Изтребители на трупчета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изтребители на трупчета

ВВС ще останат само с 15 изтребителя МиГ-29 след като догодина МиГ-21 и СУ-25 спрат да летят

Изтребители на трупчета

Дори правителството да одобри закупуването на нови бойни самолети, сделката най-вероятно ще остане за следващите управляващи

Велина Господинова, Илин Станев
15432 прочитания

ВВС ще останат само с 15 изтребителя МиГ-29 след като догодина МиГ-21 и СУ-25 спрат да летят

© Асен Тонев


Ако има класация на сделките, за които най-дълго се е говорило като за сигурни, но не са се случили, начело със сигурност ще бъде тази за закупуването на нови изтребители от Министерството на отбраната (МО). Сега тя отново излиза на преден план.

Конкретният повод е обявеното от Румъния тази седмица закупуване на 12 броя самолети F-16 от Португалия. Стойността на сделката е 600 млн. долара. Според запознати обаче контрактът е далеч от финализиране. Най-малкото защото Португалия е предложила само девет изтребителя. Важното в случая е, че същите машини са били предлагани и на България, която дори официално иска да закупи 8 или 9 самолета.

Новината идва по-малко от месец след визитата на румънския военен министър Корнелиу Добрицою в София, по време на която беше подписано споразумение за трасграничните операции по Air Policing за съвместна охрана на въздушното пространство на двете страни. Почти по същото време министърът на отбраната Аню Ангелов в лекцията си пред военна академия каза, че министерството е почти готово с избора на нови бойни самолети. И дори фиксира краен срок, до който инвестиционният проект ще бъде внесен за обсъждане в МС – края на ноември.

На хартия

България пое ангажименти към евроатлантическите си партньори да модернизира армията си през 2004 г. по време срещата на върха на НАТО в Истанбул. Досега няма стратегия, план за модернизация или какъвто и да било друг документ на военното министерство, в които въпросната сделка да не фигурира като основен приоритет. По време на правителството на Симеон Сакскобургготски намерението за закупуването на многоцелеви изтребители за Военновъздушните сили (ВВС) беше сред 11-те проекта, които трябваше да се осъществят до 2016 г. Стигна се дори до внасяне на конкретни оферти. Изненадващо процесът спря, защото за кабинета "Станишев" по-приоритетна се оказа сделката за белгийските корвети.

Сегашните управляващи включиха закупуването на нови бойни самолети в Инвестиционния план-програма от 13 проекта, които трябва да бъдат осъществени до 2020 г., но намалиха бройката им от 20 на 8. И подобно на предишното правителство те започнаха да дават разнородни сигнали за това ще има ли най-после сделка.

При министър Аню Ангелов обаче противоречивото говорене по темата стигна своя връх. Когато пое поста през 2010 г., той първо обяви, че България ще купува изтребители заедно с Румъния. И че има вариант двете страни съвместно да придобият американски изтребители F-16 втора ръка. Впоследствие плановете на министерството пак бяха променени. Според тях България все пак трябва да купи собствени изтребители, като конкурсът се проведе до пролетта на тази година. Цената на евентуалната бъдеща сделка също варираше  – между 400 млн.и 1.2 млрд. долара в зависимост от това дали изтребителите ще бъдат нови или втора ръка.

Министърът обаче пак даде заден ход, като заяви, че "ако не можем да направим баланса между ресурсите, с които ще разполагаме, и цената, която ни се предлага, стои и опцията да се откажем въобще от купуване на нов тип многоцелеви изтребител. Малко след него и премиерът Бойко Борисов потвърди думите му, като каза, че заради кризата правителството не може да си позволи толкова големи разходи.

Работната група в министерството начело със зам.-командира на ВВС бригаден ген. Румен Радев все пак продължава да работи по подадените от няколко фирми технически параметри на изтребителите. Тя беше създадена, след като в началото на 2011 г. МО изпрати официални запитвания до правителствата на САЩ, Германия, Франция и Швеция за това на какви цени и в какви срокове могат да ни доставят нови или втора ръка изтребители. Намерението на военното ни министерство е да купи общо 8 изтребителя, като два от тях са учебни (двуместни).

Самолети на масата

"Капитал" поиска да разговаря с ръководителя на работната група ген. Радев, но от пресцентъра на МО отказаха с аргумента, че "на този етап ще се въздържат от коментар по темата".

Единствено яснота, и то непълна, има около фирмите, които са представили техническите параметри на изтребителите си пред работната група. Още през юни шведската Агенция за експорт на отбранителното имущество (FXM) представи официално пред МО офертата си за самолети Gripen C/D. Компания SAAB е готова да предложи 8 нови многоцелеви бойни машини, които да са на въоръжение 30 години. FXM пък предлага пакетна сделка, в която са включени още обучението на пилотите, резервни части, както и офсет програма. Като допълнително предимство на Gripen се сочи ниската цена на един летателен час – около 3300 евро. Маркус Халберг, програмен директор в FXM, каза пред "Капитал", че той не е получавал информация българското правителство да предпочита изтребители втора ръка. Според него преценката трябва да бъде направена много внимателно, особено като се вземат предвид разходите за целия цикъл на експлоатация на самолетите (старите се нуждаят от по-честа и по-скъпа поддръжка, както и модернизации - бел. ред.).

От консорциума Eurofighter GmbH, който е обединение между четири европейски държави, заявиха за "Капитал", че предлагат на Министерството на отбраната нови многоцелеви изтребители Eurofighter. Клаас Белинг, говорител на германската фирма EADS Cassidian, която води преговорите с българското правителство, уточни, че предложението е за 9 самолета. По думите му в офертата влиза логистична подкрепа, наземна поддръжка, обучение на пилотите, както и предложение за финансиране на сделката. Германската фирма предвижда и офсетно споразумение.

В същото време чрез италианското военно министерство и италианската фирма ALENIA SpA се водят преговори за доставки на Eurofighter - Tranche 1 (той е от ранните модели) втора ръка. Очаква се през октомври подобно предложение да направи и Германия. Недостатък на този вариант е, че за разлика от Tranche 2 и 3 част от самолетите от първата група трябва сериозно да бъдат модернизирани, за да се превърнат в многоцелеви.

В битката за доставка на самолети за ВВС ще се включи и американската фирма Lockheed Martin със своите F-16. Това безспорно е изтребителят с най-богат фронтови опит. Бойната авиация на съседните на България страни Гърция и Турция също имат на въоръжение F-16. Има и опции България да използва румънския вариант – да закупи бойните самолети от европейска държава. Почти сигурно е, че американската компания няма да отправи оферта за нови самолети - такава беше направена и цената от около 1.2 млрд. долара се видя непосилна за миналото, а и за настоящото правителство. В същото време при посещението на две делегации от МО в Пентагона българските военни и политици са били посъветвани да не се изсилват в разходите.

За френската оферта се знае най-малко. Неофициалната информация е, че френската страна не вярва много в шансовете си да се пребори. Освен това Париж има съмнение за възможностите на българския бюджет, като се има предвид, че българските ВВС нямат пари за поддръжка дори на вертолетите "Кугър", договорени с Eurocopter през 2005 г.

Твърди се, че Израел също е предлагал F-16, но според запознати сделка с израелците е малко вероятна. За еврейската държава дори и най-старите й самолети от този клас са по-модерни от част от сега летящите "Фантоми" и "Миражи". Освен това Израел силно модифицира използваните машини, което ги прави трудни за поддръжка в други държави.

Фаворит ли е F-16?

Със сигурност може да се каже, че F-16 има най-големи шансове. Португалия е предложила точно девет F-16 A/B изтребителя - толкова, колкото иска България.

Съществен недостатък при тях е,  че те са произведени през 80-те години на миналия век и са от ранната модификация A/B. Минали са така наречения ремонт и модернизация по средата на експлоатационния живот и макар че не са първа младост, като оборудване отговарят на по-новите модификации. Преди това на България и Румъния са били предлагани и холандски F-16, но междувременно Хага е продала самолетите си на Йордания.

По неофициална информация цената за 8-те изтребителя е около по около 35 млн. долара за бройка. Това обаче е без въоръжението, което е доста скъпо. Не е ясно и какви цялостни инвестиции трябва да се направят за адаптирането на наземната инфраструктура към западните самолети (сега те могат да кацат единствено в Граф Игнатиево - останалите ни военни летища са опасни за тях).

Привърженици на този вариант твърдят, че самолетите са прегледани от американски военни, които са заключили, че им остава ресурс от около 6 хил. летателни часа (т.е. 30 г. по натовските стандарти). Въпреки че последното е съмнително, положителното при продукта на Lockheed Martin e, че е тестван. А американската сервизна поддръжка няма нищо общо с руската. Съществен проблем обаче е, че през 2018 г. производството на F-16 ще спре.

Ако се приеме, че българските пилоти най-често ще летят с американските, гръцките, турските и румънските си колеги, това също е силен аргумент в полза на тези самолети. Освен обмяна на опит може и да се спестят разходи при вече наличните ресурси в Гърция и Турция. Със сигурност F-16 отстъпват в много отношения на Eurofighter, а в други - и на Gripen. Проблемът на българските ВВС е, че те така или иначе трудно ще могат да използват всички възможности на по-модерните европейски машини.

Като цяло обаче нито една от офертите не предлага доставка на оръжие, което по думите на редактора от специализираното списание Aero Красимир Грозев ще струва допълнително около 200 млн. долара.

Как обаче

Директорът на Центъра за стратегически изследвания в сигурността и международните отношения Симеон Николов определя сделката за новите изтребители като изключително сложна. Като зам.-министър в правителството на Сергей Станишев той отговаряше за подготовката на конкурса за новите изтребители. "МО трябва да отговори на няколко въпроса. Първо, дали сделката ще се прави чрез конкурс или чрез договаряне между правителствата на поканените държави и дали ще е за нови изтребители или за такива втора ръка. Второ – дали ще се купуват американски изтребители или европейски, защото европейските ни партньори са изключително чувствителни на тази тема.

Не са без значение и финансовите параметри. Затова решението трябва да е политическо", казва Николов.

Ако се съди по разнопосочните изявления на Аню Ангелов, не е изключено да се избере вариантът с подписването на междуправителствено споразумение. Ако решението на правителството е за закупуването на бойни самолети втора ръка,  провеждането на търг или конкурс автоматично отпада, защото преговорите ще се водят с правителствата на съответните държави. Което пък съкращава чувствително срока за сключване на сделката. Според Симеон Николов вариантът с провеждането на конкурс ще отнеме между 3 и 4 години, докато при преговорите този срок е около година и половина.

Точно заради намеренията на румънското и нашето правителство да закупят изтребители чрез двустранни преговори с някоя държава, а не чрез търг или конкурс, Европейската комисия изпрати в началото на август писмо до България и Румъния. С него се изразяваше безпокойство, че е възможно сключване на договори за покупка на военни самолети, без да бъдат проведени търгове. Без това да е казано, имаше се предвид сделка за F-16.

Важен въпрос е и как ще стане закупуването - директно или с икономически офсет (т.е. вложение на доставчика в икономиката на страната). Както казва бивш офицер от ВВС -  "като даваме 1 млрд. евро, за да могат десет момчета и момичета да летят, трябва да помислим и за хилядите хора без работа"). Офсетът обаче винаги оскъпява сделката и позволява различни съмнителни схеми. Също така е ясно, че САЩ са против.

Депутатите от комисията по външна политика и отбрана засега отказват да коментират дали сделката ще получи одобрение в парламента. Председателят на комисията Доброслав Димитров от ГЕРБ заяви, че първо трябва да се види какво предлага МО и дали страната ни може да си позволи да финансира такова начинание. Според бившия председател на комисията, независимия депутат Димитър Чукарски, подобна сделка е абсолютно излишна в кризата. Ангел Найденов от БСП не изключи варианта правителството да внесе инвестиционния проект за закупуването на новите изтребители  парламента, но сделката да бъде оставена за следващото правителство. Логиката на депутатите от опозицията е, че ГЕРБ не може да си позволи малко преди парламентарните избори да харчи пари за бойни самолети, което може да предизвика недоволство сред избирателите.

Какво става с бойната авиация

От трите ескадрили бойни самолети на ВВС МиГ-21 трябва да спрат да летят в края на тази година, а СУ-25 ще излязат в пенсия през лятото на 2013 г. Така военновъздушните ни сили ще останат с 15-те изтребителя МиГ-29, от които годни за летене са около 2/3. Макар че руската компания "РСК МиГ", която ги поддържа, да е гарантирала, че може да удължи живота им до 2030 г., според експерти те ще са годни докъм 2018 г. Поддръжката им обаче е доста скъпа. Според изчисленията модернизацията им ще струва общо 750 млн. лв.

Разбира се, съществува и вариант като някои от прибалтийските държави да си наемем изтребители на някоя натовска страна да охраняват въздушното ни пространство. Но това ще означава край на военната ни авиация. Въпрос на приоритети - изтребители или стабилен бюджет.

Ако има класация на сделките, за които най-дълго се е говорило като за сигурни, но не са се случили, начело със сигурност ще бъде тази за закупуването на нови изтребители от Министерството на отбраната (МО). Сега тя отново излиза на преден план.

Конкретният повод е обявеното от Румъния тази седмица закупуване на 12 броя самолети F-16 от Португалия. Стойността на сделката е 600 млн. долара. Според запознати обаче контрактът е далеч от финализиране. Най-малкото защото Португалия е предложила само девет изтребителя. Важното в случая е, че същите машини са били предлагани и на България, която дори официално иска да закупи 8 или 9 самолета.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

33 коментара
  • 1
    mefistofel4o avatar :-P
    Belial

    Какво да се прави, нашата съдба си е била винаги - "на гол тумбак ...чифте пищови" ! Ама пък едно хубаво нещо, има явно и в това, че ония мискини от НАТО които ни докараха армията до сегашната и тъжна бройка са предвидили явно че ще може да се въоражи всеки войник от БА с по една винтовка и със по един персонален изтребител. :-)))

  • pag

    Е, в края на 2008-ма тройната ламя изпука за един месец един "излишък" от 3 милиарда лева без никой да разбере за какво.
    С тия пари се купуваха без проблем поне 24 чисто нови "Грипена" примерно, без да смятаме офсета.

  • 3
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    вропейската комисия изпрати в началото на август писмо до България и Румъния. С него се изразяваше безпокойство, че е възможно сключване на договори за покупка на военни самолети, без да бъдат проведени търгове
    ----
    искат да си осигурят пазар за европейските изтребители, лошо няма. само да не стане като с гръцката армия - загробващи икономиката сделки по доставка на оръжие от европа, като бюджета за армията и досега не се пипа, след 6 години рецесия! Интересно защо германците не са настояли да се ореже бюджета на гръцката армия =)

    Като псевдо-бананова република не можем да си позволим да нямаме авиация ако не искаме да сме на нивото на Мали или Белиз. Вече нямаме подводен флот, армията е тотално орязана, трябва поне да има някакъв капацитет на ВВС който в случай на война да може да се използва за обучение на повече пилоти, наземен персонал и тн.

    За България най-удачно би било да се съсредоточи върху качествена доброволческа армия, но и да има поне по 1 месец задължителна подготовка на младежите като навършат 18 и след това да има запас който през 2-3 година да провежда учения и тн. Само така би се поддържала някаква боеспособност.

    Също така не разбирам заще се изключват руските оръжия от преговорите. Знам че сме в Нато, но защо ако за същите пари можем да вземем 30 Миг-а, да не го направим, като ги оборудваме с натовски системи за комуникация?

    Трябва да се мисли поне малко самостоятелно, не може да се ходи на поклонение в пентагона и Брюксел и да сме в ролята на йес-мени.

  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Ако купувате, купете нови. За какво са ни 20-годишни бракувани самолети от Португалия? Друг е въпроса че въобще не ни трябват, защото са недостатъчно ама нали трябва да сме с другарите от НАТО.

  • 5
    tsyrvulan avatar :-P
    tsyrvulan

    Голямо чудене са се зачудили в МО. Ще я бъде ли бойната авиация или не?

  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Както казва бивш офицер от ВВС - "като даваме 1 млрд. евро, за да могат десет момчета и момичета да летят, трябва да помислим и за хилядите хора без работа").
    ------------------------------------------------------
    По-точно казано, здраве му кажи.
    Такава е горчивата истина - покупка и поддръжка на военна авиация е лъжица, твърде голяма за нашата уста. Когато бъдат купени изтребителите, екипажите трябва да летят, нещо което досега не им се случваше много често. Дори последният инцидент с МИГ29 на нашите ВВС, официално беше в резултат на пилотска грешка. Вън от ангажиментите ни като член на НАТО, за мен е безмислено закупуването и поддръжката на изстребители.
    Поне докато в тази страна с телевизионни реклами и SMS се събират средства за лечение на български граждани в чужбина.
    Всяка жаба да си знае гьола.

  • 7
    jugozombi avatar :-?

    Статията завършва с доста странни послания. Единствен безспорен пункт в тях е предстоящото снемане на МиГ-21 от въоръжение. Су-25 по принцип нямат място в темата, понеже не са изтребители и снемането им от въоръжение няма да наруши изтребителните способности и отговорностите по охраната на въздушното пространство на българските ВВС. Също така не става ясно защо МиГ-29 ще са годни само до 2018 година и що за анонимни експерти са направили това твърдение. "Годността" зависи от поддръжката и средствата, които се отделят за нея. Планерите им вероятно ще са в приемливо състояние и след споменатата година, поне до средата на следващото десетилетие. Впрочем това, че в момента летят около 2/3 от 15-те МиГ-29 също не е нещо катастрофално. Обичайният ритъм на обслужване на една ескадрила е такъв, че сравнително рядко всички нейни машини са едновременно годни за полети. През повечето време някаква част от тях преминава през различни технически процедури, ремонти, удължавания на ресурси, модернизации и прочие. Най-накрая, българската бойна авиация не се състои само от изтребители и щурмови самолети, така че ще я има и без МиГ-21, МиГ-29 и Су-25. Драматичното говорене за закриването й е попресилено.
    Въпреки някои слабости статията на "Капитал" според мен е много навременна и полезна, понеже обществения дебат за купуването на нова изтребителна ескадрила трябва да започне възможно по-отрано. До края на десетилетието тя трябва да е поръчана за да се осигури плавно преминаване от МиГ-29 към новите машини. Ще ми се обаче журналистите повече да прибягват пряко позоваване на експерти, тоест до интервюта с техни колеги, специализирани в темата, например Красимир Грозев, споменат в текста, и до отговорни фактори като министър Ангелов и генералите Румен Радев и Константин Попов. И при най-добро желание един неспециалист не би могъл да се ориентира лесно и бързо в една толкова сложна тема като съвременната бойна авиация. Такъв подход, различен от колажа преразказани цитати на анонимни експерти, предложен по-горе, само би повишил нивото на материалите на "Капитал".

  • 8
    jugozombi avatar :-|

    До коментар [#6] от "2.5":

    Падането на МиГ-29 поради пилотска грешка едва ли може да е аргумент против развитието на изтребителна авиация. Самолети са падали, падат и ще падат и в най-натренираните ВВС. Включително поради пилотски грешки. Тежките инциденти в нашата изтребителна авиация са дори малко, като се има предвид възрастта на машините, с които тя работи.
    Когато се говори за недостатъчните часове във въздуха на българските изтребителни летци през последните години, трябва да се имат предвид и конкретните обстоятелства. Например логистичният срив, който беше в най-остра фаза до около 2010 година, тоест причината за него е най-вече манталитетна и касае компетентността и добросъвестността на хората, намирали се тогава на ръководните нива, защото не се летеше много и в години с огромни бюджетни излишъци.
    Накрая трябва да се има предвид, че и охраната на българското въздушно пространство от изтребители на друга страна от НАТО няма да е безплатна.

  • 9
    2.5 avatar :-P
    2.5

    [quote#8:"Югозомби"]Накрая трябва да се има предвид, че и охраната на българското въздушно пространство от изтребители на друга страна от НАТО няма да е безплатна.[/quote]

    От кого ще се охраняваме с 8-10 изтребителя?

  • 10
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    А какво пречи да ги купим и притежаваме заедно с Гърция или Румъния? И двете са в ЕС (значи споделяме общи ценности, ако в България сме чували, че ЕС има такива). И двете са в НАТО значи трябва заедно да се пазим едни други. Хем пари ще икономисаме!
    Какво ни пречи? 1. Желанието на политици и МНО да се обогатят за сметка на данъкоплатците. 2. Типичната за Балканите люта омраза към съседите (които познаваме доста повърхностно).
    Обидно, глупаво, скъпо и неефективно!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK