Изтребители на трупчета

Дори правителството да одобри закупуването на нови бойни самолети, сделката най-вероятно ще остане за следващите управляващи

ВВС ще останат само с 15 изтребителя МиГ-29 след като догодина МиГ-21 и СУ-25 спрат да летят
ВВС ще останат само с 15 изтребителя МиГ-29 след като догодина МиГ-21 и СУ-25 спрат да летят
ВВС ще останат само с 15 изтребителя МиГ-29 след като догодина МиГ-21 и СУ-25 спрат да летят    ©  Асен Тонев
ВВС ще останат само с 15 изтребителя МиГ-29 след като догодина МиГ-21 и СУ-25 спрат да летят    ©  Асен Тонев
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако има класация на сделките, за които най-дълго се е говорило като за сигурни, но не са се случили, начело със сигурност ще бъде тази за закупуването на нови изтребители от Министерството на отбраната (МО). Сега тя отново излиза на преден план.

Конкретният повод е обявеното от Румъния тази седмица закупуване на 12 броя самолети F-16 от Португалия. Стойността на сделката е 600 млн. долара. Според запознати обаче контрактът е далеч от финализиране. Най-малкото защото Португалия е предложила само девет изтребителя. Важното в случая е, че същите машини са били предлагани и на България, която дори официално иска да закупи 8 или 9 самолета.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

33 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mefistofel4o avatar :-P
    Belial
    • - 21
    • + 7

    Какво да се прави, нашата съдба си е била винаги - "на гол тумбак ...чифте пищови" ! Ама пък едно хубаво нещо, има явно и в това, че ония мискини от НАТО които ни докараха армията до сегашната и тъжна бройка са предвидили явно че ще може да се въоражи всеки войник от БА с по една винтовка и със по един персонален изтребител. :-)))

    Нередност?
  • pag
    • - 13
    • + 57

    Е, в края на 2008-ма тройната ламя изпука за един месец един "излишък" от 3 милиарда лева без никой да разбере за какво.
    С тия пари се купуваха без проблем поне 24 чисто нови "Грипена" примерно, без да смятаме офсета.

    Нередност?
  • 3
    pesheff avatar :-?
    pesheff
    • - 18
    • + 23

    вропейската комисия изпрати в началото на август писмо до България и Румъния. С него се изразяваше безпокойство, че е възможно сключване на договори за покупка на военни самолети, без да бъдат проведени търгове
    ----
    искат да си осигурят пазар за европейските изтребители, лошо няма. само да не стане като с гръцката армия - загробващи икономиката сделки по доставка на оръжие от европа, като бюджета за армията и досега не се пипа, след 6 години рецесия! Интересно защо германците не са настояли да се ореже бюджета на гръцката армия =)

    Като псевдо-бананова република не можем да си позволим да нямаме авиация ако не искаме да сме на нивото на Мали или Белиз. Вече нямаме подводен флот, армията е тотално орязана, трябва поне да има някакъв капацитет на ВВС който в случай на война да може да се използва за обучение на повече пилоти, наземен персонал и тн.

    За България най-удачно би било да се съсредоточи върху качествена доброволческа армия, но и да има поне по 1 месец задължителна подготовка на младежите като навършат 18 и след това да има запас който през 2-3 година да провежда учения и тн. Само така би се поддържала някаква боеспособност.

    Също така не разбирам заще се изключват руските оръжия от преговорите. Знам че сме в Нато, но защо ако за същите пари можем да вземем 30 Миг-а, да не го направим, като ги оборудваме с натовски системи за комуникация?

    Трябва да се мисли поне малко самостоятелно, не може да се ходи на поклонение в пентагона и Брюксел и да сме в ролята на йес-мени.

    Нередност?
  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow
    • - 9
    • + 21

    Ако купувате, купете нови. За какво са ни 20-годишни бракувани самолети от Португалия? Друг е въпроса че въобще не ни трябват, защото са недостатъчно ама нали трябва да сме с другарите от НАТО.

    Нередност?
  • 5
    tsyrvulan avatar :-P
    tsyrvulan
    • - 4
    • + 6

    Голямо чудене са се зачудили в МО. Ще я бъде ли бойната авиация или не?

    Нередност?
  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5
    • - 8
    • + 29

    Както казва бивш офицер от ВВС - "като даваме 1 млрд. евро, за да могат десет момчета и момичета да летят, трябва да помислим и за хилядите хора без работа").
    ------------------------------------------------------
    По-точно казано, здраве му кажи.
    Такава е горчивата истина - покупка и поддръжка на военна авиация е лъжица, твърде голяма за нашата уста. Когато бъдат купени изтребителите, екипажите трябва да летят, нещо което досега не им се случваше много често. Дори последният инцидент с МИГ29 на нашите ВВС, официално беше в резултат на пилотска грешка. Вън от ангажиментите ни като член на НАТО, за мен е безмислено закупуването и поддръжката на изстребители.
    Поне докато в тази страна с телевизионни реклами и SMS се събират средства за лечение на български граждани в чужбина.
    Всяка жаба да си знае гьола.

    Нередност?
  • 7
    jugozombi avatar :-?

    Статията завършва с доста странни послания. Единствен безспорен пункт в тях е предстоящото снемане на МиГ-21 от въоръжение. Су-25 по принцип нямат място в темата, понеже не са изтребители и снемането им от въоръжение няма да наруши изтребителните способности и отговорностите по охраната на въздушното пространство на българските ВВС. Също така не става ясно защо МиГ-29 ще са годни само до 2018 година и що за анонимни експерти са направили това твърдение. "Годността" зависи от поддръжката и средствата, които се отделят за нея. Планерите им вероятно ще са в приемливо състояние и след споменатата година, поне до средата на следващото десетилетие. Впрочем това, че в момента летят около 2/3 от 15-те МиГ-29 също не е нещо катастрофално. Обичайният ритъм на обслужване на една ескадрила е такъв, че сравнително рядко всички нейни машини са едновременно годни за полети. През повечето време някаква част от тях преминава през различни технически процедури, ремонти, удължавания на ресурси, модернизации и прочие. Най-накрая, българската бойна авиация не се състои само от изтребители и щурмови самолети, така че ще я има и без МиГ-21, МиГ-29 и Су-25. Драматичното говорене за закриването й е попресилено.
    Въпреки някои слабости статията на "Капитал" според мен е много навременна и полезна, понеже обществения дебат за купуването на нова изтребителна ескадрила трябва да започне възможно по-отрано. До края на десетилетието тя трябва да е поръчана за да се осигури плавно преминаване от МиГ-29 към новите машини. Ще ми се обаче журналистите повече да прибягват пряко позоваване на експерти, тоест до интервюта с техни колеги, специализирани в темата, например Красимир Грозев, споменат в текста, и до отговорни фактори като министър Ангелов и генералите Румен Радев и Константин Попов. И при най-добро желание един неспециалист не би могъл да се ориентира лесно и бързо в една толкова сложна тема като съвременната бойна авиация. Такъв подход, различен от колажа преразказани цитати на анонимни експерти, предложен по-горе, само би повишил нивото на материалите на "Капитал".

    Нередност?
  • 8
    jugozombi avatar :-|

    До коментар [#6] от "2.5":

    Падането на МиГ-29 поради пилотска грешка едва ли може да е аргумент против развитието на изтребителна авиация. Самолети са падали, падат и ще падат и в най-натренираните ВВС. Включително поради пилотски грешки. Тежките инциденти в нашата изтребителна авиация са дори малко, като се има предвид възрастта на машините, с които тя работи.
    Когато се говори за недостатъчните часове във въздуха на българските изтребителни летци през последните години, трябва да се имат предвид и конкретните обстоятелства. Например логистичният срив, който беше в най-остра фаза до около 2010 година, тоест причината за него е най-вече манталитетна и касае компетентността и добросъвестността на хората, намирали се тогава на ръководните нива, защото не се летеше много и в години с огромни бюджетни излишъци.
    Накрая трябва да се има предвид, че и охраната на българското въздушно пространство от изтребители на друга страна от НАТО няма да е безплатна.

    Нередност?
  • 9
    2.5 avatar :-P
    2.5
    • - 16
    • + 7

    [quote#8:"Югозомби"]Накрая трябва да се има предвид, че и охраната на българското въздушно пространство от изтребители на друга страна от НАТО няма да е безплатна.[/quote]

    От кого ще се охраняваме с 8-10 изтребителя?

    Нередност?
  • 10
    pzashev avatar :-|
    pzashev
    • - 11
    • + 7

    А какво пречи да ги купим и притежаваме заедно с Гърция или Румъния? И двете са в ЕС (значи споделяме общи ценности, ако в България сме чували, че ЕС има такива). И двете са в НАТО значи трябва заедно да се пазим едни други. Хем пари ще икономисаме!
    Какво ни пречи? 1. Желанието на политици и МНО да се обогатят за сметка на данъкоплатците. 2. Типичната за Балканите люта омраза към съседите (които познаваме доста повърхностно).
    Обидно, глупаво, скъпо и неефективно!

    Нередност?
Нов коментар