на нова техника за наземно обслужване (на пътници и багажи), която да му позволи да бъде по-конкурентно на фона на двата частни наземни оператора там и доставчика на горива "Лукойл ейвиейшън България", които топят пазарния дял на държавната компания в последните години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Вода за Перник през София, нови боклуци от Италия, но и риск за бизнеса с отпадъци Уикенд новини: Вода за Перник през София, нови боклуци от Италия, но и риск за бизнеса с отпадъци

И още: Седмицата започва с вот на недоверие срещу кабинета, в сряда ще е ясен директорът на БНР, в Давос ще се обсъжда климатичната заплаха

19 яну 2020, 1731 прочитания

България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид

Еврокомисията заведе дело срещу страната за системно замърсяване на въздуха

19 яну 2020, 1923 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
50 хиляди извинения

Земеделското министерство се отказа от продажбата на една трета от земите срещу компенсаторки

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10