Бюджет 2013: Предизборни жестове и скрити рискове
Парите за пенсии и образование ще нараснат най-сериозно в предизборната 2013 г.
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Парите за пенсии и образование ще нараснат най-сериозно в предизборната 2013 г. Това предвижда проектобюджетът, който Министерството на финансите публикува на сайта си в сряда.
В него е заложен дефицит от 1.1 млрд. лв., което е незначително увеличение (само с девет милиона), но заради планирания икономически растеж отношението му към брутния вътрешен продукт ще спадне до 1.3% при 1.4% за тази година.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
23 коментара
Снимката е право в целта - поздравления!
Сметките горе-долу ги вързаха, ей така да има нещо за пред хората. А от мненията на експертите още малко ще излезе, че МВФ ни направиха бюджета
За образование не само не бих отделил нищо повече, но и бих орязал доста. Напълно продънена система, която може да се мери със здравната по показателя "Разсипия на едро". Като се почне с напълно кухия 12. клас, който беше изсмукан от пръстите, за да крепи даскалски щатове. Иначе съдържанието му е все така далечно от западноевропейския 12. клас и много-много не се различава от това, което вземахме навремето за 11 класа, включая летните бригади, УПК-то и 45 дена военно. Тук на форума съм пускал съдържанието на немски гимназиален учебник по математика за 12. клас - та у нас същия материал го учим в 1. и 2. семестър с висшата математика за ВУЗ, и то само при техническите ВУЗ. Другите родни висшисти никога не научават това, което се иска от немския гимназист. А булевата алгебра и теория на групите бяха сложени чак в ИГМ-то (избрани глави от математиката), което беше вече 3. и 4. семестър. Статистика пък не се учи изобщо. Представителна извадка, нормално разпределение, нулева хипотеза, долен и горен фрактил, стандартно отклонение, статистическа грешка, метод на най-малките квадрати - поради многото проучвания всеки ден се сблъскваме с тази наука, а има пълно разминаване между образование и практика.
Продължавам с напълно кухите специалности, измислени само за да може студентът да "се закрепи" в големия град или да изкара някоя лятна бригада в Америка. Продължавам с поддържането на техникуми, наричани днес технически гимназии по каучук, керамика, химическа промишленост, металообработване, минно дело и маркшайдерство и прочее, където отдавна ги няма в радиус от 100 км около техникума. И то поне навремето имаше СПТУ-паралелки, които почваха работа още след 11. клас, а сега вече Сульо, Пульо - всички са дванайсетокласници...
А какво да кажем за паркингите пред студентските общежития? Редно ли е хора в държавно субсидирано общежитие да разполагат с толкова автомобили, че да няма къде карфица да падне от напаркирали таратайки? Явно държавната помощ се приема с отворени обятия, за да се вложи в нафта за колата.
*******
В заключение искам да кажа, че на парче нещата няма да се оправят. Трябва образователен борд, както беше въведен навремето валутният борд. Изпитите трябва да се отделят от учебния процес, и да се плаща на училищата само за свършена работа (издържани външни изпити от учениците им). Трябва да се вземе съдържанието на някоя успешна образователна система и по нея да се изпитва у нас, от външни оценители, след всеки клас. Пари - само при доказано придоби знания според чуждите критерии, не нашите провинциални измислици.
До коментар [#2] от "cinik":
Разбира се съгласен съм с мнението ти, но за някой неща не изцяло.
Моето мнение е, че училището не трябва задължително да учи на сложна материя, а на самостоятелна и най-важното системна работа и мислене и способност за трупане на нови знания.
Номерът не е да знаеш 99% квинтил на гаусовата дистрибуция наизуст, а да знаеш къде да го намериш и евентуално как сам да го сметнеш като ти попадне формулата.
Примери за Fachidiot-и (немското значение на думата казва наистина много, за това я използвам) има достатъчно - приложението на знанията обаче е много по важно от механичното им заучаване.
Личен пример: Като започвах в университета Дойчо не беше чувал за интеграл, за производна имаше бегла представа, на лимес-а му викаше лименс - аз горд възпитаник на семегето разбира се първите два семестера гледах с пренебрежение тази липса на знания. Да обаче дойчо понеже знаеше как да учи, как да работи и да мисли за нула време навлезе в материята докато аз дъъълго време се борих с изискванията за системна и постоянна работа...
Даже много скрито ...
До коментар [#2] от "cinik":
Аз пък се чудя кога в училищата покрай митохондриите, черните дупки, адиабатните процеси и "Под Игото" ще се прокрадне и обучение по основи на правото и икономиката. Това са неща, които трябват абсолютно на всеки човек, всеки божи ден, а неграмотността на средния българин в тези две области е чудовищна.
не разбирам как е изчислен прогнозния ръст на БВП от 1,9% на фона на трайната рецесия в ЕС?
Кажете, кои са тези държавни проекти, за които ЕС може да не възстанови средствата ?
Т.е, дисхармонията не само остава, но и се задълбочава! А, точно тя е в основата на проблемите! Това не е желаният, нито правилният бюджет! Не е нужно да си изясняват по този начин социалните проблеми и броят засегнати от тях. Има НСИ и там има както обобщени, така и детнайлизирани данни! Пак ще отчитат успехи при неуспешна реалност! Аман!
До коментар [#2] от "cinik":
Съгласен изцяло .
да не говорим , че от първи до четвърти клас учителите не преподават уроци (защото програмата е много натоварена и няма време за обсъждане), а децата са длъжни сами да си ги учат в къщи с родителите , които се трепят за да съберат пари за да може даскала да отиде на "зелено училище"през зимата в Пампорово на СПА хотел и като капак да си вземе аниматори, които да се занимават с децата.
До коментар [#3] от "NPaine":
В момента всички знаят къде да намерят дадена информация - Гугъл. ;) Проблемът е, че все пак човек трябва някои неща и да ги научи, а не за най-малкото да пита Гугъл.
Без човек да има някакви общи знания няма как да мисли, просто защото няма достатъчно понятия с които да работи.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.