Повечето банки са с неясни условия в договорите за кредит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Повечето банки са с неясни условия в договорите за кредит

Надяваме се, че банките ще предоставят вече едни нормални договори за кредит с нормален шрифт, каза председателят на КЗП Веселин Златев при представяне на резултатите от секторния анализ на комисията

Повечето банки са с неясни условия в договорите за кредит

Кредитните институции най-често променят лихвите при неясни условия, показва анализ на Комисията за защита на потребителите:

Валентина Илиева
6538 прочитания

Надяваме се, че банките ще предоставят вече едни нормални договори за кредит с нормален шрифт, каза председателят на КЗП Веселин Златев при представяне на резултатите от секторния анализ на комисията

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Само при една банка не са открити неясноти и неравноправни клаузи

В т.нар. стари европейски държави кредиторът и клиентът са равноспоставени предвид условията в договорите за кредити и клиентите на банките получават пълна и ясна информация за своя заем. В България на този етап това не е точно така. До този извод са достигнали експертите на Комисията за защита на потребителите (КЗП) след проучване на европейската практика с помощта на Европейския център за защита на потребителите и секторен анализ на общите условия по договори за заеми на 25 банки в България, които предлагат потребителски и жилищни кредити.

Това е и първи опит на комисията за цялостен преглед в сектора. Проверени са и общите условия на 15 небанкови финансови компании, отпускащи заеми, които формират 50% от оборота в сектора. Ще последват проверки и на общите условия на застрахователни и лизингови дружества, които работят на българския пазар, както и на общите условия за предоставяне на услуги от мобилните оператори, съобщи председателят на КЗП Веселин Златев.

Анализирай това

Основните неравноправни клаузи, които комисията е открила в общите условия на банките, са няколко типа. Едните са свързани с най-чувствителния компонент за кредитополучателите - лихвата. Те са променяли лихвите при неясни условия и без изчерпателно посочване на обективни критерии. Формулировките са от типа на "при съществени промени в действащите пазарни нива и конюнктура; при съществени промени в икономическата ситуация в страната или чужбина и/или промени в българското законодателство; по преценка на банката във всеки един момент" и др.

Това е неравноправна клауза, тъй като "предоставя изключително право на банката да тълкува клаузите на договора", обясниха от КЗП. Освен това банки са начислявали лихви за просрочие по-високи лихви от т.нар. законова лихва (ОЛП + 10% - бел. ред.) - върху непогасените в срок суми за времето за забавата се начислява обезщетение в размер на договорената лихва (по кредита) плюс надбавка от 10% годишно. Банките още са залагали неизчерпателни условия за предсрочно изискване на обезпечения и субективни критерии с допълнителни утежнения за допълване на вече договорени обезпечения, изменяли са договорите за кредит въз основа на непредвидени в тях основания. В общия случай неравноправните клаузи или неясни условия са по едно-две на банка, като е имало и случаи с по три такива.

И какво от това

След проверката на 25-те кредитни институции (на българския пазар общо са 24 банки + 7 клона на чужди банки – бел. ред.) комисията им е дала препоръки за промяна на общите условия по отпусканите кредити. Само при една банка не са открити никакви неясноти и неравноправни условия в договорите, казаха от КЗП. Препоръките й са спазени от 21 кредитни институции, а други четири банки са поискали допълнителен срок за това. Едната банка има срок до 10 октомври – първоначално тя е отстранила посочените неравноправни клаузи в общите си условия, но при повторно разглеждане от КЗП е получила препоръки за премахване на нови.

Три от банките са поискали удължаване на срока за изпълнение на препоръките, като са изразили принципна позиция, че са съгласни с тях. Поисканата отсрочка е заради необходимостта от допълнително време за одобряване на измененията в общите условия от управителния съвет на съответните банки, поясниха от КЗП. Техният срок е до 30 септември. Промените в общите условия ще важат и за вече сключени договори на стари клиенти. Имената на банките не бяха съобщени, тъй като според представителите на комисията тя няма право на това.

Нарушения и при небанковите компании

Небанковите компании за кредитиране не изостават в сравнение с банките по прилагане на неравноправни клаузи спрямо клиентите си. Най-често срещаните прегрешения там са свързани със задължаване на потребителя да заплаща необосновано високи обезщетения и неустойки при неизпълнение на договора, достигащи 50% от размера на заема, заплащане на неясни разходи, извършени по преценка на кредитодателя, във връзка със събиране на задълженията. Също и искане на документи, свързани със сключените от потребителя договори с други кредитни институции и задължение да не сключва договори с банка или друга финансираща институция, искане на допълнителни обезпечения без ясни критерии.

Тези компании имат срок да изпълнят препоръките на КЗП до 20 октомври. Ако не бъдат изпълнени в поставените срокове – и от банките, и от другите финансови институции, следващата стъпка на комисията е завеждане на колективен иск срещу съответната компания или банка. Тогава и имената им ще станат ясни.

Жалбите растат

Жалбите от клиенти на банките, свързани с ползване на потребителски и ипотечни кредити, се увеличават, показват данните на КЗП. През цялата 2011 г. постъпилите в КЗП оплаквания са били 84 (62 за потребителски заеми и 22 броя за ипотеки). Само за първото полугодие на тази година броят на жалбите е 89 (69 за потребителски заеми и 20 за ипотеки). Най-често срещаните проблеми при заемите за потребление са едностранна промяна на лихвата, неинформиране на клиента от банката за промяна на лихвата, проблеми с предсрочно погасяване, едностранно прекратена застраховка "Живот", непризнаване на застраховка за безработица. При жилищните заеми най-честите проблеми са промяна на лихвата, невъзможност да се обслужва кредитът и подадено искане за преструктуриране, съмнение за неравноправни клаузи.
Само при една банка не са открити неясноти и неравноправни клаузи

В т.нар. стари европейски държави кредиторът и клиентът са равноспоставени предвид условията в договорите за кредити и клиентите на банките получават пълна и ясна информация за своя заем. В България на този етап това не е точно така. До този извод са достигнали експертите на Комисията за защита на потребителите (КЗП) след проучване на европейската практика с помощта на Европейския център за защита на потребителите и секторен анализ на общите условия по договори за заеми на 25 банки в България, които предлагат потребителски и жилищни кредити.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    Е посочете ги де , коя банка е изрядна ??? Макар че се досещам ...

  • 2
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Едностранна пром на условията по кредита и срока на изплащането му. Не ми се е налагало досега, но наблюдения имам предостатъчно.

  • 3
    neznaiko_2011 avatar :-|
    райничка цветкова

    Специално срещу небанковите кредитни институции , имам питане :Кой им даде лиценз да ограбват българите и срещу каква комисионна?Направих проучване исе оказа че регестрераните у нас фирми за бързи кредити оперират само в страни от Източна Европа.Профи кредит,Изи кредит,Кредисимо,Джет кеш са мрсни лихвари.

  • 4
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    До коментар [#1] от "niceprson":

    сподели, не е забранено.

  • 5
    ruslan avatar :-|
    Росен Радославов

    До коментар [#1] от "niceprson":

    Да, присъединявам се към питането на № 4.
    Има ли нормална банка нелъжец/мошеник в България?

  • 6
    ruslan avatar :-|
    Росен Радославов

    До коментар [#3] от "neznaiko_2011":

    Имах си работа с тези небанковите.
    Знаеш ли, бяха такива каквито ги описваш, но наскоро си направих опит с Джет кредит (май те бяха).
    Преди години го ядох четвъртит точно с тях, но този път сто пъти прочетох договора и го подписах.
    Смайващо беше - изрядни са. Поне за този случай бяха и лихвата беше смешна. Няма банка с лихва като тяхната тогава.
    И да напомня - точно те ме ограбиха преди 7 години.

  • 7
    bg_potrebitel avatar :-|
    bg_potrebitel

    Добре е, че КЗП се "посъбуди"...През последните години се жалвахме на Комисията за защита на потребителите от неравноправните клаузи в договорите на банките, а от КЗП официално ни отговаряха, че такива в нашите договори няма.
    Все пак по-добре късно...
    Огромен ресурс инвестира банковото лоби срещу клиентите си.
    Срам и позор ! Къде го сега г-н Управителя на БНБ да размаха пръст и да се "накара" на КЗП, както направи срещу г-н Омбудсмана на Р.България.
    Какво се случва с "независимия" банков надзор ? Председателят на АББ вместо да готви по ТВ студия, да беше въвел ред в сектора.

  • 8
    birdman avatar :-|
    birdman

    До коментар [#4] от "Ariman":

    Прокредит банк... може би

  • 9
    ruslan avatar :-|
    Росен Радославов

    До коментар [#8] от "niceprson":

    Да се надяваме.

  • 10
    ruslan avatar :-|
    Росен Радославов

    Да спомена на присъстващите.

    Човекът от снимката горе провали дясното в Шумен със злоупотреби.
    Кмет беше.
    Избрахме го. Син кмет в Шумен беше чудо.
    И стана една...
    Скоро няма да има не червен кмет в Шумен, заради този човек.
    Не може да му се вярва аз нищо на тоя.

    Сегашният е червен, но по-добър от този горе.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK