С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
33 28 сеп 2012, 16:32, 15133 прочитания

Изтребители на трупчета

Дори правителството да одобри закупуването на нови бойни самолети, сделката най-вероятно ще остане за следващите управляващи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Самолети на масата

"Капитал" поиска да разговаря с ръководителя на работната група ген. Радев, но от пресцентъра на МО отказаха с аргумента, че "на този етап ще се въздържат от коментар по темата".

Единствено яснота, и то непълна, има около фирмите, които са представили техническите параметри на изтребителите си пред работната група. Още през юни шведската Агенция за експорт на отбранителното имущество (FXM) представи официално пред МО офертата си за самолети Gripen C/D. Компания SAAB е готова да предложи 8 нови многоцелеви бойни машини, които да са на въоръжение 30 години. FXM пък предлага пакетна сделка, в която са включени още обучението на пилотите, резервни части, както и офсет програма. Като допълнително предимство на Gripen се сочи ниската цена на един летателен час – около 3300 евро. Маркус Халберг, програмен директор в FXM, каза пред "Капитал", че той не е получавал информация българското правителство да предпочита изтребители втора ръка. Според него преценката трябва да бъде направена много внимателно, особено като се вземат предвид разходите за целия цикъл на експлоатация на самолетите (старите се нуждаят от по-честа и по-скъпа поддръжка, както и модернизации - бел. ред.).


От консорциума Eurofighter GmbH, който е обединение между четири европейски държави, заявиха за "Капитал", че предлагат на Министерството на отбраната нови многоцелеви изтребители Eurofighter. Клаас Белинг, говорител на германската фирма EADS Cassidian, която води преговорите с българското правителство, уточни, че предложението е за 9 самолета. По думите му в офертата влиза логистична подкрепа, наземна поддръжка, обучение на пилотите, както и предложение за финансиране на сделката. Германската фирма предвижда и офсетно споразумение.

В същото време чрез италианското военно министерство и италианската фирма ALENIA SpA се водят преговори за доставки на Eurofighter - Tranche 1 (той е от ранните модели) втора ръка. Очаква се през октомври подобно предложение да направи и Германия. Недостатък на този вариант е, че за разлика от Tranche 2 и 3 част от самолетите от първата група трябва сериозно да бъдат модернизирани, за да се превърнат в многоцелеви.

В битката за доставка на самолети за ВВС ще се включи и американската фирма Lockheed Martin със своите F-16. Това безспорно е изтребителят с най-богат фронтови опит. Бойната авиация на съседните на България страни Гърция и Турция също имат на въоръжение F-16. Има и опции България да използва румънския вариант – да закупи бойните самолети от европейска държава. Почти сигурно е, че американската компания няма да отправи оферта за нови самолети - такава беше направена и цената от около 1.2 млрд. долара се видя непосилна за миналото, а и за настоящото правителство. В същото време при посещението на две делегации от МО в Пентагона българските военни и политици са били посъветвани да не се изсилват в разходите.



За френската оферта се знае най-малко. Неофициалната информация е, че френската страна не вярва много в шансовете си да се пребори. Освен това Париж има съмнение за възможностите на българския бюджет, като се има предвид, че българските ВВС нямат пари за поддръжка дори на вертолетите "Кугър", договорени с Eurocopter през 2005 г.

Твърди се, че Израел също е предлагал F-16, но според запознати сделка с израелците е малко вероятна. За еврейската държава дори и най-старите й самолети от този клас са по-модерни от част от сега летящите "Фантоми" и "Миражи". Освен това Израел силно модифицира използваните машини, което ги прави трудни за поддръжка в други държави.

Фаворит ли е F-16?

Със сигурност може да се каже, че F-16 има най-големи шансове. Португалия е предложила точно девет F-16 A/B изтребителя - толкова, колкото иска България.

Съществен недостатък при тях е,  че те са произведени през 80-те години на миналия век и са от ранната модификация A/B. Минали са така наречения ремонт и модернизация по средата на експлоатационния живот и макар че не са първа младост, като оборудване отговарят на по-новите модификации. Преди това на България и Румъния са били предлагани и холандски F-16, но междувременно Хага е продала самолетите си на Йордания.

По неофициална информация цената за 8-те изтребителя е около по около 35 млн. долара за бройка. Това обаче е без въоръжението, което е доста скъпо. Не е ясно и какви цялостни инвестиции трябва да се направят за адаптирането на наземната инфраструктура към западните самолети (сега те могат да кацат единствено в Граф Игнатиево - останалите ни военни летища са опасни за тях).

Привърженици на този вариант твърдят, че самолетите са прегледани от американски военни, които са заключили, че им остава ресурс от около 6 хил. летателни часа (т.е. 30 г. по натовските стандарти). Въпреки че последното е съмнително, положителното при продукта на Lockheed Martin e, че е тестван. А американската сервизна поддръжка няма нищо общо с руската. Съществен проблем обаче е, че през 2018 г. производството на F-16 ще спре.

Ако се приеме, че българските пилоти най-често ще летят с американските, гръцките, турските и румънските си колеги, това също е силен аргумент в полза на тези самолети. Освен обмяна на опит може и да се спестят разходи при вече наличните ресурси в Гърция и Турция. Със сигурност F-16 отстъпват в много отношения на Eurofighter, а в други - и на Gripen. Проблемът на българските ВВС е, че те така или иначе трудно ще могат да използват всички възможности на по-модерните европейски машини.

Като цяло обаче нито една от офертите не предлага доставка на оръжие, което по думите на редактора от специализираното списание Aero Красимир Грозев ще струва допълнително около 200 млн. долара.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София

И още: Депутатите приеха туристически данък за нощувките в Airbnb; Китай затяга мерките в Хубей; Еврозоната не изключва фискални стимули за борба с икономическия спад

19 фев 2020, 1471 прочитания

София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел

Оказва се, че Столичната община е кандидатствала за евросредства за изпълнението му без съгласието на общинските съветници

19 фев 2020, 1340 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ядреният цирк "Белене" продължава

Проектът изведнъж възкръсна заради съмнителен инвеститор, който прикрива сложно кълбо от интереси

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10