Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

През тази година прогнозата за броя на пътниците е за 3.5 млн. Капацитетът е 4 млн.

Летище за милиони

Държавата ще търси частни капитали за аерогарата в София

Калина Горанова
5415 прочитания

През тази година прогнозата за броя на пътниците е за 3.5 млн. Капацитетът е 4 млн.

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Министерство на транспорта ще търси частни капитали за летище София. Това обяви транспортният министър Ивайло Московски пред БНТ. Това се налага, тъй като, от една страна, капацитетът на новия пътнически терминал скоро ще бъде достигнат и трябва да се мисли за разширяване на някои съоръжения, а от друга, държавната компания загуби арбитражното дело в Париж и трябва да изплати 38 млн. долара на кувейтската компания, изградила пистата на терминал 2. "Плащайки, летището ще се обезкръви", заяви Московски, като добави, че идеята е то да се превърне в летище с регионално значение.

Много идеи и нищо

Концесионният анализ всъщност се подготвя от месеци от министерството на транспорта с помощта на частни консултанти, а министър Московски отново не даде по-детайлна информация за бъдещето на може би най-атрактивната концесия в транспорта, като например дали цялото летище ще се отдава в комплект или на части. От това пък зависи дали процедурата ще привлече чужди сериозни оператори, или частите на летището ще станат атрактивни основно на местна почва. По време на предишното правителство се завъртя идеята старият терминал да бъде отдаден под наем на "България ер" и компанията да го ползва само за собствените си нужди. По времето на транспортния министър Александър Цветков дойде нов замисъл - летището като цяло да се даде на концесия. Впоследствие стана ясно, че е по-вероятно то да бъде разделено на терминали. Прокрадна се и опцията концесията да се комбинира с такава за някое от по-малките летища в страната (като Русе, Горна Оряховица и т.н.), които не са достатъчно атрактивни сами по себе си.

Едновременно с това сега Московски заяви, че се очаква и нова процедура за концесия на летище Пловдив, като този път ще бъде включен и пътническият терминал, а няма да се търси само развитие на каргото. Според консултанти пускането на две летища, които са в голяма близост едно до друго, обрича едното (по-неатрактивното) да остане непоискано, освен ако не се измисли някаква пакетна схема за двете.

Дребни авиобитовизми

Докато на политическо ниво не може да се достигне до решение, всяка година пътниците на летище София нарастват с по 5%. Старата сграда на летището може да обслужва 1.5 млн. души годишно, а новата - 2.5 млн., или общо - 4 млн, като през тази година ръководството на държавното дружество се надява пътниците му да са 3.5 млн. Така преди два месеца изпълнителният директор на летище София Веселин Пейков обяви, че догодина ще започне проектирането на нов пътнически терминал (който може и да е на мястото на стария), с аргумента, че тези проекти отнемат много време и може и да изпреварят политическото решение за ролята на частните капитали за бъдещето на летището.

От началото на август има и открита процедура по избор на "изпълнител за архитектурни и инженерни услуги". Поръчката с прогнозна стойност 1.8 млн. лв. касае изработване на инвестиционни проекти за нови пътеки за рулиране (едната трябва да осигури по-бързото изтегляне от пистата, а другата - по-бързо излизане на пистата) и за разширение на перона, за да се подобрят услугите за бизнес авиацията. Плановете на "Летище София" предвиждат и доставка на нова техника за наземно обслужване (на пътници и багажи), която да му позволи да бъде по-конкурентно на фона на двата частни наземни оператора там и доставчика на горива "Лукойл ейвиейшън България", които топят пазарния дял на държавната компания в последните години.


9 коментара
  • 1
    trezven avatar :-?
    Трезвен

    Имаше възможност Райън еър да вземат летището до Русе- с цел да поема трафик от Букурещ, там какво стана?

    Не бива да се концентрира целия трафик в София- нека се измисли какво може да се направи по летищата във Варна, Бургас, особенно Пловдив.

  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    туй летище не става... нема ли кой да даде на бойко борисов гениалната идея... да построи мега-летище... навръх балкана (че да е по-атрактивно за кацащите аероплани)... и на средата на републиката (че дае еднакво близо до сички мега-курорти... (дет ше ги напостроят другарите му))... и оттам по една мега-магистрала да плъзне кат мега-пипало на мега-охтопд... до секой град и село в същата таз республика... та да видат тогаз поданниците му рахат... мега-рахат that is... :)

  • 3
    sensi avatar :-|
    Асен Петров

    Още когато се е проектирал новия терминал на летището, е имало мнения от запознати хора, че още при построяването новия терминал ще се изчерпа. Ама кой да ти мисли толкова далеч във времето. Ето сега нова процедура, нови търгове за проектанти , изпълнители. Пари има за такива неща, да се действа смело

  • 4
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Лично мое мнение, че трябва 2-ро летище за София в западна посока тъй като сегашното е лошо разположено и трудно достъпно заради тежкия трафик през орлов мост и Цариградско шосе.

    Според мен трябва да го направят някъде до бъдещата магистрала от София до Драгоман така, че да е по лесно достъпно, а и метрото е вече до околовръсното в този район така, че лесно би било удължено с 1-2 спирки.

    Така или иначе ако ще го приватизират(чрез много годишна концесия) би трябвало да се създаде конкуренция от 2-ро летище, а не да се продава монопол.(абсолютно неприемливо)

  • 5
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    За чий ... строиха терминал, чиито капацитет няма да е достатъчен след 4 години?

  • 6
    avalanche avatar :-|
    avalanche

    Винаги може да се погледнем нещата от друг ъгъл :)

    Пътникопотока сега се надяват да е 3,5, реално обаче ще е по-малко 3.4 да речем! Капацитет 4 - с това допускане също не съм много съгласен - сигурен съм че с минимални инвестиции и оптимизации на процеса при обслужването или ако щете удължено работно време може да се достигне капацитет 4.2

    Сега допускането за 5% перперюитетен ръст означава, че до 5 години ще се изпълни капацитета.

    От друга страна обаче това са 6-700 хил. нови (пътника)пътувания! от къде питам Аз?

    Според мен увеличението в броя на българите туристи, ако го има ще е минимално.
    Чужди туристи - летните кацат в Бургас и Варна.
    Повечето от зимните кацат в София - то и от тук идва реално ръста, но пък и Пловдив може да поеме част.
    Е/Имигранти - ами реално то вече всички които имаха желани се изнесоха и вече си идват все по-рядко.
    Студентите, те пътуват с нискотарифни - така че за тях Пловдив, Варна и Бургас...

    С две думи драматичен ръст няма да има :)

  • 7
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Ако се съди по пустеещите зали и коридори, трудно е да повярвам, че летище София работи близко до пълен капацитет!!!?

  • 8
    bateVal avatar :-P
    bateVal

    До коментар [#2] от "tucker case":

    Връх Ботев се е утЕпал за тая работа! И по сека магистрала една жица за интернет и рахатът ще е фул ... ;-)

    Иначе сериозно - по скоро е интересно да се наблегне на малките самолети и вътрешните полети - летище Лесново е добро за тази цел, но лошото е, че се намира на подхода на аерогара София.

  • 9
    nea avatar :-|
    nea

    Безумие е твърдението, че летището няма капацитет. Та то е празно. Явно някой иска нов строителен проект и едни пари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK