Цената на пропуснатите реформи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цената на пропуснатите реформи

Цената на пропуснатите реформи

Пет извода от бюджет 2013

Вера Денизова, Калина Чернева
14613 прочитания

Автор: Капитал
Автор: Капитал
Финансовият министър Симеон Дянков тепърва ще трябва да казва "не" предвид исканият за още пари
Фотограф: Красимир Юскеселиев

След цял мандат на отказ от важните реформи проектът на правителството на ГЕРБ за бюджет за следващата година изглежда като най-доброто, което може да се представи.

Въпреки че се изготвя в предизборен период, той нито раздува дефицита повече от позволеното, нито залага на твърде оптимистични прогнози за икономиката. Накратко, продължава да залага на вече придобилата митични измерения финансова стабилност. За сметка на това и този бюджет не променя нищо. Парите, които държавата ще събере от данъкоплатците през следващата година, ще се харчат точно толкова (не)ефективно, колкото и досега.

Съществената критика към бюджета е именно в сравнителен план - той балансира рисковете, но не провежда някакви нови политики. Ако беше реализиран първоначалният импулс и потенциал за реформи през изминалите години, сега държавните финанси можеха да изглеждат много по-добре. Ако бяха оптимизирани излишните разходи, сега можеше да се мисли и за повече пари за реформирани сектори, които да се превърнат в по-добри услуги за гражданите и бизнесите. А това означава по-висок стандарт на живот и по-добра бизнес среда. Вместо това бюджет 2013 е по-скоро бюджет на статуквото, където основната интрига е как да се финансира вече обещаното увеличение на заплати и пенсии. Затова и през 2013 г. правителството на ГЕРБ ще разполага с най-големия бюджет като номинална сума – почти 32 млрд. лв., или близо 39% от очаквания БВП (виж инфографиката). Повечето от прогнозираните 1.8 млрд. лв. допълнителни постъпления ще отидат за обещаното още преди месеци увеличение на пенсии и заплати, инфраструктура и образование. И не е изключено разходите да набъбнат още предвид продължаващите дебати за възнагражденията на силовите ведомства.

Но тъй като едва ли има смисъл да се пише елегия за изгубеното време, от днешна гледна точка в проектобюджета могат да се видят няколко тенденции. Те трудно могат да се позиционират точно в черно-белия спектър отсега. Но едно е сигурно - оттук нататък в наситените с желания за повече предизборни разходи дебати посоката може да е само в посока към по-тъмносивото. Ето и най-важните моменти:

1. Разходите: Очаквано, но не и стряскащо повече

Всяко ново правителство идва на власт с обещанието, че ще е по-различно от предходното. В края на мандата обаче всички управляващи независимо от политическите си възгледи и оцветяване си приличат по едно – обичат да харчат повече с идеята, че така ще бъдат преизбрани. ГЕРБ не прави изключение. Още през август министрите започнаха да подгряват аудиторията с обещания за по-високи доходи. Така от 1 април 2013 г. не на шега се увеличават всички пенсии, като средният ръст е 9.3%. Нужните допълнителни средства за това са 583 млн. лв. Повече пари ще има и за образованието – 212 млн. лв. А идеята е част от тези пари да послужат за увеличение на заплатите на учителите. Финансовият министър Симеон Дянков преди няколко седмици обяви, че ръстът ще е средно по 30 лв. Увеличава се и минималната работна заплата, минималната и максимална пенсия. Така предизборните обещания на управляващите набъбват почти до милиард – приблизително колкото е и заложеният дефицит в бюджета за догодина. Докато извърви пътя от финансовото министерство до второ четене в парламента обаче, бюджет 2013 може да претърпи и още изменения предвид вече заявените желания от ресорните министри за по-големи заплати в силовите ведомства и в здравеопазването.

Ако иска да удържи фискалната дисциплина, финансовият министър ще трябва да се вслуша в съвета на експертите от Международния валутен фонд (МВФ). А той е да се устои на натиска за общо повишаване на разходите, а всяко преизпълнение на приходите да се използва за увеличаване на фискалния резерв. В момента нивото му е доста над позволения минимум от 4.5 млрд. лв. Ръстът му се дължи на временния ефект от емисията еврооблигации на стойност 950 млрд. евро, пласирана от правителството през юли. След като България изплати с тях падежиращата в началото на следващата година първа голяма държавна емисия еврооблигации за 816 млн. евро, фискалният резерв отново ще изтънее. А той е един от трите източника за финансиране на дефицита в бюджета, в случай че дупката се окаже по-голяма от очакваните 1.3% от БВП. Другите два варианта да се финансира дефицит са поемане на нов дълг (нежелателно предвид следващите две големи плащания по международния дълг през 2015 и 2017 г.) или въвеждането на нови или по-високи данъци, което също не е препоръчително, защото може да задуши възстановяването на икономиката.

2. Приходите: Оптимистични насред всички рискове

По всичко личи, че приходите са били някак вторичната част от изготвянето на бюджета - първо е мислено къде и с колко искаме да вдигнем разходите, а после как и колко да набавим приходи. И тук се крие най-големият риск да не излязат сметките. Прогнозата на Министерството на финансите е българската икономика да расте с 1.9% от БВП през 2013 г., или малко повече от очакванията на експертите от МВФ, които залагат 1.5% ръст. Като основен двигател на растежа се залага на вътрешното потребление, освен това се очаква и на възстановяване на европейската икономика през втората половина на следващата година, което пък да повлияе на износа.

"Има и някои противоречия в доклада към проектобюджета: очакванията са спадът на заетостта да продължи, но с по-малки темпове, в същото време се залага и ръст на потреблението. Всеки 5% ръст на паричната маса, съчетани с 1-1.5 млрд. евро инвестиции, дават 1% растеж в икономиката. И тъй като по тези показатели няма изменение, не е ясно откъде ще дойде икономическият растеж", твърди Любомир Дацов, който е бивш зам.-министър на финансите.

Точната прогноза за икономиката догодина е важна, доколкото тя влияе и на сметките за очакваните приходи догодина, въпреки че Дянков заяви, че те са правени по-консервативно при 1.2% ръст. А очакваните приходи са с почти 1.8 млрд. лв. повече в сравнение с тази. Най-голям ръст се очаква от постъпленията от ДДС с близо 785 млн. лв.

"Явно е взета предвид тенденцията от тази година – на преизпълнение на заложените приходи от ДДС. Въпросът е, че всичко се базира на допускането, че ще има растеж, оттам повече потребление, от което пък следва и повече ДДС в бюджета. Тази прогноза обаче може да се разбие, ако проблемите в еврозоната останат нерешени", казва Георги Ангелов от "Отворено общество". Според него това, което липсва и в този проектобюджет, е сметки на база по-лош сценарий за развитието на икономиката и по-големи буфери, с които да се посрещне евентуален спад на приходите.

"В изборна година обикновено бюджетът се изготвя при най-благоприятните допускания. Перспективата за мислене на политиците и чиновниците намалява много, а при смяна на правителство цялата администрация се разбърква и обикновено няколко месеца не работи ефективно. Това също може да има негативен ефект върху приходите", допълва Ангелов.

Подобно е мнението и на Петър Ганев от Института за пазарна икономика - заложените по-високи приходи от ДДС не са заради очаквана по-добра събираемост, а са на база очакване за по-високо потребление. "Идеята догодина да се съберат 1.8 млрд. лв. повече приходи стъпва на логиката, че след като ще се увеличат някои доходи – пенсии, минимална работна заплата и т.н., това ще доведе до по-високо потребление, и то без да се променя нивото на заетостта. Така че, ако е възможно отнякъде бюджетът да изгърми, тази опасност идва от неправилно прогнозирани вътрешно потребление или ниво на заетостта", убеден е той.

Според Дацов има и още един скрит риск – еврофондовете. По думите му управляващите наливат държавни средства в европроекти, за които има голям риск да не бъдат сертифицирани и Брюксел да не възстанови направените от правителството разходи. Държавата очаква да получи с 200 млн. лв. по-малко европейски средства догодина спрямо тази. Един от вариантите е да се очаква част от вече направените разходи да не се възстановят. Това обаче ще проличи, след като са минали изборите и на власт е ново правителство според Любомир Дацов.

3. Дисциплината: България харесва имиджа на финансова отличничка

"При сегашната икономическа ситуация осигуряването на фискална устойчивост е ключовият елемент в основата на икономическата стабилност, която е предпоставка за стимулиране на иновациите, инвестициите, повишаването на икономическия растеж и ограничаване на безработицата и инфлацията." Това високопарно изречение стои още в увода на доклада към проектобюджета. Изпълнението на бюрократски подредените думи в него от политиците обаче е много важно – без макростабилност няма как да се очаква бързо възстановяване на икономиката след кризата. А и ако България изглежда като "остров на стабилността" в региона, това ще й гарантира място в сърцата на чуждите инвеститори и по-евтино финансиране – както за бизнеса и банките, така и по останалите големи плащания по дълга през 2015 и 2017 г.

Ако се погледнат показателите, по които Европа мери дали дадена държава успява да овладее публичните си финанси, през следващата година страната ни ще издържи теста и ще остане в редиците на отличниците. Заложеният дефицит от 1.1 млрд. лв. е с незначително увеличение (само с девет милиона) спрямо тази година. Заради планирания икономически растеж обаче отношението му към БВП ще спадне до 1.3% при 1.4% за 2012 г. Дори и прогнозата за приходите да не се окаже съвсем точна, рискът от толкова голям външен шок, който да изведе дефицита до нестабилни нива, е сравнително малък. Такова развитие би могло да дойде само от някакво катастрофично развитие в еврозоната, което обаче няма как да бъде обхванато в бюджета и би било съвсем обективна причина за прекрояването му в движение.

Все пак има отстъпление в сравнение с първоначалните намерения на финансовия министър догодина дупката в бюджета да е по-малка. Така целите за балансиран бюджет се изместват към 2015 г.

4. Реформите: Изгубени между обещанията и желанията за втори мандат

Предизборните бюджети се отличават с още една особеност – в тях обикновено никъде не се говори за реформи. Проектът за 2013 г. не прави изключение. Проблемът обаче е, че и това правителство не успя да направи нито една от големите и важни промени, за които даваше заявка в началото на мандата си – нито в образованието, нито в сектор сигурност или пък здравеопазване. Все пак има опит за стабилизиране на пенсионната система, но взетите мерки не решават проблема с хроничните дефицити в нея. Това може да се види и в проектобюджета на НОИ за следващата година, където над половината от приходите идват от данъци.

"Цялата държавна машина е така направена, че все по-голяма част от бюджета ще отива за заплати и пенсии. И тъй като не се инвестира в нови технологии, сме обречени на многолюдна администрация и полиция", твърди Ангелов. По-големият проблем обаче е в ефективността на похарчените пари. А без структурни реформи тя ще си остане ниска.

5. Фаворитите: Силовите ведомства винаги са с предимство

Ако има сектор, който се оказва най-големият печеливш през този мандат, това е "Отбрана и сигурност". Двете ведомства отново са с най-големите бюджети от всички държани структури – по над милиард. А общо за този сектор през следващата година държавата ще отдели 3.6% от БВП – малко повече от иначе обявеното за приоритет образование.

Освен това за "Отбрана и сигурност" е предвидено и значително увеличение на разходите – с 260 млн. лв., или 9.9%. От тези средства 220 млн. ще са за по-големи осигуровки на полицаите и военнослужещите. Ръстът на разходите обаче ще е чисто счетоводна операция и ще се компенсира с намаление на субсидията, която републиканският бюджет превежда на осигурителната система. Целта е да се отчете реалният разход на държавата за силовите ведомства, който е общо 2.89 млрд. лв. Освен това продължават преговорите за по-високи заплати в МВР и военното министерство. А според източници от управляващите е много вероятно за целта да им бъдат дадени още пари. По-големият проблем обаче е раздутият и неефективен щат, особено в МВР.

"Около 97% от бюджета на МВР отива за издръжка и заплати. Така няма как да се увеличи ефективността на системата. Нужни са и инвестиции в технологии и оборудване", е мнението на Георги Ангелов.

Всички призиви за реформиране на очевидно неефективната система на полицията обаче засега остават без ответна реакция.

Печеливши и губещи

Ако използваме стилистиката на финансовия министър Симеон Дянков и сравним бюджета с пица, тази година тя няма да е толкова постна. И макар да е най-голямата в менюто досега, тя все пак няма да стигне, за да засити апетитите за по-високи доходи по всички фронтове. За да се даде малко повече на някой, традиционно се взима от някой друг. Кои са по-големите печеливши и губещи от бюджет 2013?

Печеливши

Най-осезаемо предизборната щедрост на управляващите ще се усети от хората с най-ниски доходи. Замисленото повишение на пенсиите ще е от 1 април 2013 г. и ще е средно с 9.3%. Максималната пенсия ще се вдигне със 70 лв. до 770 лв., а минималната става 150 лв. Освен това още от началото на годината с 20 лв. до 310 лв. се увеличава и минималната работна заплата.

Повече пари ще получи и сектор образование. Разходите там ще достигнат 2.8 млрд. лв., или с 4.4% повече. От допълнителните средства 116 млн. лв. ще се насочат към средното и началното образование за повишаване на учителските заплати. С други 8 млн. лв. държавата ще увеличи субсидиите за висшите училища.

Строителните компании също ще се радват на повече държавни поръчки - в проектобюджета се залага увеличение на държавните инвестиции с 2% до общо 5.38 млрд. лв.

Не са подминати и исканията на вечно недоволните оператори на ваучери за храна, които догодина ще получат малко по-висока квота – 200 млн. лв.

Губещи

Най-големият губещ са икономически най-активните. От следващата година се увеличава максималният осигурителен праг с 200 лв. до 2200 лв., като така държавата реално ще намали техния разполагаем доход. Увеличават се и осигурителните прагове за някои браншове средно с 3.3%.

Има и няколко ведомства, чиито бюджети са леко орязани в сравнение с тази година (виж графиката). Без увеличение остават и някои от социалните плащания - детските помощи, еднократната помощ, която държавата изплаща на бременните жени, и еднократното подпомагане за новородени деца. Големият губещ обаче остава данъкоплатецът - и през следващата година парите му няма да се изразходват по най-добрия начин, а публичните услуги, които ще получи срещу данъците и осигуровките, които плаща, ще са същите.

Личен принос

761 лв. данък общ доход средно ще внесе в бюджета всеки икономически активен българин през следващата година.

2073 лв. ще са средните годишни разходи за социални и здравни осигуровки на един зает.

1234 лв. е средната сума, с която ще допринесе в бюджета всеки над 15 години чрез покупката на стоки услуги, върху които се дължи ДДС.

675 лв. е средната сума, с която ще допринесе в бюджета под формата на акциз всеки над 15 години през следващата година.

ЛЮБОПИТНО

Ведомството с най-голям бюджет е МВР – 1.125 млрд. лв.

Министерството с най-малък бюджет е спортното – 39.1 млн. лв.

335 лв. ще е минималната заплата на държавните служители.

С бюджета за следващата година могат да бъдат финансирани изграждането на 347 магистрали с дължината на "Люлин" или да се изплати около 0.9% от външния дълг на Италия.

Ако бюджет 2013 бъде обърнат в монети от по 1 стотинка и с тях се построи кула, тя ще е висока 3.1648 млн. км – 4 пъти разстоянието от Земята до Луната и ще тежи 5.533 млн. тона.

Ако стотинките се разстелят, площта им ще е общо 782.24 кв.км, или близо 1.6 пъти площта на София и 0.7% от тази на България.

Стотинките от бюджета ще стигнат да се запълнят точно 2003.35 зали "Арена Армеец", без да преливат.
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

60 коментара
  • 1
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • -108
    • +10

    Има само една важна реформа и тя е увеличаване на данъците, грижа за запазване на масовото потребление, без това да доведе до прекомерни бюджетни дефицити и задлъжнялост и основаване от държавата на конкурентни стратегически производства, които ефективно да свият дела на вноса (тук обезателно влиза и недопускане на вноса на ток, който внос, разбира се, беше осигурен от актуалния кабинет с отказа от АЕЦ "Белене"). "Реформи" от типа на досегашните - разсипване на държавните компании и разпродаването/открадванео им (главно на чужденци, които изнасят печалбите) - най-недвусмислено доказаха своята вреда и безсмислие.

  • 2
    chimi_frog avatar :-|
    Чимиджимичамиджоми

    Янков, пак ли неподготвен, бе? Предлагам ти да лапнеш парче обогатен уран и да се заселиш в Белене...
    Уф, човече, стига бе, ти си по-интересен от статията :D
    Я кажи сега, как едновременно се увеличават данъците и расте масовото потребление? И как точно държавата ОСНОВАВА производства? Я кажи, че нещо ми е домилело за Тато!
    А иначе за бюджета няма какво да се говори. Ясно е, че увеличените приходи от ДДС ще дойдат или от ръст на цените на основни храни и горива или от местенето на училището по магически изкуства Хогуордс на територията на община Тутракан...

  • 3
    keipax avatar :-|
    keipax

    егаси формулата:

    "Всеки 5% ръст на паричната маса, съчетани с 1-1.5 млрд. евро инвестиции, дават 1% растеж в икономиката. "

    Че то и аз мога да правя бюджет...

  • 4
    pag avatar :-|
    pag

    Ако, ако, ако.........
    Слабичко, "Капитал".......
    Както е известно, историята не познава условното наклонение.

  • 5
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    До коментар [#2] от "Чимиджимичамиджоми":

    Еми - увеличават се веднага след избори, когато Борисов искаше да ги увеличи, Дянков си заподава оставката, тя не беше приета, след това последва още по-голямо намаляване на данъците, докато останалите европейски държави качиха своите, сега има дефицит, управляващите само симулират, че ще вдигат заплати и пенсии (симулациите на ръст на доходите правят всичко друго, само не да повишават потреблението), вътрешното потребление стагнира, износа (по лесно обясними причини) намалява, особени чужди инвестиции няма и т.н. и т.н. Една малоумна спирала на зациклянето, която дори аз прогнозирах успешно, когато Дянков беше оставен и данъците не бяха успешни, а шепа румънски фирми0мигранти бяха представени като едва ли не началото на мощна инвестиционна вълна към България...

    За лапването на Урана - не мога да намеря такъв! Ти можеш ли да ми осигуриш (таман ще те топна на ченгетата, че доставяш забранени стоки и ще се проявя като съвестен гражданин...)?

    Впрочем, след някоя и друга година, когато започнем да внасяме ток заради спирането на 5-ти и 6-ти блок на "Козлодуй" - пак ще ми заразправяш, че вноса е повече от износа, защото уж не съм бил ефективен работник (в превод - не ти бачкам същата работа на половин заплата), нали? Знам ви и кътните зъби, приятелчета! Всичките ви номера са ми известни още от памти века...

  • 6
    hk avatar :-|
    the next K

    На някой направи ли му впечатленията по пера на първостепенни разпоредители с бюджетни средства? На МОН има намаляват бюджета (не коментирам дали учениците са по-малко или не), но на МВР, ДАНС, НСО - увеличение. Само за МВР - увеличение с 133 млн.!!! Очаквам ченгетата да станат 100 хил., та всеки тъп, неграмотен и необразова, който за нищо не става, да се влее е морето на полицейщина. Ей така ще борят май безработицата. А и да не забравяме - избори идват, трябва да се държи матриала и да се осигури изборна победа.
    Как после да не сме ег@ти държавата... после да сме искали да останем тук?! Кой нормален човек с достойство ще остане?!

  • 7
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    До коментар [#2] от "Чимиджимичамиджоми":

    [quote#2:"Чимиджимичамиджом"]И как точно държавата ОСНОВАВА производства? Я кажи, че нещо ми е домилело за Тато! [/quote]

    http://www.kaldata.com/63888/%D0%AE%D0%B6%D0%BD%D0%B0-%D0%9A%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%8F-%D1%89%D0%B5-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B2%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-Chrome-OS-%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D1%82%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0.html

  • 8
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    [quote#2:"Чимиджимичамиджом"]И как точно държавата ОСНОВАВА производства? Я кажи, че нещо ми е домилело за Тато! [/quote]

    http://www.kaldata.com/comments.php?catid=2&id=59693

  • 9
    penkagk avatar :-P
    penkagk

    М-даа, след като 3 и кусур години твориха само бъркотия от лентички и асфалт, да местим Хогуортс...

  • 10
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    ГЕРБ показват завидна последователност: ще продължим да бъдем страна със скъпа и голяма, седяща в знайни и незнайни кантори армия, милиционери със съотношение 2 работещи към 3ма тунеядци, УБО/НСО (бюджета на които няма никакво морално оправдание). На ГЕРБ не им трябват наука и култура - това за тях са неразбираеми неща. Нито на вилица да ги боцнеш, нито в чашка да ги налееш. Там се изискват ум и интелект - два липсващи инградиента на това правителство и партията му.
    Добре, че идват избори!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK