

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
По-скъпи и сложни жп проекти и по-малко пари за тях. Това е бъдещето на железопътния транспорт през следващия период на еврофинансиране 2014 – 2020 г., ако се сбъднат очакванията, че по следващата оперативна програма "Транспорт" ще има под 3 млрд. евро.
Обсъждането на приоритетните проекти вече започна на работно ниво, а списъкът от важни обекти е дълъг. Европейските пари ще трябва да бъдат разпределени между последния и струващ около 1 млрд. евро лот на магистрала "Струма", третия метродиаметър на столицата, доизграждането на магистрала "Хемус", за която регионалният министър Лиляна Павлова заяви, че ще бори за еврофинансиране, и... железниците, които също чакат финансиране за проекти за милиарди. Това стана ясно във вторник при представяне на консорциума, който ще направи анализ на състоянието на железопътния сектор в България със средства от програма "Транспорт".
Старите приоритети с нови пари
Миналият четвъртък работната група, която трябва да определи приоритетните проекти по оперативна програма "Транспорт", е провела първото си заседание. Въпреки че все още е твърде рано да се говори за сигурни приоритетни проекти, по-време на срещата на по-голямо внимание са се радвали завършването на автомагистрала "Струма" и на третия лъч на софийското метро, коментираха участници в срещата пред "Капитал Daily". Колкото до идеята "БДЖ - Пътнически превози" да получи 300 млн. евро от Европейския съюз за вагони, сега е бил споменат и вариантът да се тегли държавно гарантиран заем за тях, ако не останат средства по програмите на Брюксел.
От Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) все пак се надяват, че ще има баланс между проектите за видовете транспорт. Зам. генералният директор на НКЖИ Христо Алексиев коментира, че се надява да получат финансиране за довършване на вече започнати железопътни направления. Недовършена към 2013 г. ще остане жп линията София – Пловдив (и по-специално отсечката между София и Септември), която е необходима, за да се състои шумно рекламираното по-бързо пътуване с влак от столицата до Бургас. По сегашните разчети на инфраструктурната компания стойността на липсващата отсечка по направлението София – Бургас е около 1 млрд. евро, като сега с помощта на консултант се надяват, че ще намалят цената с 30%.
Друга приоритетна линия е Видин – София, като за нея НКЖИ се надяват да получат 1 млрд. евро по европейската програма за свързване на столиците на ЕС. Сумата обаче далеч няма да бъде достатъчна за най-скъпата жп линия в страната (2.6 млрд. евро), така че проекти като София – Драгоман и Русе – Варна изглеждат все по-далечни.
Нов анализ на стари проблеми
Междувременно по настоящата оперативна програма бяха заделени 2 млн. лв. за поредния анализ на състоянието на българския железопътен транспорт. Така по "Техническа помощ" българско-германското обединение "Инфракеър – Транскеър" ще трябва да анализира ситуацията с жп превозите, да обучи мениджърите в системата, да предложи мерки за подобряване на дейността, за намаляване на разходите и за повишаване на приходите, обясниха от консорциума във вторник. А целта е да се увеличи пазарният дял на железниците в пътническите превози.
Това обаче трудно ще стане без по-бързи релси и по-добри вагони - неща, за които парите ще са под въпрос. Или железниците за пореден път се движат в омагьосан кръг.
118 коментара
Толкова пари за жп проекта Видин-София са абсолютно идиотски проект ! Какъв трафик и пътнико и товаро поток би оправдал 2,6млрд.евро ?
София–Драгоман и Русе–Варна със сигурност са по-важни от София-Видин и трябва да се направят първи.
Във всички тия проекти има българско самоучастие което хич не е малко като число. ЖП-то е дотиран транспорт и излиза, България харчи стотици милиони евро за жп проекти и отделно субсидира НКЖИ с 200 млн на година зада може турския и немския бизнес да върви. Това е тежко малоумие.
Много поздрави от Северна България на ГЕРБ. Няма нужда да си правите приоритетите, защото можете да сте сигурни че няма да ви преизберем.
До коментар [#2] от "anihilator_jack":
Дали? Сериозно се съмнявам в обосноваността на посочените приоритети. Състоянието на сръбската железница е много тежко. Поне три фактора определят средносрочните перспективи пред нея:
- модернизация на железния път към 2012 година не е започнала;
- фокусът на сръбските политици е върху автомобилната инфраструктура;
- не само вътрешните финансови резерви, но и възможностите за нови външни заеми за Сърбия са пред изчерпване, а това означава, че в следващите около 5-7 години средства за големи модернизацонни проекти в железниците няма да има.
Предвид всичко това може да се предположи, че алтернативният железен път през Румъния би могъл да се окаже модернизиран в по-близка перспектива, съответно трафикът към Централна Европа би се изместил от Сърбия към Румъния.
До коментар [#1] от "niceprson":
niceprson е регистриран като:
id.capital.bg/yamboliya
Ямболията по традиция обявява всеки модернизационен проект, който не обслужва пряко Ямбол и околията му, за безсмислен или направо вреден. Криворазбран местен патротизъм, който не вижда нищо извън очертанията на родната община. :-D
До коментар [#4] от "elcapitan":
[quote#4:"elcapitan"]Много поздрави от Северна България на ГЕРБ. Няма нужда да си правите приоритетите, защото можете да сте сигурни че няма да ви преизберем. [/quote]
Те нека да направят магистрала Хемус...пък пак не ги преизбирайте...
[quote#7:"BGman1"]Те нека да направят магистрала Хемус...пък пак не ги преизбирайте...[/quote]
Когато нещо не Вие ясно, по-добре не вземайте думата, гоподин доносник:)
До коментар [#7] от "BGman1":
Ще направят на баба си хвърчилото. А и никой няма да ги преизбере, на север от Стара Планина никой не иска още 4 пропиляни години с ГЕРБ.
До коментар [#9] от "elcapitan":
[quote#9:"elcapitan"]А и никой няма да ги преизбере, на север от Стара Планина никой не иска още 4 пропиляни години с ГЕРБ. [/quote]
Явно си говорител на Северна България...но само на комунетата които така или иначе сте на изчезване:)
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.