Водни магистрали

След пътищата ВиК проектите са следващата финансова надежда за строителите

   ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Те са с мащабите на истински магистрали и са не по-малко желани от строителите. Важни са, защото осигуряват най-ценния ресурс – водата. А голямата им разлика от пътната инфраструктура е, че така и не се наредиха сред приоритетите на властта.

Накратко – това са големите водни проекти. Или онези амбициозни, но проточили се с години начинания на общините, които включват модерни пречиствателни станции и рехабилитация на десетки километри тръби. Средства има – над 2.5 млрд. лв. по оперативна програма "Околна среда". Проекти обаче дълго липсваха, а процедурите за т.нар. водни цикли на градовете вървяха бавно, затлачени от липса на опит, съдебни спорове и отменени обществени поръчки.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • - 13
    • + 4

    По татово време, се захласваха по шадраваните (възприемаше се като нещо престижно, белег на просперитет), а сега по
    магистралите — къде автомобилни, къде водни...

    Нередност?
  • 2
    vassilun avatar :-@
    vassilun
    • - 4
    • + 6

    "Според МОСВ общините вече са се научили как да провеждат тръжните процедури и ако в миналото са допускали множество грешки и ограничителни условия, сега това не е така. Самото министерство също помага - с обучения по места, съвети на интернет страницата си."

    Същото прави и Министерството на земеделието и горите с министър - "Повелителят на цените" Миро Ирландеца! За справка - скорощните процедури за покупка на автомобили за горски стопанства! Това е, може би, "най-неограничителната" процедура с изисквания, копирани от интернет страницата на "предпочитания" доставчик, включително и с правописните грешки там! Браво, Миро! Браво, Найденов! Колко плати Гришата?

    Нередност?
  • 3
    131313 avatar :-P
    appen 13
    • - 10
    • + 9

    Остава КРАЙНО любопитния въпрос, след като провинциалните мутробизнесмени "усвоят" евро-подаянията, разбирай поделят евро-плячката с помощта на тяхната си мутрогерб администрация, с КАКВИ ПАРИ следващите години ще работят и ще се поддържат тези съоръжения, явно на местните аборигени "милостиво" ще им се предостави възможността скъпо и прескъпо да плащат за това....

    Нередност?
  • 4
    vassilun avatar :-?
    vassilun
    • - 4
    • + 12

    [quote#3:"appen 13"]КАКВИ ПАРИ следващите години ще работят и ще се поддържат тези съоръжения, явно на местните аборигени "милостиво" ще им се предостави възможността скъпо и прескъпо да плащат за това.... [/quote]

    Значи, за да не правим разходи за поддръжка на съоръженията, то по-добре да не се строят тези съоръжения?! Вие защо не се преместите да живеете на палатка, че то на всеки няколко години трябва да се боядисва жилището? Не си купувайте обувки, защото след това ще трябва да плащате "прескъпо" за боя за обувки!

    Нередност?
  • 5
    131313 avatar :-P
    appen 13
    • - 10
    • + 6

    До коментар [#4] от "vassilun":

    Напълно съм съгласен с твоята примитивна бюргерска логика...но, все пак С КАКВИ ПАРИ ще се поддържат и управляват тези съоръжения, при условие, че 75% от общините са във фактически фалит, а ползвателите на тези съоръжения нямат никакво намерение да плащат за тях, поради това, че разчитат на евро-подаяния за да си купят следващия джип и да платят мизерни подаяния на туземците , които работят за тях...Питам, КОЙ ще плаща за поддръжката на тези съоръжения, при перспективата от икономически колапс и мизерия в следващите 10-15 години, цитирам Фрау-то ...Кой !?!?!?!?....

    Нередност?
  • 6
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ
    • - 4
    • + 2

    А може Тиквата и компания да имат планове водопроводите да изнесат на плещи евентуалния им следващ мандат, така, както магистралите изнасят сегашния... Освен това разпределянето на евро-средствата ще се използва и за съответно влияние върху кметове от други партии.
    Въпросът е, ще има ли достатъчно пари.

    Нередност?
  • 7
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel
    • - 2
    • + 5

    Изобщо не подвеждайте гражданите! Ефекта от тези инвестиции е рязко повишаване цената на водата. Водните проекти както водопроводите, така и каналите, се изпълняват с най скъпите възможни тръби - произведени в Австрия, на най-безбожните цени. В тях местните ВиК участват сас съфинансиране, което е банков кредит и изплащането на който се запага в цената на водата. Освен това след изграждането на пречиствателните станции, канала вече става платена услуга и за отвеждането и почистването на отпадните води вече се събират такси. Такси вече се събират и за отвеждзането на дъждовните води паднали на покриви или асфалтирани площадки. Количеството отведена вода се определя като се умножи средното количество на падналия валеж по данни от БАН по площа на покрива. Изобщо нека всички да знаят, че от тези европейски пари някои протежета добре ще спечелят, но на аборигените ще им излязат отзад.

    Нередност?
  • 8
    kihano avatar :-|
    kihano
    • - 2
    • + 7

    До коментар [#7] от "proizvoditel":

    Така или иначе, в много градове и села в провинцията от години лятно време са на воден режим. Колкото и да струва откъдето и да дойдат пари трябва да се строят водосъбирателни системи. Иначе ще се окажем в състояние, да няма с какво да си изплакнем кенефите като се изходим. Страхотна цивилизация, няма що!
    При това тази ситуация не е от вчера. Тя беше известна още преди 89та и на някои места фигурират проекти още от онова време, само че демокрацията ги пре...а. И не е само питейната вода. По соца усилено се строяха напоителни системи. Умните, инициативните, мотивираните и иновативните частниците ги нярязаха за скрап. Сега се чудят откъде да вземат вода за поливане.
    Абе жалка капиталистическа картинка.

    Нередност?
  • 9
    otnesenr avatar :-|
    xyz84014722
    • - 2

    [quote#5:"appen 13"]...при условие, че 75% от общините са във фактически фалит...[/quote]
    Интересна информация, но сигурен ли си, че е вярна?


    [quote#5:"appen 13"]при перспективата от икономически колапс и мизерия в следващите 10-15 години[/quote]
    Виж, за задлъжнелите от ЕС знаем, че е така, но за България откъде следва тази прогноза?

    Нередност?
  • 10
    otnesenr avatar :-|
    xyz84014722
    • - 1
    • + 1

    [quote#7:"proizvoditel"]Изобщо не подвеждайте гражданите! Ефекта от тези инвестиции е рязко повишаване цената на водата.[/quote]
    А ефекта от неинвестирането ще е още по-лош - липсата на вода. Кое ще ми препоръчаш да си избера от двете?

    Нередност?
Нов коментар