Остър родопски завой

Какво се крие под камъните, които обръща съдебният процес срещу мюсюлманските духовни водачи

Хората в Родопите казват, че най-важното, на което ги е научил ислямът, е уважението към различния
Хората в Родопите казват, че най-важното, на което ги е научил ислямът, е уважението към различния
Хората в Родопите казват, че най-важното, на което ги е научил ислямът, е уважението към различния    ©  Цветелина Белутова
Хората в Родопите казват, че най-важното, на което ги е научил ислямът, е уважението към различния    ©  Цветелина Белутова

Сърница, огряна от последното октомврийско слънце, не е онова място, което познавате от новините по телевизията. Мястото, което свързвате с шумни акции на ДАНС, среднощни арести на ислямски духовни водачи и арабски думи с плашещо звучене. Още преди да се заизкачвате по умопомрачителните завои към сърцето на Западните Родопи, във Велинград, най-близкия голям град, ще ви предупредят да не очаквате "бради и бурки". "На центъра има повече кафенета, отколкото на "Витошка", а младите хора са с "айфони и прически", казват.

В средата на деня обаче Сърница е полупразна. Срещаш само деца, които се връщат от училище с натежали раници и възрастни хора, които дремят по пейките. Дори джамията на площада е празна, а ходжата днес го няма в града. Останалите са на полето, или в гората. Добивът на картофи и дърва са двата основни източника на работа и преживяване за местните. И малкото хора, които срещаш в Сърница по това време, са топли и сърдечни. Като слънцето, което блести по повърхността на язовир Доспат, спиращ дъха, гледан от хълмовете на града. Местните са и отворени и разговорливи, макар да нямат добър опит с журналисти. За срещите си с тях разказват анекдоти. Като този: Появил се репортер в Сърница, спрял един дядо, който недочувал, и попитал: "Терористи виждал ли си?" "Еее, че как, цяло лято се разхождат по язовира нагоре-надолу", отговорил му чистосърдечно той, защото мислел, че го питат за туристи.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
48 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan
    • - 6
    • + 70

    Хм, законите Български са за всички български граждани намиращи се на територията на страната без значение на вероизповедание или етническа принадлежност. Ако се докаже вина, имамите трябва да понесат отговорност както повелява законът, ако ли пък са невинни то служителите на ДАНС са се издънили и преполагам те също ще трябва да понесат персонална отговорност. На разбирам за какъв скандал става въпрос тука и защо се прави от мухата - слон.

    Нередност?
  • 2
    pesheff avatar :-?
    Пешката
    • - 38
    • + 29

    намирисва на толерастия отново от страниците на прокопиев медия, или да кажем Отворено Общество прес!?

    Нередност?
  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 4
    • + 43

    Мисля че така наречената експерт А. Желязкова трябва да опресни подготовката си. Работата с умерените мюсюлмани е интегрална част от държавната политика на страните в Европа със значително мюсюлманско население. Именно те трябва да водят борбата с фундаменталистките ислямисти течения като граждани на страната с гражданско съзнание, а не да се разделяме на "добри" християни и "лоши" мюсюлмани. Опитите за привличане на отделни малки групу сред помашкото население към агресивни фундаменталистки групу никога не са преставали и ще продължават, това е част от идеологията на уахабити, салафисти и подобни сектанти.

    Нередност?
  • 4
    juliano95 avatar :-(
    Julian Mall
    • - 27
    • + 50

    С подобни малоумни статии в които се изявяват експерти като Антонина Желязкова и Михаил Иванов се създава димна завеса за пълзящата ислямизация. И въпреки това изнесените факти са красноречиви: откровените ислямисти се радват на всеобща подкрепа и цялото местно население е готово да протестира в тяхна защита, дори и християните. Това последното може да означава само че последните умират от страх и затова са готови да подкрепят хора които няма как да познават след като не посещават джамията. И накрая препоръчвам на експертите и журналистите да видят записа от шествието на брадатите "мирни" мюсюлмани в Пазарджик в подкрепа на обвинените и тогава да пишат пасторални репортажи за мирните и "травмирани" от възродителнния процес мюсюлмани, някои от които както разбираме от статията дори не са били родени по това време.

    Нередност?
  • 5
    bai_toz avatar :-|
    Без коз
    • - 3
    • + 42

    Не разбрах защо някой от коментиращите намекват за случките от Пазарджик и Катуница?
    Там става дума за цигани.Тук говорим за потомствени мюсулмани,говорим за отстъпване на държавата от образованието и от общественият живот на тези хора.
    Ако обществото трябва да се сърди на някого това е на себе си,че не успя да накара политиците да се съобразяват с него.От много години политиците правят каквото си искат.
    БСП си имат пенсионерите,ГЕРБ събраха неграмотните,ДПС си има турците (също не грамотни), другите емеигрираха.Другите нямат значение!
    Обществото...каквото и да значи това като понятие в нашата действителност, е фактор без значение.

    Нередност?
  • 6
    b.manchev avatar :-(
    b.manchev
    • - 6
    • + 17

    Разкошно представен материал! Силно въздействащ, емоционално аналитичен, но и драматично тревожен.

    В нашата държава е практика, всички проблеми от значим обществен интерес, за която някой конкретен не си е свършил работата /обикновено държавна и високоплатена, при това и сигурна/, да се предоставят на съда, който на свой ред да стигне до заключението, че: потърпевшите, ако не са си виновни сами, то няма начин да са напълно невинни /най-малко, защото живеят в тази страна/.

    За съжаление, както е посочено в статията, последствията от този процес ще са по-значими от самия него!

    Нередност?
  • 7
    vasil69 avatar :-|
    Васик
    • - 2
    • + 19

    Не смятам, че става ясен точният смисъл на изказването "Ние си нямаме държава". В статията се уточнява, че се говори за възрастна жена от Рудозем. В родопските народни песни ДОРЖЕВА, ДОРЖЕВИ означава "покровител, защитник". За местните хора е характерна специфична употреба и по-възрастните наричат държави например по-големите областни градове. Жената по-точно е казвала "Нас няма кой да ни защити". Искам да кажа, че последният абзац просто не е верен, макар да изглежда много ефектен.

    Нередност?
  • 8
    kirka80286 avatar :-(
    kirka80286
    • - 15
    • + 26

    Лоша работа... както казват старите хора, пише ни се нещо. Извинявайте, Капитал, ама покъртително-пасторалната идилия (с грешка в заглавието, това ви е запазена марка) която рисувате така трогателно не е нужна (почти) никому. Е, вие, естествено, имате основателна причина да напишете нещо подобно.И не сте само вие, всичките ни медии са такива.
    Какво сега се предполага, че обществото ще прочете и веднага ще си каже "Оле, колко сме глупави, че се притесняваме за радикалния ислям. Ама "убий неверника" - се казвало в религията им. На тази религия се дупят по колко пъти на ден? Знаят корана наизуст? Какво ти пука, ти виж каква красота, каква безметежност... приказка!" Само за протокола да отбележа, че болшинството хора тук са неверници. Не че нещо, карай да върви. Просто ме изумява колко... ... хайде нека кажа "наивни", да не ползвам друга дума, са някой хора, които продължават, тласкани от свои си подбуди, да тръбят за "религиозната и етническата търпимост", проповядвана от исляма. Нека ви кажа нещо: това нашето не е толерантност. Нашето е глава, завряна до раменете в задника.

    Нередност?
  • 9
    kirka80286 avatar :-(
    kirka80286
    • - 11
    • + 29

    До коментар [#7] от "Васик":
    Васик, друже, ти остави таз песен любовна за специфичните лингвистични и контекстуални особености на дадена дума. Бабата напълно ясно е казала точно каквото иска да каже. Сума ти интервюта за толкова години изгледах, убедих се и сам за себе си, на живо дето се казва, че тези хора просто отказват да се самоопределят като българи. Това не е случайно, разбира се, за това се плаща. Цитирам по памет:
    "Към каква националност се определяте? Аз съм мюсюлманин. Това е религията, която изповядвате, а иначе към коя нация се числите? Аз съм мюсюлманин. Добре, ясно, но българин ли сте, албанец ли сте, турчин ли сте, какъв сте? ...Аз съм мюсюлманин."
    Добре, ти лично не виждаш ли нещо притеснително в цялата работа?

    Нередност?
  • 10
    kirka80286 avatar :-(
    kirka80286
    • - 10
    • + 42

    Още нещо: веднага ви казвам какво се крие под камъните, които ще обърнат съдебния процес срещу радикалните мюсюлмански водачи - крият се пари, много пари.
    Има ли някой от тук присъстващите съ-форумци, който да се съмнава как ще приключи процеса?
    Има ли някой друг, които да може да обясни как за 2 години в 100 села с по 100 души, всеки с по 100 лева пенсия (100 х 100 = 10000лв.) се появяват "от дарения" 102 джамии? Щото, не че нещо, но един хамбар не можеш да вдигнеш за 10000 лв. А камо ли лачена джамия. С бронза, мрамора, аудио-то, СОТ-а... как става тая работа от дарния от пенсионери? Ние (вие) олигофрени ли сме (сте) или да?

    Нередност?
Нов коментар