Бавно Движещи се Железници

Краят на сбъркания модел на БДЖ наближава бързо и опасно. Решенията са ясни, а отлагането им скоро ще се измерва в човешки животи

Мездра не е в стратосферата. Всъщност тя е възможно най-далеч от горните слоеве на атмосферата: надморската й височина е едва 270 метра. И въпреки това да достигнеш от София до Мездра с влак (88 км) отнема същото време, което отне на Феликс Баумгартнер да стигне до ръба на атмосферата (с балон).

Тук трябва да признаем, че аналогията между космическите пътувания и БДЖ не е наша. Аргументът, че хората напускат Земята по-бързо, отколкото железниците стигат от Пловдив до София, беше използван за пръв път преди две седмици пред БНТ от разгневена пътничка, която изминала все по-непреодолимото разстояние от 150 км за 4 часа и 15 минути.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
89 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kilgore avatar :-|
    kilgore
    • - 13
    • + 109

    Абе какви вагони, какви локомотиви чакате, като те едно разписание не могат да направят нормално.
    Ето пример за част от влаковете София-Г.О.: 07:00, 09:10, 10:05, 13:15, 15:40. Трудно за запомняне. Неравномерни интервали

    На който му се вижда дребна работа, нека отиде за 2 дни дни в Белгия, Холандия или Германия, да види колко удобно е да знаеш, че влакът ти е в "... и петнайсе" и тръгва на всеки час.

    Ами билетите?!? Тук си купуваш за конкретен час и гориш, ако не го ползваш. Там ме гледаха като паднал от стартосферата като обяснявах, че искам билет за влака в 9 часа. "Ама, господине, какво ме интересува кога ще си ползвате билета?!?", питаха ме продавачите.
    Това с билетите може да се е променило де. От 10 години избягвам този транспорт в България...

    Нередност?
  • 2
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 104
    • + 25

    Решенията са ясни! Трябва да се налеят пари от бюджета (БДЖ е държавна собственост и е съвсем естествено вдигането на капитала ѝ именно от държавата). Пари има. Данъците са ниски, значи на държавата не ѝ трябват пари, а и се отказахме от АЕЦ "Белене", сума пътища се строят, така че пари има! Освен това, новите (макар и втора употреба) мотриси на "Сименс" са купени с одобрението на държавата, следователно държавата трябва да се намеси при нужда и да влее капитал. Пък и точно държавата лишава (чрез приватизацията = кражба) БДЖ от печелившото му перо - товарните превози...

    Нередност?
  • 3
    mto avatar :-|
    mto
    • - 1
    • + 69

    Време е да поканят Ричард Брансън.

    Нередност?
  • 4
    fve avatar :-|
    Федор Езерский
    • - 23
    • + 38

    Хубава статийка, ама не разбрах нещо. Казва се, че за да е добре трябват "бързи линии". И трябват, разбира се, обаче не разбирам какво общо има това с БДЖ. Или авторите Георгиев & Горанова са омесили транспортната компания БДЖ с пътната "Железопътна инфраструктура".

    Малко груб пример, ама това е все едно да обвиняваш Етап-Адрес, че автобусите им не стигат за 4 часа до Варна, защото не е готова магистрала Хемус. И да, и на Етап-Адрес им трябват нови автобуси, затова пътувам с Биомед, когато ми се налага ;-)

    Хайде малко по-сериозно със статийките, ако може ;-)

    Нередност?
  • 5
    e_mil avatar :-|
    tamada
    • - 11
    • + 49

    Пътничката, която се е влачила 4 часа от София до Пловдив е имала право. Докато вашият пример с Мездра изобщо не е подходящ. Градът наистина не е на високо, но между него и София има много сериозни чукари. Не знам как си представяте висока скорост край Своге.

    Например в Швейцария, железопътното разстояние между Люцерн и Андермат (по международната линия за Италия) е 72 км. И се минава за 1 час и 45 мин. Между Люцерн и Интерлакен е около 80 км и влаковете пътуват по 2 часа. Излиза, че влакът София-Мездра е по-бърз от швейцарските.

    А защо толкова бавно? Защото и там са планини. В планината не можеш да имаш скоростна железопътна магистрала - ще излезе ужасно скъпо и нерентабилно.

    Нередност?
  • 6
    patchev avatar :-|
    HXP
    • - 17
    • + 12

    До коментар [#5] от "tamada":

    Освен това аз не знам по разписание кой влак взима София-Пловдив за 4 часа, експресите го взимат за около час и 50 мин.

    Нередност?
  • 7
    bucconero avatar :-|
    bucconero
    • - 12
    • + 67

    До коментар [#2] от "Станислав Янков":

    Абсолютно грешното решение предлагате. С наливане на пари и собственик правителството разграбването и лентяйството в БДЖ ще продължат и нищо няма да се промени. В България нямаме култура на управление на обществена собственост и имаме много примери за това на компании, които бяха в окаяно състояние преди приватизацията си (БТК, Нефтохим и т.н.).

    1. Трябва да се спре субсидията
    2. Да се премине през процедура на несъстоятелност, за да се изтрият задълженията, които не могат да се обслужват (включително социалните)
    3. Да се обяват за концесия всички маршрути (БДЖ може да се съревновава за тях наравно с всишки други кандидати). Които маршрути са рентабилни, ще бъдат поети от превозвачи. Които не са, няма да бъдат обслужвани
    4. Ако държавата реши, че има маршрути, които трябва да се запазят, а никой не е взел на концесия, може да ги субсидира и да намери оператор. Ако билетите по някои маршрути са прекалено сккъпи за ученици/пенсионери/социално слаби, може да ги субсидира също.

    Не трябва да се бърка джоба на всички данъкоплатци, за да се защитават тесни интереси. БДЖ е черна дупка за пари в този вид.

    Нередност?
  • 8
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1
    • - 4
    • + 26

    Решението е елементарно и не знам защо не се взима:
    БДЖ се дели на две фирми - работеща със субсидии и работеща на пазарен принцип.
    Взима се решение кои линии ще се субсидират
    БДЖ със субсидиите започва да ги обслужва.
    И аз искам да имам избор, като ходя до Бургас.
    А в момента не знам влака дали ще стигне, не ми се кандилка с автобус 6 часа (а през зимата и той не знам дали ще стигне), така че остава самолет.
    А най-евтиния билет е 65 кинта (в едната посока).
    В Австрия например - Виена - Клагенфурт - 320 км, равнинна линия.
    Ако си взема билет сега - 19 е, със самолет - пак 65 кинта.
    (говоря за декемврийска дата).
    Мога да избирам - 4 часа с влак, но влака е чист, има контакти за зарядни за лаптопи, движи се по разписание.

    Нередност?
  • 9
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 47
    • + 19

    До коментар [#7] от "bucconero":

    Твоето "решение" е валидно, само ако целта е да се затрие БДЖ, подобно на цялата останала икономика до сега (точно защото постъпваше, още с излизането си от Югославия, точно противоположно на нас, днес една Словения е на светлинни години от нас и по доходи, и по качество на живот и по уреденост). В момента аз, като български гражданин, съм съсобственик на БДЖ (след като то е държавно) и много държа тази собственост да не ми бъде открадната, както беше разграбено ("приватизирано") всичко останало до сега. И ми се струва, че тези, които желаем БДЖ да си остане обща наша, тоест държавна собственост, сме мнозинство (който не вярва - да проведе референдум и ще се увери в правотата ми).

    Нередност?
  • 10
    fve avatar :-|
    Федор Езерский
    • - 10
    • + 12

    До коментар [#8] от "rainbou1":

    И това е грешно! Раздели ли се на две компанията - условно казано "пазарна" - "товарни превози" и "субсидирана" - "пътнически превози", това води до ликвидация.
    Напротив, компанията трябва да си е една, и просто да се пипне управлението. Все пак БДЖ има и достатъчно недвижими имоти (всяка гара), които могат да се разработят много печелившо, стига да се вкарат пари в тях. За съжаление липсата на пари е тежичкото, най-малкото защото всяка една гара изглежда кофти... с изключение на пловдивската само :-)
    Например - гара Горна Оряховица - еми в сегашното и състояние няма кой да наеме обекти там. Просто ще си загроби парите. В гара Търново, съвсем, гара Трапезица... тя не е действаща от няколко години. И тук въпроса е не че са толкова кофти постройките, ами че районът около тях не е атрактивен за бизнес. Та в това може би трябва да помислят местните общини, БДЖ като компания и държавата като собственик да направят някаква обща стратегия.
    И да... за "товарни превози", държавата никак няма да е лошо да "помогне" и със законови "екологични" ограничения - примерно да се купят 20 - 30 жп ферибота, и да се забрани по пътищата товарният автомобилен превоз за разстояния над 500 км, например.
    Ето ти гарантирани превози по трасетата - Свиленград - Русе, Свиленград - Видин, Петрич - Видин, Петрич - Русе. Особено като се предложи и атрактивна цена - от рода за един ТИР, цената да е приблизитело 60% - 80% от цената на горивото

    Нередност?
Нов коментар