На 18 метра преди финала

13 години след първата копка Дунав мост 2 най-накрая съоръжението е пред завършване

Капитал Daily
Капитал Daily    ©  Надежда Чипева
Капитал Daily
Капитал Daily    ©  Надежда Чипева

Почти готов. Така изглежда мостът при Видин над река Дунав, който трябва да съедини пътищата от Западна и Централна Европа с Гърция през териториите на Румъния и България. Около 13 години след първата копка, в началото на ноември той трябва най-накрая да свърже двата бряга на реката. Или, ако се вярва на думите на транспортния министър Ивайло Московски, краят на проекта никога не е бил толкова близо.

А той беше епичен. Съпроводен с множество удължавания, оскъпявания, риск от загуба и дори от връщане на европейски средства.

Работата по проекта започна далече преди страната да стане пълноправен член на Европейския съюз. Той трябваше да бъде завършен до края на 2010 г. Това не се случи и вместо тържествено рязане на ленти над Дунава се стигна до рисковата ситуация страната да затъне във финансови задължения към кредитора си Брюксел и да връща пари по предприсъединителната програма ИСПА.

А държавата имаше своята вина за това, след като не осигури максимално добри геоложки проучвания, преди строителят да започне работата си, не успя да се координира с румънската страна, която с години забави площадката си, а за капак настъпиха и законодателни новости след влизането на България и Румъния в ЕС.

Въпреки че в крайна сметка Брюксел заяви, че ще чака търпеливо още две години моста, неглижирането му в началото направи държавата уязвима откъм финансови претенции от страна на изпълнителите. Авантюрата да си недостатъчно подготвен при поръчването на подобен мащабен проект струваше 50 млн. лв. над предвиденото. 

Сега въпреки че до финала остават броени метри, рискове все още не липсват. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията изрази опасенията си, че заради забавяне от Румъния може да се стигне до ситуация, в която съоръжението ще бъде готово, а няма да има кой да го управлява, като с проблема е запозната и Европейската комисия. Неясна е и таксата, която ще се събира за преминаване. Ясно е обаче, че над половин век след изграждането на първия мост при Русе (през 1954 г.) България скоро ще има ново съоръжение. Трудно изградено, но с хепиенд.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


50 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    100 000/365 = 273 прев. средства дневно по моста .... егати за инвестиция от 222 млн евро . А и мен лееекичко ме съмняват данните много ми е любопитно какъв е бъде трафика след пускането му. Да не говорим, че след разпада на гръцката икономика и западанетона пристанищата им значението на коридор номер 4 почти се обезсмисля.

  • 2
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Ох. леееее.... Що за чудо е това - България и Румъния заедно компания да правят..

  • 3
    marin avatar :-|
    Марин

    Всъщност Дунав мост 2 се забави поне с 10-15 години. Голям смисъл щеше да има по време на югоембаргото и щеше да се изплати за нула време. Сега не е ясно кой толкова ще го ползва.

  • 4
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP

    Влезем ли в Шенген, тировете за Зап. Европа ще предпочетат да заобиколят Сърбия, тъй като последната им гранична проверка ще бъде на Капитан Андреево.

  • 5
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#3:"Марин"]Всъщност Дунав мост 2 се забави поне с 10-15 години. Голям смисъл щеше да има по време на югоембаргото и щеше да се изплати за нула време. Сега не е ясно кой толкова ще го ползва. [/quote]

    От този мост винаги има нужда (а и от още много такива на Дунава). Знаете ли колко моста над Дунава има в Белград (да не споменавам Будапеща)? Как Сърбия може да построи толкова мостове (не само в Белград, а по цялото протежение на реката на сръбска територия), а две държави да имат само един (скоро - два)? Необходими са мостове и при Лом, Козлодуй, Оряхово, Свишов, Тутракан, Силистра.

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Важното е дали има инфраструктура пред и след моста... щото и двата пътя "отиват" почти на едно и също мясно Сегед и Мако в Унгария....
    От София пътя през сърбия е около 695 км през Видин и Арад до Мако 650 км.... като знаем качеството на пъртя до Мако!?!? сатав много интересно кой ще пътува по Дунав мост 2, освен местните хора от двете страни на Дунава при Видин (и на това берекет версин, разбира се)!

  • 7
    borislav_flyco avatar :-?
    flyco

    Повече добро отколкото зло, но защо нещата пак се теглят на кантар, след като би трябвало този проект да бъде единствено "добро"...

  • 8
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    в България ... всичко става историческо ... даже и втория мост над Дунав ... ;) :)

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    Ще ми се да се радвам, но нещо ме свива. Като се сетя само за само КПП Илинден, Ферибот Никопол, Маказа. Всичките отвисяха по 2-3 години на "още 50 метра асфалт".

  • 10
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    До коментар [#5] от "vassilun":
    Всъщност в Белград на Дунав има само един - Панчеварски мост, а другите 5 са на Обедска бара - приток на Дунав с ширина средно около 250 м. Също така Дунав на Белград е широк само 500 м, а на Видин - почти километър.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход