Немски инвеститор ще спасява теснолинейката Септември - Добринище

Засега не се предвижда Националната компания "Железопътна инфраструктура" да се превърне в превозвач

След като в началото на месеца се появи проект за изменение на Закона за железопътния транспорт, който премахва забраната управителите на железопътна инфраструктура да извършват и железопътен превоз, се появиха различни интерпретации по въпроса – че се подготвя повторно сливане на Националната компания "Железопътна инфраструктура" и "БДЖ - Пътнически превози" след разделянето им по антимонополни съображения през 2001 г., или че се подготвя превръщането на НКЖИ във "второ БДЖ".  

Яснота за основната цел даде най-накрая министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. В интервю за в. "24 часа" той заяви, че основното съображение за законовите изменения е улесняване отдаването на концесия на част от железопътната инфраструктура. Като пример посочи единствената останала действаща теснолинейка в страната по линията Септември - Добринище. "Разработваме вариант, при който фонд съвместно с всички общини и външен инвеститор да я получат на концесия. Този, който получи инфраструктурата, ще трябва да може да пусне и влакове", пояснява министър Московски.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
31 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ijj avatar :-|
    ijj
    • - 2
    • + 57

    Дано да се запази тази линия!

    След години ще се възобнови туристическият интерес към нея и тогава ползите от нея ще са големи, ако още съществува.

    В други страни се е случило така. Дори има случаи на повторно изграждане на подобни линии. А ако при нас се запази - ще се знае, че е автентична.

    Тази линия има стойност като паметник на културата и нашите деца и внуци ще има да ни се чудят, ако не я запазим.

    Нередност?
  • 2
    patchev avatar :-|
    HXP
    • - 2
    • + 40

    Тази теснолинейка е едно от най-идиличните транспортни средства! Пейзажите, през които преминава, са уникални, също така пресъздава атмосферата на една отминала епоха. Закрие ли се, ще е огромна загуба, това е единствената теснолинейка на Балканите и потенциала и е огромен!!!

    Нередност?
  • 3
    trezven avatar :-|
    Трезвен
    • - 1
    • + 38

    Теснолинейката не бива по никакъв начин да бъде спирана. Напротив- може да бъде продължена към Гърция. Идеи и дори проекти има. Това е злато на 2 релси и ще е срам, срамота да бъде спирана.

    Нередност?
  • 4
    g.e.m. avatar :-?
    ГЕМ
    • + 20

    Наистина гледките, които се разкриват, докато се пътува по това трасе са уникални... Напомня ми за моето детство, в което нееднократно съм се возил с нея, нищо, че за скорост не може да се говори. А тогава пътуваше и от Пазарджик...

    Нередност?
  • Един Българин
    • - 14
    • + 14

    До коментар [#3] от "Трезвен":

    Искаш да кажеш може би да се продължи към беломорска България, която малоумникът Сталин ни наложи да предадем на "братята" гръцки комунисти...

    Нередност?
  • 6
    m17 avatar :-(
    m17
    • - 20
    • + 11

    Айде тогава, всчики горедподписани за които тази линия е "чисто злато" да извадят лични средства и да си закупят акции на частната компания която ще концесионира въпросната линия. И да си поделят както печалбите, така и загубите.
    Защото така, заради маниакалната носталгия на някой си да плащаме 6 милиона годишно от държавния бюджет за неефективна линия не е справедливо.
    А относно социалната функция - много по-смислено е всеки един жител на тези общини, който е доказано социално слаб да получава персонална помощ за пътуване - например част от цената на билет за рейс. Или част от парите да се ползват за рехабилитация и изграждане на пътища и за зимно почистване. Защото 6 милиона за 10 години са 60 милиона, и последната паланка може да се асфалтира за толкова пари.

    Нередност?
  • 7
    stg avatar :-|
    stg
    • - 1
    • + 10

    [quote#6:"m17"]Защото 6 милиона за 10 години са 60 милиона, и последната паланка може да се асфалтира за толкова пари. [/quote]
    не съм убеден че може, а и то после тия пътищ искат поддръжка, много по добре е да се използва железопътната линия по много причини

    Нередност?
  • 8
    jack_v avatar :-|
    jack_v
    • - 6
    • + 18

    До м17

    Това ли е основният проблем - всичко да работи на печалба - ами дай да закрием парното в София което десет години работи на загуба а дълговете му стигнаха половин милиард лева! (тук можеш да се запиташ - какво са 6 млн. в сравнение с тези). 6 млн. си е загуба и ако се мисли в малко по-далечен план, то наистина тази железница може да има приходи - ще бъде българска железница, подобна на тази в Швейцарските Алпи. Не може всичко да е ефективно и оправдано откъм инвестиции още на третата година все пак нали? А и сигурно е имало смисъл германците да я строят като връзка с Кавала... Идеята да стигне до Гърция наистина е вече 60 г. и не знам дали ще се осъществи докато сме живи.

    Иначе - да - аз съм склонен да участвам в подобна публична компания. А и не забравяй, че нагоре в планината пътищата са ужасни и трудно се почистват зимата - влакът обаче си минава далеч по-лесно...

    Нередност?
  • 9
    patchev avatar :-|
    HXP
    • - 7
    • + 9

    До коментар [#8] от "jack_v":

    Какво се хабите да му обяснявате, видно е, че е от последователите на философията на ИПИ, които нон стоп боботят, как всичко непечелившо от самото начало трябва да се закрие или как държавата не била добър стопанин, в което май само те си вярват.

    Нередност?
  • 10
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring
    • - 2
    • + 5

    До коментар [#8] от "jack_v":

    Знаеш ли колко струва билета от Интерлакен до Юнгфрауойх? 120 евро. Паралелът с швейцарските железници не е много добър, освен ако наистина не намерят правилно решение съвместно с местните общини...

    Нередност?
Нов коментар