България остава без транзитни такси от "Южен поток" за 15 години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България остава без транзитни такси от "Южен поток" за 15 години

Министърът на енергетиката Делян Добрев и изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Кирил Темелков посетиха компресорна станция "Провадия", с която ще се свързва тръбата на "Южен поток"

България остава без транзитни такси от "Южен поток" за 15 години

Според министър Делян Добрев финансовото участие на страната ни в проекта ще е символично

7168 прочитания

Министърът на енергетиката Делян Добрев и изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Кирил Темелков посетиха компресорна станция "Провадия", с която ще се свързва тръбата на "Южен поток"

© Капитал


България ще плати символичен дял за своето участие в "Южен поток", а в замяна на това страната ни няма да получава транзитни такси през първите 15 години. Средствата за изграждането на проекта ще бъдат осигурени със заем от Русия.

Символично участие

България няма да плати целия си дял от собствения капитал на проектната кампания, равняващ се на 900 млн. лв., тъй като страната не разполага с толкова пари, каза министърът на икономиката Делян Добрев. Затова при последната визита на представители на "Газпром" в България сме се споразумели нашето участие да е символично, уточни министърът.

Общата стойност на проекта на българска територия е 3 млрд. евро. Досега похарченото от проектната компания "Южен поток" за българската част, в която акционер е Българският енергиен холдинг, е около 12 млн. евро.

Добрев уточни, че "Южен поток" няма да използва съществуващата газопреносна система на страната, а в рамките на проекта ще се изгражда съвсем нов газопровод. Той все пак ще се свързва с нашата система на компресорна станция "Провадия", която се намира в близост до Варна.

Новият газопровод ще е 50 на 50 собственост на България и Русия.

Неясни въпроси

Засега не е ясно как ще бъде решен въпросът с новите енергийни правила на Европейския съюз, които от догодина ще задължат страната ни да предоставя достъп и на други доставчици на газ до преносните си мрежи - нещо, което руската страна се опитва да избегне чрез сключването на договора за "Южен поток" преди влизането им в сила.

Според изпълнителния директор на "Булгартрансгаз" Кирил Темелков тепърва ще се уточнява какви количества газ ще влязат през новия газопровод и какви през съществуващата транзитна тръба. Това ще стане ясно, когато "Южен поток" бъде изграден.

Украйна иска газ от България

България може да изнася газ за Украйна през съществуващата транзитна система през Румъния. "Булгартрансгаз" е имала такова запитване от украинската газова компания, каза Кирил Темелков. По този начин страната се опитва да си осигури алтернативни доставки. Известно е, че Украйна е в обтегнати отношения с Русия заради доставките на газ и именно това беше причината за газовата криза, която остави България без газ през 2009 г. В момента единствената възможност за доставки на газ за България са през Украйна.

България ще плати символичен дял за своето участие в "Южен поток", а в замяна на това страната ни няма да получава транзитни такси през първите 15 години. Средствата за изграждането на проекта ще бъдат осигурени със заем от Русия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    a... avatar :-|
    Россприматрезил

    "Новият газопровод ще е 50 на 50 собственост на България и Русия, като се предвижда инвестицията за него да се изплати за 15 години."

    След 15 г. тоя газопровод може да е една непотребна, ръждясала тръба. Нека руснаците си го построят и ползват и да плащат за това, че минава през България. А колко газ ще транспортира и дали ще транспортира да е само техен проблем.

  • 2
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    В това министерство и в подведомствените му БЕХ, НЕК и т.н. никой ли не следи световните тенденции и пазарите на природен газ? Южен поток е морално остарял проект, който отлежава с години и сега Газпром прави последен напън да ни впримчи в него.

  • 3
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    ГЕРБавата мафия няма задръжки !!!! И служи вярно на червената Путинова мафия !!!!
    Все едно да си дадеш жилището и да не искаш наем, защото нищо не даваш...... Даваме територия !!!!! Българска !!!! И нищо........ Браво, мутро-БОЙКО !!!!!
    ГЕРБавата мафия дава България на ПУТИН без пари !!!! Даром, по комунистически !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 4
    tiggo avatar :-|
    Тихомир Гочев

    Без да коментирам условията при които ще се строи тръбата, чисто технически при изпълнението на проект от 3 милиарда на наша територия, няколкостотин милиона ще истанат по един или друг / законен/ начин в страната. Това би трябвало да е положителната част. За условията при които ще се строи тръбата - предполагам излезлите варианти са опипване на почвата, както настоящите управляващи многократно са правили до сега...

  • 5
    timtim avatar :-|
    Marin Pavlov

    А шопите попитали:
    Оти че ручаме жабетата?

    За какво ни е необходимо да се рови из цяла България, да се стоят някакви тръби, да кипи дейност, след като няма да получим нищо срещу това.

  • 6
    timtim avatar :-|
    Marin Pavlov

    До коментар [#4] от "Тихомир Гочев":

    Г-н Гочев, ами да изпишат всичко това - кой ще строи, колко ще му се плати, къде ще отидат парите... и най-важното - колко данъци ще влязат в бюджета.
    Аман от предположения за стотици милиони.

  • 7
    polovtsian avatar :-|
    polovtsian

    [quote#2:"Г-н D."]Южен поток е морално остарял проект, който отлежава с години и сега Газпром прави последен напън да ни впримчи в него.[/quote]

    Защо не оставиш Газпром да прецени доколко проектът е "морално остарял"? В крайна сметка инвестицията си е тяхна и е в техен интерес проектът да е печеливш, т.е. рискът е техен. Ние просто ще прибираме транзитни такси и няма да плащаме нищо, така че как точно реши, че се опитват "да ни впримчат". Как по-точно може ние да сме на загуба от този проект?

  • 8
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#7] от "polovtsian":

    Трендът на потреблението в Европа на руски газ се обръща за сметка на потреблението от газа от Северно море,от внос от Сев.Африка, от добив на шистов газ и пр.
    Що се отнася до транзитните такси, за които пишеш, че ще "прибираме", няма да прибираме нищо, защото това правителство се отказва от транзитни такси за срок от 15 г. Пише го в материала.
    А от един газопровод може да си на загуба, просто когато е нерентабилен. Какъвто най-вероятно ще е Южен поток.
    Ерата на руската енергийна хегемония в Европа върви към края си.

  • 9
    polovtsian avatar :-|
    polovtsian

    До коментар [#8] от "Г-н D.":

    няма да получаваме транзитни такси 15 години (но ще получаваме след това) именно защото няма да дадем и лев за тръбата, т.е. ако проектът е нерентабилен последствията ще ги носи Газпром, защото той е инвестирал в него, а не ние. Или просто казано: при нула лева първоначална инвестиция от българска страна ще прибираме транзитни такси след 15 години. Къде е загубата тука? В най-лошия случай, ако руснаците спрат транспорта на газа по тръбата, ще имаме парче желязо за вторични суровини (образно казано). Но и това е много малко вероятно, защото падането на цените на газа просто ще увеличи времето, за което тръбата ще се изплати, но това си е руски проблем. Нас ни интересува, че ще има газ по тръбата и след 15 години и ние ще прибираме транзитни такси без да сме вложили и лев (с изключение на малкото вложено за общата проектна компания за строежа).

  • 10
    gospodin avatar :-P
    Г-н D

    До коментар [#9] от "polovtsian":

    Добре. Щом сте убеден в качествата на проекта, не остава нищо друго, освен да намерите адреса на проектната компания и да помолите да ви приемат за акционер със спестяванията си...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK